Boikotointi

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Mitä mieltä olet boikotoinnista? Boikotoitko sinä jotain?

Omasta mielestäni boikotointi on yksi helpoimpia tapoja vaikuttaa ja elää arvojensa mukaisesti. Itse boikotoin Venäjää ja Israelia. Tämä pitää sisällään myös näiden kanssa kauppaa tekevät yritykset. Tai tähän ainakin pyrin - jokaista yrityksta tai tuotemerkkiä ei mitenkään pysty tarkistamaan. Boikotoin myös kiinariistohalpakauppoja (temu, shein...) Niistä ei mielestäni kenenkään pitäisi tilata mitään. En löydä mitään syytä ostaa lapsityövoimalla tuotettuja huonolaatuisia tuotteita, joissa potentiaalisesti on haitallisia aineita.

Voi riemua! Kyllä! Vaikuttamistapoja ei yksittäisellä ihmisellä paljon ole, mutta lompakolla vaikuttaminen on yks hyvä ja helppo keino välittää tietynlaisia viestejä.

Mun boikottilistalla on yleisesti verkkokaupat, jos tuote vain on kivijalkakaupasta saatavissa, hankin sen sieltä, joskus kalliimmalla kuin mitä verkosta saisi. Toinen iso boikottikohde on Venäjään kytkeytyvät yritykset. En halua rahoittaa Venäjän terrorismia ja murhia missään päin maailmaa, ei vähiten Ukrainassa. Tästä on saanut keskustelua suomalaistenkin kauppojen kanssa, kun aina välillä he "suosittelee" tällaisia Venäjä-tuotteita. Mun korvaan tämä kuulostaa "suosittemme terrorismin ja murhien rahoittamista, lähes myös ihmisten murhaamista". Kolmas boikottikohde on Yhdysvallat. Trump on heikentänyt ihmisarvoja ja niiden näkyvyyttä somelustoilla, jolloin muutkaan toimijat ei saa ääntään kuuluviin; eikä ne muutkaan hänen ajatuksensa mieltä ylennä. Siksipä olen vähentänyt kaiken yhdysvaltoihin kytkeytyvän tavaran ja palvelun ostoa sekä käyttöä. Erityisesti silloin, kun toimintaan sisältyy rahaa muodossa tai toisessa. Googlen sähköposti löytyy vielä ja YouTubea katson, puhelimen käyttöjärjestelmä on myös Googleen kytkeytyvä, mutta muu on tullut heitettyä pois.

Jäiköhän joku vielä... No nuo nyt ainakin on esillä lähes joka päivä, kun kaupungilla liikkuu. Israelin voisi nostaa boikottiin myös. Voisi selvittää, miten se elämään vaikuttaisi. Näin yhtäkkiä en osaa edes sanoa, mitä Israel tuottaa, mihin kiinnittää huomiota.

Itse yritän boikotoida tekoälyä. 🙈 En luota siihen yhtään. Kuulostaa ehkä typerältä mutta... Muutenkin tulee sitten esim. googlea käytettyä mahdollisimman vähän. Käytän mieluummin muita hakukoneita. Ja oon vaihtanut chromesta firefoxiin. En kyllä siis myöskään tue noita jo mainittuja kuten temua tai Venäjään/Israeliin kytkennäisiä asioita. Ainakaan jos tiedän että ovat niihin liitännäisiä.

Boikotoin varmaan useimmiten yhtiöitä joista olen saanut huonoa palvelua. Vallilaa rupesin kyllä boikotoimaan Bernerin takia. 🙈 Taksiuudistuksella ja junaliikenteen avaamisella kilpailulle saatiin turvattomat ja kalliit taksit ja sotkuiset junat ilman henkilökuntaa.

Ostan uutena aika vähän mitään vaatteita tai tavaroita ja ruoassa tulee mentyä hinta-/laatusuhde mielessä.

Varmasti laajemmilla boikoteilla saisi maailmassa asioita aikaiseksi, mutta minusta tuntuu, että ihmiset boikotoivat aika paljon mielikuvien mukaan ennemmin kuin miettimällä miten yhtiön toiminta kokonaisuutena vastaa omia arvoja ja yhteistä hyvää. Tai boikotoidaan muotisyistä tiettyjä firmoja, muttei kuitenkaan toisia, joiden toimet eivät varsinaisesti kestä päivänvaloa.

