Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Rouva L.
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mitenkäs tarkkoja olette olleet juomien kanssa? Tarkoitan esimerkiksi alkoholittomia viinejä tai oluita tms... Jos siinä lukeekin 0,5% niin oletteko siltikin jättäneet välistä?
Tästä jatkokysymys, niin mites porukka on toiminut etikan käytön kanssa raskausaikana? Sehän sisältää vähän alkoholia. Välttelettekö ruokia missä on etikkaa? Mä nyhdin jopa ravintolassa etikassa marinoituneet punasipulit hampparin välistä, niin jäin miettimään, että meneekö taas ylivarovaisuuden puolelle.😅 Kuumennettuna varmaan kastikkeissa on ihan ok, haihtuuhan se vähäinen alkoholi sieltä.

Tästä jatkokysymys, niin mites porukka on toiminut etikan käytön kanssa raskausaikana? Sehän sisältää vähän alkoholia. Välttelettekö ruokia missä on etikkaa? Mä nyhdin jopa ravintolassa etikassa marinoituneet punasipulit hampparin välistä, niin jäin miettimään, että meneekö taas ylivarovaisuuden puolelle.😅 Kuumennettuna varmaan kastikkeissa on ihan ok, haihtuuhan se vähäinen alkoholi sieltä.
Käytin etikkaa normaalisti raskauden aikana, eli uskalsin syödä asioita, jotka sisältävät etikkaa. Mitään etikkashotteja en välttämättä hörppisi ja en ole tavannut ottaa sellaisia muutenkaan raskauden ulkopuolella.

Jos on joku ruoka aine, jota on marinoitu etikkaa sisältävässä liemessä, niin jos siinä olisi alkoholia niin jäisi niin pikkuiseksi se määrä että sillä ei ole vaikutusta.

Monet henkilöt saattavat juoda maustekurkkujen lientä raskausaikana ja sekin on mielestäni ok, koska eikös valmistusprosessin aikana sitä lientä kuumenneta ja se etikka on myös sekoitettu veteen kaiken muun lisäksi.

Eli en välttelisi etikkaa raskausaikana paitsi ehkä jos on innokas paljaan omenaviinietikan hörppijä niin harkitsisin että millaisia määriä sitä nauttii ja onko kannattavaa laittaa homma tauolle. Ehkä enemmän hampaiden säilymisen kannalta tuokin kun raskaana ollessa hampaat on herkemmät hormonitoiminnan vuoksi.

Ei kyllä tullut välteltyä etikkaa, tosin käyttö on ollut ruoan seassa eikä mitään sellaisenaan otettuja snapseja.

Minä täällä taas... on ollut mielessä että kun rinnat on ollut tosi kipeänä ja tuntuu turvonneelta, niin missä vaiheessa kannattaa ostaa raskausliivejä? Onko sellaisia mitkä sopii myöhemmin jos vielä rinnat kasvaa? Vai onko ne sellaisia että ostaa sitten kun vanhat käy pieneksi, ja sitten ostetaan uudet jos nekin jää pieneksi? Pystyykö mitenkään ennustamaan kuinka paljon kasvaa että voisi ostaa kerralla hyvät?

Valitettavan hankalaa ennustaa. Mulla rintojen koko kasvoi esikoista odottaessa niin, että oli pakko hankkia uusia liivejä kahdesti. Ekalla kerralla en vielä ottanut imetysliivejä, mikä oli oikea valinta. Loppuraskaudesta kun piti taas ostaa uusia, ostin imetysliivejä. Ne välissä ostetut eivät kuitenkaan jääneet vain muutaman kuukauden käytölle, sillä ne oli sopivia imetyksen päätyttyä. Ennen raskautta käytössä olleet jäi pysyvästi pieniksi.

Mä en käytä rintaliivejä, joten en voi antaa kokemusta siitä (paitsi et imettäjä ei välttämättä liivejä tarvitse vaikka kaikki mulle niin väitti). Mut se mitä halusin tuoda tähän on se että imettäessä voi myös käydä niin et rinnat menee ihan erikokoisiksi. Mä oon nyt imettänyt vasemmasta paljon enemmän, koska oikeassa niin pieni ja matala nänni et se on vauvalla alkuun hankala, ja sen kyllä huomaa kokoerosta 😅

@Hyytti suosittelen markettien halpoja venyviä urheiluliivejä ennen ku tiiät mikä on oikee koko. Imetysliivejä on sekä venyviä että ei-venyviä ja ne venyvät voi venyä jopa parin koon verran. Ite ostin viimeisen kolmanneksen aikana ei-venyvät ja pari ekaa viikkoa synnytyksen jälkeen ne tuntu vähän kireiltä mutta sitten taas hyviltä. Netistä ite mittaamalla sai yllättävän hyvät. Venyviä ostin jo raskauden puolivälissä ja ne on ollu kokoajan hyvät.

Varmasti tosi henkilökohtaista tarvitseeko liivejä. Mulla olisi paita ollut jatkuvasti maidosta märkänä ilman liivejä ja liivinsuojia.

