Ehkäisy?

Unikko^3

Puuhakas puhuja
Mitä ehkäisyä käytätte/aiotte käyttää nyt raskauden jälkeen?
Vai suunnitteleeko joku jo seuraavaa lasta? :)

Minähän puhuin neuvolassa jo heti raskauden alussa sterilisaatiosta. Kolme lasta saisi riittää ja kun raskaudet ovat vaan vaikeutuneet. Noh, maanantain jälkitarkastuksessa en enään sitten ollutkaan aivan 100% varma etten enään ikinä halua saada lapsia :D en pysty sanomaan varmaksi etten viiden vuoden päästä haluaisi vauvaa. Sterilisaatio alkoi tuntumaan liian lopulliselta päätökseltä.

Nyt onkin sitten ongelmana et mitä ehkäisyä käyttäisin kun ei mikään meinaa sopia :confused: on kokeiltu yhdistelmäpillerit, minipillerit, ehkäisyrengas ja kuparikierukka. Lääkäri suositteli hormonikierukkaa. Itseä vielä hieman mietityttää kun se maksaa 150€. Mulla kun on taipumusta kohtutulehduksiin niin saattaa olla et se joudutaan poistaan muutaman kuukauden sisällä :sad001
 
Mä tässä pohdiskelen minipillereiden ja hormonikierukan välillä. Ennen ollu ihan normi epillerit, mutta niitä ei ilmeisesti imetyksen aikana voi käyttää. Minipillereiden puoleen oon siinä mielessä kallistumassa että ne on helppo sit vaa jättää ois kun seuraavaa halutaan alkaa odottelemaan. Mietyttää vaa kaikki nuo sivuvaikutukset mitä sit tulee, jos tulee. Normi pillereissä ei oikeastaa ollu muuta kun alussa painon nousu, turvotusta tuli aika lailla :/
Noh ensi viikolla jälkitarkastus, katsotaan mihin päädytään.
 
Mä sanoin jälkitarkastuksessa että harkitaan toista lasta tässä vuoden-parin sisään ja en halua mitään pillereitä, niin lääkäri sanoi ainoaksi fiksuksi vaihtoehdoksi kondomin.
 
Mää otin nyt minipillerit, haluan kyllä toisen lapsen, ja varmaa mieskin :D kunhan tämä ensimmäine kasvaa.
Nyt vaa huomasin minipillereissä, että mulla on ruokahalu noussu ja oon lihonukki... merkkiä varmaa pitää vaihtaa. Mulla muutenki aina ollu ongelmia painon kanssa + kilpirauhasen vajaatoiminta teki tehtävänsä ennen kun se huomattiin olevan. Jeah :-D
 
Täällä kanssa käytössä minipillerit ja pohdin ehkäisykapselia joka vaikuttais 2-3 vuotta, eli juuri sen ajan mitä halutaan odottaa ennen kuin aletaan kakkosta suunnittelemaan. Lääkäri sano, että jos minipillerit sopii kropalle niin voin käyttää niitäkin siihen asti, mutta aattelin tässä että pidemmän päälle halvemmaks tulisi toi kapseli. Kattellaan nyt muutama kuukausi minkä ajan noita pillereitä on syötävä muuteskin. Ei ainakaan mitään oireita niistä oo tullut, mutta ei tullut aikanaan yhdistelmistäkään.
 
Mä aloitin minipillerit, ei mittään huonoja oireita niistä oo ilmaantunu. Hyvin muistaa ottaakin, kun mulla on dosetissa jaettuna kaikki vitamiinitkin :D Mut mua naurattaa tää pilleritouhu. Söin vuosi sitten vielä jotain "vähän vanhemman liiton" e-pillereitä, ja niistä huolimatta meillä on nyt tyttö 2 kk.
 
Mullahan oli se lähete steriin juniorin syntymän jälkeen, tytön ilmoitettua tulostaan jäi sitten tekemättä.. Nyt sitten jälkitarkastuksessa otin minipillerit testiin, aiemmin olen käyttänyt vain yhdistelmäpillereitä. Jos nämä sitten sopivat, niin seuraavaksi pitää valita laitatanko kapselin vai kierukan. Yksi kapseli oli aiemmin käytössä eikä se sopinut, toisessa pitäisi olla eritavalla vaikuttava keltarauhashormoni ja se on nyt ehdolla. Steriä sitten tekemään, kun alkaa olla aika vaihtaa kapseli/kierukka.
 
