Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

Rouva L.

Jostain jotain jo tietävä
Nyt tehdään tämmöinen ensiodottajien kyselypalsta jotta me "avuttomat" eka kertaa mammaksi tulevat voidaan kysellä kaikki tyhmimmät jutut teiltä viisaammilta. emoticon  Ettei sitten kantapään kautta tarvitse opetella vauva sylissä...

Ensimmäisenä joku vois kertoa mulle että kuinka monta esim. bodya kutakin kokoa vauvalle tarvitsee ostaa, eli kuinka nopeasti se kasvaa ulos niistä, ja mikä on se kulutustahti, eli puklaillaanko vaatteita kolmen päivävauhtia pesuun, vai miten?

Nimimerkillä uusavuton poikatyttö tulee ensi kertaa äidiksi. emoticon
 
No vaatteista sen verran, että ihan pienia ei kannata ostaa ollenkaan eli 50cm.. Niitä voi sitten tarvittaessa ostaa. Meille jopa 56cm vaatteet oli vain pari viikkoa käytössä. Poika oli syntyessään jo 54 cm. Eli nyt toiselle tulokkaalle olen ostanut vain 62 cm. Tietenkin edelliseltä lapselta on vaatteita myös jäänyt. Ihan kauheesti ei kannata hamstrata ja tulee siinä äitiyspakkauksessakin niitä vaatteita. Ostelee sitten tarvittaessa vauvan kanssa.. alkuun tarvii 62cm-78cm vaatteita.. Niillä pärjää jopa puolikin vuotta.

Suotta sitä stressaa, kyllä vauva kasvattaa äidiksi. emoticon
 
Mä en kyllä allekirjoita tuota, ettei ollenkaan ostais 50cm vaatteita. Meillä nimittäin meni 56cm vaatteet vielä nelikuisena päälle (poika syntyis täysaikasena). Toki ne oli Tutan, eli aika reiluja muutenkin. Meillä ei juur ollenkaan taas käytetty 62 koon vaatteita. Ne olisivat olleet juuri sopivia viime kesän helteillä ja sillon poika oli lähinnä vaippasilleen.

Mutta kaikki lapset ovat erikokoisia syntyessään. Tietysti jos teille kovin isoa vauvaa ennustetaan, niin sitten tietty nuo pienimmät kannattaa jättää kauppaan :) Mutta ei siitä haittakaan ole, että pari pientä bodya ja pöksyt ostaa vaikka kirpparilta, tai pyytää joltain kaverilta lainaan. On sitten inhottavaa jos on vaikka kovin kipeä eikä jaksa lähtee heti ostoksille. Mä ainakin itse halusin pukea lapsen sopivan kokosiin vaatteisiin. Mutta ostaisin itse siis pari 50cm ja 56cm ja vähän enemmän 62cm ja 68cm. Meillä ainakin pyykkäri pyöri joka toinen päivä. Omat vaatteetkin oli aina ihan maidossa ja ties missä eritteissä :D Se hikoilu oli nimittäin ihan kauheeta imetyksen alussa!!

Puklailukin on kovin tapauskohtaista. Meidän poika ei juuri pulautella ja kaikki harsot (joita hamstrattiin koska joka paikassa niin kehoitettiin) meni pepun kuivaus räteiksi ja vaan pari jätettiin kasvoille/vaunun suuaukon eteen. Oltais siis niillä äp:n harsoilla pärjättty.

Toivottavasti minusta oli vähän apua :)
 
Ihanaa et tälläsen joku teki, ku mäki olen tällänen "avuoton" eka kerta mammalainen. Mä oon alkanu ahmstrailee noit 50-56 cm vaatteita, joten empä osta niitä enään! onneks oon ne kirpparilta hankkinu ettei oo kalliiks tullu, mut nyt sit voisin kesittyä noihin 62 ja 68 vaatteisii enemmän, mitä mulla kylon jo aika kasa, mut et ei enään ettis noita pienii. Kiitos hyvistä neuvoista :) Paljo niit harosja tulee siin mammapaketis? Sit mä oon miettinyt tota tuttipullojen määrää? 
 
