BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tän aamun lämpö näyttää tältä. Tuli mitattua melkee 2 tuntia myöhemmin, et voi vähän jo vääristää.

@Nurppu tänää dpo5, onko viel mitää mikä vois jo viitata kiinnittymisee?😁 eikös aikasin ajankohta sille oo just tää.
Onko sulla muuten tietoa ibs ja kierron vaihtelusta? Voisko ibs oireilla luteliaalivaiheessa herkemmin? Mietin vaan voisko nää mun oudot tuntemukset myös liittyä siihen kun tosiaan pitkin kiertoakin tuntuu outoja kolotuksia, mut korostuu täs kohtaa.

Liitteet

• Screenshot_20221120-103504_FF App.jpg
    Screenshot_20221120-103504_FF App.jpg
    383.8 KB · Katsottu: 136
@Juliet92 Lupaavat lämmöt siellä! 😊 mä oon jotenkin aina kuvitellu et aikasin kiinnittyminen on joskus ~dpo6 aikoihin! Ja yleisin dpo8-9. Mut siis! Tätä käsitystä vähän horjutti se että luin jostain ohjeistusta alkionsiirtoon liittyen. Siinä puhuttiin blaston siirrosta, eli alkio on noin 5 päivänen sillon ja siirretään kyytiin yleensä kans dpo5. Ja sanottiin jotenkin että alkio kiinnittyy sit ensimmäisten 24h aikana 😮 häh, tää ei yhtään tukenu mun käsitystä. Eli pitää lukee vähän enemmän 😄 luulen että toi sivu vaan oli väärässä ja se alkio voi kiinnittyä myöhemmin blastonkin siirrossa 😄 ja mulle siirrettiin siis jo kakspäiväsenä eli toi ei sentään muhun päde 😄 IBS oireilu eri kierron vaiheissa erilailla kuulostaa kyl järkevältä, mut en muista että olisin siihen koskaan enempiä perehtyny!

Mulla on ehkä luget tasottanu lämpöjä nyt 😌 ainakaan inssikierroissa ne ei estäny pientä heittelyä, eli katotaan miten jatkuu tästä. Onhan mulla ny kolme lugea päivässä ku insseissä oli kaks, eli annostuskin toki eri!

Screenshot_20221120-105818.png

Tän aamun lämpö näyttää tältä. Tuli mitattua melkee 2 tuntia myöhemmin, et voi vähän jo vääristää.

@Nurppu tänää dpo5, onko viel mitää mikä vois jo viitata kiinnittymisee?😁 eikös aikasin ajankohta sille oo just tää.
Onko sulla muuten tietoa ibs ja kierron vaihtelusta? Voisko ibs oireilla luteliaalivaiheessa herkemmin? Mietin vaan voisko nää mun oudot tuntemukset myös liittyä siihen kun tosiaan pitkin kiertoakin tuntuu outoja kolotuksia, mut korostuu täs kohtaa.

Mä vastailen tähän sivusta, kun mulla tosiaan luteaalivaiheessa ollut jonkin aikaa hyvin epämääräisiä vatsaoireita ja ripulia, mutta viime kierrossa kun ensimmäistä kertaa oli luget käytössä, tuo epämääräinen vatsaoireilu loisti poissaolollaan. Tulkitsin sen siis keltarauhasen vajaatoiminnan oireeksi mulla. Tosin viime kierrossa käytin myös ekaa kertaa myo-inositolia (donafertya) ja tuntuu ihan kuin sekin olisi tuohon vaivaan tuonut vähän helpotusta, tai sitten vaan ihan sattumaa.

@Juliet92 Lupaavat lämmöt siellä! 😊 mä oon jotenkin aina kuvitellu et aikasin kiinnittyminen on joskus ~dpo6 aikoihin! Ja yleisin dpo8-9. Mut siis! Tätä käsitystä vähän horjutti se että luin jostain ohjeistusta alkionsiirtoon liittyen. Siinä puhuttiin blaston siirrosta, eli alkio on noin 5 päivänen sillon ja siirretään kyytiin yleensä kans dpo5. Ja sanottiin jotenkin että alkio kiinnittyy sit ensimmäisten 24h aikana 😮 häh, tää ei yhtään tukenu mun käsitystä. Eli pitää lukee vähän enemmän 😄 luulen että toi sivu vaan oli väärässä ja se alkio voi kiinnittyä myöhemmin blastonkin siirrossa 😄 ja mulle siirrettiin siis jo kakspäiväsenä eli toi ei sentään muhun päde 😄 IBS oireilu eri kierron vaiheissa erilailla kuulostaa kyl järkevältä, mut en muista että olisin siihen koskaan enempiä perehtyny!

Mulla on ehkä luget tasottanu lämpöjä nyt 😌 ainakaan inssikierroissa ne ei estäny pientä heittelyä, eli katotaan miten jatkuu tästä. Onhan mulla ny kolme lugea päivässä ku insseissä oli kaks, eli annostuskin toki eri!