Minä otin neuvolasta testiin minipillerit, kuukautisetkin jo toista kertaa raskauden jälkeen. Nyt nämä kuukautiset vaan meinaa jatkua turhan pitkään, en halua että jatkuvasti vuotaa. Lisäksi yritän pudottaa painoa ja olen tarkalla ruokavaliolla, mutta paino ei silti putoa. Liekö syynä siis nämä pillerit? Kortsua en tykkää käyttää, mutta menisi kai sekin siihen asti, että voi ottaa e-pillerit käyttöön. Minäkin olen huomannut haaveilevani pikkukakkosesta lähivuosina :) katsellaan tämä eka vuosi, miten menee ja jos ei olla kuolemanväsyneitä, niin voisi alkaa yrittää toista. :)
 
Meillä käytetään kondomia kun mulle ei passaa hormonaalinen ehkäisy. Pillerit saa mun mielialan heitteleen ja kuukautiset ihan sekaisin sillon kun söin pillereitä.
 
Minipillerit otin. Haluan toisen lapsen parin vuoden sisään (mies vielä ympäripuhuttava :wink ) & sen taki noi on järkevä vaihtoehto. Eilen alotin ja vielä pitäs ens viikon perjantaihin odotella, ettei tarvii kumien kaa pelata. Mä en tykkää :p
 
Muuta en tiedä, kuin että kaikki hormonipitoinen on täysin poissuljettua.. Vähiin jää vaihtoehdot siis. Ei viitsisi imetykseenkään turvautua, kun kuitenkin kohta huomaisi olevansa raskaana - taas :p.
 
Jossain väläyteltiin tuota lady compia. On siis jonkulainen minitietokone, joka pitää kirjaa kierrosta ja ruumiinlämmöstä ja sillä sit laskee varmat päivät. Ovuloinnin aikana voi sit käyttää kumia tms. Lupaavat saman ehkäisyvarmuuden kuin kortsut, mut hinta! 400e! Toki sitä voi käyttää sit samalla käänteisesti, jos vauvoja alkaa taas tehdä mieli :P

Ite aattelin, et toi 10 vuotta ylimääräsiä hormooneja saa riittää jo. Saas nähä raaskisko tuohon vempaimeen sijottaa...
 
No huh mikä hinta! :eek: itse en kyl uskaltais luottaa tuohon "varmoihin päiviin", niin helposti ovat nuo edellisetkin raskaudet alkaneet.. :D
 
Kiitos Saippa vinkistä, tuohon täytyy kyllä tutustua tarkemmin! Jos käyttöikä on tuon kymmenen vuotta, niin maksaahan se itsensä takaisin mikäli toimii.
 
Mä sain desogestrel stada pillerit testiin. Onko kellää kokemuksia? Mulla ei koskaa oo oikeestaa mitää ongelmia ollu yhdistelmäpillereiden kanssa, painon nousua vähä. Nyt kuitenki jostai syystä jännittää alottaa nuo. Ehkä siks että pelkään vuotavani koko ajan.
 
Minulla ei riittänyt pitkäjänteisyys niiden minipillereiden kans: kaksi viikkoa vuosi putkeen, mieshän ei innostu meillä silloin mihinkään enkä itsekään tykännyt olla koko ajan rättiä vaihtamassa. Menköön se kortsu siihen asti että voi taas normipillereitä/kierukkaa käyttää, oliko se 6 kk synnytyksestä vai miten...
 
Niin mulle vaan väitettiin, että pitää olla 6 kk synnytyksestä... En nyt muista tarkalleen että kumpaa koski, kierukoita vai e-pillereitä. Jotain ne puhu että kohtu on vielä niin hauras ja oisko tähän liittynyt imetyskin jotenki :D pitääpä itse kuukeloida. Näin mun annettiin ymmärtää, että kortsu ja minipillerit ainoa vaihtoehto tällä hetkellä :O
 
Olisko sitten imetyksen takia noi hormonaaliset ehkäisyt? Kyl mulle ainakin kuparikierukka laitettiin edellisen raskauden jälkitarkastuksessa vaikka silloin imetin vielä :p ja nyt luin hormoonikierukasta et sen voi laittaa heti ensimmäisten menkkojen yhteydessä :)
 
Takaisin
Top