Atooppistyyppinen iho - ihottuman hoito

Meillä on esikoisella käytössä ollut miniderm, kuopuksella apobasen sininen ja mulla canoderm omaan atopiaan. Esikoinen rakastaa rasvausta ja meillä käydään kerran viikossa pesulla, jonka jälkeen rasvaus. Tottakai käsiä ja naamaa pestään muuten. Me ei vieläkään käytetä saippuoita kehon pesuun, ainoastaan hajustamatonta shampoota hiuksiin. (Mun shampoota, koska en voi itse hajusteallergisena koskea oikein muihin tuotteisiin...)

Kuopus on 3kk ja iho kuivempi kuin siskolla, joten rasvaisempi voide ja kans vain viikoittainen pesu. Tottakai käyn läpi ihopoimut kostutetulma vanulapulla, mut muuten aivan ehdoton ei meillä kylpeä useammin.

Atopian ja muiden iho-ongelmienkin kanssa on kyllä parasta kokeilla itse mikä toimii. Mitään universaalia ratkaisua ei ikävä kyllä ole. Sinällään jännä kyllä neuvolan ohje kylpeä joka päivä ja sit rasvata, kun se kylpeminen parhaimmillaan kuivattaa vielä enemmän. Mut ei auta kuin kokeilla.

Niin! Ja kannattaa katsoa pesutuotteiden sisällöt, ulkomaalaisissa tuotteissa saa olla tarkkana, kun "sensitive" ja "baby" versioissa saattaa olla ihan reilustikin hajusteita, jotka ärsyttää ihoa. Tämä vinkkinä myös jos aikoo joskus matkustaa esim. Espanjaan.

Tajusin just että meillähän on kaappi väärällään mun ja veljien 90-luvun alusta peräisin olevia haalareita, jotka on kaikki mallia säkki ja siksi olleet vähäisellä (olemattomalla) käytöllä. No nyt tulee käyttöä 🤣
Meilläkin oli tällainen säkkihaalari käytössä 🤣

Sarjassa vain äitijutut: rasvasin pojat ja puin em. säkkihaalarit päälle. Toista käsitellessä alkaa toinen, joka makoili lattialla meidän takana, kitistä. Yritän höpötellä hänelle samalla kun rasvaan toista että ei hätää, äiti on tässä vaikka et näe naamaa, ihan kohta on taas hänen vuoronsa jne mut huuto vaan yltyy lopulta ihan kunnon kohtaukseksi. Otan sit hänet syliin ja koetan rauhoitella, mut aika laihoin tuloksin. Haalarin vaihtaminen bodyyn ei auta, ei pyyhkeen paneminen hoitoalustan joustofroteen päälle, ei kanniskelu, ei tutti. Mietin että ei hitto nyt tää rasvaushomma voi näin alkaa, ja kummastelen kun vedin ihan samaa voidetta myös eilen eikä reaktio ollut ollenkaan samanlainen.

No saan sit heidät kuitenkin syömään ja tältä kohtauksen saaneelta tulee valtava ripulikakka ja yhtäkkiä kaikki taas hyvin 🤣🤣🤣 ehkäpä uskallan siis vielä jatkaa saman rasvan käyttöä.

Takaisin