Ehkäisy asiat

MarinaMelina

Sanavalmis juttuseppä
Mitä ootte meinannut käyttää näin imetyksen aikana ja jälkeenkin?

Itse tänään alotin Ceratzette minipillerit joita söin esikonkin jälkeen ja aattelin että laitattasin jossain vaiheessa sen kapselin. Onko kellään kokemuksia ko. valmisteesta?

Pitkällä tähtäimellä olisi tarkoitus tulpata johtimet(sterilisaatio) kun täytän sen vaaditun 30v. Meidän lapsiluku kun on täynnä, ja mikä tärkeintä MUN lapsiluku on täynnä vaikka mitä elämässä tapahtuskin, esimerkiksi tulisi ero tmv.

Saan keskittyä täysillä näihin mun olemassa oleviin ihanuuksiin ♡

Meillä oli eilen ensimmäistä kertaa vipinää vällyjen välissä :D sillä tämä ehkäisy asiakin hoidettiin tänään kuntoon. Esikon jälkeen kun mensutkin alkoi 4vkoa synnytyksen jälkeen. Itse touhuhan tuntu ihan entiseltään eikä sattunut yhtään, ihan pääsi iso O:kin yllättämään :D miten muilla, onko sujunut vai ollut kivuliasta/hankalaa?
 
Kaksi viikkoa synnytyksestä niin ei olla vielä testailtu, mutta minä en hormonaalista ehkäisyä tähän väliin ota. Käytämme kumia sen mitä käytämme, seuraava saa tulla aluilleen syksyllä. Sen kärvistelemme kyllä kumin kanssa. Sen jälkeen kapseli varmaan!
 
Varmaan pillereillä mennään etiäpäin.
Tosin nyt ollaan kumin kanssa pelailtu, ennenku ne pillerit saan. Synnytyksestä on huomen 3vkoa ja viikko sitten hommailtiin ekan kerran :)

Eilen viimeks puuhailtiin. Sanoin sen jälkeen miehelle, että "kyllä oli orgasmi taas tiukassa. Vai pitäiskö sanoo löysässä.." Oon yrittäny kyllä jumppailla lantionpohjalihaksia, mutta silti on vähän hakusessa noi orgasmit. Siis kunnon sellaset mitä ennen sai. Mutta toivottavasti se tästä pikkuhiljaa :)
 
Meillä varmaan alkuun pelataan kumin kanssa, mut sit varmaan pillerit. Mies haluis näit kaks lisää mut mulle riittäis tää yksikin, mutta kaksi olisi ok. Ei ne kivut ja muut nyt niin kivoja ollu, et näitä suloisuuksia alkaisin tehtailee. :grin meillä ei olla vielä päästy puuhiin, mutta ehkä tässä kohta. :wink
 
Ei ehkäisyä vaan toinen saa tulla jos on tullakseen. Eka tehty hoitoihin turvautuen ja tarkoitus jälkitarkastuksessa kysellä miten kakkosen kanssa edetään, kun sellainen haaveissa kuitenkin on :)
 
On se kyllä kaikin puolin kumma miten naisen kroppa kuitenkin toipuu noista kovistakin koettelemuksista:p oli kiva olla pitkästä aikaa lähekkäin miehen kanssa ilman et masu on tiellä.

Musta on myös ihanaa aatella että meidän perhe on nyt kasassa ♡ toki voi olla että haikea olokin tulee vielä kun on viimeisen kerran näin pien tässä perheessä...noo, nuuskin sit siskojen lapsia jos sellasia siunaantuu :wink
 
TK, meillä kans eka tuli hoidoilla enkä ottanut mitään ehkäisyä raskauden jälkeen edelleenkään. Ja tämä pieni mies yllätti sit meidät ihanasti ilmoittamalla tulostaan ihan luomuna. En ota nytkään mitään ehkäisyä. Jos meillä olisi niin ihana onni että kolmaskin lapsi saataisiin niin tervetuloa vaan :dummy1:

Mua jännitti (taas) eka kerta synnytyksen jälkeen aika paljon ja siks käytettiin liukuvoidetta. Toimii :wink Eikä se pahalta tai mitenkään kumman erilaiselta tuntunu. Vielä kun sais aikaa ja voimia jostain et pääsis useamminkin puuhailemaan :rolleyes:
 
  • Tykkään
Reaktiot: TK
Minipillerit. Ei ole tarkoitus jatkaa ehkäisyä kovin kauaa.

