Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

Just piti kirjoittaa samaa, mitä Nyytti jo sanoikin. Näitä tavarasuosituksia on yhtä monta kuin on äitejäkin/lapsiakin. Joillekkin joku tavara on korvaamaton ja joillekin turhake.

Ainoa, mitä ehdottomasti suosittelen (ja uskoisin että kaikki tätä mieltä) on nenä-friida. Maajo tästä jo kirjoittikin. Semmoinen kannattaa ehdottomasti ostaa. Sillä pikkuniistäjällä voi heittää vesilintua..

Malttia ostoksiin.. Näillä vauvatavaroilla tehdään paljon rahaa.. Osaa tavaroista voi myös soveltaa jollain mitä jo omistaa.. (imetystyyny vs. tavalliset tyynyt ja peitot) yms... Ja näistäkin montaa eri mieltä..

Ite ostin aika paljon esikoisen kohdalla.. Nyt tajuan, että olisin hyvin voinut odottaa siihen, että vauva on oikeasti syntynyt. Mutta luohan se semmoista turvallisuuden tunnetta, kun tietää että tavaraa tarvittaessa on..

Itse aion hommata varmuudeksi korviketta kaappiin. On turvallisempi lähteä sairaalasta kotiin, kun tietää että kaapissa sitä on... Jos imetys ei jostain syystä onnistu..

Todella hyvä palsta tämä..
 

Palaan vielä tuhon turvakaukalon käyttöön sitterinä. Eihän oikeakaan sitteriä ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön pienelle vauvalle (vaikuttaa mm. pään muotoutumiseen jos pitkään on sitterissä) vaan vauvan paikka on lattialla (liikkumaan oppiminen ja virheasentojen välttäminen). Mutta tarkoitin siis sitä tuolla että kun vauva ei osaa vielä istua ja vauva opettelee syömään kiinteää ruokaa niin turvakaukaloa voi käyttää silloin sitterinä väliaikaisesti (en missään nimessä tarkoittanut että jatkuvaan käyttöön), meillä ainakin esikoinen keskittyi paremmin syömiseen kun näkökenttä oli rajoittuneempi. Voihan myös pienen vauvan syöttää sylissä puoli-istuvassa asennossa tai lattialla tyynyillä tuettuna. Syöttötuoliinhan vauvan saa laittaa vasta sitten kun osaa nousta itse istumaan.

 
Ei sitteriäkään ole tietenkään tarkoitettu ihan jatkuvaan käyttöön, mutta kyllä pieni vauva voi kölliä ja torkkua siinä aika paljon, ennenkun edes alkaa harjoittelemaan liikkeelle lähtöä. Itse tein lapsen ollessa pieni niin, että taittelin pyyhkeen sitterin pohjalle niin, että se oli paksumpi siellä peppukohdassa/kolossa, jolloin alusta ikäänkuin oikeni ja vauva sai maata hyvässä ja aika suorassa asennossa.
Tottakai turvakaukaloa voi käyttää syöttämäsieen, mutta ei sitterin asemasta sisällä nukuttamiseen ym. =)
 
Toinen pää vauvan nenuun ja toisesta päästä imetään. Erite jää sitten siihen välissä olevaan säiliöön, yleensä heti siihen alkupäähän ja sit vaan säiliö irti letkusta ja hanan alle pestäväks. Todella kätevä!! Meill oli aiemmin käytössä kätilöimuriksi kutsuttu vekotin, jossa oli vain kaksi letkua, mutta friidalla muotoilu on parempi, kun lapsen nenään ei voi tökätä liian syvälle vaikka päätä kääntelisikin ja pesu on huomattavasti helpompaa kun säiliön voi irroittaa ja huuhdella.
 
Nyt sitten tälläinen tietämättömyys. Äitiyshousuista: Kasvaako mun peba miten paljon vai voinko ostaa housuja kokomerkinnällä joka on normaalistikkin minun kokoni? Eli onko se oikeasti vain se vyötärönympärys joka leviää, vai myöskin lantionympärys?
Yleisestä painonnoususta sen verran että en usko että lihon paljoa ylimääräistä, sillä olen aina ollut tosi hoikka ja "huono lihomaan" ;)

Kiitos nenäfriida-neuvoista, olin ihan ulalla että mitä häh?
 
