Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

Jippii, vihdoin löysin tällaisen palstan!! Itsekin siis ihan ulalla kaikesta, edellispäivänä vasta testasin ja sain plussan... En edes vielä oikein ole sisäistänyt asiaa ja huomenna aion kyllä vielä mennä verikokeeseenkin asian varmistamaan.

Mutta jos tämä nyt tosiaan voi olla totta, koska kannattaa soitella neuvolaan? Milloin siis on ajankohtainen tuo ensimmäinen neuvolakäynti?

Ja koska olette alkaneet kertoa asiasta sukulaisille ja ystäville..?
 
Tervetuloa Azalea ja onnea plussan johdosta!

Olen itsekin avuton ensiodottaja, mutta noihin kysymyksiisi osaan toivottavasti jo vastata. :) Nuo neuvolakäynnit vaihtevat aika paljon eri kuntien välillä, esim. täällä Helsingissä niitä tuntuu olevan paljon vähemmän kuin muualla. Itse soitin neuvolaan ihan muutaman päivän sisällä plussaamisesta, eli varmaan suunnilleen niillä viikoilla kuin olet nyt. Eka käynti oli jo seuraavalla viikolla, rv 6+0, oli kai jokin peruutusaika, mutta yleensä se on kai rv 7-10, kunnasta ja neuvolan varaustilanteesta riippuen.

Jokainenhan tietysti päättää itse milloin haluaa kertoa ja moni ystäväni on kertonut heti plussamisen jälkeen. Itse odotimme aika pitkään ennen kuin kerroimme sukulaisille ja ystäville. Haluttiin odottaa, että ne ekat kriittisimmät 12 viikkoa olisi ohi, mutta halusimme myös kertoa kasvotusten, minkä johdosta taisimme kertoa mun vanhemmille vasta rv 14 ja miehen vanhemmille rv 15, kun asuvat kaikki muualla eikä nähty juuri siinä rv 12/13 kohdalla.

Onnea odotukseen!
 
Azalea: Mä soitin neuvolaan heti kun olin plussannut x) ja oisko mul ollu neuvola rv 7.
Mä kerroin mun raskaudesta vasta rakenne ultran jälkeen kaikille, jota en todellakaan suosittele kellekkään pitää näin suurta asiaa salassa vanhemmilta ym. Koko raskaus alkoi ahdistaa mau kun mä vaan pitkitin sen kertomista. Heti ku pääsin sit kertoo tästä pienestä ihanuudesta, tuntui ku olis lähtenyt tuhat kiloa niskanpäältä painamasta. Itse suosittelen kertomista kun on ekassa ultrassa käynyt ja näkee että kaikki on hyvin :)
 
Pari tyhmää kysymystä kestovaipoista:
Harso ja imu, onko ne siis eri asioita?? Onko harso se iso taiteltava ja imu sellanen valmiiks pienemmäks ommeltu, mutta kuitenkin harsosta tehty?
Entä jos hankkisin reilun kasan harsoja (?) ja muutamat villapöksyt, pärjääkö niillä miten hyvin ihan vastasyntyneen kanssa, vai onko pakko hankkia jo kaikkia kuoria tms. joista en ymmärrä vielä mitään?
 
Imu tarkoittaa mitä tahansa imuosaa vaippaan, esim. just harsoa.  Imu voi olla joko muotoonommeltu tai taiteltava ja materiaali voi vaihdella.  Mikrokuituimua ei saisi laittaa suoraa ihoa vasten - se kun imee kosteuden ja rasvan ihostakin.  Miellyttävin ihoa vasten on joku pintakuiva imu tai kuivaliina.

Vastasyntyneen kanssa pärjää ihan hyvin harsoilla ja villahousuilla, myöhemmin sitten voit lisätä imuosia sinne harson väliin.  Ja jos käytät kaksiosaista vaippaa niin villahousujen sijaan voit vuorotella niillä kuorivaipoilla (ei ole välttämättömyys, ajavat ihan saman asian)

Toivottavasti tästä oli apua :)
 
Heippa hei, taas olis tyhmää kysyttävää!