Meidän poika oli ns. tuttipullo poika.. Kaikesta imetys taistelusta huolimatta, kolmen kuukauden iässä luovutin ja siirryttiin pulloruokintaan. Tuttipulloja kannattaa ostaa niitä 2dl pulloja ja ihan tavallisia Ainu pulloja. Meillä oli yksi sellanen ns. hieno pullo, minkä piti helpottaa lapsen ilmavaivoja, mut ei siitä ollut muuta hyötyä kuin se että kaikki maidot valu niistä pohjan rei-istä äiten päälle.. Sit kun pahin Baby blues- vaivasi niin lenti aika nopeesti kaapin perälle moinen hienous.  Mutta alkuun pulloja riittää pari kappaletta, ja tietenkin ihan pienellä vauvalla ne pitää keittää, mut neuvolasta kyllä neuvotaan, että kuinka kauan. En enää suoraan sanoen muista, mut oisko ollut noin 4kk asti.

Äitiyspaketissa tais tulla 6kpl harsoja. Itte tykkäsin niistä ja niitä voi helposti duunata esim. kangasväreillä kivaksi vaunuun valonsuojaksi.emoticon

 
Vaatteista vielä sen verran, että miksi ei ostais pikkasen isompia, mut sellasia mistä saa helposti käärittyä esim hihoja ja lahkeita tai on muuten säätövaraa.. Koska ihan oikeesti niiden kaikkien pienimpien vaatteiden ellei lapsi ole ihan pienen pieni käyttöikä on noin kuukauden tai jopa alle. Ittellä tosiaan 50 cm vaatteet oli jo laitokselta lähtiessa pieniä.. Onneksi ei ollut kuin pari potkaria sen kokoista.
 
Vastaanpa nyt tännekkin, tuonne joulukuisiin kirjoitin kanssa samasta aiheesta.

Miekään en allekirjoita tuota ettei 50cm kannate ostaa, meidän poika oli 50cm syntyessään ja sen kokoisia vaatteita ei ollut kuin muutama niin kauppaanhan sitä piti suunnata kotia päästyä. Itse kun en tykänny pukea vauvaa ylisuuriin vaatteisiin, lahkeiden ja hiansuiden käärimisestä tuli ikäviä painaumia ja vauva näytti niin pieneltä ylisuurissa vaatteissa. Ja pointti oli se että enhän itsekään pukeudu ylisuuriin vaatteisiin niin miksi vauvan pitäisi?

Harsoja meillä kului paljon ja onneksi hommasin niitä lisää. Jos omistaa ompelukoneen niin kannattaa kangaskaupasta hakea harsokangasta ja ommella niitä itse, säästää jokusen pennosen niissä.

Täällä kanssa on tuttipulloilla esikko ruokittu ja perus ainun tuttipulloja oli meilläkin. Niitä oli muistaakseni 8kpl isoa ja 3kpl pienempää ettei tarvi koko ajan olla pesemässä ja keittämässä. Mutta etukäteen ei kovin montaa pulloa kannate ostaa, jos ei niille tarvetta olekaan, muistaakseni itse ostin 2 varalta ja pari tetraa korviketta siltä varalta ettei imetys onnistunut, kuten ei onnistunutkaan. Kuten en myöskään rintapumppua ostanut, vaan ostin sen sen jälkeen kun tiesin ettei imetys onnistu ja pumppasin sitten rintamaitoa pojalle.

Maailma on pullollaan kaikenlaista vauvatarviketta, osa on ihan turhia, joten kannattaa pitää mielessä että onkohan tämä tarvike nyt sellainen mitä tarvitsen.
 
Eipä noihin pienempien vaatteiden määriin ole mitään kaikille passaavaa neuvoa.  Meillä ei lapsi mahtunut koon 56 vaatteisiin kuin viikon, joten melko turhiksi nekin jäi.  Sitä vauvan kokoa kun ei voi ennalta tietää!  Minä kehottaisin hommaamaan muutaman pikkuvaatteen ja varautumaan ostamaan tarvittaessa lisää.  Sama neuvo varmaan pätee joka kokoluokan vaatteisiin :)  Käytännössä sen näkee sitten!
 