Mutta kellä sitten taas riittää energiaa tarkastella kriittisesti kaikkia valintojaan. 😅

Voi hyvin olla ettei kaikki boikotoinnit ole loppuun asti mietittyjä. Tai kaikki ei boikotoi ihan loogisesti. Välillä näkee siihen liittyen puhuttavan tekopyhyydestä ja kaksinaismoralismista. Mutta tosiaan, ei kukaan pysty kaikkia valintoja kriittisesti miettimään. Ihmiset voisi siis tässäkin asiassa olla armollisia. Kukin tekee omien arvojen ja voimavarojen mukaan. Jos x ja y on "pahoja" firmoja on parempi boikotoida pelkkää x:ää kuin tukea molempia. Vähän kuin esim. välillä kasvisruuan syöminen on jo parempi vaikka veganismi olisi se eettisin (t. sekasyöjä).

Voi hyvin olla ettei kaikki boikotoinnit ole loppuun asti mietittyjä. Tai kaikki ei boikotoi ihan loogisesti. Välillä näkee siihen liittyen puhuttavan tekopyhyydestä ja kaksinaismoralismista. Mutta tosiaan, ei kukaan pysty kaikkia valintoja kriittisesti miettimään. Ihmiset voisi siis tässäkin asiassa olla armollisia. Kukin tekee omien arvojen ja voimavarojen mukaan. Jos x ja y on "pahoja" firmoja on parempi boikotoida pelkkää x:ää kuin tukea molempia. Vähän kuin esim. välillä kasvisruuan syöminen on jo parempi vaikka veganismi olisi se eettisin (t. sekasyöjä).
Itse en hakenut niinkään ehkä tuota tekopyhyyttä vaan enemmän sitä, että tehdään radikaaleja valintoja perehtymättä asiaan kunnolla. Mutta siis juuri tuo, että kellä oikeasti riittää energiaa tutkia kaikkea juurta jaksain. 💁🏼‍♀️

Nuorempana tein milloin minkäkinlaisia ideologisia valintoja, mutta samalla, kun ymmärrys maailmasta on kasvanut, tuntuvat ne omat vanhat näkemykset varsin naiiveilta. Sitä on oppinut ettei maailma olekaan niin mustavalkoinen ja aina se mikä näyttää eettisimmältä ratkaisulta ei välttämättä ole sitä ollenkaan. Siksi en nykyään tee niin hätäisiä johtopäätöksiä.

Nykyään ehkä pyrin yleisesti välttämään isojen ruokajättien valmistuotteita (tehdään ruoka itse) ja ostamaan tavaraa vain tarpeeseen. Näillä jo välttää tukemasta pahimpia roistoja. Olen vuosien tauon jälkeen jopa pikkuhiljaa tykästynyt kirppistelyyn, vaikka en mikään innokas shoppailija olekaan. 😅

Maanviljelyyn liittyen olen huolissani maatalouden tehotuotannosta ja geenimuuntelusta. Tekisi mieli boikotoida kaikkia tehotuotettuja porkkanoita yms vastaan, mutta ei miulla ole varaa ostaa niitä järkevästi vuoroviljelyyn käytetyssä maassa kasvaneita luomuporkkanoita ja onnellisella ruoholla ruokitun vielä onnellisemman naudan lihaa. Ennen lasta (kun elin yksin vuokralla ja inflaatio ja veronkorotukset eivät olleet syöneet ostovoimaa) pystyin vielä syömään tuollaista ruokaa, mutta ei enää.

Boikotoin varmaan useimmiten yhtiöitä joista olen saanut huonoa palvelua.
Mulla tää sama, eikä niistä sitten enempää. Yksittäisten firmojen osalta en arvostele tai boikotoi julkisesti, lopetan vaan asioinnin periaatteesta ja marssin kilpailijalle. Sit on joitakin firmoja, joissa en asioi periaatteesta, jos olen lukenut vaikka omistajan äärioikeistokytköksistä, työntekijöiden kohtelusta tms.. Temu/Shein tyyliset kaupat on taas bannissa koko taloudelta. Olen iskostanut myös puolisoon, että niihin ei ole hänelläkään sitten asiaa. 🤭