Matalasta verenpaineesta sen verran, että siitä ei vissiin ole haittaa vauvalle, kunhan pitää huolta ettei itteensä kolhi mihinkään eikä liikaa pyörtyile??

Siiten noista rintapumpuista ja tuttipulloista: Kannattaako ostaa samanmerkkisiä pulloja kuin pumppu, että sopiivat sitten yhteen, vai kannattaako maidon siirtely astiasta toiseen, ja mikä olis yleensäkkin paras tapa? Eikös niitä ole jotain pussejakin?

Ja eikös se saata käydä niinkin että vauva ei kelpuuta jonkun mallista pulloa, että ei kannata etukäteen haalia kauheesti pulloja?
 
Rouva L.: mulla ollut aina matala verenpaine, eikä siitä ainakaan tähän asti raskauden aikana ole ollut haittaa. Ekassa neuvolassa siitä kyselin ja täti sanoi silloin, ettei se ole ongelma. Loppuraskaudessa se vähän nousee ilman mitään raskausmyrkytyksiä.

Kysymys: Tuolta aiemmin luin, että Lindexin vauvan vaatteet olis vähän pienempiä kuin muiden merkkien tai kauppojen vaatteet. Jos kuvitellaan, että vauva olisi syntyessään vaikkapa 54-senttinen, niin mahtuuko Lindexin 56-senttiset vaatteet edes synnärillä tai vaikkapa viikon-parin ikäiselle? Ja jos vauvalla on pituutta esim. 52cm, niin hukkuuko se 56-senttisiin vaatteisiin?
 
Nipsu86 Meidän esikoistyttö oli syntyessään 54cm pitkä (3540g), mutta mahtui kauemmin kuin kuukauden päivät vielä 50 senttisiin vaatteisiinkin! :)
 
Meidän tyttö taas oli syntyissään 50 cm, ja synnärille varattu 50 cm body ei mahtunut päälle :) en kyllä muista minkä merkkinen body oli, niissähän on niin suuriakin eroja...Tutan bodyt ainaki on reiluja :)
 
Meillä poika oli syntyessään 54cm eikä meinannu mahtua 56 koon vaatteisiin.  Niitä pidettiin ehkä viikko...

Tyllerö taas oli syntyessään 53cm ja hyvin menee 56 vaatteet.

Se vastasyntyneen mittaaminen on jo melkosta arpapeliä, toiset on niin kippurassa ettei luotettavaa tulosta saa.  Meidän tapauksessa poika oli siis luultavasti jopa pari senttiä pidempi koska 2vkon ikäisenä olisi mukamas kasvanut jo melkein 4cm.  Toi tytön syntymäpituus lienee oikeastikin lähempänä totuutta kuin pojan.

Ja tosissaan noissa vaatteissa on ihan hirveesti kokoeroja!  Oon pistäny merkille että HM- ja lupilu esim. on melko pieniä ja Tutalla tosiaan isompia joskin melko kaposia vaatteita.
 


Rouva L. kirjoitti:

Siiten noista rintapumpuista ja tuttipulloista: Kannattaako ostaa samanmerkkisiä pulloja kuin pumppu, että sopiivat sitten yhteen, vai kannattaako maidon siirtely astiasta toiseen, ja mikä olis yleensäkkin paras tapa? Eikös niitä ole jotain pussejakin?

Ja eikös se saata käydä niinkin että vauva ei kelpuuta jonkun mallista pulloa, että ei kannata etukäteen haalia kauheesti pulloja?



