Atoopikkovauvat

hannanna

Asioista perillä oleva
Heinäkuunmammat 2015
Kesämammat 2017
Löytyykö kohtalotovereita? Arvelin jo loppukesästä, että pojalla on varmaan atopiataipumusta ja kylmenneiden ilmojen myötä epäilys vahvistui. Ihottumalänttejä tulee jatkuvasti lisää :sad001 Ainakin kasvot vaikuttavat kutisevan jonkin verran. Tosi kurja juttu, tästä voi tulla ikävä riesa... nyt on hoidettu paksulla perusvoiteella, pahimpiin kohtiin olen joutunut laittamaan kortisoniakin.

Itselläni on hyviä kokemuksia atooppistyyppisen ihottuman hoidosta ruokavaliohoidolla: viljat pois, kunnon rasvoja sekä sisäisesti että ulkoisesti, niukasti sokeria ym. nopeita hiilareita. Näillä muutoksilla pääsin itse kokonaan ihottumasta eroon, kun kasvot ja käsitaipeet lehahtivat pahasti vuosia sitten. Sen jälkeen ongelma on pysynyt kurissa ruokavaliosta riippumatta. Poika on täysimetyksellä enkä ole vielä selvitellyt, voisiko imetysdieetillä mahdollisesti vaikuttaa vauvan iho-ongelmiin. Kovin herkästi en diettaamaan lähde, mutta jos pahemmaksi menee, niin toki kokeillaan kaikkea.

Kokemuksia? Vertaistukea? Hyviä vinkkejä?
 
Mä vahvasti luulen että meillä poika periny myös mun atooppisen ihon. Punoittaa kovasti ja ihottumaa on, varsinkin kasvoissa ja rintakehällä, mutta myös koko kropassa ihottumalönttejä.. ihan perusvoidetta käytön paljon päivittäin ja välillä kortisoni voidetta joutuu laittamaan, joka kyllä auttaa heti mutta parin päivän jälkeen tulee taas.. :sad001
 
Meillä ei ole onneksi vielä näkynyt ihottumaa. Minäkin olen atoopikko ja tiedän miten pahalta se voi tuntua fyysisesti ja henkisesti. Toivottavasti ei tyttö sitä oo perinyt.
 
ukolla on atooppinen ihottuma ja mun äidillä kans (en tiedä vaikuttaako) , mutta toistaiseksi iho pysynyt hitokseen hyvänä, toivotaan että näin myös pysyy :smiley-angelic001
 
Meillä taitaa kans olla atopiaa tytöllä :sad001 Meistä vanhemmista kummallakaan ei sitä ole. Mut en jaksa uskoa et on enää allergiaa, koska ei näytä siltä, että mikään korvikkeen vaihto tuohon ihoon auttaa. Meillä eniten punoitusta on mahassa ja jaloissa, vähän myös käsissä ja välillä poskissakin. Perusvoidetta on käytetty päivittäin, mutta ei tunnu olevan pahemmin hyötyä. Eikä myöskään isommalti kortisonistakaan, tosin en sitä oo uskaltanut ihan hirveesti laittaakaan... Huomenna mennään ihotauti-/allergialääkärille, ni josko hän osaisi jotain sanoa.
 
Vauvalla on atooppista ihottumaa pitkin vartaloa. Pitänee vaan muistaa rasvailla, huomaa että kutisee, koska hän raapii itseään.
 
Kurjaa :sad001 Toivotaan ettei kellään menisi kovin pahaksi!

Saatiin 4 kk lääkärineuvolassa perusvoidetta ja kortisonia reseptille. Kortisonia ei ole nyt tarvinnut, mutta veikkaan, että pakkaskelit tuovat ihottumat takaisin. Reidet ja sääret ovat kuivat, mutta muuten iho on nyt hyvä. Ostettiin myös ilmankostutin makkariin, jospa siitäkin olisi jotain apua. Ruokavaliojuttuja ei ole ainakaan vielä tarvinnut miettiä, mutta katsotaan sitäkin tarpeen mukaan.
 