Olen lakto-ovo-vegetaristi ollut 10 vuotta joten lihapuoli tulee siinä. En boikotoi erityisesti kenenkään maan tuotteita, pyrin esimerkiksi ruuan suhteen suosimaan kotimaista ja jos tilanne suo, niin (prosessoimatonta, luomua) lähiruokaa. Vältän suurketjujen ja tuottajien kuten McDonald'sin ruokia (hampurilaispihvissä on kuulemma todettu 1200 lehmän dna:ta), sekä jostain syystä Lidlin tuotteita, sillä heillä on laadussa usein takaisinvetoja, salmonellaa ja ymmärtääkseni tuotteet ollaan valmistettu kaikista halvimmista raaka-aineista. Prosessoitua ruokaa yleisesti pyrin välttämään mutta kyllä lapset saavat kalapuikkoja toisinaan syödä. Myös tuotteet missä on paljon e-aineita niin vältän. Tällä hetkellä olemme ostaneet Koivulan tilan maitoa joka on prosessoimatonta ja suoraan lehmästä, tätä maitoa täysin ongelmitta juomaan mieheni jolla on ollut "laktoosi-intoleranssi", eli hän on saanut vaivoja tästä nykykäsitellystä maidosta, mutta ei mitään käsittelemättömöstä. Valkoinen vehnäjauho (missä käytetään vain ydin) ja 00-jauhoista tehdyt tuotteet ovat välttölistalla ja syömme täysjyvää. Yleisesti heikkolaatuinen ruoka, rypsiöljy, margariini ja ei-luomu vihannekset ja hedelmät ovat välttölistalla.

@Sagaluna olen aiemminkin törmännyt tuohon, että raakamaitoa pystyvät käyttämään monet laktoosi-intolerantikot.

Ja muistin, että enhän minä tilaa tavaraa myöskään noista jo mainituista kiinakaupoista. Syyt nyt varmaan ovat kaikille ilmeisiä. Enkä edes tiedä mitä uskaltaisin niistä tilata. 🙈

Itse en hakenut niinkään ehkä tuota tekopyhyyttä vaan enemmän sitä, että tehdään radikaaleja valintoja perehtymättä asiaan kunnolla. Mutta siis juuri tuo, että kellä oikeasti riittää energiaa tutkia kaikkea juurta jaksain.

Joo, mulla vaan lähti ajatus juoksemaan eteenpäin viestistäsi. 😊 Ehkä ilmaisin sen vähän huonosti.

Jos olisi varaa ostettaisiin kaikki mahdollisimman pitkälle luomuna. Vaan kun ei ole, niin enemmän satunnaisia tuotteita ja muissa sitten enemmän hinta edellä. (Banaanit on yksi, joissa suositaan luomua/reilun kaupan banaaneja.) Kotimaista myös suositaan, mutta ei pidetä siitä kynsin hampain kiinni. Jos halutaan uunijuureksiin bataattia, niin sitten ostetaan bataattia. Mutta vaikka tomaatit kotimaisena, vaikka vieressä olisi ulkomaisia.

Minusta boikotointi (ja vastaavasti rahan laittaminen kannatettaviin firmoihin ja tuotteisiin) on tärkeää, ja ainoita konkreettisia tapoja yrittää vaikuttaa tässä yhteiskunnassa (ellei ole politiikassa mukana jne.). Raha pyörittää länsimaista yhteiskuntaa, ja rahaa suuntaamalla voi siksi vaikuttaa asioihin.

Ärsyttää, kun niin moniin asioihin liittyen on vallalla ajatus, että yksi ihminen ei voi vaikuttaa mihinkään. No ei varmaan voikaan, jos kaikki ajattelevat niin. Jos kaikki ajattelevat, että teen parhaani, tai teen edes tämän yhden hyvän valinnan, niin yhtäkkiä Suomessakin on viisi miljoona ihmistä muuttamassa asioita. Se pätee niin epäeettiseen kauppaan (esim. kiinakrääsäkaupat) kuin vaikka ilmastonmuutoksen hidastamiseen. Jos jokainen ajattelee, että juuri minun ei tarvitse tehdä mitään, niin ei varmasti ikinä tulekaan mitään muutosta mihinkään. Omista valinnoista kannattaa myös puhua ääneen omissa ympyröissäön, koska se innostaa omaa lähipiiriä miettimään samoja asioita ja tekemään omia kulutuspäätöksiä.