Rouva L.
Yleensä suositushan on että otta ns. normaali koon mukaan äitiysvaatteet että niihin on laskettu kasvamiset mukaan :) Kyllähän se lantion koko vähän kasvaa jo senkin takia että sun lantion nivelet löystyy kun synnytys lähenee ja sun keho valmistautuu vauvan tuloon. Mutta mulla ei ainakaan tullu peppuun omasta mielestä hirveästi, tosin kiloja tuli vähän muutenkin.
 
Tämmönenhän onkin kiva palsta. Eipä tullut tajuttua perustaa, kun itse odotteli...

Tuosta Pikku Niistäjästä, niin itse olen tykännyt sitä käyttää. Tosin en ole kokeillut Nenä-Fridaa, kun jotenkin se imeskely etoi. Meillä on likalla sen verran pysty nenä, että sieraimet ovat aika avonaiset ja siksi tuo Pikku Niistäjä on ollut hyvä. Yhtään ahtaammista sieraimista voisin kuvitella olevan hankalampaa.

Amme ostettiin tytölle Ikeasta, kun halvalla sai. Noh, tyttö on nyt 3,5kk iässä sen kokoinen, että pitää käydä ostamassa isompi amme. Tuossa vanhassa ei oikein pysty kunnolla polskutella.

Harsot: Ikean harsot - hyviä vaunun tuulisuojia ja päänalusia, mutta ei oikein kunnolla ime puklua, kun ovat niin paksuja ja tiiviitä. Jyskistä sai aika hyviä harsoja edullisesti. Meillä niitä on kulunut paljon varsinkin alussa, kun tyttö oli kova puklaamaan. Toista kymmentä oli hyvä olla olemassa.

Vaatteista: Kannattaa muistaa ostaessa, että eri valmistajien vaatteet ovat erikokoisia. Esimerkiksi Lindexin 62 menee samaan aikaan Tutan 56 koon kanssa, jne... Lindex on siis pienempi ja Tutta selvästi reilumpi kuin muut. Muut käyttämäni merkit (lähinnä Ciraf ja KappAhlin lasten vaatteet) tuntuvat menevän aika hyvin tuossa välissä. Kun lajittelette vaatteita vauvan käyttöä varten, niin vertailkaa ennemmin fyysistä kokoa kuin katsotte sitä kokolappua :D Mulla meinas jäädä ensin Lindexin 62 pitämättä, mutta onneksi huomasin tsekata vaatevaraston juuri ajoissa.

Sitteri on ollut meillä käytössä, mutta enemmän tulee pidettyä lattialla. Ihan vastasyntynyttä en pitänyt lattialla vaan silloin hän oli joko sylissä tai sitterissä. Olisin halunnut pitää kantoliinassa, mutta tyttö oli niin pitkä (56cm), että en saanut häntä liinaan niin, että niska olisi ollut tuettu. Hyvä kantoreppu on myös näppärä. Meillä on käytössä BabyBjörn ja se on ollut hyvä. Nyt muuten, jos joku tilaa teille Vauva-lehden, hän voi saada BB:n kantorepun. Vinkkiviitosena, että senhän voi hyödyntää niin, että pyytää miestä tai jotain sukulaista tilaamaan sen sinulle lahjaksi, (maksat vaikka itse laskun, jos ei oikeasti lahjaa joku anna). Sitten kun mies/sukulainen saa sen repun, hän antaa sen sinulle...

Tuttipulloista: meillä on ollut käytössä sekä Avantin pumpun mukana tullut pullo että sellainen koliikkipullo, jonka joku jo lyttäsi. Itse olen tykännyt tuosta koliikkipullosta eikä se ole nesteitä minun päälleni heittänyt. Se tiiviste vaan pitää olla tarpeeksi napakasti paikoillaan. Mutta mielipideasioita nuo taas. Pullon ei tarvitse aluksi olla suuri, sillä lapsi syö aluksi vähän. Tuo muidenkin suosittelema 2dl pullo on varmasti hyvä.

