Byrokratia viidakko

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Annnika
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Annnika

Kommentoinnin ninja
Heinämammat 2016
Marrasmammat 2018
Tähän ketjuun voi laittaa pohdinnat äitiyspäivärahasta, vanhempainrahasta ja -vapaasta, äitiys-ja isyysvapaista yms. aiheeseen liittyvästä, mitä kaikkea niitä nyt onkaan! Toisille voi olla jo tutumpaa, mutta ainakin esikoistaan odottavana olen itse näistä ihan sekaisin.

Päätin aloittaa ketjun jo tänään, koska on julkaistu tuo uusi äitiyspakkaus!

http://www.kela.fi/aitiyspakkaus

Annnika: Kävin kurkkaamassa äitiyspakkausta ja voi kun sellaisen saisi vaikka käytettynä tänne Saksaan. Olen itse neljän lapsen perheestä ja muistan aina kun uusi äitiyspakkaus tuli taloon. Se on niin ihana osa vauvan odotusta kun käy läpi pikkuisia vaatteita. Facebookissa näyttäisi olevan ryhmiä kuten äitiyspakkauskirppis mutta en vielä liity mihinkään sellaiseen kun muuten näkyisi jo kaikille facebookista että olen raskaana. Minun poikaystävä on reissussa ja olisi kiva kertoa vauvauutiset läheisille ystäville ja perheelle yhdessä kun hän on palannut takaisin. Mutta hän tulee takaisin vasta 18.4 joten siihen on vielä aika pitkä aika.

Mä kävin myös tsekkaamassa tuon uuden äitiyspakkauksen ja mun mielestä se näytti ihan tosi kivalle, tykkäsin vaateiden kuoseistakin :)
Ja itseasiassa juuri ennen kuin rantauduin tänne foorumille, niin kävin lukemassa kelan sivuilta tuista ja rahoista ja tuntuu, että sain lähinnä pääni pyörälle :confused004

Mmmustikka, tuli mieleen, että jos tietäisi jonkun joka ei ota äitiyspakkausta, koska on esim. jo vaatteita riittämiin edellisiltä lapsilta, vaan ottaa rahana sen 140€ minkä saa äitiyspakkauksen tilalla, niin sitä kauttahan voisi saada junailtua itselle äitiyspakkauksen, että ostaisi sen tuolla summalla joltain, joka ei sitä tarvi, mutta ottaisi kuitenkin pakkauksen vaikka sinua varten ;). En tiedä, onko se Saksaan lähettäminen sitten kuinka kallista...

Annnika: Joo ilman muuta maksan vaikka vähän enemmän ja postikulut jos vaan saisin uuden äitiyspakkauksen:) Olisi hienoa jo alkaa heti aktiiviseksi tässä asiassa mutta tosiaan facebookissa en vielä haluaisi kertoa että olen raskaana.

mmustikka, minä voin laittaa harkintaan, josko ottaisin sen sinulle :) varmaksi en voi vielä luvata, pitää tarkastella vielä mitä esikoisen jäljiltä löytyy kaapista, tarvittaisiinko tuota uutta pakkausta.

Ai niin ja piti sanoa, että tosi hyvä ketju, vaikka tässä toista lasta odotetaankin :)

Me ei olla ottamassa pakkausta kun edellisen pakkauksen haalarit makuupussit yms. löytyy, joten mäkin voin tehdä bisnestä. Me tarvitaan tuo raha uusien vaunujen hankintaan. :wink Jos S1N1 siis päättääkin haluta pakkauksen. :)

Tietääkö joku tuosta varhennetusta äitiyspäivärahasta tai sen hakemisesta? En tarkoita nyt erityisvanempainrahaa, jota saa vissiin sillä perusteella, että työ on vaarallista raskaana ja työnantaja ei voi tarjota muuta duunia.

atkoitan siis sitä, kun normaalisti äippäloma alkaa 30 ariipäivää ennen laskettua aikaa ja varhennettu voi alkaa max 50 päivää ennen laskettua aikaa. Onko se ihan ilmoitusasia Kelaan ja työnantajan kanssa sovittava juttu vai pitääkö olla esim lääkärintodistus et voi aloittaa aiemmin?