Minusta boikotointi (ja vastaavasti rahan laittaminen kannatettaviin firmoihin ja tuotteisiin) on tärkeää, ja ainoita konkreettisia tapoja yrittää vaikuttaa tässä yhteiskunnassa (ellei ole politiikassa mukana jne.). Raha pyörittää länsimaista yhteiskuntaa, ja rahaa suuntaamalla voi siksi vaikuttaa asioihin.

Ärsyttää, kun niin moniin asioihin liittyen on vallalla ajatus, että yksi ihminen ei voi vaikuttaa mihinkään. No ei varmaan voikaan, jos kaikki ajattelevat niin. Jos kaikki ajattelevat, että teen parhaani, tai teen edes tämän yhden hyvän valinnan, niin yhtäkkiä Suomessakin on viisi miljoona ihmistä muuttamassa asioita. Se pätee niin epäeettiseen kauppaan (esim. kiinakrääsäkaupat) kuin vaikka ilmastonmuutoksen hidastamiseen. Jos jokainen ajattelee, että juuri minun ei tarvitse tehdä mitään, niin ei varmasti ikinä tulekaan mitään muutosta mihinkään. Omista valinnoista kannattaa myös puhua ääneen omissa ympyröissäön, koska se innostaa omaa lähipiiriä miettimään samoja asioita ja tekemään omia kulutuspäätöksiä.
Hauska muuten, kun mietin juuri pari päivää sitten, että tässä asiassa ollaan ainakin minun ympyröissä menty eteenpäin. Kaikkien teoilla on väliä, vaikka totta sekin on ettei se isossa kuvassa paljoa näy se yksittäinen teko. Pienen ihmisen vaikutusmahdollisuudet ovat pienet, mutta monen pienen ihmisen suuret. Toki, jos haluaa maksimoida vaikutusmahdollisuutensa niin sitten kannattaa pyrkiä mukaan politiikkaan.

Ja jos jostain olen samaa mieltä niin keskustelun tärkeydestä. Pitää vaan kuitenkin kunnioittaa niitä toisen ihmisen arvovalintojakin. Löysin itseni kerran tilanteesta missä kaveri suuttui, kun puolustin lihantuotantoa. Itselleni oma terveys on tärkeä ja enää en aio sitä pilata pelkällä kasvisruokavaliolla, kun se ei itselleni sovi ja siitä tulee pitkällä aikavälillä ongelmia. Se ei tarkoita, että automaattisesti kieltäisin ilmastonmuutoksen enkä välittäisi luonnosta. Koin vaan siinä asiassa sen oman terveyteni tärkeämmäksi, mutta se oli kaverille liikaa, kun en taipunut boikotoimaan kaikkea tuotettua lihaa. 🙈

Onpa mielenkiintoinen keskustelu! Ja paljon hyviä pointteja. Ehdottomasti pienikin ihminen voi vaikuttaa pienillä teoillaan. Koska kun moni pieni ihminen tekee osansa siinä on jo paljon. Omalla esimerkillään ja keskustelulla voi myös saada muutkin tekemään enemmän. Mutta sen keskustelu pitäisi olla rakentavaa - ei hyökkäävää tai syyllistävää. (Täällä se onkin! Mutta Pilkin kokemus suuttuneesta kaverista ei varmaan saanut aikaan mitään hyvää.) Mielestäni ei myöskään voi tai kannata pelastaa maailmaa oman hyvinvointinsa kustannuksella. Siis tarkoitan ihan todella terveyden kustannuksella. Voit valita olla lentämättä kanarialle kolmesti vuodessa, mutta Pilkki ei voi valita syödä pelkkää kasvisruokaa tai minä en voi lopettaa harrastustani, koska psyykkeeni tarvitsee sitä.

