Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

Mitenkäs tuo sipsien syönti, onko se nyt kuinka "vaarallista"? 🤔 Mulla on pahoinvointi alkanut ja siihen on auttanut kun napsii sipsin suuhun aina huonon olon iskiessä. Tai ainakin taffelin heartsit on auttanut, niitä sattui kaapissa oleen ja totesin sen helpottavan oloa kun syö sipsin 🫢😀
 
Mitenkäs tuo sipsien syönti, onko se nyt kuinka "vaarallista"? 🤔 Mulla on pahoinvointi alkanut ja siihen on auttanut kun napsii sipsin suuhun aina huonon olon iskiessä. Tai ainakin taffelin heartsit on auttanut, niitä sattui kaapissa oleen ja totesin sen helpottavan oloa kun syö sipsin 🫢😀
Ei niissä pitäisi mitään vaarallista olla, jos ei painon takia tartte rasvaa vältellä tai suolaa verenpaineen :smiling-eyes: just sipsit ja suolakeksit on hyväksi todettuja siihen jos meinaa tulla paha olo vähän väliä. Eli anna mennä vaan 😊
 
Eikös toi nyt ole ihan perus ruokahygieniaa, että ei lämmitetä montaa kertaa uudelleen samaa ruokaa. Mutta oletan siis, että tuossa on tarkoitettu juurikin sitä, että lämmitetään useamman kerran ja välissä jäähdytetään. Eihän se nyt voi olla niin, ettei saisi esim makaronilaatikkoa lämmittää annos kerrallaan kun on vuuallisen tehnyt 😂
 
Ruuan lämmittämisestä sellainen muistikuva että pitää lämmittää vaan varmasti tarpeeksi hyvin, siihen kiinnitin ite ainakin vähän paremmin huomiota 😊
 
Foolihappoa kun pitää syödä rv 12 asti, niin meinaako se 11+0-6 vai 12+0-6? 😄 Tuskin se päivälleen tarkkaa on, mutta mietinpä vain 😊
 
Foolihappoa kun pitää syödä rv 12 asti, niin meinaako se 11+0-6 vai 12+0-6? 😄 Tuskin se päivälleen tarkkaa on, mutta mietinpä vain 😊
Itse söisin vähintään tuon 12+0. Foolihappo on yksi B-ryhmän vitamiineista ja vesiliukoisena se ei varastoidu elimistöön, joten sitä tarvitaan aina, myös tuon "vähintään" 12 viikon jälkeen.
 
Foolihappoa kun pitää syödä rv 12 asti, niin meinaako se 11+0-6 vai 12+0-6? 😄 Tuskin se päivälleen tarkkaa on, mutta mietinpä vain 😊
Mä söin raskausmonivitamiinia läpi raskauden ja imetyksen, siinä on foolihappoa. Muutakin tarvitaan, erityisesti D-vitamiinia ja myös raudasta tulee helposti puutetta.
 
Mä söin raskausmonivitamiinia läpi raskauden ja imetyksen, siinä on foolihappoa. Muutakin tarvitaan, erityisesti D-vitamiinia ja myös raudasta tulee helposti puutetta.
Mä söin myös raskausmonivitamiinia läpi koko raskauden jatkaen imettämisen myös ajan. Lisäksi soin sen ekat 12vk myös pelkkää foolihappoa, extravahvana eli 1mg(1000ug). Verikokeissa 9rv sitä ei silti ollut liikaa. Söin myös D3 ja kalaöljyä... Aloitin nuo kaikki jo lupa tulla vaiheessa.
 
Kuinka nopeasti synnytyksen jälkeen pääsee käyttämään omia normihousuja, siis miten nopeasti maha palautuu? Toki tämä on yksilöllistä, mutta ois kiva kuulla erilaisia kokemuksia.

Alkaa tympiä näillä helteillä äitiysleggareiden käyttö, sopivia mekkojakaan ei ole käytettäväksi. Kaappi täynnä housuja, etenkin urheiluhousuja, joita niin himoitsisin päälle 🙈 Mulla on laskettu aika kesäkuun lopussa, ehtiiköhän tänä kesänä enää shortseja käyttämään 🤔😅

Siirsin tämän viestin ja vastaukset siihen omaksi ketjukseen, kun syntyi niin kivasti keskustelua. Keskustelu löytyy täältä.
 
Missä vaiheessa teillä on alkanut liitoskivut? Nyt on menossa 17+0 ja alapäässä vähän toispuoleisesti on nyt tuntunut nopeita vihlaisuja. Mietin olisiko jo liitoskipuja, vai mistähän voisi olla kyse 🤔
 
Nyt vihlaisut on lisääntyneet, eikä ole vain toispuoleisia 🥺 Pitää huomenna soittaa neuvolaan.
Niin sinun kannattaa tehdä, sillä epätietoisuus kipujen syystä on sangen kuluttavaa. Mikäli mitään ylimääräistä vuotoa ei tule, niin tod.näk on kyse liitos- tai repäisykivuista, jotka molemmat voivat olla kokemukseni mukaan kovin kivuliaita.
Oletko ajatellut rekisteröityä tänne foorumille? Pääsisit sisälle oman lasketunajankuun ryhmään, jossa vertaistukea kaikenmoisern raskausmaratoniin liittyen olisi varmasti tarjolla. Jaksamista kipuiluun!
 
