Arki vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vimpa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tyttö 6kk ja taas ollaan kipeänä :( korvatulehdus.. 2kk ikäisenä oli metapneumovirus, 4-5kk ikäisenä flunssa/korvatulehdus ja nyt taas flunssaa sekä korvatulehdus.. Onko tämä oikeasti normaalia että näin pienellä on kerennyt olla 3 eri pöpöä :O

Meidän tyttö on myös ollut kolmesti kipeenä tässä puolen vuoden aikana. 3 viikkosena oli flunssa/räkätauti, 2kk rs-virus ja 5kk joku kuume/flunssa, pahimmillaan kävi 39 asteessa kuume.

Uskon että on ihan normaalia, me ollaan itsekin oltu kipeitä eli varmaan meiltä tyttö on noi taudit saanut. Ollaan tarkkoja käsihygieniasta jne, mutta joudutaan liikkumaan paljon julkisilla eikä kaikilta pöpöiltä vaan voi suojautua. Ja varmasti tuuristakin kiinni että kuinka paljon osuu omalle kohdalle niitä sairastumisia. Onhan se toki kamalaa aina kun lapsi sairastaa :(

Pienet voi sairastella helposti, varmasti olisi normaalia vielä useampikin sairastelu tällä ajalla. Mun esikoinen (2v5kk) on elämänsä aikana sairastanut vain tuon kolme kertaa ja isänsä ja mä ei sairastella lähes koskaan. Pienempikään ei oo onnistunut vielä nappaamaan ylimääräisiä pöpöjä itselleen. Uskon siis että geeneillä on tässä myös suuri vaikutus.

Meilläkään ei olla sairastettu kertaakaan vaikka kuljetaan ihan normaalisti julkisissa paikoissa ja mies tietty käy töissä. Myöskään me vanhemmat ei olla nyt sairastettu.
Uskon että on paljon geeneistä ja sattumasta kiinni kuinka sairastellaan. Ite oon vauvana/lapsena ollu kovassa silmätulehduskierteessä. Nyt aikuisena olen harvoin kipeä (raskausaikana olin 3kertaa flunssassa) ehkä kerta kahteen vuoteen sairastelen.

Me ei myöskään olla turhan tarkkoja mm. tuttien puhtaudesta. Toki siis en roskia anna tytön syödä mutta jos vaikka täällä kotona tippuu/pyörii lattialla ni en aina pese niitä. Muutamasti myös ulkona tipahtanu ja irtoroskat vain pyyhkiny pois. Uskon että tälläisellä voipi olla positiivista vaikutusta sairauksien määrään. Lisäksi sisältä löytyy kissa ja ulkoa koira, ehkä niidenkin takia allergeenejä on vältetty.
Nyt myös olen antanut kaikkia ruokia maistella eikä mistään oo tullu allergiaoireita :-)

Mites muilla, onko allergioita puhjennut?

Meillä siedetään kaikkia muita ruoka-aineita hyvin paitsi päärynää. Aiheuttaa ihan kamalaa oksentelua. Viimeksi annoin sosetta jossa oli päärynää 30%, sai sitä muutaman teelusikallisen eli päärynän määrä oli tosi pieni ja silti oksenteli aika rajusti samana päivänä ja vähän vielä seuraavanakin. Posket ja leuka myös lehahti ihan punaiseksi.

En vaan oo ikinä kuullut että kukaan olis päärynälle allerginen, mutta ehkä tää meidän tyttö on.

Me käytämme käsidesiä ja pyrimme aika tarkkaan hygieniaan muuten, mutta koti on no.. Aika siivoton :D kissaperheet ymmärtävät, että kissankarvoja ja kissanhiekkaa kulkeutuu joka paikkaan. Jopa keittiönpöydille.. Oma hygienia on kyllä kunnossa mutta kodin ei :D

Meillä on kyllä koti ihan hujanhajan ja käsihygieniakin on vähän niin ja näin. Kissankarvoja enemmän kuin laki sallii joka nurkka täynnä, rapaa tulee pihalta saappaiden ja kissojen mukana ja tyttö pyörii lattialla niiden seassa. Tuttia ja tuttipulloja ei kerkiä vaan pestä joka välissä, vaikka tutitkin tosiaan pyörii väillä lattialla/maassa. Mies on töissä ja isommat muksut koulussa. Mies ja isommat muksut on sairastanut flunssan tässä keväällä, vauvalla oli vähän yskää ja nuhaa ja minulla ei ollut niitäkään (vaikka vastustuskykyni on heikoin koko porukasta). Naureskelin että minulla on ilmeisesti niin vahva lääkitys että pöpöt kiertää kaukaa. :joyful: Ja paljon liikutaan kuitenkin kaupassa, apteekissa ja käydään vierailulla vanhempieni luona/pojat ovat välillä isällään.

Nyt valvotaan lähinnä vain hampaiden takia joita perätysten putkahtanut kaksi eteen alhaalle. Neidillä räkä valuu sen vuoksi ja itkettää välillä. Äiti ois niin unen tarpeessa.. :hungover:

Meil ei oo sairastettu viel ollenkaa, ellei sitä yhden päivän kuume piikkiä lasketa. Mies oli joskus tammikuussa kuumeessa mikä on harvinaista kun ollaa tosi harvoin kipeinä.
Meil on kans koti aika siivottomas kunnos, pitäs imuroida mut ei vaa jaksa/huvita ja sen näkee pölypalleroista mitä pyörii nurkissa :D Mie en oo hirveest noit puruleluja tms muistanu huuhdella vaik ne lattial pyöriiki, jos on näkyvää roskaa ni sit huuhtelen mut esim miehen mummo on joteki hysteerinen noiden tuttien ym huuhtomisien kanssa.. Yhtää jos tipahtaa lattialle ni äkkiä huuhtomaa.