Mutta itse kysymykseen: boikotoin yllä mainittuja kiinahalpakauppoja (ei varmaan tarvitse selittää) ja parhaani mukaan venäjää ja israelia. Näiden lisäksi boikotoin Rowlingia, koska hän syytää rahaa transihmisten vastustamiseen. 😠 Olen ollut lapsesta asti Harry Potter fani, joten tämä valinta tuntui vaikealta. Melkein kuin menetin osan itsestäni. Mutta tasa-arvo on tärkeämpää. En ole polttamassa kirjojani - saatan jopa lukea niitä vielä. Mutta yhtään rahojani Rowling ei enää saa. Tasa-arvon nimissä haluaisin boikotoida myös yhdysvaltoja. Mutta tässä tulee vastaan oma hyvinvointi. Voin olla menemättä mäkkäriin ja juomatta colaa. Mutta instagramista en ole tässä kohtaa valmis luopumaan. Saan sieltä niin paljon tietoa ja vertaistukea ja samalla helpotan omaa ahdistusta kirjoittamalla sinne. Toisaalta ehkä voi ajatella minun taistelevan heitä vastaan käyttämällä heidän omia kanavia. Minä kun puhun siellä mm. autismista eli jaan tietoa aiheesta, jonka he haluavat kieltää. Trump voi heikentää näkyvyyttäni, mutta hiljaiseksi ei saa!

En varsinaisesti boikotoi mitään, paitsi muutamia liikkeitä joista saamani palvelu on ollut ala-arvoista. Lähinnä pyrin keskittämään arjessa toimimiseni niin, että tuen niitä asioita, joilla on minulle merkitystä.

Ostan ruokaa mahdollisimman paljon rekosta ja suoraan tuottajilta, jolloin he saavat paremman katteen tuotteilleen. Tämän lisäksi esimerkiksi kirjat ostan uutena tai lainaan kirjastosta, en osta käytettynä (kirjailija ei saa käytettynä ostetusta kirjasta rahaa, mutta uudesta kyllä sekä sitten lainauskorvaukset). Muuten mieluusti ostan tavaraa, esim. vaatteita ja muuta vastaavaa käytettynä.

Pyrin toki myös siihen, ettei rahallani tuettaisi sotaa tai terrorismia ostamieni tuotteiden kautta. Aina kaikkia kytköksiä ei kuitenkaan ole helppo selvittää.

Ultrapikamuoti täälläkin boikotti listalla ja ärsyttää älyttömästi, kun saa lähes kaikilla googlehauilla laittaa perään -temu.

Muutamia yksittäisiä kauppoja/ ketjuja boikotoin ihan huonon kokemuksen takia ja olenkin hyvin äänekäs ollut tästä viimeisimmästä rimanalitus tilauksesta, jonka eräälle ketjulle tein. 🙈
Haluaisin myöskin boikotoida mm. Nestleä, mutta nekin tuppaa tunkemaan itsensä ihme paikkoihin, eikä niitä kaikkia tytäryhtiöitä ja merkkejä vaan jaksa muistaa, mutta daimit olen ainakin jättänyt kauppaan.

Muuten pyrin parhaani mukaan aina tukemaan kotimaista ja mieluummin vielä lähituotettua. Olisi ihanaa, jos vielä alkuperäisrotujakin löytyisi, mm lihataloudesta (etteivät katoa kokonaan), mutta lihatalot tässäkin määrää tahdin.

Nestle on minulla kestoboikotissa, ikuisesti. Tämä on haastavaa, kun Nestlen lonkerot ovat pitkät eikä kaikissa pakkauksissa lue Nestle, mutta pyrin olemaan ostamatta mitään Nestleen kytköksissä olevaa. Nestle on siis se firma, joka markkinoi äidinmaidonkorviketta aggressiivisesti kehitysmaissa, väitti sen olevan vauvoille äidinmaitoa parempi vaihtoehto ja näin aiheutti vauvojen joukkokuolemia ja sairastumisia, kun puhdasta vettä ei ollut saatavilla.

Sheinistä ja Temusta ei osteta mitään ja venäläisomisteisia firmoja vältän sikäli kun niistä on tietoa.

Kannattaa olla varovainen ”Omista valinnoista ääneen puhumisen kanssa” Mikään ei ole niin rasittavaa, kuin jatkuva saman asian jauhaminen joka ikisessä paikassa…

Annan esimerkin. Yksi työntekijä oli itse omin käsin tehnyt munkkeja työpaikalle. Eikö siihen tule joku ”minäpä olen parempi kuin sinä ”-tyyppi nillittämään, että töihin ei saisi niitä tuoda, kun niissä on kermaa ja eläinrasvoja.
Ilmeestä näki, miten tämä leipuri pahoitti mielensä.

En minäkään kannata noita kiinalaisia säläkauppoja, tietenkään.

