Ehkäisy asiat

Mulla oli jälkitarkastus tänään ja sain reseptin minipillereihin. En kyllä tiedä aloitanko niitä ollenkaan tai jos aloitan niin milloin, mutta onpa varalta.. Seksiä yritettiin harrastaa ensimmäisen kerran vauvan ollessa vajaa 5vkoa mutta ei se onnistunut lainkaan, sattui niin paljon. Pari viikkoa synnytyksen jälkeen olin niin kamalan kipeä ja sen jälkeenkin vielä arkailin kun paikat kipeytyi ihan jos sattui olemaan aktiivisempi pv, esim kävelty enemmän, niin en aiemmin uskaltanut edes yrittää vaikka haluja olikin. Sitten vihdoin kun rohkenin niin ei! Kyllä tuli paska fiilis. Viikko etiäpäin niin alkoi homma onneksi luistaa, kirjaimellisesti.

Nyt vauva 7vkoa ja täysimetys ja kumit toistaiseksi saa riittää ehkäisyksi! Oon kuullut niin paljon huonoja käyttökokemuksia noista minipillereistä, etten hingu aloittaa ainakaan vielä. Muutenkin hieman keskusteluasteella mahdollinen pikkukakkonen, eli ehkei hormonaalista ehkäisyä kannata aloittaakaan. En itsekään ole täysin varma haluaisinko toisen mahdollisimman pian, sillä kova hinku on töihin. Ei just nyt, mutta tuntuu vieraalta ajatukselta, että olisin poissa niin pitkään, että mahdollinen toinen vauva tulisi ns heti perään. Jos sellainen ylipäätään suotaisiin!
 
Hormoonikierukka tulee.. asennetaan 3-4kk synnytyksestä.. eli en saa sitä viel jälkitarkastukses.. ennen tätä kakkosta mulla oli hormoonikierukka ja sopi hyvin.. laiton jäljeen vuosin noin viikon niukasti ja vuodot loppu ku seinään :) tuli seuraavan kerran ku kiurukka napsastiin pois.. siitä 4kk ni plussasin :) joten suosittelen.. kaikille se ei sovi mut mulle sopi paremmin ku hyvin.
 
Meillä kumi käytössä sit joskus kun sen aika taas koittaa. Vielä en oo uskaltanu, vaikka ehkä haluja alkaiskin olla. Jostain syystä jännitän tosi paljon sitä ekaa kertaa.
Tänne sit taas saisi tulla kolmas lapsi parin vuoden sisään enkä suunnittele töihin paluuta välissä. Enempää lapsia tuskin halutaankaan.
 
Mä oon kanssa ajatellut hormonikierukkaa, kokemusta ei ole juuri mistään, mutta tutustuttuani vaihtoehtoihin ja neuvolantädin kanssa juteltuani toi tuntuisi sopivimmalle. Jälkitarkastuksessa asiasta varmaan enemmän. Tällä hetkellä ei niin merkitystä kun ei ole mitään toimintaa sillä saralla..
 
Hormonikierukkaa oon aatellu. Mies vois käydä myös kuulemma sterilisaatiossa. Minäki oisin voinu, ku ois hoksannu ajoissa, että sen voi tehä sektion yhteydessä. Ennen esikoista söin pillereitä ja hänen syntymän jälkeen käytettiin kortsua, joka nyt käytössä siihen asti, että laitetaan se kierukka.
 
Voiko noita pillereitä syödä jos rintamaitoa syöttää? Olen aina kuvitellut ettei voi ja sairaalassa ja neuvolassa annettiin vaihtoehdoksi vain kierukka :eek: Itse haluaisin vaihtoehdon jonka voi itse lopettaa kyn tuntuu siltä, että toinen lapsi olisi ajankohtainen.. Kumin käytön ajatus ei houkuta kumpaakaan..
 
Joo, siis minipillereitä voi syödä. Niissä on keltarauhashormonia muttei estrogeenia.
 
Takaisin
Top