Noooh.. mä imuroin pari kertaa viikossa ja kertaalleen pesen lattiat, mutta en silti koe, että meillä olis mitenkään supersiistiä.. kissasta lähtee tuhottomasti karvaa ja jostain syystä meillä on niin paljon pölyä, että pölytkin saa pyyhkiä ainakin kahdesti viikossa. Meillä myös tiskataan joka päivä - vähintäänkin kerran. En pysty elämään sotkun keskellä, vaikka useimmista pakkomielteistäni oonkin päässyt eroon. :wacky:

Käsiä pestään kyllä varmaan parikymmentä kertaa päivässä (mutta tää juontaa puhtaasitti o mun töistä) ja niin pesee myös vieraatkin, kun tänne tulevat, mutta en mä jaksa lattialle pudonnutta kurkkua huuhdella eikä musta ole maailmanloppu, vaikka kissa kävelee tiskipöydällä - käy siis ihan luvan kanssa, kun arvon korkeuden vesilasi on siellä juomista varten. Kissa myös käy pissillä vessan lavuaarissa.. :rolleyes:

Meillä kipeänä on ollut vaan mies: tässä kevään aikana korvatulehdus ja pari flunssa. Mä meinasin tulla kipeäksi, mutta en sit tullutkaan - nyt tosin on soitettava hammaslääkäriin, että se seurantaan jäänyt reiän alku on muuttunut ihan oikeasksi reiäksi, jota vieläpä särkee.. :sour:

Tyhmä kysymys vol 72727292 mutta onko normaalia?

Lapsihan on pidemmän aikaa ollut mahallaan ja hienosti kannatellut päätään pitkänkin aikaa. Nyt parina päivänä vatsalla ollessaan laskee kuitenkin poskenkin maahan, eikä pitele päätään pystyssä. Uusi taito opittu vai pitääks tästä nyt huolestua?

Meillä ainakin uus taito.Luojan kiitos niin ei tartte naama punasena raivota,kun väsyttää. :D

Meilläkin laskee naaman maahan etenkin kun väsähtää ja sit saattaa mulista naama vilttiä/peittoa vasten :D

Meillä myös tuo posken alalaskeminen mahdollisti pitemmät mahallaan olot ja liikkuminen on tehostunut. Eli ihan hyvä. Plus jos joskus alkaa haluta nukkua mahallaan, niin tiiän, että osaa kääntää pään sivuun.

Tohon sairasteluun ihan kysymys et kuinka moni täysimetti ja vauva sairastui johonkin virukseen tai nuhakuumeeseen ja ottiko täältä moni influenssarokotteen raskaana? :)

Mä otin raskaana rokotuksen, oon jo kolme vuotta ottanut. Sit kun täysimetti, niin jotain perää siinä on se et suojaa koska meillä jylläs nuhaa, yskää ja yhdellä lievää vatsatautia ja pieni ei saanut mitään vaikka en tosiaan mitään karanteenia pitänyt. Meillä pessään kädet aina kotiintullessa. Ja kotona perussiistiä, vauva nuolee lattiat ja syö kaikki lelut mitä käteen saa :D niillä on hyvä kasvattaa vastustuskykyä. Kaksviikkoisesta meni myös Rela-D3, joten sillä myös osansa :) Onneks ollaan säästytty. Esikoisen kans sama mut keskimmäinen keräsi kaikki pöpöt ekan vuoden :D sen koommin se ei oo juurikaan sairastanut :)

Me korvikkeella ja ei olla sairastettu. Influenssarokotteen otin kyllä syksyllä. Näkökulmaa myös tältä kantilta :-)
D-tipat pystyttiin aloittamaan vasta n. 3,5kk iässä. Ei vaan mikään valmiste sopinut neidin mahalle. Nyt sietää jo sen 5 tippaa päivässä :-)

Mä otin influenssarokotteen ennen synnytystä. Ollaan sairastettu yksi yskä/nuha yhdessä. Täysimetys. Mulla meinasi mennä poskionteloihin, mutta sain onneksi parannettua kotikonstein. Tytön nuha kesti viikkoja. Kuumetta ei ole nostanut. Tytölle oon antanut d-vitamiinin maitohappobakteerilla 4 päivän iästä alkaen.

Myö otettiin influenssarokote, siis minä ja 2v poika. Sairastettiin edellisenä talvena hänen kanssa influenssa ni en enää uudestaan sitä tautia halua. Mies ei rokotetta halunnu mut tosi harvoin hän muutenkaan koskaan kipeenä. Nyt ei meidän talouteen siis influenssaa saatu.

Meillä on esikoisella ollu pari flunssaa tän puolen vuoden aikana ja niistä eka tarttu vauvaankin (oli ehkä 2 tai 3kk ikäinen, en muista enää tarkemmin :hilarious:), toinen flunssa ei tarttunu. Uskon että täysimetyksen ansiosta jäi se vauvan flunssa niin lyhyeksi, alkoi yöllä kuumeella ja pari seuraavaa päivää oli ihan vähän räkäinen ja sillä ohi. Ei muita sairasteluja vauvalla.

mä otin rokotteen ja täysimetin, mut silti sai nuhan pieni ja perästä minä :( nyt kun mies sai jokin aika sitte flunssan, niin sain minäkin hetken päästä, mut neiti säästyi tältä. :)

Influenssarokote otettu, osittais imetyksellä menty alusta, välillä ollut korvike mukana mutta suurimmaksi osaksi imetetty. Ja tosiaan metapneumovirus sekä kaksi flunssaa korvatulehduksineen sairastettu.

Takaisin