Arki vauvan kanssa <3

Meilläkin on päästy nyt opettelemaan arkea vauvan kanssa. Toinen täysi päivä kotosalla menossa. :) Olen kyllä iloisesti yllättynyt siitä, miten hienosti tuo meidän japaninpystykorvaneiti otti vauvan vastaan. Se kun on vähän arka ja varautunut, niin olin ihan valmistautunut siihen, että pelkää alkuun ja voi murista, mutta että tottuu kyllä ajan kanssa. Mutta mitä vielä, Hillahan on niin ihastunut vauvaan että. Sille tulee hätä, jos vauva kitisee eikä hän näe, onko sillä kaikki ok. Kun vauvan sitten ottaa syliin, ni pitää myös koiralle näyttää, että katso nyt, ei sillä hätää ole. Todella innostunut on vauvasta, hyvällä tavalla, joten koira kyllä osoittautui luottamuksen arvoiseksi. Kissatkin olleet hienosti, kuten arvelinkin, vähän uteliaita, mutta enimmäkseen eivät vauvasta kauheasti välitä.

Mie ostin eilen Philips Avent -rintapumpun, en sähkökäyttöistä, kun en koe sellaista tarvitsevani ja maksaisi sitten tosiaan enemmän. Mutta oli ihan pakko saada eilen jo rintapumppu, maitoa noussut rintoihin siihen malliin, että olivat lähes kivikovat eilen ja kuumottivat kauheasti, kun eihän tuo neiti eilen 4 vrk vielä niin paljon syö. Paljon helpompi tuolla pumpulla tyhjentää rintoja kuin ihan käsipelillä. Vallan helppokäyttöinen kyllä, kunhan vain oppi pitämään pumppua oikein rintaa vasten. Ja kyllä on olo nyt mukava, kun ei rinnat enää ole sellaiset kovat pallot.

Saa nähdä, miten meidän arki nyt lähtee rullaamaan. Varsin kivasti nyt mennyt, tyttö on ollut ainakin vielä aikamoisen maltillinen, ei hirveästi turhia huutele. Nälkäänsä lähinnä. Ekat yöt kotona nukkunut aika hyvin, toivottavasti nukkuu jatkossakin. Pientä vaivaa välillä mahan kanssa, mutta saa kuitenkin hyvin nukuttua ja syö todella hyvin. Nyt vain toivotaan, että alkaisi säät lämpenemään entisestään, olisihan se kiva, kun nuo lumet sulaisivat ja pääsisi sitten vaunuilun aikanaan aloittamaan sulilla kävelyteillä eikä sohjon seassa. Saahan sitä aina toivoa...
 
Täällä kaikki jatkunut vallan mainiosti, ilman vatsavaivoja. Sunnuntain ristiäisiä järjestellään:)

Meillä on myös Philipsin Avent Isis- rintapumppu ja en voi kun suositella! Rinnanpääni  menivät aluksi halki ja oli tosi kipeät, pumpulla oli helppo ja nopea tyhjentää, eikä sattunut. Muutenkin olen tässä kohta kuukauden käyttänyt ihan joka päivä. On tosi helppoa kun pitäisi nopeasti lähteä ja vauva on nälkäinen ja olen käynyt jumpissa ja jättänyt isille pumpattua maitoa. Pumppua oppii nopeasti käyttämään ja oppii miten kätevimmin maito tulee. Itse pumppaan 5 minuutissa vähintään 125ml. Sitten tuttiosat pulloissa on mielestäni tosi hyvät, ei mene ilmaa vauvan imiessä. Tosi helppo on pestä ja koota taas, kun ei ole montaa irtonaista osaa. Omani ostin parillakympillä huuto.netistä.
 
Shusmita kirjoitti:
Eiffe: Niin mistä tilasit ton Emma pumpun?? Koska tuolta lastentarvikkeestahan ei voi tilata (?!) emoticon


Kävin siis ihan heidän liikkeestään Vantaan Tammistosta ostamassa pumpun. :)
 
Pitäisköhän ihan laittaa miehelle viestiä että tulis Tammiston kautta kotiin töistä.. Ei tosiaan olis pahanhintanen sähkökäyttöiseksi!
 
Moi kaikille!

Onnittelempa vielä tännekin kaikkia jakautuneita!! Ihania uutisia tullut monelta!

Meillä arki lähtenyt vauvan kanssa hyvin käyntiin, mutta esikoinen on ollut melkein alusta asti kovasti kipeänä... Kuumetta, märkärupea ja sitten vielä parvorokko!! Ollut aika rankkaa, mutta nyt alkaa tyttö voida jo paremmin.

Vauva on aivan ihana!! emoticon Syö todella hyvin ja nukkuu mukavasti, vaikka välillä tosin vatsavaivat itkettää. Maitoa tulee tosi hyvin, ja oonkin siitä helpottunut kun viimeksi sen kanssa oli vähän takkuamista. Mutta miten voikaan pieni ihminen olla NIIN söpö ja ihana!! :D

Leikkauksesta oon tosi hyvin palautunut; enää en tarvii särkylääkkeitä ja liikkuminen on helppoa. Täytyy vaan nyt malttaa vielä ottaa rauhallisesti, ettei haavan kiinnikkeisiin tule mitään ongelmia kun en muista varoa. Muutenkin palautuminen on ollut nopeaa, kun nyt alle kaksi viikkoa syntymästä oon jo kaksi kiloa kevyempi kuin ennen raskautta! emoticon Hyvä juttu!!