Tosi hienoa jos saan paketin tätä kautta! Päättäkää vaan kuka tarvitsee sitä vähiten. Nyt on siis ensimmäisenä S1N1 ja Snuu myös varana. Voin tosiaan maksaa enemmän kuin sen 140 euroa + postikulut, jotta saa myös samalla vaivanpalkan siitä että jaksaa sen minulle Saksaan postittaa. Olen siten koittanut lohdutella itseäni että jos tulisi toinen lapsi myöhemmin niin se tehtäisiin Suomessa ja sitten saisin vihdoin äitiyspakkauksen mutta jotenkin tuntuu että etenkin kun asuu ulkomailla niin se äitiyspakkaus on erityisen rakas muisto omasta lapsuudesta (olin monta kertaa isosisko) ja kuuluu suomalaiseen perinteeseen ja äitiyteen. Kiitos kun olette valmiita auttamaan tässä asiassa <3

Mä kans ihan tykkäsin tuosta. :) Ja aion sen ottaa. Minä kun oon jo kaikki vauvan vaatteet ja tarvikkeet myyny ; meillä muutenkin ihan kaiken hankkiminen edessä. Kädet jo syyhyää, että joko uskaltaisi ostella. :)

Ihania vaatteita on kyllä tuossa äitiyspakkauksessa. Meillä
Edellinen vuosimallia '12, mutta otan minä pakkauksen silti. On se arvokkaampi kuin tuon 140€. Toki ymmärrän, jos kokee ettei pakkauksella tee mitään, niin mielummin ottaa rahana/myy. Melkein suosittelen sitä myymistä (mmmustikalle tai jollekin muulle joka löytyy esim. sieltä facebookin äitiyspakkauskirpulta). Myymällä sen saa tod.näk. enempi kuin 140€ siitä.

Tiesittekö, että äitiysavustuksen (pakkauksen/rahan) saamiseksi on pitänyt käydä neuvolassa?
Suomessa on tietysti vähemmän heitä, jotka eivät halua neuvolassa käydä, mutta kuitenkin.

Tekisi mieli hakea heti se paketti ja hypistellä kaikki ihania vaatteita :grin
Hitsi, pitää maltta vielä kauan :grin

1. Liitä hakemukseen raskaustodistus, josta selviää, että raskaus on kestänyt 154 päivää ja että olet käynyt terveystarkastuksessa ennen 4. raskauskuukauden päättymistä. Raskaustodistuksen saat lääkäriltäsi tai neuvolasta.
Noin sanottiin Kelan sivuilla, eli aika kauan pitää vielä oottaa.... Odottavan aika on pitkä :).

Mää en aio ottaa äitiyspakkausta, koska edelliseltä lapselta on kaikki tarvittava kasassa. Vaikka oli kyllä ihana makuupussi tuossa uudessa pakkauksessa <3 Mutta, jos Mmmustikka et muilta saa pakkausta, niin mää voin kyllä myydä sen, koska aion ottaa sen rahan joka tapauksessa. Äitiyspakkaushan tulee aika lähellä laskettua aikaa, meillä edellisen LA oli tammikuun lopussa, niin joulukuussa tuli vasta pakkaus.

Kiitos myös Katinka:) Ihanaa kun on toivoa saada se äitiyspakkaus ja vielä uusi eikä käytetty. Me kaikkihan täällä odotetaan lokakuun lapsosia. Jotenkin on ihanaa ajatella että tämä lapsi kasvaa kuin luonnon antimet. Keväällä alkaa verso kasvaa ja kesästä syksyä kohden valmistuu tulemaan maailmaan kuin suuri kurpitsa. Nyt pitäisi vaan osata ravita sitä pientä versoa syömällä oikein.

