Meillä on esikoisella käytössä ollut miniderm, kuopuksella apobasen sininen ja mulla canoderm omaan atopiaan. Esikoinen rakastaa rasvausta ja meillä käydään kerran viikossa pesulla, jonka jälkeen rasvaus. Tottakai käsiä ja naamaa pestään muuten. Me ei vieläkään käytetä saippuoita kehon pesuun, ainoastaan hajustamatonta shampoota hiuksiin. (Mun shampoota, koska en voi itse hajusteallergisena koskea oikein muihin tuotteisiin...)
Kuopus on 3kk ja iho kuivempi kuin siskolla, joten rasvaisempi voide ja kans vain viikoittainen pesu. Tottakai käyn läpi ihopoimut kostutetulma vanulapulla, mut muuten aivan ehdoton ei meillä kylpeä useammin.
Atopian ja muiden iho-ongelmienkin kanssa on kyllä parasta kokeilla itse mikä toimii. Mitään universaalia ratkaisua ei ikävä kyllä ole. Sinällään jännä kyllä neuvolan ohje kylpeä joka päivä ja sit rasvata, kun se kylpeminen parhaimmillaan kuivattaa vielä enemmän. Mut ei auta kuin kokeilla.
Niin! Ja kannattaa katsoa pesutuotteiden sisällöt, ulkomaalaisissa tuotteissa saa olla tarkkana, kun "sensitive" ja "baby" versioissa saattaa olla ihan reilustikin hajusteita, jotka ärsyttää ihoa. Tämä vinkkinä myös jos aikoo joskus matkustaa esim. Espanjaan.