Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Rouva L.
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Toimiiko noi S-XXL-kokoiset imetysrintsikkamallit myös isommilla rinnoilla ilman et kuminauha hiertyy ihoon ja olkaimet painuu ihoon? Mietin kun ennen raskautta mun kuppikoko on ollut noin 85 F ja näyttää nyt vähän kasvavan vielä. Oon vähän arponut et millaisia liivejä pitäisi seuraavaksi hankkia, alkaa nykyiset asettumaan huonosti. Imetysliivit ei toki vielä ole ajankohtaiset vaan ehkä just isommat urheiluliivit ainakin. Voisin ostaa käytettynäkin, mut en oo löytänyt vielä mitään superhyvää kauppapaikkaa.
Siis tarkoitan että oli lopulta niinkin laajalla kokoskaalalla rintsikoita, ei yksiä joiden kokomerkintä olisi S-XXL 🫢 Noi XXL oli itsellä vahinko-ostos kirppiksellä kun luulin pussin tekstin tarkoittavan "2x L-kokoiset" , koska niitä oli kaksi. Mutta olikin tosi hyvät kun suojasi koko rintavarustuksen just silloin kun oli pinkeimmillään ja rintatulehduksien takia myös tosi isot ja hellänä. Apua, en kyllä yhtään odota taas imetystä 🫣

Mutta ei muuta kuin ostamaan niin isot kun löytyy!

@Selah Ymmärsin kyllä, on vaan ollut aiemmin usein niin, että kirjainkokoisissa liiveissä tulee koon kasvaessa lisää ympärystä muttei rinnoille korkeussuuntaan kangasta, niin en oo vuosiin yrittänyt ostaa. Niistä kun sit valuu rinnat läpi. Mut ehkä pitää antaa mahdollisuus ja sovittaa. Käteväähän se olisi, ettei olisi esimerkiksi kaaritukia painamassa jos (kun?) rintojen koko vaihtelee.

Noi imetysliivit on kyllä yksi suo. 😅Mutta en kovin aikaisin ostaisi ennen synnytystä. Koko kun voi muuttua vielä paljonkin raskausaikana. Mulla muuttui nimenomaan ekassa raskaudessa. Mutta tämä on yksilöllistä. Ja sitten jos on kapea selkä, mutta kuppikoko kasvaa niin nuo toppimalliset ei kuppikoolliset on sillonkin tosi huonoja.. kun esim. mulla kuppikoon puolesta piti ottaa isoa kokoa, mutta selkä saisi olla pientä kokoa eli ei ole kovin hyvät päällä. Mulla on noita parit. Ne on ihan ok välttävät alun maidonnousuvaiheessa kun rinnat on pinkeät kipeät jalkapallot, mutta sen jälkeen oon käyttänyt Lindexiltä ostettuja kaarituettomia, mutta tukevampia liivejä, joissa on ihan kuppikoot eli löysin istuvat. Noi pehmeät toppimalliset on kuitenkin ihan näppärät yöllä kun ei paina ja tuella ei ole niin väliä. Mun on siis pakko pitää öisinkin kun ilman liivinsuojia minä ja meidän sänky olis ihan maidossa kun toinen rinta heruu tosi paljon imettäessä🙈

Niin ja lisäys. Mulla ei ole koko juurikaan muuttunut loppuraskaudesta paitsi se hetkellinen koon kasvaminen maidon noustessa. Sen jälkeen tasottui. Eli vikalla kolmanneksella itse uskaltaisin jo kaupoille😊

Mulla ei ole julkisesti ollut kertaakaan imetyspaitaa tai toppia käytössä ja olen imettänyt vauvan lukuisia kertoja julkisella paikalla ja kyläillessäkin ihan siinä muiden seurassa. Tosin itseäni ei jaksa kiinnostaa jos joku tuijottaa kun vauvani on syömässä 😂 Talvella saattoi olla päällispaidan alla joku tavallinen toppi farkkuihin työnnettynä, ettei selkä ja maha ollut paljaana vaan pysyivät lämpimänä. Pari imetyspaitaa mulla on kaapissa ja niitä olen kotona käyttänyt, mutta kokenut ne niin hankaliksi imettää, ettei ole paljoa tullut käytettyä eikä etenkään julkisesti. Ehkä noitakin on eri mallisia ja löytyisi itseä miellyttävä malli kun etsisi, mutta ilman on pärjännyt oikein hyvin ja ainahan voi heittää vähän harsoa näkösuojaksi, jos siltä tuntuu.

Eli imetysvaatteisiinkaan ei välttämättä kannata hirveästi tuhlailla etukäteen. Itsekin ajattelin, että tulen tottakai hankkimaan imetyspaitoja kun tulee aika poistua kotoa niin, että vauva tarvitsee syöttää reissussa. Mutta niin vaan ovat jääneet hankkimatta. Ehkä olisi tullut käytettyä jos olisi sellaisia helppokäyttöisiä hankittuna ollut (nuo pari paitaa siis sain kaverilta).

