Arki vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vimpa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me ollaan menty liberolla. Nyt käytössä kolmoskoko. Ykköstä käytettiin kaks pakettia. Kakkosta kohtuu kuukausi ja kolmosiin vaihdettiin kun kakkoset ei pitäny enää kunnolla, kun kakat oli niin isoja. Kolmosilla taidetaan jatkaa viel pitkä tovi.

Vähän haikeasti oon käyny bodeja läpi, kun siellä alkaa olemaan tosi paljon pieniä bodeja. Onneks pojan serkku syntyi pari päivää sitten ja saa heille antaa niitä. Loput vien varmaan neuvolaan tai kirpparille kun kerkeää. Ei ole tiloja säästää niitä. Harmi vain.

Tervehdys, liityn joukkoon 8 viikkoisen vauvan kanssa. Viihtyykö teidän vauvat sylissä ilman, että on tissi suussa? Minulla vähän hankaluuksia saada omaa aikaa, kun vauva ei viihdy isän sylissä juuri hetkeäkään, eikä minunkaan, jos ei ole tissi suussa. Kävellen kasvot menosuuntaan päin hän viihtyy jonkun aikaa, mutta aika tylsää puuhaa pidemmän päälle kävellä ympäri asuntoa. Kantoliinaa en vielä ole käynyt ostamassa, kun ei kantamisesta kasvot rintaa vasten oikein tule mitään, eikä vielä voi kantaa repussa kasvot menosuuntaan päin.

Arabia, meillä on sylissä "juttutuokioita" eli höpöttelemme niin, että pieni on reisien päällä ja kämmenillä tuen päätä. Lisäksi ollaan alettu katselemaan kirjoja. Mulla on käytössä tri-cotti -liina, ja tänään kokeilin eka kertaa vauva pystyasennossa kasvot itseeni päin. Kehtoasennossa vauva aluksi huutaa ja sitten nukahtaa. Liinan kanssa saa jonkin verran liikkumavapautta, jopa käydä lyhyesti ulkona (väljempi takki vaan päälle). Meillä viihtyy jonkinlaisen ajan sitterissä ja lelukaaren alla lattialla niin, että saan tehtyä lyhytkestoisia kotitöitä.
Tyttö 7w2d

Meillä viihtyy sylissä jos kävellään ja pystyasennossa. Pitkällään palaa hermo. Paikallaan ei sylissä malta olla kun pieniä hetkiä ilman, et on tosiaan tissi suussa.

Paikallaan sylitellään yleensä niin, että istun sohvalla nojaan nojaten, polvet koukussa ja vauva röhnöttää polvien ja miun mahan päällä puoli-istuvassa asennossa minuun katsellen. Joskus viihtyy väsyneenä ihan toisen käden varassa selällään maaten, yleensä sit nukataa siihen kans.

Paikallaan ei tykkäis muutenkaan olla, sitterissäkin on keinuttava tai muuten suutahtaa. Keittiössä malttaa katsella paikallaan ruoanlaittoa kun välillä sitteriä keinauttaa, liekö kokki tulossa meidän typystä :grin

Mileim + tyttö 10vk 3pv

Meidän poika on niin tyytyväinen että viihtyy missä vaan. Leikkimatolla, lattialla, sohvalla, sylissä jne on pitkiä aikoja ja seurailee ympäristöä. Toki leikkimatolla ollessa isoveljet puuhaa vieressä niin siinä on vauvalle aktiviteettia. Sylissä on jo pitkään ollut pystyasennossa, välillä pötköttelee sylissä jos hyörin tekemässä hommia niin siinä on sitten vissiin tarpeeksi aktiviteettia. Äitini yritti eilen istua kahvipöydässä poika sylissä pötkötellen mutta ei kelvannut, äitini nosti pojan sitten olalleen mutta katsottavaksi tuli pelkkä seinä niin ei kelvannut mutta sitten kun oli pystyssä kasvot meihin kaikkiin muihin päin niin sitten kelpasi olla.

Lapsetkin on niin eri luonteisia ja erilaisilla temperamenteilla varustettuja. Meillä on tosi rauhallinen ja tyytyväinen vauva ja luulen että kun on isompia lapsia niin ei jää oikeastaan koskaan yksin niin ei tule myöskään mikään hätä yksinolosta. Vauva saattaa itkeä ainoastaan väsymistä tai sitten pikku itkahduksia tulee jos on nälkä ja en ole sitä heti huomioinut (esim eilen poika oli jo yöunilla, mä katoin telkkaria olkkarissa ja en tietysti kuullut nälkä-ähinää niin ilmoitti makkarista parilla itkahduksella että nälkä ois).

Tervehdys, liityn joukkoon 8 viikkoisen vauvan kanssa. Viihtyykö teidän vauvat sylissä ilman, että on tissi suussa? Minulla vähän hankaluuksia saada omaa aikaa, kun vauva ei viihdy isän sylissä juuri hetkeäkään, eikä minunkaan, jos ei ole tissi suussa. Kävellen kasvot menosuuntaan päin hän viihtyy jonkun aikaa, mutta aika tylsää puuhaa pidemmän päälle kävellä ympäri asuntoa. Kantoliinaa en vielä ole käynyt ostamassa, kun ei kantamisesta kasvot rintaa vasten oikein tule mitään, eikä vielä voi kantaa repussa kasvot menosuuntaan päin.
Paikallaan ollessa meillä vauva viihtyy, jos hänen kanssaan jutellaan tai lauletaan. Nukahtaa myös usein olkapäälle, kun vähän taputtelee pepusta tai selästä. Katselee mielellään tauluja ja lamppuja. Lattialla viihtyy mustavalkoisten lelujen tai soittorasian kanssa ja keittiössä seuraa, kun teen kotitöitä. Olen myös ottanut sitterissä ulos katsomaan kun teen lumitöitä. Rintarepussa on ollut mukana kotitöissä. Väsyneenä tarvitsee kyllä tissin suuhun ja siihen ei mikään auta.