Meillä myös pojalla jaloissa todella kuivia "länttejä"/alueita, pari kuivaa kohtaa myös käsivarsissa. Ostin apteekista herkälle ja atooppiselle iholle soveltuvaa rasvaa ja olen nyt sillä rasvaillut kuivia kohtia, toivottavasti iho alkaa paranemaan normaaliksi.
 
Me käytiin tänään lääkärissä kun tytöllä melkein koko ikänsä ollut ihottumaa ja nyt viime aikoina pahentunut. Tehtiin laajat allergiatestit mutta kaikki oli negatiivisia. Tuomiona siis vain atooppinen iho. Saatiin reseptit ties mille rasvoille ja lisäksi antihistamiinia minkä pitäisi helpottaa kutinaa. Lääkäri sanoi, että se saattaa aiheuttaa väsymystä. Minäpä sitten heti annoin sitä lapselle kun päästiin kotiin. Viiden minuutin päästä alkoi kauhea väsy-huuto vaikka päikkärit oli juuri otettu. Vasta tässä vaiheessa aloin lukemaan tuoteselostetta ja huomasin että kyseessä on kolmiolääke ja sitä käytetään myös raihoittavana lääkkeenä :eek: hieman pelästyin, ja tyttö oli seuraavat kolme tuntia ihan väsynyt. Nyt vieläkin vaikuttaa hieman kärttyiseltä. Onko muilla kokemusta tästä lääkkeestä? Sen nimi on atarax. En tiedä uskallanko antaa uudestaan, vaikka 2 kertaa päivässä lääkäri sitä määräsikin.

Jos tästä jotain opin niin sen, että tuoteseloste luetaan ENNEN kuin annetaan lääkettä lapselle...
 
Meillä oli tuolla vanhimmalla tytöllä jonkin aikaa Atarax käytössä pahimpina ihottumakausina. Tosin tyttö oli silloin jo 2v. Annettiin silloin vaan yötä vasten, että saa nukuttua kutinalta, joten saikin väsyttää. Atarax taitaa olla yleisin lapsille sopiva antihistamiini. Lasten serkuilla se oli käytössä maidon aiheuttamaan allergiaan ja muistaisin, että meiltäkin sitä lapsena löytyi. Tuo väsymyshän siinä on sivuoireena kuten aika monessa antihistamiinissa.
 
Joo kannattaa AINA lukee tuoteselosteet myös omista lääkkeistä :wink koska esim lääkärit ei aina huomioi yhteensopimattomuuksia yms. Ite tiedän työn puolesta Ataraxin. Kannattaa antaa alkuun se lääke tosiaan yötä vasten (eli 1annos illalla) ja sit ku muutama päivä on menny ni nostaa se annos niin et menee illal ja aamulla se 1annos. Tälleen lapsi kerkee tottumaan siihen eikä se enää ehkä väsytä. Käytetään tosiaan myöskin rauhoittavana lääkkeenä.. Mutta ite oon esim joskus ottanu allergiseen ihottomaan sitä niin ei väsyttänyt vaikka se voi aikuisiakin väsyttää. Yksilöllistä mitä siitä tulee tai tuleeko mitään.. Mutta jos vauva on aina vaan väsynyt lääkkeen kanssa niin sitten kannattaa kysyy jotain toista lääkettä.
 