Oonkohan mä jotenkin outo tai rajoittunut, mut minusta on kiusallista nähdä jonkun naisen paljas rinta kun hän imettää lastaan 🙈

Ymmärrän toki että on luonnollisesta asiasta kyse. Itse en halua imettää julkisesti, tai ainakaan niin että oma rinta on muiden näkösällä.

Oonkohan mä jotenkin outo tai rajoittunut, mut minusta on kiusallista nähdä jonkun naisen paljas rinta kun hän imettää lastaan 🙈

Ymmärrän toki että on luonnollisesta asiasta kyse. Itse en halua imettää julkisesti, tai ainakaan niin että oma rinta on muiden näkösällä.
En usko että oot rajoittunut. Kyllähän se saattaa yllättää jos joku droppaa yhtäkkiä tissin paikassa, missä sitä ei odottaisi näkevän.

Omasta mielestä se on ok olla mielipiteitä asiasta, niin kauan kuin ei ääneen tai käytöksellään paheksu jotakuta imettämisestä. Onhan niitäkin ihmisiä, jotka paheksuu pariskuntia suukottelemasta julkisella paikalla. Mielipiteitä ja mukavuus asteita on monia ja se on ok, niin kauan kuin niitä ei käytetä loukkaamaan muita jos ei olla rikkomassa yleisiä järjestyssääntöjä. Tietääkseni imetystä ei voi kieltää järjestyssäännöillä niin se on aina ok.

Ei itsellä ainakaan vauvan ollessa tissillä rinnasta näy juuri mitään, rannalla näkyy enemmän tissiä bikinien käyttäjillä kuin mun imettäessä vauvaa kahvilassa/ravintolassa tms 😄 Otan vauvan syliin, nostan paitaa vain sen verran, että saan tissin vauvalle suuhun rinnan jäädessä vauvan pään taakse piiloon ja yleensä toki istun myös julkisella paikalla niin päin, ettei tuijottelijat pääse tuijottamaan. En siis mitenkään kaiva koko tissiä paljaaksi kaiken kansan nähtäväksi ja sitten ala etsiä lasta syliini 😅 Saattaa siinä toki vähän ihoa paidan ja vauvan pään välistä näkyä, mutta enemmän paljasta pintaa näkyy edelleen rannalla.

Ja tosiaan siitä en jaksa välittää, jos joku niin pitkään jää vauvani syömistä katselemaan, että jonkun iho vilkahduksen näkee ja tästä kiusaantuu. Sama iho näkyisi esim toppi päällä, mitä monet käyttää kesäisin. Ja jokainen tekee tietenkin niin kuin mukavalta tuntuu, jos julkinen imetys ei tunnu hyvältä, niin sitten voi imettää siellä lastenhoitohuoneessa (joka usein on wc, itsestäni ei tuntuisi hyvältä ruokkia lasta vessassa) tai syöttää pullosta julkisesti tai vaikka ajoittaa menot niin, ettei tarvitse julksilla paikoilla lasta syöttää. Vaihtoehtoja on varmaan yhtämonta kuin vauvan vanhempiakin 😊

EDIT mites jotkut uimahallit, kuntosalit tms missä on yhteiset suihkut ja siellä näkyy vieraista ihmisistä ihan kaikki? Jäin miettimään, että onhan varmasti niitäkin jotka tosiaan imettää niin, että kaivavat koko tissin julkisesti esiin. Niin onko sillä lopulta väliä missä se paljas rinta vilahtaa 🤔 On se missä tahansa, niin eihän sitä yleensä tuijottamaan jäädä ja jatketaan vaan sitä omaa tekemistä enempää asiaa miettimättä.

Muokattu viimeksi:
Omasta mielestä se on ok olla mielipiteitä asiasta, niin kauan kuin ei ääneen tai käytöksellään paheksu jotakuta imettämisestä. Onhan niitäkin ihmisiä, jotka paheksuu pariskuntia suukottelemasta julkisella paikalla. Mielipiteitä ja mukavuus asteita on monia ja se on ok, niin kauan kuin niitä ei käytetä loukkaamaan muita jos ei olla rikkomassa yleisiä järjestyssääntöjä. Tietääkseni imetystä ei voi kieltää järjestyssäännöillä niin se on aina ok.
Näinpä, mielipiteitä saa olla jokaisella ja hyvä, että on. Itse en ole koskaan, lapsettomanakaan, osannut ajatella julkisen imetyksen olevan jotenkin kiusallista tai ettei sitä pitäisi tehdä tai jopa, että se pitäisi olla kiellettyä. En tiedä onko vaikutusta, että omassa perhe ja ystäväpiirissä on aina imetykseen suhtauduttu tosi avoimesti ja normaalina asiana, eikä jonain sellaisena mitä pitäisi peitellä.