Ehkä täytyy vielä hankkia se reppu tai liina, jos viihtyisi paremmin puuhasteluissa mukana. Vauva sylissä on niin vaikea tehdä mitään. Viimeaikoina hetken on saattanut viihtyä matolla itsekseen, mutten esim. vieläkään ole onnistunut tekemään ruokaa, kun olen vauvan kanssa kahdestaan. Sunnuntaina teen isot satsit ja sitten mennään mikroruualla viisi päivää :/ Ehkä pitäisi kuunnella itkua vähän enemmän, mutta on se niin kamalan kuuloista, etten vaan pysty. Eikä siis säälin vuoksi vaan ahdistun ja korviin sattuu...

Arabia, ehkä kaikki muut keinot ensin kuin huutamisen sietäminen <3
Meillä vauva ei viihdy roikkuvien lelujen alla, mutta matolla lelujen vieressä viihtyy välillä.

Kovin on tutun kuulosta Arabia. Meillä tyttö 8vk ei viihdy oikein missään... Sylissä on hyvä olla tissi suussa, tai nukkuen käsivarrella tai olkapäätä vasten. Sylissä, pystyssä, kasvot menosuuntaan, ympäriinsä kävellen on hyvä. Lattialla ei viihdy, ei lelukaaren alla, ei ilman leluja, ei mahallaan, ei selällään. Sitteriä meillä ei ole, tripp trapp tuolissa newborn set ja siinä ihan lyhyitä hetkiä malttaa välillä seurata kun syödään, usein joutuu syömään vauva sylissä :meh: Manducassa viihtyy vaan sillon kun on väsyny, siinä on hyvä nukkua.

Pampers haisee heti.Liberosta tuli jäätävä vaippaihottuma.Pyllyreiän ympäriltä meni ihan vesikelloille..Muumikaan ei sopinu joten nyt kokeilussa Lidlin vaipat,jotka sopineet hyvin.Tuntuu vaan,et menee ikuisuus kun nuo vesikellot paranee.. :'( Koko neljä jo käytössä,kun pienempi koko vuotaa yli heti.Jätkällä painoa joulun jälkeen 2kk neuvolassa 6125g(3290).

Vau mikä massa vaavilla jo :notworthy

• Tykkään
Reaktiot: Eea
Vauvalla ilmeisesti joku tauti. Nenä tukkoinen :( isommillakin nuhaa ja yskää.

Vauvalla ilmeisesti joku tauti. Nenä tukkoinen :( isommillakin nuhaa ja yskää.
Voi ei,toivottavasti ei pahene. Mua niin hirvittää,jos vauva sairastuu nyt pienenä. Nelonen oli 2kk kun sairastu rs virukseen ja lanssi kyydillä sairaalaan. Oli niin hirvee kokemus,että olen jok kerta kauhuissaan kun lapset alkaa valittaa kurkkukipua ja nenät vuotaa että jos sama toistuu. Tähän saakka onneksi vauva pysynyt terveenä. Tsemppiä teille!

Onko kukaan saanut ensimmäistä rota-rokotetta? Aiheuttiko jotain vaivoja? Meillä edessä tällä viikolla.

Meilläkin rota otettu ja ei muuta oireita kun ehkä vähän rupsuja.

Nyt on vauva ollu lauantaista asti flunssassa ja on kyl ikävää :( käytiin oysissa la ja ei ollu rs-virusta. Kaikki oli muutenki ok. Nyt sit vaan kotona hoidellaan.. Itellä ollu flunssaa ja nyt sit korva vähän oireilu tänään.. ja väsy on kova! Tiiä sit johtuuko vaan univajeesta.

Me ollaan saatu rota ja tyttö huusi muutamana iltana ihan suoraa huutoa tuntikausia. Lisäksi kakka on tullut nyt vaan kolmen päivän välein ja pierut haisee ihan järkyttävän pahoille (normisti kakkaa 2x/vrk).

Meillä kans rota saatu 8 pv sitte ja lauantaina alko kakan panttauksella. Itkua illalla ja aika lailla suoraa huutoaki välillä kuten majekin tuossa mainitsi. Sitte la iltana ja sunnuntaina tullu paljon kakkaa ja haisee ihan jäätävälle. Pierut pitkiä aikoja hukassa.

Luin netistä että rokotteen saannin jälkeen noin viikon päst ois virjsmärä isoimmillaan eli oireita sillon odotettavasti eniten. Meillä meni juuri näin. Jospa siis kohta helpottaisi.

Sadetuuli:Poika on kyl ollu ahkerasti tissillä... :-D Kädet jo aika kovilla,kun viihtyy niin paljo vaan sylissä.Vaunulenkki päättyi tänäänkin siihen,et kannoin pojan makuupussissa kotiin ja työnsin tyhjiä vaunuja.Kestovaippoja en oo viel jaksanu miettiä,kun pyykkirumbaa muutenkin niin paljon.Urheilevat sisarukset tekee ahkerasti pyykkiä eikä meillä oo kuivausrumpua.Jos nyt noi lidlin vaipatkaan ei toimi niin sitte kokeillaan kestoja.Nyt ainakin näyttäis,et on hyviä.Aikoinaan oon isoveljellä ja -siskolla myös käyttäny lidlin vaippoja.

Takaisin