View attachment 117197
Jotenkin luulis että kiinnittyninen tapahtuisi hyvinkin vähän aiemmin alkionsiirrossa kuin normihedelmöittymisessä, kun matkustaminen munatorvesta kohtuun jää välistä 🧐 Vai jääkö mulla nyt jotain tajuamatta 😃 Tuntuu että pää on ihan pehmee tästä jatkuvasta pimeydestä johtuen, eikä ymmärrä välillä yksinkertaisempiakaan asioita 😁

View attachment 117197
Oho! Aika huimaa olis kyl blaston siirros odotella jännittyneenä jo parin päivä sisää tuntemuksia. Onhan tossa eri lähteiden mukaan paljonkin vaihtelua, et millon kiinnittyy. Mulla oli jo dpo5-6 merkkejä kiinnittymisestä esikoisesta. Varmahan en voi olla the ovispäivästä mut kaikkien merkkien mukaan ei kauheesti oo vaihtoehtoja.

Lämmöt näyttää kyllä tasaselta siellä! Varmaa iso annos lugeja voi vaikuttaa!

Mä just tein nopeen googlettelun, ni hormoonien vaihtelu vois tosiaan vaikuttaa ibs oireiluun. Mähän söin ennen esikoista 6v minipillereitä ja hormoonitoiminta ja munasarjat melko lepotilassa eikä ollu juurikaan mahaoireiluja. Sit esikoisen yrityksdn myötä alkanu erilaiset mahaoireilut ja tuntuu kiihtyvän🤔 esikoisen raskausaikana oli kyl rauhallisempaa, tosin alkuraskaudes reagoin kyl selvästi kukkakaaliin, mut esim. Leipää sain mättää ihan rauhassa. Nyt huomaan, et esim. Pasta tekee mahaoireita.

@Summerwalk mulla ei oo selvää eroa ollu lugejen kansaa tähän kipuiluun. Eka lugekierto tais kyl olla vähemmän kipuilua, sit taas viimekierros ehkä vähän enemmän. Mut sit kyl pms oireilua ja "raskausoireita" ollu lugejen myötä vähemmän.

@Summerwalk joo nää on vähän epäselviä 😆 mut siis, normaalissa hedelmöittymisessä se tapahtuu siel munanjohtimessa ja sielt se alkio hitaasti matkustaa kohti kohtua. Ja joskus pv 5 se sinne kohtuun pullahtaa blastokystinä, samoin siis kuin jos siirretään blastokysti kyytiin. Sit se vissiin todellisuudessa molemmissa tilanteissa hitusen siitä viel kehittyy siel kohdussa ennen ku implantoituu keskimäärin dpo 6-9. Mullahan tää tyyppi on nyt vähän epänormaalissa tilanteessa kun tuli kohtuun jo "dpo2" eikä hengaillu siel munanjohtimessa ensin 😄

Täs oli joku kuva mikä netistä löyty tuosta aikajanasta :)

fertilization-and-implantation.png

@Summerwalk joo nää on vähän epäselviä 😆 mut siis, normaalissa hedelmöittymisessä se tapahtuu siel munanjohtimessa ja sielt se alkio hitaasti matkustaa kohti kohtua. Ja joskus pv 5 se sinne kohtuun pullahtaa blastokystinä, samoin siis kuin jos siirretään blastokysti kyytiin. Sit se vissiin todellisuudessa molemmissa tilanteissa hitusen siitä viel kehittyy siel kohdussa ennen ku implantoituu keskimäärin dpo 6-9. Mullahan tää tyyppi on nyt vähän epänormaalissa tilanteessa kun tuli kohtuun jo "dpo2" eikä hengaillu siel munanjohtimessa ensin 😄

View attachment 117198

Juur näin! Eli sen alkion pitää kuoriutua ja koska se tapahtuu, tai siis alkaa tapahtua kohdussa on keskimäärin dpo 6-7, voi kiinnittyminenkin (ainakin onnistuneesti) alkaa vasta siitä teenpäin. Ja kuten aiemmin todettu, se kiinnittyminen ei ole sellainen PING nyt se on kii, vaan useamman päivän prosessi.

Jenkeissä ainakin saa hienon kuvan siitä siirrettävästä blastosta mukaan, niissä usein on itse möykyn vieressä sellainen pieni pilvi. Se on juuri se kuoriutumisen aloittanut kaveri, joka sitten alkaa (tai ei ala) kiinnittymään kohteeseen päästyään. Eli IVF alkuiset alkavat sitten hieman aiemmin, mutta tavallaan päivää paria ennen? Jos 5 päiväinen alkanut kuoriutua tai avustetusti avattu ja siirretään, niin eikös se teoriassa voi sitten heti aloittaa prosessinsa? :Hugging Face:

Tällä logiikalla saa hyvin järkeä tähän omaan "dpo 4 raskausoireita!" ajatteluun. Ei ole raskausoireita kun alkio vielä tiukasti kuorissaan... Toivottavasti. Ollakseen normaali.