Kaverin sisko sai lapsen hoidoilla. Puolen vuoden sisään synnytyksestä oli luomusti raskaana.
 
Mulla noi minipillerit toimi kyllä sikäli hyvin tossa välissä että kierto tasaantu heti kun ruettiin yrittämään kuopusta ja tärppäskin heti, esikko tärppäsi vasta 5kk jälkeen yhdistelmäpillereiden lopettamisesta. Mutta onhan se uutta raskautta aatellen suotuisampaa kun ei käytä mitään mikä vois sotkea luonnollista hormonitoimintaa..
 
Mä söin tuota cerazettee ennen kun alettiin yrittään tätä meidän neitiä ja ne sopi ainakin mulle tosi hyvin. Ei mitään sivuoireita ja menkat tuli harvoin ja oli tosi niukat. Aion alottaa noi uudelleen heti kun ehdin hakeen apteekista lisää.
 
Niin ja raskaaksi tulin ekalta kierrolta noiden pillereiden lopettamisesta, eli mulla ne ei ainakaan häirinny mitään...
 
Siinä kapselissahan on käsittääkseni sama vaikuttava hormoni kun nois cerazeteissa...sillon kun viimeksi otin noi pilsut niin lääkäri sanoi että hyvä kokeilla ensin pillereillä ennenkun ottaa kapselin kun joillakin ne voi aiheuttaa jatkuvaa vuotoa. Mullakin vuoti ennemminkin harvoin ja niukasti. Tässä mietin et syön nyt ton 3kk noita ja jos näyttää että edelleen sopivat niin sit se kapseli käyttöön..
 
Mulle ei taas cerazette sopinu ollenkaan, vaan siis käytännössä vuosin jonkun verran koko ajan. No nyt tän kolmannen jälkeen (joka hyvin todnäk jää viimeiseksi) aion ottaa kierukan. Kumilla mennään siihen saakka. Kierukkakokemuksia saapi kirjotella. Ois kiva kuulla :)
Meijän pienin on nyt viisiviikkoinen ja meillä ei oo vielä peitto heilunut. :/ Syy ei ollenkaan ole se, etteikö olis halunnut, vaan ei oo vielä ollut aikaa eikä ennenkaikkea energiaa siihen touhuun. Päivisin isommat on koko ajan tässä ja iltaisin pieni valvottaa usein ainakin yhteentoista. Öisin isommat lapset on vauvan tulon jälkeen alkaneet myös herätteleen meitä ja vauva tietty myös, joten ollaan iltaisin niin puhki, ettei kertakaikkiaan muu kuin uni oo mielessä. Vielä kun miehen täytyy herätä aamulla viideltä töihin..
No tänään isommat meni mummolaan yökylään, joten josko tänään ois fiilistä ja energiaa...vaikka sit päivällä vauvan unien aikaan.. :wink
 
Mä en oo miettinyt yhtään, mulla oli kapseli ja siitä oli ehdottomasti vähiten mitään muutoksia,mutta en tiedä kuinka pian haluaisin pikkukakkosen. Vuosi nyt pitää ainakin odottaa, mutta mutta... Ehkä mä vielä keksin mikä on hyvä :D
 
Jeba mulle laitettiin esikon jälkeen aluksi kierukka mutta se lähti paikaltaan ja en halunnu kokeilla uudelleen. Mulla se aiheutti kauheita supistuksia. Ne kyllä aika varmasti johtui siitä että se laitettiin liian aikasin synnytyksen jälkeen, jälkitarkastuksessa. Eli kannattaa laittaa vähän myöhemmin et pysyy paikallaan!
 
Oon kuullut, että toisilla vaan tulee pois, erityisesti kuparikierukka. Toisilla ei mitään ongelmia, toisille ei sovi ollenkaan.
 
Minulla ollut ennen käytössä Meliane yhdistelmäpillerit. Ovat sopineet hyvin, mutta nyt olen miettinyt kierukkaa. Ei sitten tarvitsisi joka päivää muistaa pilleriä ottaa ja lapsilukukin on meillä nyt varmasti täynnä. Kokemuksia kierukasta kuulisin minäkin mielellään.
 