Missä vaiheessa teillä on alkanut liitoskivut? Nyt on menossa 17+0 ja alapäässä vähän toispuoleisesti on nyt tuntunut nopeita vihlaisuja. Mietin olisiko jo liitoskipuja, vai mistähän voisi olla kyse 🤔
Miulla alkoi joskus noihin aikoihin. Vko 16 oli jo todella repiviä kipuja kohdussakin ja meinasin joku kerta lähteä sairaalaankin. Selkä ja lantion alue oli kipeä jo noihin aikoihin. Synnytyksen jälkeen meni vuosi ennenkuin kaikki kivut olivat hävinneet, vaikka liikuin ahkerasti ja kävin fyssarilla.
 
Täällä yksi ensikertalainen myös. 👋🏻 Nyt menossa rv 8+6. Päässä pyörii mitä ihmeellisimpiä kysymyksiä, kuten nyt viimeisimpänä voiko punasipulia tai sipulia ylipäätään syödä raakana raskauden aikana? En äkkiseltään löytänyt oliko tätä jo täällä kysytty.
 
Täällä yksi ensikertalainen myös. 👋🏻 Nyt menossa rv 8+6. Päässä pyörii mitä ihmeellisimpiä kysymyksiä, kuten nyt viimeisimpänä voiko punasipulia tai sipulia ylipäätään syödä raakana raskauden aikana? En äkkiseltään löytänyt oliko tätä jo täällä kysytty.
Isot onnittelut raskaudesta ja tervetuloa foorumille.
Kyllä niitä voi raakana syödä. Luonnollisesti hyvin pestyinä, ettei maaperän matosia yms ylimääräistä elimistöön mullan mukana kulkeudu. Oletko jo varannut ajan neuvolaan? Sieltä saat THL ravitsemussuositukset, jossa neuvottu niitä kiellettyjä/välteltäviä ruoka-aineita.
 
Isot onnittelut raskaudesta ja tervetuloa foorumille.
Kyllä niitä voi raakana syödä. Luonnollisesti hyvin pestyinä, ettei maaperän matosia yms ylimääräistä elimistöön mullan mukana kulkeudu. Oletko jo varannut ajan neuvolaan? Sieltä saat THL ravitsemussuositukset, jossa neuvottu niitä kiellettyjä/välteltäviä ruoka-aineita.
Kiitos! ☺️
Viime viikolla oli torstaina ensikäynti neuvolassa. Niitä lappusia oon lueskellut tässä vähän väliä. 🙈 Mutta tosiaan tuo sipuli jäi mietityttämään, kun en siitä löytänyt mitään mainintaa. Mutta kiitos sinulle vastauksesta. ☺️
 
Kiitos! ☺️
Viime viikolla oli torstaina ensikäynti neuvolassa. Niitä lappusia oon lueskellut tässä vähän väliä. 🙈 Mutta tosiaan tuo sipuli jäi mietityttämään, kun en siitä löytänyt mitään mainintaa. Mutta kiitos sinulle vastauksesta. ☺️
Mikä ei ole kiellettyä on sallittua! 😅
 
Mikä ei ole kiellettyä on sallittua! 😅
Just näin! Tärkeintä on olla tarkkana helposti pilaantuvien elintarvikkeiden kanssa, välttää alkoholia ja tarkistaa lääkitys ammattilaisen kanssa. Sitten on muutamia erikseen mainittuja joiden saanti olisi hyvä pitää mahdollisimman vähäisenä, kuten kofeiini, lakritsi, inkivääri, tietyt kalalajit (keräävät elohopeaa), olikohan vielä jotain...
 
Just näin! Tärkeintä on olla tarkkana helposti pilaantuvien elintarvikkeiden kanssa, välttää alkoholia ja tarkistaa lääkitys ammattilaisen kanssa. Sitten on muutamia erikseen mainittuja joiden saanti olisi hyvä pitää mahdollisimman vähäisenä, kuten kofeiini, lakritsi, inkivääri, tietyt kalalajit (keräävät elohopeaa), olikohan vielä jotain...
Itse lisäsin tuohon keinomakeutusaineet, korvasienet. Lisäksi viime raskaudessa vältteli myös riisiä (kasvutapansa vuoksi kerää ympäristöstään mm raskasmetalleja), jonka aion tehdä myös nyt. Toki reilussa vedessä keittäminen huuhtoo niitä onneksi pois ..
 
Itse lisäsin tuohon keinomakeutusaineet, korvasienet. Lisäksi viime raskaudessa vältteli myös riisiä (kasvutapansa vuoksi kerää ympäristöstään mm raskasmetalleja), jonka aion tehdä myös nyt. Toki reilussa vedessä keittäminen huuhtoo niitä onneksi pois ..
Riisin osalta muutenkin hyvä opetella huuhtomaan se ennen keittämistä.
 
Takaisin
Top