Noita ihan pieniä vaatteita saa todella halvalla  kirppareilta tai huuto.netistä paketteina ja hyväkuntosia niin miksei voi ostaa niitä jo "tarpeeks" ennen  vauvan syntymää. Ne ei vie paljon tilaa kaapissa ja saa helposti laitettua pahvilaatikkoon kun käy pieneksi. Meillä oli 50-56cm bodeja  ehkä joku 15kpl ja minusta ihan sopiva määrä. Ompahan valita ainakin mitä päälle laittaa. Ja ei tarvii koko ajan olla pesemässä pyykkiä. Potkuhousuja ei tarvii kun ehkä viidet  noita  50-56cm kokoisia. Mä tykkäsin vaihtaa aina jos tuli pienikin puklu bodylle niin puhtaan päälle.

Mielummin siis liikaa kun liian  vähän! Tää om sit mun  mielipide. :)

 
heiluri: rattaitakin saa myös ostettua käytettyinä, jos ei ole turhan kranttu, tosin uusiakin saa alta 200e.

Turvakaukalo autoon on pakollinen hankinta jos omistaa auton ja ei oo synnäri vieressä että pääsis rattailla kotia. Kaukaloitakin saa käytettynä, mutta niissä kannattaa olla tarkkana että on aivan 100% varma ettei ole kolaroitu tai muuten kaukalo vahingoittunut.

Äitiyspakkauksen laatikkoa voi käyttää ensisänkynä, mutta jossain vaiheessa sitten pinnasängyn/matkasängyn hankinta on tarpeellinen ellei uskalla nukkua vauvan kanssa samassa sängyssä ns. perhepedissä, vaarana voi olla vanhemman kierähtäminen vauvan päälle.

Sitterin hankintaa kannattaa miettiä, mutta turvakaukaloa voi käyttää siihenkin hommaan.

Äitiyspakkauksessa on mielestäni hyvin kattava tarvikepaketti vauvalle, sisältää perusrasvaa, kynsisakset, hammasharjan, hiursharjan yms. Ja vaatteitakin se sisältää mukavasti ja minusta oli hienoa että tämän vuoden pakkausessa oli myös 50cm vaatteita.

Hoitopöydälle löytyy vaihtoehtoja, tulee halvemmaksi hommata hoitoalusta ja vaipan+vaatteet kyllä voi vaihtaa pyyhkeen päällä sängylläkin. Itse hommasin hoitoalustan koska sen sai kodinhoitohuoneeseen pyykkikoneen päälle ja sai selkäsuorana hoitaa vauvaa.

Amme on tarpeellinen kylpyä varten mutta, pienen vauvan voi kylvettää vaikka lavuaarissa, toiset vauvat ei tykkää kylvystä ollenkaan, joten suihkun allakin voi vauvan pestä. Amme rauhoittaa myös vatsavaivoista kärsivää vauvaa.

Turhakkeita ovat mielestäni mm. hyppykiikut ja kävelytuolit, kyllä ilman niitäkin lapsi oppii liikkumaan. Samoin yksi turhimmista ostoksista oli pikkuniistäjä, sillä ei tehnyt yhtään mitään. Niistäjää käytetään tukkeutuneen nenän avaamiseen esim. flunssan aikana. Nenä-Friida oli puolestaan loistava ostos.

Kosteyspyyhkeet ovat käteviä matkoilla kakan puhdistukseen. Kotona on helpompi pesasta pylly vesihanan alla. Amerikkalaisissa vauvaohjelmissa suositaan noita kosteyspyyhkeitä.

Hoitolaukkuna voi käyttää ihan mitä tahansa kotona olevaa laukkua, yleensä hoitolaukkuun pakataan vauvan tarvitsemia tarvikkeita esim. harso/pyyhe/kosteyspyyhe, vaippoja, tutti, vesipullo, vaihtovaatteet yms. mitä itse katsoo tarpeelliseksi kyläilyn/kauppareissun/matkan ajaksi.

Meitä mammoja on joka lähtöön ja neuvot on myös sen mukaiset, kultaisen keskitien löytää kun saa oman nyytin syliin ja oppii tuntemaan pienokaisen, neuvoja kannattaa kuunnella ottaa niistä tärkeimmät omaan käyttöön, lapset kun ovat joka suhteessa yksilöitä, mikä pätee minun lapseen ei välttämättä päde sinun lapseesi. Ajan kanssa sitä oppii pukemaan lapsen sopivalla tavalla autoon ja ulos. Lapsi osaa ilmaista kun on kuuma/kylmä ja niskasta kokeilemalla voi tunnustella lapsen lämötilaa.

