Boikotointi

En nyt varsinaisesti koskaan *päätä* boikotoida jotain tuotetta tai yritystä tai tuotantomaata tai verkkosivustoa. En vain yksinkertaisesti käytä niitä. Mutta huonosta asiakaspalvelusta tulee kyllä hyvinkin pitkä boikotti, vähän riippuen mitä tapahtui tai ei tapahtunut.

Kannattaa olla varovainen ”Omista valinnoista ääneen puhumisen kanssa” Mikään ei ole niin rasittavaa, kuin jatkuva saman asian jauhaminen joka ikisessä paikassa…

Annan esimerkin. Yksi työntekijä oli itse omin käsin tehnyt munkkeja työpaikalle. Eikö siihen tule joku ”minäpä olen parempi kuin sinä ”-tyyppi nillittämään, että töihin ei saisi niitä tuoda, kun niissä on kermaa ja eläinrasvoja.
Ilmeestä näki, miten tämä leipuri pahoitti mielensä.

En minäkään kannata noita kiinalaisia säläkauppoja, tietenkään.

Mutta jokaista tavaraa/astiaa/vaatetta en mitenkään ehdi syynäämään. Tosin, ei meilläkään osteta mitään huvikseen.
Pitää toki valita aikansa ja paikkansa (ja ilmaisun tapa!), mutta esim. ystävien ja perheenjäsenten ajatukset asioista kyllä vaikuttaa yksilön ajatuksiin. Mitä tutumpi, sitä enemmän - ja vastaavasti esim. työporukassa helposti ärsyttää muita. Vähän sama kuin ystävä on tehokas tuotteiden ja palvelujen suosittelija, niin ystävän ajatukset esim. Temusta tai mistä tahansa muusta tarttuvat helposti. Kun ihminen, jota pitää fiksuna, on jotain mieltä, se helposti vakuuttaa meidätkin.

Toinen jutun juoni on se, että ihan itse länsimaat on mineraali- ja malmikaivokset työntäneet sinne, missä ihmisillä ei ole arvoa. Heti jos Euroopassa joku löytää jotain, joka kiinnostaisi kaivosteollisuutta, vastauksena on vastalauseiden kuoro, että luonto ja ympäristö on pidettävä koskemattomana. No, se käy, mutta jostakin ne uusien iphonejen akut, virtapiirit ja muut on silti tehtävä. Jos niitä ei tuoteta siellä, missä ihmisarvo on olemassa, ne tuotetaan siellä, missä sitä ei ole.

Tästä tuli mieleen kierrätyksen merkitys. Suomalaisilla lojuu parhaimmillaan kaikki vanhat kännykät ja koneet kotona pölyttymässä, kun niistä saisi irti paljon metalleja kierrättämällä. Tärkeintä on tietty hankkia tarpeeseen, ei huvikseen, mutta jotenkin kierrätys on unohdettu maailmalla raaka-aineiden hankinnassa.

Jos kiinnostaa elektroniikkakkierrätys, niin kannattaa katsoa "Vanhoissa kännyköissä on kultaa" jakso YLE Areenassa

Takaisin