Tähän väliin kysymys, jota en itse ole tullut edes ajatelleeksi, mutta rupesi mietityttämään kun poikaystäväni sitä kysyi.
Siis..poikaystäväni mietti, että tarvitseeko tämä raskaus käydä erikseen lääkärissä tms toteamassa verikokeella tai onko tuo terveystarkastus, mikä vaaditaan et on tehty ennen 4. raskauskuukauden päättymistä, sellainen joka tehdään automaattisesti neuvolassa vai tarvitseeko sellainen varata erikseen?
Rupesi mietityttämään, koska eihän tässä vaiheessa ole vielä muuta todistetta raskaudesta kun plussatesti ja oireet ja yksi neuvolassa käynti, mutta ei siellä mitään verikoetta otettu varmistaakseen raskauden.. ettei vaan kaadu siihen sitten tuo kaikenlaisten tukien yms saanti.
Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta ensikertalaisena tämä asia rupesi mietityttämään. Ja toivottavasti nyt ymmärsitte mitä tarkoitin, en ole paras saamaan ajatuksiani selkeiksi lauseiksi :)

anniina: Juurikin neuvolasta saa sen "todistuksen raskaudesta" vai miksi sitä nyt ikinä kutsuttiinkaan, joka tarvitsee olla, jotta Kela myöntää äitiysavustuksen ja vanhempainrahan. Eli ei tarvitse mitään erikseen käydä toteamassa. Neuvolassahan on ainakin kaksi lääkärin tapaamista raskauden tiimoilta. Varmaan taas paikkakunta-/tilanne kohtaista tämä, että kuinka monta niitä lääkärin tapaamisia on.

Nana, varhennetun äitiysloman voit aloittaa, jos haluat. Toki siitä on sovittava työnantajan kanssa. Jos aloitat aikaisemmin äitiysloman, niin se on silloin sieltä loppupäästä pois. Eli jos haluat olla pidemmän aikaa kotona ennen kuin vauva syntyy, jäät varhennetulle ja jos taas haluat olla vauvan syntymän jälkeen pidempään kotona, niin aloitat vasta sen lakisääteisen 30 päivän kohdalla :)

Tosiaan neuvola hoitaa sen kelalle tulevan paperin raskauden kestosta, kun sen aika on. Saatte sen allekirjoitettuna, joten se tarvitsee vain postittaa. :)

Oletteko jo miettineet, miten aiotte mahdollisia lomianne käyttää ennen äitiysvapaata? Näin kun on kesälomakausi juuri ennen tämän ryhmän mammalomia, niin joko olette niitä suunnitelleet?

Mä en halua ainakaan pitää suoraan putkeen arvioituun mammalomaan, mielummin käyn siinä syksyllä vielä jonkin aikaa töissä. Pystyn työssäni onneksi aika lailla vapaasti suunnittelemaan lomani miten haluan, joten ongelmia ei pitäisi siinä olla. En vaan oikein osaa päättää, että pitäisikö juhannuksesta vai heinäkuussa vai vielä vähän elokuunkin puolela... Joka tapauksessa ennemmin vasta heinäkuun puolella olisi kiva olla lomalla, jos vaikka iso maha ja helteet (toivottavasti sellaisia on!) alkaa olla tukalat, niin saa sitten maata koko loman vaikka mökkirannassa. Toki miehenkin lomat vielä vaikuttaa, ennen kuin pistän lomat tilaukseen... Mitäs muut tuumii?

Mä oon myös miettinyt, että en haluaisi pitää putkeen kesälomaa äitysloman kanssa. Mulla on LA 4.10, joten äitiysloma alkaa kai elokuun viimeisellä viikolla, jos olen oikein ymmärtänyt.

Tekisi mieli lomailla heinäkuu, mutta epäilen onnistuuko se meidän kiertävän lomasysteemin takia. Kollega on ilmoittanut jo jouluna, että hän haluaa olla heinäkuussa lomalla ja minä lomailin viime vuonna heinäkuun. Saa nähdä. Ehkä voisin pitää pari viikkoa juhannuksen jälkeen, ja pari myöhemmin.. Heinäkuu olisi mieluisin, koska yrittäjämiehelläni (jolla ei ole varsinaisesti lomaa) on silloin vähiten töitä, ja voisimme mahdollisesti irtaantua jollekin pienelle lomamatkalle kotimaassa :)
Ehkä asia lähtee selviämään enemmän sitten, kun pääsen kertomaan raskaudesta töissä :)

Takaisin