Kukaan ei ole vielä näistä puhunut mitään, mutta Babylandin kestovaipat ovat mielestäni hyviä sekä edullisia ja niitä saa esim. haakauppa.fi: stä. Sieltä olen itse tilannut. Nuo menevät 3-13kg ajan ja meillä nuo on menneet 1,5-2kk iästä eteenpäin. Sitä ennen käytin ImseVimsen flanellivaippoja ja kuoria. Ajattelin ennen synnytystä, että käytän villahousukuorta vaippojen kanssa, mutta nuo PUL-kuoret ja PUL-pintaiset taskuvaipat ovat osoittautuneet käytössä helpoimmiksi. Meidän kohdalla.

Imetystyyny on ollut minulla käytössä ja siinä on lapsen kiva nojailla sylissä ollessaan. Vauva voi olla kasvot minuun päin ja pienessä pystyasennossa. Kuitenkin ilman tyynyäkin pärjää. Voi käyttää isoja normityynyjä tukemaan vauvaa :)

Tässäpä minun mielipiteitäni :)
 
Tuo koon muuttuminen riippuu ihan ihmisestä. Toisilla menee sama koko ja toisilla ei tosiaankaan. Mulla meni aika pitkään sama ja sit osa äitiysvaatteista(joita loppuraskaudessa käytin)oli kokoa isompaa kuin normaali kokoni. Normaaleiden vaatteiden kokoni oli kyllä raskauden jälkeen 2 kokoa isompi..Eli kyllä niihin on kasvun vara varmasti huomioitu ;) Nyt onneks jo palautunu takas normaaliks.
 
Mulle oli ainakin iso yllätys se että jouduin ostamaan tyystin normikoosta poikkeavan kokoisia äitiyshousuja.  Näin ollen siis suosittelen ehdottomasti että sovittaa niitä pöksyjä ennen ostamista!  Ja tottakai eri mallistoissa on heittoa suuntaan jos toiseen. Ja tosiaan RouvaL, lantio levenee raskauden ja synnytyksen myötä mutta monella myös palautuu sitten entiselleen.

Lasten vaatteissakin sitä kokovaihtelua on älyttömän paljon, kuten Cissi84 totesikin.  Etenkin mitä isompiin kokoihin mennään.  Tutan vaatteet on tosiaan yleensä reilumman kokoisia pituudeltaan mutta melko kapoisia.  Kannattaa tosissaan silmämääräisesti mallata niitä vaatteita oman lapsen päälle.  Riippuu toki hirveesti lapsen mallistakin, esim. bodyt jää äkkiä pieniksi jos on kovin pitkäselkäinen lapsi vaikka vastaavan kokoisissa housuissa olisi vielä puntinpituutta jäljellä (ja toisinpäin tietty myös).

Kestovaipoista kanssa suosittelisin Babylandia ja FuzziBunzia, mutta niissä merkitsee älyttömästi miten istuvat oman lapsen päälle, FuzziBunzissa on enemmän säätövaraa joten sopii luultavasti useimmille lapsista.
 
mukavaa kun tulee paljon kommentteja ja omia kokemuksia.
Kyl itse osaan ainaki haistaa sieltä semmoset mitkä jo nyt tuntuu omalle :)
Ja tosiaan itse jouduin nyt siirtymään yhtä kokoa isompiin housuihin heti alusta kun mulla tää kroppa näyttää olevan sen verran herkkä että on turvottanut ihan hulluna alusta alkaen...
 
Heippa ja ihan loistava idea tää ketju, itsekin olen ensiodottaja! :) :) :) Paljon sai hyviä vinkkejä, kun luki ketjun läpi.

Äitiyspakkauksesta ja harsoista sen verran, että (ainakaan) tämän vuoden äitiyspakkauksessa EI OLE YHTÄÄN harsoa. Eli ne täytyy hommata muualta. Itse tilasin vaunula.fi -sivuilta harsopaketin, sisälsi 10 valkoista harsoa ja maksoi n. 8e muistaakseni. Mielestäni ei paha hinta. :) Sitten muutaman kuviollisen harson olen ostanut esim. juuri vaunuihin suojaksi (lähinnähän se omaa silmää miellyttää): ;)
 
Onpa kyllä mielenkiintoinen ja hyödyllinen palsta, kiitos tästä!

Täälläkin yksi ensimmäistä odottava urvelo, joka ei tajua vauvoista ja vauvanhoidosta yhtään mitään. No ehkä sen verran, että tiedän kumpaan päähän se tissi tökätään ja kummasta päästä tavara tulee ulos.