..öööhh, missä vaiheessa sitä maitoa alkaa tulla? Ja miten paljon raskausaikana?
Sitä voi puristella jo raskausaikana, mutta yleinen ohje että ei kannata ennen viikkoa 37 alkaa itseään lypsämään. Se voi aiheuttaa supistuksia ja edistää synnyttämisen alkamista. Ja ensi synnyttäjillä ei liene kovin yleistä että paita kastuisi ennen synnytystä, se maito "nousee" synnytyksen jälkeen. Jos ei aio imettää niin synnärillä saa lääkkeet heti synnytyksen jälkeen, jotka estää maidon nousun.

Tavallinen normaalisti edennyt raskaus niin halutessaan voi viikon 37 jälkeen alkaa lypsämään ensin maitoa steriileihin neulattomiin ruiskuihin ja pakastaa. Tää ei oo pakollista mutta enemmän lisäämään äidin itsevarmuutta imettämiseen ja jos olisi jokin syy että äiti ei voi aivan heti synnytyksen jälkeen kytkeä vauvaa tissiin niin voidaan tarjota silti vauvalle heti oman äidin maitoa.

Varmasti tosi henkilökohtaista tarvitseeko liivejä. Mulla olisi paita ollut jatkuvasti maidosta märkänä ilman liivejä ja liivinsuojia.
Mulla vähän sama, etenkin aamuyöstä.

..öööhh, missä vaiheessa sitä maitoa alkaa tulla? Ja miten paljon raskausaikana?
Mulla nousi maito vasta synnytyksen jälkeen ja lähtikin nousemaan nopeasti. Sairaalassa en hirveästi liivejä käyttänyt kun imetys oli muutenkin opettelua niin oli helpompaa että sai vaan paidan auki ja vauvan tissille, mutta paita olikin välillä sitten ihan litimärkä 😅 Ja nyt vauva on ihan pian 5kk ja etenkin aamuyöllä/aamulla, kun tissit on yön jälkeen täydemmät niin saattaa huomata että imettäessä toinen tissi valuttaa ihan reilusti, saattaa olla liivit märkänä jos tissi on vähän ulkona eikä liivinsuoja ole kohdillaan. Muutaman kerran aamulla myös liivinsuoja on ollut ihan litsläts märkä.

Meidän neuvola ohjeisti aloittamaan käsinlypsyt rv38 ja mulla käynnistettiin 37+5, joten en ollut etukäteen kokeillut edes että tuleeko tisseistä mitään.

Liivinsuojia voi myös käyttää esim napakoiden imetystoppien kanssa. Ja siis jos normielämässä käyttää liivejä niin miksei imetyksessäkin tietysti (itellä takana ~15v ilman liivejä niin helpompaa).

Nyt kun puhutaan imetyksestä niin jos se paita ei koskaan kastu koskaan niin sekin on täysin ok ja lapsi voi saada tarvitsemansa täysimetyksellä. Oma taipaleeni imetyksessä oli kivinen etenkin alussa ja lopussa. Mulle maidon herumisen käynnistys oli aina tosi vaikeaa ja ei käytännössä koskaan ongelmaa että tisseihin olisi pakkautunut maitoa paitsi hyvin poikkeukselliset tilanteet. Eli kaikilla se maito ei vain valu tai tipu tai roisku ja silti tuottaa tarpeeksi maitoa. Sen maidon määrän voi tietää vain ja ainoastaan osallistumalla lapsen punnituksiin ja seuraamalla kasvua, niin ei kannata yli tulkita sitä jos ei vain saa yhtään mitään lypsettyä saati pumpattua. Nää vauvat on heruttamisen mestareita niin ne kyllä yleensä osaa kaivaa sieltä tissistä jokaisen pisaran jonka tarvivat vaikka se pumppupullo ei täyty maidosta. Eli ei kannata stressiä "turhista" aiheista.

Muoks. Toki siis jos vauva vaikuttaisi epänormaalin apaattiselta, vaipat ei kastu tarpeeksi tiheästi tai herää heti alussa huoli syönnistä niin vastasyntyneen kanssa matalalla kynnyksellä yhteys neuvolaan ja tietenkin voi täydentää lapsen syömistä korvikkeella jos pelottaa oman maidon riittävyys. Ei oo väärää valintaa kunhan lapsi on ruokittu.

Muokattu viimeksi:
Raskausrahaa hakemassa Kelalta; OmaKannassa lukee, että raskaustodistus on toimitettu Kelaan, mutta Kelan hakemuksessa lukee että liitteet puuttuu. Ruksaanko Kelan sivuilta, että "olen toimittanut liitteet"? Vai otanko jonkun screenshotin tuosta OmaKannan kirjauksesta, sitä ei vissiin voi edes mitenkään virallisesti ladata? Hämmentävää, miksi Kela ei tunnistaisi että sillä on jo se todistus jos se on sinne päätynyt..
Siellä muistaakseni lukee jossain ihan suoraan että jos todistus tulee suoraan neuvolasta sähköisesti, niin tuosta tekstistä ei tarvitse välittää! Itse vain ruksin että olen toimittanut liitteet.

Edit: oho, vastasinkin vähän vanhempaan kysymykseen.

Takaisin