Toivottavasti tästä on edes hieman apuja.
 
Juu olipa hyvä vastaus :)
Mä en ole koskaan ollut lapsirakas saati kiinnostunut näistä asioista niin tuntuu et oon ihan ulkona.
Käytettynä mie varmaan kaiken melkein ostan kun tykkään olla joissain asioissa luontoa säästävä ja nyt jo menee oma vaatekaappi uusiksi heti alussa tän turvotuksen takia(paitsi sukat) niin rahanmenoa on ihan tarpeeksi vaikka kirppareilla pyörinki.(Ei kehtaa koko kesää pyöriä yhtien housujen ja parin paidan varassa)
 
heiluri, tervetuloa ummikkojen joukkoon. ;)
Minä uskaltauduin kirpparilta ostamaan 50 ja 56 kokoisia kietaisubodyja muutaman, kun joku jossain mainitsi että ne on käteviä, kun ei tarvitse sen pienen rääpäleen päätä ruveta tunkemaan kaula-aukon läpi. Kuulostaa hyvältä, sillä se on ihan fakta että me ollaan sitten ihan käsiä sen käärön kanssa, eli jos jotain voi tehdä helpommaksi, se tehdään!
Ja uusia vaatteitahan en ala ostamaan, ohikulkiessani CM:ssä vilkaisin hintoja; HÄRREGYYD! Kirpparilta muutaman kerran käytettyjä saa alle eurolla/ kpl. Ja onhan tässä ekologisuudesta hieman kyse. T: semi-hippi-kitsastelija ;)
 
Itse innolla odotan sitä, että pääsen taas lastenvaate / tarvike kirppikselle. Ne on ihan parhaita, kaikki tarvittava samassa tilassa.  =) Ei tartte koluta isoja "aikuisten" kirppareita. Itte tykkään nimenomaan ostaa lastenvaatteet kirppikseltä, toki jotain uusiakin tullut hankittua lähinnä H&M:ltä ja reissuissa C&A:lta. Ja Huuto.netistä kannattaa isompia asioita kattella, miksei vaatteitakin, mut esim pinniksen ja rattaat voi saada tosi edullisesti. =)

Ja totta ne kietaisubodyt on kieltämättä hyviä, niistä ittekin tykkäsin pienellä vauvalla. Sitten kun oppi kunnolla istumaan alko olla päänyli laitettavat kätevämpiä ja nopeampia pukea.

Maajolta tuli tosi kattava ja hyvä vastaus, kannattaa ehdottomasti lukea, hyviä vinkkejä.
 
Täällä ei taida noita erillisiä lastenvaatekirppareita olla, mutta kesällä olis tarkotus maakuntamatkata täällä itäsuomessa ja tiedän että noista isommista kaupungeista semmosia löytyy.
Huutonettiä ja tori.fi olenkin jo vähän seuraillut.
 
Mä oon myös ensiodottaja, mutta onneksi veljenvaimo on saanut lapsen alle vuosi sitten ja siltä olen voinut kysyä kaikenlaista ja nyt jopa tiedän jotain :)
Noihin vaatteisiin vielä sen verran palaisin että mulle sanottiin juuri rakenneultrassa että meidän lapsesta tulee aika iso, koska mennään ihan kasvukäyrän ylärajalla. Luultavasti tulee aika pitkä poika, tulee isäänsä joka oli 57cm pitkä syntyessään.. En oo yhtään koon 50 vaatetta hankkinut,enkä viitsikkään hankkia jos lapsi kerran tulee olemaan niin iso. Mutta veljen vaimolla oli pieni kokoinen poika ja hänellä oli ongelmana kun kaikki vaatteet oli liian suuria ja hänellä oli vain pari koon 50 vaatetta ostettuna valmiiksi. Kannattaa siis vähän ennakoida jo kokoarvion perusteella :)

Suosittelen itsekkin kirppareita, etenkin vauvanvaateostoksille. Mutta itse olen löytänyt kirppikselta ja huuto.netistä myös hyviä äitiysvaatteita itelleni. Uutena en oo ostanut yhtään vaatetta. Sain myös työkaverin vaimolta muutamia äitiysvaatteita.
Ikeasta saa aika edullisesti jotain perustarpeita, itse ostin sieltä pinnasängyn, jonka saa muutettua myös vanhemmalle lapselle sopivaksi, poistamalla reunan. Luulen että se menee ainakin pari vuotta :)
 