Minua kiinnostaa kovasti tuo kestovaippailu. En ole vielä perehtynyt siihen aiheeseen juuri mitenkään. Muutamista blogeista olen juttuja lueskellut ja mennyt jo ihan sekaisin kaikenmaailman imujen ja kuorien kanssa. Osaan kuitenkin itse ommella, joten tarkoitus olisi vaippojakin itse tehdä. Pitäisi vaan selvittää, mistä niitä tarvikkeita voi ostaa? Ja millaisia materiaaleja kannattaa käyttää? Bambusta, hampusta ja collegesta olen jossain lukenut...

Itse olen ajatellut hankkia suurimman osan tavaroista ikeasta, tuolta ruotsin puolelta saa vielä pikkaisen halvemmalla. Vaunuja katselin jo Vaunula:fi sivulta ja ne ajattelin ostaa uutena sieltä, ellei sitten satu esim. huutonetistä löytymään halvalla sopivat. Vaunulassa mielestäni ihan kohtuulliset hinnat uusille vaunuille. Toiveissa ainakin on se toinenkin lapsukainen, joten olisi ihan hyvä, että tavarat kestäisivät myös toiselle lapselle saakka.

Minä olen ollut kamalan kitsas käymään kirppareilla, mutta nyt ehkä olisi hyvä aika tehdä poikkeus. Sieltä varmasti saa hyviä ja edullisia lastenvaatteita ja varmaan myös jotain äitiysvaatettakin. Alkaa kohta olemaan ajankohtaista uusien housujen osto, kun muutama ylimääräinen kilo jo ennen raskautta pääsi salakavalasti kertymään. Itse raskaushan on vielä aivan alkutekijöissään eikä näy/tunnu ulospäin vielä. Mutta, kun ne housut joutuu kuitenkin ostamaan, niin sama kait se on melkeen jo ostaa sellaiset, jotka useamman kuukauden sopii jalkaan. Semmoiset vyötäröltä säädettävät vaikuttais ihan kivoilta. Onko kellään kokemusta?

Ninni86: Onko sulla ätiyspakkaus 2011 vuoden mallia? Semmoinen varmaan tulee mullekin, kun La on helmikuussa 2012
 
Pitää käydä korjaamassa eli kyllä muuten on vuoden 2011 äippäpakkauksessa harsoja ne vaan lukee siellä sideharsovaipat.
 
Aa, no niimpä näyttä olevan! :) Hihi, no nythän todistin taas itseni avuttomaksi ensiodottajaksi, kun en sitä tajunnut tuota lukea tuolta "vaippaosastolta"... :D Katoin vaan, että no eipä oo harsoja. Niin ja mulla ei vielä oo tuota pakkausta, josko se tässä jokusen viikon päästä saapuis, niin pääsee hypistelemään. :)
 
Säädettävistä housuista, itselläni taisi olla yhdet(paksut vakosamettiset) mutta enempi tuli käytettyä sellaisia, jotka vain joustivat tarpeen mukaan. Eli pysyivät päällä pienemmänkin mahan kanssa(käänsin silloin mahakaistaleen monasti kaksinkerroin, antoi tukea ja pysyi paremmin päällä, riippuu tietty materiaalista) ja joustivat ja venyivät sitten isomman masun tarpeeseen :)
Yhdet mammahousut joutu kaappiin, kun mahalle varattuu tilaan ei massuni enää loppuraskaudessa vain mahtunut. Nää oli strechiä, mutta ei sellasta pehmosta trokoomaista vaan jäykempää kangasta. Ne muuten oli ainoat ihan kaupasta kalliilla ostamani housut :D
Jos housut on esim. vakosamettia tai muuten ei niin ohutta ja joustava akangasta, niin sitten se säätösysteemi on ihan jees, niin saa pysymään päällä :)
 
Mä oon ainakin huomannut, ettei puolvälissä raskautta ostetut äitiyshousut enää mahdu päälle (38+3). Isommat äitiyshousut on jonkin verran käytössä, mutta pääsääntöisesti oon siirtynyt trikoohameisiin (ne ei paina vatsan alle). Painoa ei ole raskauden aikana tullut kuin n.6kg lisää ja silti vanhan kokonumeron mukaiset äitiyshousut tuntuvat tosi pieniltä - eli lantio on levinnyt.