Mutta jokaista tavaraa/astiaa/vaatetta en mitenkään ehdi syynäämään. Tosin, ei meilläkään osteta mitään huvikseen.

Isoja megajättifirmoja boikotoin jos pystyn. Eli Nesteen Piltit sun muut jää kauppoihin, mikäli vaihtoehtoja on tarjolla. L'Orealin tuotteet ja tätä kautta myös The Body Shop ovat skippauslistalla. Mäkkäri myös, paitsi sillointällöin, kun se on kummitytön lempiravintola, en halua lapselta viedä iloa vaikka tekisin sen pitkin hampain.

Koska en ole myöskään mikään vaatteiden suurkuluttaja, boikotoin helposti pikamuotia.

Tällä hetkellä boikotoidaan miehen kanssa kaikkia Israel ja Venäjä liitännäisiä tuotteita ja palveluja. Euroviisut jäi välistä, Moroccan oileineen. Pahin on ehkä SodaStream, johon törmää kaikkialla ja kuplaveden ystävänä mietin mitä tehdä, mutta päädyin ostamaan happovedet kaupasta. Jenkit ovat myös pannassa, luopuminen Netflixistä ja Instagramista teki tiukkaa ensimmäisen viikon pari, nyt ei ole enää kaivattu pitkään aikaan.

Mutta joo, paljon pitää kiinnittää nykyään huomiota siihen mitä ostaa, kun yritysten takana on ties mitä emoyrityksiä, jotka saattavat ollakin niitä, mitä haluaa boikotoida.

Ai niin! Boikotoin myös Roman Polanski elokuvia, mikä on ehkä pisin boikottini.

Ymmärrän, miksi boikotointi tuntuu monesta tärkeältä, onhan se konkreettinen tapa toimia arvojensa mukaan. Itse suhtaudun siihen ristiriitaisesti. Maailma on niin kytkeytynyt, että kun boikotoi yhtä, saattaa samalla tukea toista, jossa on vielä pahempia ongelmia, mutta niistä ei vaan puhuta.

Miksi Venäjä ja Temu ovat keskustelun keskiössä, mutta koboltin louhinta tai ihmiskauppa jää taka-alalle, vaikka ne on valtavia ja kasvavia ongelmia? Ehkä ne vaan tuntuu liian kaukaisilta.. Mun lempparielokuva Veritimantti opetti ajattelemaan syvemmin miten maailma pyörii.

En väitä, että boikotointi olisi väärin. Mutta mustavalkoisuuden sijaan toivoisin enemmän keskustelua ja halua hahmottaa kokonaisuutta. Median rooli on tärkeä, mutta sekin on rajallinen. Ei ole mahdollista nostaa kaikkea esiin, eikä se, mikä näkyy eniten, ole aina se, mikä on eniten pielessä. Siksi pelkkä uutisvirran tai somen seuraaminen ei aina riitä oikeudenmukaisuuden kompassiksi. Varsinkin kun nykyään lobbauksen ja vaikuttamisen rooli on niin suuri, että moni tekee sitä ihan ammatikseen.

Jos nyt jonkun konkreettisen esimerkkivaihtoehdon annan niin uskon, että vaikka yritykselle palautteen antaminen on vaikuttavampaa kun yksilönä välttää kyseistä kauppaa. Ja se että keskustelee ihmisten kanssa ja haastaa heitä myös antamaan palautetta.

Aika hyvin vaikuttaa, kun ei osta tarpeetonta ja jos tarttee jotan, ostaa käytettyä. Sillä vähentää hyvin uusien raaka-aineiden tarvetta, niin sitten ei tue riistäviä kaivosyhtiöitä.

Toinen jutun juoni on se, että ihan itse länsimaat on mineraali- ja malmikaivokset työntäneet sinne, missä ihmisillä ei ole arvoa. Heti jos Euroopassa joku löytää jotain, joka kiinnostaisi kaivosteollisuutta, vastauksena on vastalauseiden kuoro, että luonto ja ympäristö on pidettävä koskemattomana. No, se käy, mutta jostakin ne uusien iphonejen akut, virtapiirit ja muut on silti tehtävä. Jos niitä ei tuoteta siellä, missä ihmisarvo on olemassa, ne tuotetaan siellä, missä sitä ei ole.

Takaisin