Ehkäisy synnytyksen jälkeen

lunni

Näppärä viestien naputtelija
Heinämammat 2016
Joulukuiset 2023
Noniin eli nyt kun on vauvat saatu pihalle niin täytyykin alkaa miettiä ehkäisyä taas..

Minkä aiotte ottaa? Hyviä/ huonoja puolia? Muita ajatuksia? :D
 
Vastaan itse myös. Eli oon ajatellut kuparikierukkaa,koska hormonaaliset ei sovi mulle.. en halua myöskään stressata ehkäisystä joten toi tuntuisi vaivattomalta sen suhteen. Kuitenkin sen laitto sekä vuodon runsaus ja kivuliaisuus mietityttää.. kumeilla mennään jälkitarkastukseen asti, mutta en jaksaisi pidempään niitä: D toinen raskaus on kyllä toiveissa lähitulevaisuudessa joten sen kannalta kumit olis ehkä kuitenkin se paras vaihtoehto.
 
Kapselia olen miettinyt, mutta en tiedä sopiiko mulle kun on runsaat ja kivuliaat menkat. Hormoonikierrukka oli esikon jälkeen ja se tuli itsellään pois, laitettiin uusi ja vuosin puoli vuotta jonka jälkeen halusin sen pois. Sitten alotin vanhat pillerit jotka eivät enää sopineetkaan vaan kuivattivat limakalvot. Sen jälkeen päätettiinkin lähtee yrittää numero kakkosta :-D
 
Meillä tämä heinäkuinen vauva sai alkunsa kuparikierukasta huolimatta.
Nyt valikoin ehkäisyrenkaat. Ne saa aloittaa kun vauva alkaa syödä kiinteitä maidon lisäksi.
Mulle on hormooneista tullut ennen mielialavaihteluita ja haluttomuutta, mutta katsotaan miten nyt käy. Jos ne ei sovi niin kai sitä kierukkaa uskaltaa uudelleen kokeilla :angelic:
 
Mari84, hui! Kuinka kauan kierukka oli ennen plussaa? Ja onko ensimmäinen lapsi?
 
Mari84, hui! Kuinka kauan kierukka oli ennen plussaa? Ja onko ensimmäinen lapsi?

Kierukka oli kolmatta vuotta ja on toinen lapsi. Menin poistattamaan kierukan yksityiselle lääkäriasemalle rv 5+2 kun huomasin raskauden. Kierukka oli lääkärin mukaan paikoillaan eikä hän keksinyt mitään teknistä syytä raskaudelle. Näin vain kuulemma voi joskus käydä :shy:
 
Kierukka oli kolmatta vuotta ja on toinen lapsi. Menin poistattamaan kierukan yksityiselle lääkäriasemalle rv 5+2 kun huomasin raskauden. Kierukka oli lääkärin mukaan paikoillaan eikä hän keksinyt mitään teknistä syytä raskaudelle. Näin vain kuulemma voi joskus käydä :shy:

Okei no niinhän se on ettei mikään ehkäisy oo 100% :) halutaan kyllä vielä lapsia että ei olis katastrofi !
 
Okei no niinhän se on ettei mikään ehkäisy oo 100% :) halutaan kyllä vielä lapsia että ei olis katastrofi !

Samaa mieltä oltiin me! Ei ollut katastrofi :happy: Mutta nyt lapset sais kyllä olla jo tässä. Kaksi riittäis meille.
 
Mari84 hui, minä alan vakavasti harkita loppuelämän selibaattia :D. Hirvittää jo kun lääkäri määräsi jälkitarkastuksessa minipillerit ja niiden ehkäisyteho näkyi olevan vain 97-98%, eli jos me oltaisiin niiden kahden tai kolmen perheen joukossa joille ne pettävät, niin lapsi olisi jo neljäs :O. Tai jos toinen tuplalähetys tulisi, niin neljäs ja viides :'D.
 
Mulla petti epillerit (yasmin) ja jo raskausaikana lääkäri sano että älä ainakaa niitä enää sitte käytä :D
 
Sain tänään jälkitarkastuksessa reseptin minipillereihin. Saapa nähdä, sopivatko!
 
Minipillereitä minäkin varmaan aion tällä kertaa kokeilla, mietin just että pitääkö jälkitarkastukseen odottaa vai saisiko niihin reseptin aikaisemmin neuvolan kautta.
 
Mulla on todettu endometrioosia niin sen kanssa ei ihan kaikki sovi. Ajattelin kokeilla Mirenaa. Mulla on kokemusta melkosenlailla monista pillereistä, eikä ne mitkään sopinu mulle. Katsotaan lisääkö kierukka vuotoa (joka on tosi kipeää endon kanssa) vai loppuisko kivut sillä o_O

Esikoisen jälkeen söin muutaman kuukauden pillereitä mutta koska nekään ei sopinu, jätin ne pois ja mentiin kumilla.
 
Ootteko kuullu vaikuttaako noi minipillerit maidontuotantoon?
 
Aloitin minipillerit 1,5 viikkoa sitten ja nyt on todella voimakasta kirkkaanpunaista vuoroa, niin kuin olisi menkat. Kellään muulla vastaavia oireita?
 
Aloitin minipillerit 1,5 viikkoa sitten ja nyt on todella voimakasta kirkkaanpunaista vuoroa, niin kuin olisi menkat. Kellään muulla vastaavia oireita?

Kesäkuisista huutelen, että mulla oli sama juttu. Vuoto kesti melkein 2 viikkoa vähentyen kuten menkat. Nyt toinen levy melkein loppu eikä muita vuotoja ole ollut. Raskaustestikin piti jo varmuudeksi tehdä :)
 
Tammikuisista tulin huutelemaan, mulla ei kokemusta minipillereistä raskauden jälkeen koska ekaa vasta odotan, mutta ennen raskautta söin niitä reilut 6 vuotta. Kun vaihdoin yhdistelmistä mineihin niin noin ekan viikon jälkeen tuli muutama päivä vuotoa mut sen jälkeen ei mitään ennen kun vasta kuukausi siitä kun pillerit lopetin (eli 6,5 vuoteen). Ja raskaaksi tulin ekasta kierrosta jolloin osasin bongata ovulaation, joten mulla ainakin olivat varma ehkäisykeino.
 
Kiitos kokemuksista. Alkaa vähän hirvittää kun on niin runsasta vuotoa. Viime yönä piti side vaihtaa kolmesti. :/
 
Minä aloitin minipillerit kuukausi synnytyksen jälkeen...vuotoa tuli ensimmäisen kuukauden ajan (reilut 4vk), alussa runsaampaa ja sitten viimeiset kaksi viikkoa pinempää tiputtelu vuotoa. Tamppoonia sai kuitenkin ihan joka päivä pitää. Lopulta kyllästyin jatkuvaan vuotamiseen ja kävin ottamassa jäkitarkastuksen jälkeen kuparikierukan. Vuotoa tuli asennuksen jälkeen noin viikon verran, mutta siitä lähtien ollut aivan huippu! Ei mitään ylimääräisiä vuotoja tms...ja mikä parasta niin ei ollenkaan hormooneja :joyful:
 
Takaisin
Top