Siinä rintapumpun paketin kyljessä lukee varmaan, että mitkä pullot siihen käy emoticon
Itse ostin Emma-merkkisen halpis-käsikäyttöisen rintapumpun ja siihen ainakin käy nuo Aventin tuttipullot ja jotkut Nuk-merkkiset. Ja jos ei kaikki pullot käy niin eihän niitä kaikkia tuttipulloja edes tarvitte käyttää siinä rintapumpussa, on niille muutakin käyttöä emoticon

Ja ei se vauva varmaan paljoa niitä pullojen merkkejä osaa katsoa emoticon
Niissä tuttiosissahan on eroja ja niitähän voi vaihella ainakin noissa mun pulloissa, mutta kaikki nyt alkuun ostetut on noita anti-colic-tutteja ja tuttipulloja 
 
Voisko joku ystävällinen ja kärsivällinen vääntää rautalangasta mallin, kuinka tämän vuoden äitiyspakkauksessa olevia kestovaippoja käytetään? Niissä on miljoona taiteltavaa osaa, ja johonkin väliin tukitaan kai jotain lisääkin vai...? Ja käytännössäkö ne likomäriksi pissatut vaippaviritykset sitten huuhdellaan lavuaarissa ja pannaan odottamaan pesukonetta -- ja sekö muka on ekologista, että juoksevaa vettä lotrataan ja pesukonetta pyöritetään kestovaippojen takia? Aihe on niin ahdistavan uppo-outo, ettei kertakaikkiaan tee mieli ruveta selaamaan mitään kestovaippailijasivustoja tai muuta. Todennäköisesti jää moiset kapineet käyttämättä...
 
Hehe, on se oikeesti ekologisempaa niitä kangasvaippoja pestä kuin valmistaa muovivaippoja jotka sitten iloisesti kipataan kaatopaikalle olemaan siellä ajasta iäisyyteen ;)

Mutta siis näyttäisi uusimmassa äitiyspakkauksessa olevan All-in-one -vaippa joka käy siis sellaisenaan, siinä on nimensä mukaisesti kaikki osat paikoillaan, sen kun puetaan vauvalle päälle.  Taskuvaipan imuosan voi taitella ihan pötköksi ja sitten laittaa sinne vaipassa olevaan taskuun ja sekin vaippa on siis valmis.  Harsoihin on olemassa miljoona erilaista taitosta ja ne vaatii sitten vaippakuoren tai villahousut vielä päälle.

Täällä kestoillaan kahta lasta tällä hetkellä ja mikään ei sais vaihtamaan kertiksiin :)  Mutta kukin tyylillään!
 


sadeyes kirjoitti:


Rouva L. kirjoitti:

Siiten noista rintapumpuista ja tuttipulloista: Kannattaako ostaa samanmerkkisiä pulloja kuin pumppu, että sopiivat sitten yhteen, vai kannattaako maidon siirtely astiasta toiseen, ja mikä olis yleensäkkin paras tapa? Eikös niitä ole jotain pussejakin?

Ja eikös se saata käydä niinkin että vauva ei kelpuuta jonkun mallista pulloa, että ei kannata etukäteen haalia kauheesti pulloja?



Siinä rintapumpun paketin kyljessä lukee varmaan, että mitkä pullot siihen käy emoticon
Itse ostin Emma-merkkisen halpis-käsikäyttöisen rintapumpun ja siihen ainakin käy nuo Aventin tuttipullot ja jotkut Nuk-merkkiset. Ja jos ei kaikki pullot käy niin eihän niitä kaikkia tuttipulloja edes tarvitte käyttää siinä rintapumpussa, on niille muutakin käyttöä emoticon

Ja ei se vauva varmaan paljoa niitä pullojen merkkejä osaa katsoa emoticon
Niissä tuttiosissahan on eroja ja niitähän voi vaihella ainakin noissa mun pulloissa, mutta kaikki nyt alkuun ostetut on noita anti-colic-tutteja ja tuttipulloja 


Niin siis kysymyksen pointtihan oli nimenomaan siinä, että onko joku merkki johon ei käy kuin ne oman merkkiset pullot? Niitähän on vissiin sellasia isosuisia ja ja vähän pienempisuisia pulloja? Qué?
...Kun emme omista vielä minkään valtakunnan rintapumppua emmekä yhden yhtä tuttipulloa, joten olisi kiva tietää että onko joku merkki sellanen et sit joutuu "tuhlaamaan" nimenomaan siihen yhteen merkkiin, vai voiko tälläinen ekohippeilijä ostella kirppareilta ihan kaikenmerkkisiä pulloja??
Ja voi hyvä luoja jos mun kakarani rupee jonkun merkkitavaran perään rääkymään, ni oksat pois.
 