Noita harsoja sekä kestovaippamateriaaleja löytyy ainakin Eurokankaasta. Eli jos ompelutaitoa löytyy, niin kannattaa käydä kangasostoksilla. Puuvillaiset muuten sitten pitää pestä ennen ompelua, kun kutistuvat aika paljon (tai sitten pitää ommella 100% puuvillalangalla).

Espoossa oleva Villiankka-niminen firma järjestää kestovaippakoulutusta. Oon itse menossa huomenna sellaiseen, joten katsotaan mitä jää käteen.
 
Löytyipäs täältä hyvä palsta! Meillä neitokainen on jo pari viikkoinen, mutta hirmuisesti on vielä opittavaa.

Tosiaan toi koon kasvaminen raskausaikana on varmasti yksilöllistä. Itse olen ollut hyvinkin hoikka. xs/s koon vaatteita käyttelin ihan puoleen väliin raskautta, mutta sitten kyllä pumpsahdin ja S koko odotusmalleistakaan ei kyllä päälle mahtunut, tosin ilmojen lämmetessä siirryin vallan legginsseihin ym. että eipä tullut juuri mammavaatteita osteltuakaan. Nyt synnytyksen jälkeenkin oli kyllä pakko uusia vaatteita, ettei nyt ihan pursuaisi... vartalon palautumista odotellessa ;)

Itse ostin suurimman osan vauvan vaatteista suoraan 62 kokoisina.. ihan muutaman 50-56 kokoa tuli hommattua ja taitaa jäädä niidenkin käyttö ihan minimiin kun näillä ilmoilla mennään ihan vaipoilla. Pelkästään kylille mentäessä ollaan puettu vähän enempi ja sillonkin on ihan kiva jos vaatteet on vähän ilmavampia. Eikä noi 62 koon vaatteet todellakaan nyt valtavia ole (meillä syntymämitat 48cm ja 3500g).

Noita harsoja todellakin kannattaa olla ja paljon. Alkuun sai pestä koneita ihan puolillaan kun harsot loppu, kun en ainakaan itse tykkää kerran puklattua harsoa enään seuraavalla kerralla käyttää. Ikean harsot on tosiaan vaunuissa hyvät ja meillä käytetään myös pyyhkeenä kun pyllyä pestään... sellaset se imee hyvin, mutta puklua ei juuri.

Vaunujen tilaamista netistä en henkilökohtaisesti suosittele. Me tilattiin juuri vaunulasta ja aika pettyneitä ollaan. Vaunut olikin tosi maassiiviset, kauhee työ saada auton perään tungettua ym. Ja vaikka onkin massiiviset niin jotenkin ei yhtään tukevat ja renkaitakin on saanut pumpata viikon välein. Vaikka edullisista 300 euron vaunusta onkin kyse niin kyllä harmittaa kun heti saa olla uusia ostamassa. Noilla nukutaan nyt sitten vaan paikkäreitä terassilla.
 
Jospa minäkin nyt muutaman kysymyksen rustaisin tänne kun palsta osui sopivasti silmään.

Tuossa jo annettiinkin linkkiä muihin kestovaippa-keskusteluihin, mutta haluaisin nopeasti tiedustella, että löytyykö täältä äitejä, jotka ovat käyttäneet (ainakin alku kuukausin) alusvaippana sitä perinteistä harsoa? Minkälaisia kokemuksia niistä löytyy ja imevätkö ne yksinään kuinka hyvin? En nimittäin ainakaan ihan ensi kuukausiksi raaskisi ostaa muotoon ommeltuja kestoja, kun järjen (?) mukaan sen harsonkin pitäisi riittää.

Kyselisin myös kantoliinan käyttäjien perään. Saako vauvan helposti liinaan, viihtyykö se siinä kuinka hyvin ja jaksaako äiti kuinka painavaaa lasta vielä liinassa kannatella? Kovasti itse haaveilisin liinavauvasta, mutta tuttavapiiristä ei yhtään löydy eikä käyttö kokemuksia näin ollen ole. MIten muuten talvisin, onko kukaan kantanut vauvaa talvella ulkosella liinassa ja onnistuuko se ulkovaatteineen päivinee, vai meneekö liian hankalaksi?
 
Takaisin
Top