View attachment 117198
Niin totta. Pitäähän sen alkion olla tietynasteisesti kehittynyt jotta voi kiinnittyä, joten ehkä sitä ei voi paljoa jouduttaa millään keinolla. Mutta voisi silti olettaa vähän aiemmin keskimäärin alkionsiirrossa kiinnittyy kun matkustaminen jää pois ja varmuudella on kohdussa jo aikaisilla päivillä 🤷‍♀️

@Tonninseteli joo nii just, kuoriutuminen se oli! Ja vissiin just ainakin jenkeissä saattavat avittaa sen kuoriutumisen kanssa ennen ku laitetaan kaveri kyytiin. Menin ny katsomaan että HUSin IVF portaalin UKK:sta löyty tällänen:

"Alkiokuoren avaus tehdään aina erillisen harkinnan mukaan ja yleensä potilaille, joille on tehty jo useita tuloksettomia alkionsiirtoja. Kansainvälisten tutkimusten mukaan alkiokuoren avaus ei muuta merkittävästi hoidon lopputulosta."

@Juliet92 lugeista en oo tunnistanu mitään oireita. Edellisellä kahella lugekierrolla ei oo lämmöt mitenkään ollu korkeella että tää tän päivänen oli ihan hauska! Mulla oli eilen ihan vähän jotain menkkamaista juilintaa ja vähän oli jopa sellasta että aivastaminen viilsi kauheesti kohdusta 😄 se mulla oli viimeks siinä vkm kierrossa. Mut ei kyllä mitenkään mun päässä toimi se että se olis eilen vielä voinu olla mitään raskauteen viittaavaa 😅 eli sit varmaan vielä liittyy siihen että munasarjaraukat on hellänä punktiosta, tai sit joku lugejen sivuvaikutus! Mites siel? :D

Hei jee, tuli tieto että yks meidän alkioista oli selvinny blastoks ja pakkaseen asti!! 🥰
Hei hienoa! Eikös blastoil tilastojen mukaa parhaat mahikset? Teil sit yks PAS tästä erästä, jos ei tää tuoresiirto nappaa, mut mehän ollaa päätetty, et sä plussaat nyt😏

Hei mulla oli arviolta dpo5 nauraes joku kramppi/viiltomainen kohtaus esikoisesta. En siis satavarma oo dpo esikoisen kierros, mut ei voi olla ku päivä heittoo ja pienempää päin😁

Täällä ei muuta ihmeellistä ja huomiota herättävää ku epätavallisen rankka väsy. Unet vaa maistuis. Päikytki ottanu kahtena päivänä putkee, yleensä en saa nukutuks päikkyi vaa näppäilen vaa puhelint😁 ja tietty noit perus luteliaali alamahaoloi.

Oii, ihanaa @Nurppu 😍 Varmasti rauhoitttaa mieltä tieto siitä että plan b on valmiina odottamassa. Mutta silti kaikki toivo on vielä tässä hetkessä ja kierrossa. Molemmilla @Nurppu ja @Juliet92 käyrät ja oireet vaikuttaa kyl nyt niin lupaavilta että pakko tästä on nyt irrota synkän marraskuun iloksi plussia 🤩 Toivotaan että väsymykset ja viiltelytuntemukset jatkuu 🌈

Oii, ihanaa @Nurppu 😍 Varmasti rauhoitttaa mieltä tieto siitä että plan b on valmiina odottamassa. Mutta silti kaikki toivo on vielä tässä hetkessä ja kierrossa. Molemmilla @Nurppu ja @Juliet92 käyrät ja oireet vaikuttaa kyl nyt niin lupaavilta että pakko tästä on nyt irrota synkän marraskuun iloksi plussia 🤩 Toivotaan että väsymykset ja viiltelytuntemukset jatkuu 🌈
Toivoa sopii👌😊

Lisäks tääl on nyt joku luteliaalin himostelukausi. Varsinkin miehel, oli tos pe ja la toimintaa, olis voinu eilenki olla, ja sit tänää oli oikeen kiihkeel tuulel🤣 voi vitsi ku oviksenki aikaa olis yhtä innokas. Mulla ei ongelmaa missään kohtaan kiertoa, mut kai mies ottaa jotai suorituspaineit.

Välillä miettiny, et onko ok touhuta mahdollisen kiinnittymisen aikoihin, kun siitä lukee niin ristiriistaista tietoa et häiritseekö mahdollista kiinnittymistä. Mut sit just jonku tutkimuksen mukaa hoidois olevat parit jotka harrasti luteliaalivaiheessa seksiä raskautu todennäkösemmi🤔 oon nyt päättäny olla ottamatta asiasta stressiä. Hyvä innokas seksihän vaan lisää hyvänolonhormooneja ja vähentää stressiä ja tuskin tärppäämättömyys tosta kiinni on. Menis jo lisääntyminen taas vaikeemmaks. Ja ihminen kun on rakennettu niin et himottaa muutenkin kuin tärppipäivinä. Luulis et ei haluttais ollenkaa jos olis huono asia😁

Takaisin