Jos jotain ottaisin nyt niin ehkäisyrenkaan. Se oli näppärä ennen esikoista! Mutta pitempi ehkäisy toki järkevämpää hoitaa jollain mitä ei tarvii miettiä päivittäin tai edes kuukausittain.
Olen kuullut että kapseli on nykyisin kierukkaa paljon näppärämpi vaihtoehto ja sitä ei ainakaan voi kai asentaa väärin!?
Käytin esikoisen jälkeen sen cerazette satsin minkä neuvolasta sai ja se oli ihan jees, menkkoja ei näkynyt kuin kerran 3kk aikana. Mutta siinähän voi kai käydä miten sattuu, että vuotaa koko ajan tai ei ollenkaan. Mikä sen määrittää? Huono säkä vai sopivuus kropalle?
 
Kapseli on kai jees, jos progesteroni sopii.
Haittana sitten se, että kapseli kapseloituu paikoilleen, jolloin käytännössä aina sen poiston jälkeenkin jäljelle jää arpi ja kapseli voi olla tiukassa irrottaa. Kivuton sinällään, että sekä laitto että poisto tehdään puudutuksessa, joten ainoa haitta kapseloitumisesta on kosmeettinen, tuskin kaikkia sekään haittaa. Jos kapseli ei sovi (vuodot, mielialavaihtelut) niin on tietty kallis kokeilu, kuten hormonikierukkakin.

Nuvaring oli muuten näppärä, mutta se nousi itselläni niin ylös, etten tahtonut saada sitä pois. Viimeksi käytin Zoelya, joka piti muistaa ottaa päivittäin. Sopi hyvin ja estrogeeniosa on luonnollinen, eli käsittääkseni elimistö poistaa hormonin kokonaan eikä siirry vesistöihin :wacky: ja itselle ehkä hiukan parempi vaihtoehto kun perinteiset pillerit nostaneet maksa-arvoja. Ei kylläkään kovin halpa.

Ne, kenelle hormonikierukka sopii, tuntuvat olevan sitä mieltä, että kyseessä on paras keksintö ikinä. Osalla vuodot jää pois nopeasti, osalla ollut vuotoa reippaastikin eka puoli vuotta, minkä jälkeen niukkenee. Osalla ei vuodot ole vähentyneet. Ei siis omakohtaista kokemusta...
Muutama on valitellut, että kun ovat useamman hormonikierukan käyttäneet putkeen, myös limakalvot ovat kuivuneet.

Kunhan oma lapsiluku on täynnä, aion ottaa hormonikierukan. Ikää on jo niin paljon, että alkaa muutenkin olla vuotohäiriön riski iso (vaihdevuodet lähestyy uhkaavasti), ja hormonikierukka on siihen ensisijainen hoito. Mut mähän puhun 3 lapsesta, toivottavasti saisin 1-2 lasta siis 3 vuoden sisään. Silloin voin sitten harkita sitä työterveyslääkärin suosittelemaa kolesterolilääkitystäkin...
 
Äääää. Ens vkolla on jälkitarkki ja siihen mennessä olis varmaan hyvä jos olis edes jotain sanottavaa tohon ehkäisyasiaan... Mutta mitä!?! Mä lopetin siis säännöllisen ehkäisyn 17-vuotiaana, sain kymmenen vuoden aikana kolme keskenmenoo ja yhden lapsen. Esikoisen jälkeen otin minipillerit ja vaikkei niissä pitäis olla hormonaalisia vaikutuksia niin isäntä murahti mulle viikon käytön jälkeen että en saa syödä enää yhtäkään pilleriä kun olin pahempi ku raskaana...! :D Sit asiasta ei enää puhuttu ja taaskin mentiin ilman ehkäisyä, tuloksena tämä pikkukakkonen ja nyt esikko on 2v4kk.... Niin että ei täälläkään turhan helposti raskaaks tulla, mutta jos/ kun ei välttämättä haluais kolmosta (ainakaan ihan heti perään) niin olis ehkä hyvä olla joku ehkäsy, mutta toisaalta jos raskautuminen on näin vaikeeta niin tuntuis ristiriitaselta tietentahtoen ehkäistä raskaakstulemista. Peekule kun menee taas vaikeeks! :D

Ps. Isäntää pitäis vähän vielä lämmitellä (lue painostaa) siihen pikkukolmosen tekemiseen muutenkin. Korjaan yrittämiseen. Koska VAUVOJA EI TEHDÄ - NIITÄ SAADAAN. ♡
 
Takaisin
Top