Mulla tapahtui synnytyksen ja sen 8h/päivässä imetyksen (vauvani oli vielä ihan tehokas syöjä, että en tiedä miten suuren osan päivästä laiskat vauvat syö) jälkeen sellainen ettei vaan jaksanut välittää niin paljon intiimiydestä kun luulin etukäteen välittäväni. En jaksanut poistua keskusteluista tai muuten vaan siirtää koko tavaramäärääni jossain kauppakeskuksessa vain siksi että imetän hetken. Itse kyllä käytin silti harsoa näköesteenä että sain sen alla olla vapaasti, mutta sitten tulee se ikäkausi kun vauva repii harsoa pois niin siinäpä sitten miettii että mitähän tässä nyt tekee 😩

Jokatapauksessa julkista imettämistä voi tehdä hyvin eri tavoin. Olin vähän aikaa sitten muskarissa puolipiirissä ohjaajan (mies) ympärillä kun yksi nainen veti siinä rintansa muina naisina ihan täysin ulos kun alkoi imettää. Paikalla myös yksi muu isä. Tuossa menee itsellä raja että voisi mennä vähän sivuun tai alunperin istua takaa-alalla jos sen 15min muskarihetken aikana pitää imettää ja haluaa sitä tehdä vapautuneesti. Ehkä se oli tahallaankin joku mielipiteenilmaus 🤔

Julkisella paikalla imettämiseen on myös niitä sellaisia imetysviittoja. Tai voi ostaa ison harsoviltin (saakohan niitä muualtakin, mutta ainakin Unalta), sitoa kaksi kulmaa niin, että saa pujotettua sen kaulaansa ja imettää sen suojissa. Itse olen myös sitä mieltä, että paljasta pintaa näkyy useilla ihmisillä kesäpukeutumisessaan enemmän kuin multa julkisella paikalla imettäessä. Kotona rinta saattaa olla enemmän näkösällä, mutta en kotonakaan viitsi olla rinnat täysin paljaina. Ei sovi mun käsitykseen päiväpukeutumisesta 😆

Lisäys: imetän siis itse missä vain. Kun vauva on pieni, nälkä voi tulla missä tahansa ja varsinkin kuopusta on imetetty Prismassa kassojen vieressä ruuhka-aikaan ja talvipakkasessa puiston penkillä. Joillain toimii ne imetyspaidat, joissa on luukku. Itse oon todennut kätevimmäksi ihan tavallisen paidan, jonka helman nostan ylös ja sen alla imetystopin. Ei jää rintakehä eikä vatsa paljaaksi.

Muokattu viimeksi:
Kiitos vastauksista ja vinkeistä. Tuo harsokikkailu tulee varmaan itelle käyttöön tai joku vastaava.

Alastomuus tietyissä paikoissa on mielestäni ymmärrettävää, ja ainakaan oman kokemuksen mukaan esim. uimahalleissa ei tulla yllättäen viereen ja vetästä paitaa korviin ja paljasteta yhtäkkiä tissiä 🫣

Mä varmaan sain traumat joskus nuorena tyttönä ravintolassa työskennellessä kun ruokia pöytään viedessä oli pöydässä jo aloitettu porukan pienimmän ruokahetki, ja maitobaari oli täysin näkösällä 😀

Mitä itse olen pohtinut tuota julki-imetystä, kun nykyään kuvataan joka paikassa, niin enpä tiedä haluaisitko kenenkään somefeediin vahingossakaan. Muuten itseäni ei haittaa, onhan se maailman luonnollisin asia. Mutta ehkä sen takia tuo imetyssuoja tai harso tulee varmaan itselle käyttöön, jos vaan tässä raskaudessa kaikki menee hyvin ♥️

Onhan se aina vähän outoa jos tapahtuu jotenkin yllättäen jotai mitä ei usein näe ja varsinkin jos se liittyy esim tisdrihon, joita suomalaisessa kulttiurissa pidetään yleensö visusti piilossa, paitsi tietyissä paikoissa kuten saunassa. Ja itteä on mietityttänyt miten paljon on tullut vastaan ihan suomalaista alkuperää olevia ihmisiä, joille alastomuus on hankalaa vaikka meillä on saunakulttuuria jne, mut kaikki on erilaisia. Ainoa paikka, jossa ite huomasin hätkähtäväni vähän oli Keniassa työskennellessäni ja siellä yhessä heimossa oli tiukasti naisilla pitkät liinamekot ettei jalkoja näy miehille, mut ylävartalot täysin paljaina kun ne tissit nyt vaa on kätevät olla koko ajan esillä kun lapsiakin pyörii jaloissa ja ne ei ollut seksuaaliset siellä.

Ite imetän missä vaan enkä häpeile, mut tosiaan näin pienirintaisena ei sieltä mitään oikeen näy kun paitaa raottaa ja vauva nappaa kiinni. Mut oon mä joskus unohtanu tissin esiin paidan raosta ja kulkenu muina naisina nänni vilkkuen useita minuutteja ennen ku huomannu (en käytä rintsikoita niin ne kyl saattaa vilkkua vahingossa muutenkin löysissä vaatteissa).

Takaisin