Esikoisen synnyttyä mulla tais olla vaan yks 50 senttinen body ja tyttö oli 48cm pitkä..Piti ostaa niitä lisää ja meillä ne mahtu melkeenpä 1,5kk.. et se kyl riippuu paljon onks vauva alle 50 senttinen

 

Minun poikiani oli pieni syntyessään (45cm) ja noita 50-56 vaatteita käytettiin pitkään. Niihinkin hukkui ensimmäiset kuukaudet, joten ellei ole tiedossa että erityisen isoa odottaa, niin kyllä mäkin ostaisin myös pieniä kokoja. Epämukavia lapsellekkin, jos kaikki on käärittynä ja rutussa. Piti oikein tarkistaa ja ainakin ekat 3kk käytti noita ihan pieniä, 62cm meni vielä puoli vuotiaana ja 9kk oli 70cm. Nyt 1v ja reilu 2kk aletaan pikkuhiljaa siirtymään 74->80senttisiin. Eli ei se kasvutahti välttämättä ole koko/vko tai kk tyyliä..

Turvakaukaloa ei tulisi käyttää sitterinä, se on väärän mallinen pitempiaikaiseen käyttöön. Ei siis ole hyvä asento lapselle pidemmän päälle, vaan ne on tarkoitettu autoa varten, ei jatkuvaa sisäkäyttöä.

Harsoja meillä kului paljon! Ne olivat imetysalustoja, rattaiden suojia, puklusuojia ym ja niitä pyöri koneessa joka päivä. Saatiin onneksi kummeilta lisää kun äp:n eivät olisi riittäneet, tai olisi joutunut pesemään pyykkiä useamman kerran päivässä.

Tuo hoitoalusta pesukoneen päällä on mielestäni hyvä ratkaisu. Ei tarvitse ostaa erillistä hoitopöytää, jota ei sitten oikein muuhun käytetä ja joillakin jää piankin turhaksi. Meillä edelleen tuo hoitoalusta pesukoneen päällä käytössä, vaikka poika jo reilusti yli vuoden. Hyvä asento itsellekkin vaihtaa vaippaa ja vaatteita ym.=)

Lavuaari passaa tosiaan kylpemiseen aluksi, mutta onhan vanna ihan hyvä olla olemassa ja lapsen kasvaessa se lavuaari alkaa käymään ahtaaksi ;)

 
Meillä on kyllä amme, joka ostettiin joskus 6kk ikäisenä, jäänyt loppujen lopuksi melkein kokonaan käyttämättä... Muutaman kerran on tyttö siinä saunanlauteilla istunut. Meidän tyttöä pestiin ihan lavuaarissa alkuun ja sitten ekan kuukauden jälkeen siirryttiinkin jo ihan suihkutteluun isin tai äitin kanssa. 

Paljon on kuitenkin käytetty lasten puhallettavaa mini-uima-allasta (halkaisijaltaan n.60cm). Siinä on tytön kiva istuskella ja silloin kun ei vielä osannut itse istua, makoili altaan pehmeää reunaa vasten pää tuettuna. 

Meilläkin tyttö oli pieni, joten noita pieniä vaatteita käytettiin kyllä.

Jos jotakin muuta nyt jättäisin hankkimatta, niin sitteriä käytettiin kyllä lyhyen aikaa, lähinnä silloin kun aloitettiin kiinteän ruuan syöminen eikä tyttö voinut vielä istua syöttötuolissa. 

 
Nää on kyllä niin lapsikohtaisia juttuja, et ei oikein voi ees sanoa et mikä on hyödyllinen ja mikä ei. Jokaisella on omat tapansa ja mieltymyksensä :)
Mun poika rakastaa kylpemistä ja vanna on kovassa käytössä. Samoin mummilan sitteri (iso kokoinen) on edelleen käytössä! Nukkuu päikkyjä siinä melkein aina kun mumilassa ollaan viikonloppuisin. Normisitteri kotona poistui käytöstä noin puolen vuoden kieppeillä.
 
Takaisin
Top