Kiitos huojentavista kokemuksistanne. En uskaltanut antaa enää eilen uutta annosta kuitenkaan. Mutta raapimista oli yön aikana huomattavasti vähemmän. Joko kortisonit lähtivät jo toimimaan tai sitten päivällä annettu atarax-annos vaikutti vielä. Ja nyt tyttö touhuilee taas omana itsenään, eli ehkä mitään pahaa vahinkoa ei ehtinyt tulla. Jos kutina lähtee taas pahenemaan niin harkitsen lääkkeen antamista uudestaan, mutta tällä hetkellä näyttää siltä että parempaan päin menossa eikä tarvetta lääkkeelle ole :)
 
Mitenkäs atoopikot ovat pärjänneet tänä talvena? Meillä on mennyt yllättävän hyvin. Alkutalvesta olin varma, että tulee kurjat oltavat, kun ihottumalänttejä alkoi ilmaantua. Vaan tilanne pysyi hallinnassa jopa kovimpien pakkasten aikaan! Ihan pari kertaa jouduttiin laittamaan kortisonia johonkin sitkeään ihottumalänttiin, mutta muuten on pärjätty perusvoiteella, eikä sitäkään tarvinnut läträtä ylenmäärin. Kylpyveteen olen laittanut kookosöljyä, mutta enemmän poika käy ihan vaan suihkussa ilman öljyjä. Ei ole huonontanut ihoa. Myöskään erityisiä reaktioita ruokiin ei ole tullut, vaikka monenlaista on jo maisteltu. Kiivi on tähän mennessä ainoa, josta alkoi alahuulen ympärys vähän punoittaa.

Mietin sitä, että syömisillä varmaankin on jotakin tekemistä asian kanssa. Poika sormiruokailee ja syö reippaasti luonnollisia rasvoja. Avokado on suurta herkkua ja sitä menee vähintään puolikas päivässä. Lisäksi kananmunan keltuaiset maistuvat erityisen hyvin. Kookosöljyä käytän kokkailuissa.
 
Meillä ainoa ongelma-alue on ollut posket ja leuka. Toki muuallakin on lievää kuivuutta, mutta naama on ollut välillä ihan kamalassa kunnossa. Se kutittaa hirveästi varsinkin öisin. Kortisonilla on saatu aina iho paranemaan, mutta kun ei sitä ainetta saa käyttää pitkiä aikoja putkeen. Tauolla siis naama on yleensä jo toisena päivänä mennyt karheille länteille ja tuska taas alkaa. Nyt kuitenkin viimeiset 3 viikkoa on ollut parempaa aikaa. Vaikutus voi olla joko sillä että olen karsinut kaikki vähänkin epäiltyä allergiaa aiheuttavat ruuat pois, tai sitten sillä että tein apteekista heräteostoksen kun mainostettiin että joku voide auttaa maitorupeen. Ja mielestäni se todella auttaa! Mikään rasva ei ole aiemmin tehonnut. Kiva että nyt on joku vaihtoehto kortisonille. Voiteen nimi on cicalfate. Kannattaa kokeilla jos jollain myös ongelmia ihottuman kanssa!
 
Ootteko muuten kokeilleet maitohappobakteereja esim. kuurina atopiaan? Onko ollut apua?
Luin nimittäin joskus kakkosta odottaessa, että raskauden aikainen maitohappobakteerien syönti saattais ehkäistä vauvan allergiaa/atopiaa. No, siitä ei sillon ollut enää hyötyä, kun olin ihan viimesilläni. Mutta näiden kahden nuorimman odotusaikana oon syöny, eikä heillä ainakaan tähän mennessä ole ollut oireita. Kun kahdella vanhemmalla on edelleen ihottuma-alueita, jotka välillä paranee ja välillä pahenee. Nyt vasta luin, että myös nuo maitohappobakteerit voi auttaa myös jo olevaan ihottumaan. Meillä se on ehkä saattanut vähän auttaa, koska ainakin kakkosen kasvoissa olevat alueet on pysyneet nyt parempana (tosin voihan olla sattumaakin, mistä tietää). Mutta ei siitä ainakaan haittaa ole.
 
