Ehkäisy synnytyksen jälkeen

Jälkitarkastus on vasta ensi viikolla, neuvolassa ei olla kyselty mitään ehkäisyasioista. Hormonaalista ehkäisyä en ainakaan tahtoisi.
 
Onko jollain kokemusta kierrukasta? Meinasin sellaisen ottaa mutta en osaa päättää että otanko sellaisen missä on hormoonia vai kuparikierukkan. Lääkäri suositteli hormoonilla olevaa kierrukkaa tosin sen saa vasta 1-2 kk päästä.
 
Ei oo kokemuksia kierukasta, mulla nyt harkinnassa kanssa että kumman ottaisi. Kuparikierukkaa enemmän tekisi mieli kun en haluaisi (eikä mies haluaisi :grin) hormonaalista vaihtoehtoa. Mietityttää vaan kun oon lukenut että kuparikierukka ei sovi jos kuukautiset ovat valmiiksi runsaat ja kivuliaat, sillä kuparikierukka pahentaa kuukautisoireita. Mullahan on ennen ollut tosi niukat menkat, mutta nyt synnytyksen jälkeen kun tuli menkat niin ne olikin ihan jäätävän runsaat :eek:
 
Multa kysyttiin vaan jälkitarkastuksessa, että oonko ajatellut ehkäisy asioita ja kerroin sitten, että minipillereitä voisin kokeilla. Lääkäri antoikin heti kolmen kuun pillerit mukaan. Mutta ei sen kummemmin, ei edes ehdottanut mitään muuta.
 
Juu ei meilläkään oo kyllä mitään keskusteltu. Jälkitarkastuksessa lääkäri kysäisi mitä oon ajatellut, vastasin että luultavasti kuparikierukka. Lääkäri ei sanonut siihen mitään vaan hyppäsi seuraavaan aiheeseen. Että näin :rolleyes: Mut meillä pitää itse ottaa yhteyttä ehkäisyneuvolaan.
 
siis oottako keskustellu ehkäisy asiasta vauvan neuvolassa vai vasta sitten jälkitarkastuksessa?
 
Jälkitarkastuksessa puhuttiin ja myös kierukan meinasin ottaa.
 
Marce kyllä hormonikierukka on kuulemma helpompi. Kuparikierukassa ilmeisesti on naisilla ollut enemmän vuotoja ja runsaampia. Kuparihan vaikuttaa paikallisesti kun hormooni taas imeytyy verenkiertoon. Itselläni on kaksi kaveria, jotka eivät halunneet horm.kierukkaa koska koko kroppaan hormoneja. Ottivat kuparin.No vaihtoivat sitten ilmeisesti myöh. Sivuvaikutuksista johtuen horm.kier
 
Jospa sitten kokeilen hormonikierukkaa :) tosin vielä menee ainakin kuukausi ennen kun sen saa ottaa.
 
^ Miks vielä kk? Meillä kait noin viikko eroo synnytyksissä, ja mulle laitettiin jo.
 
Lääkäri sano et saa laittaa aikaisintaan 12 viikon päästä synnytyksestä ja homma alkaa papa kokeella. Lisäksi ois hyvä et paikat saa parantua rauhassa ei kyllä oo ollu mitään ongelmia. Kysyn siitä pojan 3kk neuvolassa joka on parin viikon päästä. Olis tosiaan kiva saada homma hoidettua ettei kumin kanssa leikkimisestä tule vahinkoja.
 
Mie nyt otin pillerireseptin jälkitarkastuksessa, mut tiiä sit millo aloitan, kattoo nyt?
 
Takaisin
Top