Kiitos Moon :) Ihan oikeasti tuli melkoisen hölmö olo, kun tuijotin niitä kestovaippajuttuja enkä oikein käsittänyt, että mitä ja kuinka... 

Jos joku tietää oikein vallan tutkimustuloksia (netissä) aiheesta kestojen vs. kertisten ympäristöystävällisyys, tämä akateeminen ajattelija tykkäisi linkkivinkeistä ;)

En todellakaan haluaisi epätietoisuuden takia jäädä näin negatiivisen ajattelun valtaan. Aikeena on ainakin kokeilla, onko kestoilu niin hankalaa kuin miltä kuulostaa!
 
http://www.sll.fi/luontojaymparisto/kestava/mips/tietopankki/vaipat

Suomen luonnonsuojeluliiton sivuilla oli ainakin tämmöinen vertailu :) Siihen ei tosin ole laskettu mukaan veden käyttöä. Tosin moni kestoilija sanoo, että vettä menee enemmmän ainoastaan sen vaipan huuhteluun, muuten moni pesee samassa koneesas muiden pyykkien kanssa :)

Sitten vielä Suomessa Saara Vauramon  projektityönä tehty elinkaarianalyysi kestovaipat vastaan kertikset:

http://www.vihreatehdokkaat.fi/saara.vauramo/wp-content/uploads/2009/01/kestovaippa-vai-kertis.pdf
 
nyt pakko esittää yksi tällainen avuttoman ensiodottajan kysymys eli nyt on meneillään rv5+ eli alkamassa 6 raskausviikko ja alkion tulisi saada foolihappoa kehittyäkseen kunnolla !?!?! Oon yrittänyt lukea tästä foolihapon saamisesta eri sivuilta mutta en oo ihan päässy kärryille. Saanko tarpeeksi foolihappoa ruoasta vai pitääkö ostaa erikseen jotain mistä sitä saa? Ei tarvitse luetella, että mistä sitä saa ja kuinka paljon ja mitenkä vaan haluaisin vaan varmistusta sille, että täytyykö käydä ostamassa jotain mistä sitä saa kunnolla vai riittääkö normi terveellinen ruoka ?!? :o
 
Kiitos Artemis mielenkiintoisista linkeistä!

tiy*, minulle suosittelivat neuvolasta heti ekaa kertaa sinne soittaessani, että hakisin apteekista Multivitan raskaana oleville ja imettäville tarkoitettua monivitamiinia. Siinä on (muiden muassa) tuota foolihappoa sen verran, mitä tarvii. Sen koommin ei ole tarvinnut miettiä foolihappoasioita. Rauta onkin sitten jo toinen juttu..!
 
Mie oon myös netissä perehtyny nuihin vaippa-asioihin kulutusmielessä. En nuita kahta linkkiä jaksanu alkaa käyä kauheen tarkkaa läpi, et mitä niissä on, mutta löysin sillo etiskellessäni semmosen linkin, jossa joku yksityinen taho oli selvittäny kuinka suuri hintaero tulee kertisten tai kestojen käytöllä.
Siinä tulokset oli pyöreesti niin, että kertikset maksaa koko vaippakautena keskim. 1500euroa + roskakulut (vaipat täyttää etenkin okt:n roska-astian NOPEASTI!), kun taas kestot (jos ostaa vaipat uutena) noin 500euroa, ja pesukulut koko vaippakaudelta on vain noin 80euroa. Eli tuhannen euron säästö!!
Lisäksi sitten nuo ympäristönäkökulmat sun muut...=)
En usko että kestovaippailu on sen hankalampaa kuin kertikset, se vaan ajatellaan niin vaikean kautta. Kun vaan opettelee perusasiat etukäteen ni siinähän se kestoilu menee ihan yhtä helposti. Kestovaippainfo.fi:stä saa PALJON hyviä neuvoja kokeneilta!!!=)
 
Takaisin
Top