Meidän tyttö on koko ikänsä syöty maitohappobakteereja kun ne ovat d-vitamiinitippojen seassa. Ja silti iho huono. Tosin voihan se olla että jos niitä ei oltaisi syöty, niin iho olisi vieläkin huonompi. En ole kyllä tuollaisesta ennen kuullutkaan. Pitääkin aloittaa itse syömään niitä jos joskus on toinen muksu tulossa :)
 
Mä söin tuon (sekä hiivatulehdusherkkyyden) vuoksi maitohappobakteereja koko odotusajan ja eipä pojan iho ainakaan toistaiseksi kovin huono ole. Just eilen satuin kuuntelemaan radiosta jonkun ravintoasiantuntijan puhetta siitä, että maitohappobakteerivalmisteet on hänen mielestään yhtä tyhjän kanssa, sillä kapseleissa niitä on yleensä vain muutamaa eri lajia, kun taas suolistossa luonnostaan niitä kuuluisi olla satoja erilaisia. Mutta mistäpä näistä tietää, eipä niistä ainakaan haittaa ole :)
 
Niin, no vaikeahan sitä on sanoa, että oisko pahempi jos ei olis syöny. Mutta tosiaan, kun ei haittaakaan ole, niin miksei kokeilis :)
 
Elovauvan äitinä huutelen; meillä kai on atopiaa. Kuivia, karheita läiskiä rinnassa ja raajoissa, ajoittain myös kasvoissa. Oletteko käyneet lääkärissä ja mille lääkärille tämän vaivan kanssa pitäis mennä? Lastenlääkäri, allergiaspesialisti, tk-lääkäri? Ihottuma alkoi kiinteiden aloituksen myötä vuoden vaihteessa. Paprika, vehnä ja ehkä päärynä ärsyttää selvästi. 8kk lääkäri on huhtikuussa. Mietin, et odotanko sinne vai pitäisikö käydä näyttämässä aiemmin - minkä avun saan tähän? Reseptejä? Rasvailen lasta. Välillä bepanthenia ja kortisonia. Jotenkin ihan tötteröolo tämän kanssa.
 
Me ollaan käyty atoopikon kanssa yksityisellä puolella ihan allergialääkärillä. Meillä ei ainakaan neuvolalääkäri osannut ottaa juuri mitään kantaa ihottumaan. Allergialääkäriltä saatiin reseptit kortisoniin ja sillä me ollaan nyt vihdoin saatu ihottuma pysymään aisoissa. Muistathan että kortisonissa pitää pitää yhtä monta välipäivää kuin mitä sitä käyttää! Eli jos käytät 5 päivää, niin sen jälkeen 5 päivän tauko. Niin ja lääkäri kirjoitti myös reseptit isoihin pumppupulloihin perusvoidetta, niin ne saa halvemmalla kelakorvauksen kanssa.

Jos ihottuma ei ole sellainen että se häiritsee esim unia tai perustyytyväisyyttä, niin ehkä neuvolassa juttelu riittää. Ei se tilanne kuitenkaan siitä muutu kun luultavasti lääkäri määrää myös kortisonit ja perusvoiteet. Meille tuli uutena asiana se, miten paljon perusrasvaa pitää laittaa. Sitä pitää laittaa siis ihan kunnolla niin, että iho jää valkoiseksi ja sitten mahdollisesti vielä lisätä hetken imeytymisen jälkeen. Neuvolasta nappasin kerran mukaani sellaisen atoopikon hoito -lehtisen, siinä on tosi hyvin kerrottu kaikki miten hoidetaan. Suosittelen pyytämään sitä neuvolasta!

Tietenkin jos teillä on lapselle sairasvakuutus, niin menisin näyttämään yksityiselle puolelle kun rahat saa vakuutuksesta takaisin. Itselläni ei olisi kärsivällisyys riittänyt, jos olisimme rampanneet julkisella puolella. Kun meille tuli kuvioihin kaikki maitoaltistukset yms, niin käyntejä tuli useampia lopulta.
 
Takaisin
Top