Mukava lukea että muillakin menee mukavasti vauvan kanssa! Kirjoittelen tänne taas lisää kun löydän aikaa. Sitä kun ei omiin juttuihin ole kovinkaan paljon kahden lapsen kanssa ainakaan näin alussa. :D

Ihania vauvahetkiä kaikille! emoticon

 
Hei,
onnitteluja taas monelle emoticon  !
Aika monella on masuvaivat vaivana, täälläkin, ja kyllä meillä jäljitin syyn D-tippoihin. Taisin aloittaa ne vähän väärin, kun annoin sen kummemmin varoittelematta ensin 2 ja seuraavana päivänä heti sen 5 tippaa. Raukalla tuli heti mahtavat ilmavaivat, ja tukalan olon seuraukseksi lasken myös sen, että poika halusi vaan koko ajan imeä rintaa, lohtutissiä.Tein nyt niin, että lopetin d-tipat, ja olo parantui heti. Ostin Rela-tippoja, ja aloitan d-vitamiinit uudestaan, mutta nyt varovaisemmin tänään 1 tippa, huomenna 2 jne. tai ehkä vieläkin hitaammin, ja yhdessä noitten Rela-tippojenkanssa. Plus koitan röyhtäyttää useammin. Aiemmin ei tarvinnut röyhtätellä ollenkaan.
Vauva on kasvanut tosi paljon, pienimmät 56 cm-vaatteet ei enää mene.Ikää siis 4 vkoa.
 
täällä sujunut arki loistavasti vaikka mies onkin ollut arkipäivät töissä =)
neiti on nyt vähän reilu 3vk ja ulkoillaan ahkerasti.
nukutaan hyvin ja syödään hurjasti vaikka imetys ei meillä sitten onnistunutkaan mutta hienosti näyttää korvikkeet neidille maistuvan.
elämä on ihanaa =D
 
Eiffe: Ootko jo ehtinyt kokeilla sitä Emman pumppua? Onko mistään kotoisin? Entäs sitten oliko se jossain tarjouksessa kun noin halvalla sait, meinaan kun ehdin vasta huomenna Lastentarvikkeeseen ni kannattaako enää mennä halvan pumpun perässä? :)

Picsu: Vau, miten sä oot ton tehny vai ootko ees tehny mitään? Toisaalta myös, en muista kuinka paljon sulla tuli kiloja raskausaikana..

Mulla tuli kiloja n. 18kg, ja kun synnäriltä tulin kotiin oli painoa lähtenyt karvan vajaa 10kg. Mulle on tullu kauhee pakkomielle käydä joka aamu vaa'alla :D Tänään vaaka näytti lukemia niin, että vähän vajaa 5kg on vielä ylimäärästä. Tuntuu että joka aamu se näyttää ainakin 100g vähemmän, voi varmaan johtua vielä turvotuksestakin.

Turvotuksesta muuten, kuinka kauan on normaalia että turvotusta on synnytyksen jälkeen? Mulla kun on edelleen sormien nivelet aamusin kipeät, varmasti siksi että niissä on edelleen nestettä. Laskenut on tosi paljon, mut ei o lähtenyt kokonaan pois. Reilu viikko vielä tätä toipilasaikaa jäljellä sen leikkauksen jäljiltä, ja sit uskaltaa jo enemmän rehkiä. Onneks kuitenkin kävelylenkkejä pystyy jo tekemään.

Ostin eilen noita d-tippoja, enkä ole vielä ehtinyt aloittaakaan niiden antoa. Hyvä että tulinkin tänne lueskelemaan, mä olisin nimittäin suoraan vaan antanut sen 5 tippaa. Taidanpa suoraan alottaa niin, että tänään yks, huomenna kaks, ylihuomenna 3 jne.. Meillä kun pojalla tuntuu muutenkin olevan vähän vatsanväännettä, mutta onneksi se osaa ajottaa ne päiväsaikaan niin yöt nukutaan hyvin :D
 
Heippa! Pikasesti ehdin kommentoida noita d-tippoja, että mä olen antanut viikon 1 tipan 1viikko menee 2 jne. Kaveri suositteli, kun oli niin lääkäri neuvonut ja meillä kyllä menny tosi hyvin. masu ehtii rauhassa tottua ja ei niissä niin kiire ole heti saada 5 tippaa.

Meillä on kanssa jo pikkasen masuvaivoja joten en halua yhtään enempää ärsyttää masua. Cuplaton on ollu kyllä myös tosi isoksi avuksi ja Papu pieree kun iso miäsemoticon

Haluaisin alottaa kokeileen josko pullo kelpais, kun olis kiva käydä vaikka salilla ilman paniikkia..mutta pelkään, että pullo aiheuttaa enemmän ilmavaivoja. Mulla on kyllä nuo aventin 1 pullo tutit..Onko vinkkejä kannattaako tarjota pulloo ensin ja jatkaa sit tissillä vai toisinpäin vai kuinkaemoticon ..kuinka paljon maitoo 1kk syö suunnilleen? että paljonko pulloon lypsää?

Ihanaa vauva arkea mammat!!
 
Rastafa81: Ai että ihan noin hitaalla tahdilla d-tippoja. Hyvä kun kerroit, otan tosta neuvosta vaarin ;) Ruokailusta, me saatiin semmonen lappunen neuvolasta jossa luki määriä.. Näin tässä lukee: Ohjeelliset äidinmaidonkorvikkeen määrät äidinmaidon puuttuessa (luulis et määrät on kuitenkin suht samat korvikkeessa ja rintamaidossa) 0-1kk 500-600ml, 1-2kk 600-800ml, 2-3kk 700-1000ml, 3-5kk 700-1200ml. Tästä ei ilmene, mutta nämä ovat varmaankin vuorokausimääriä. Auttaiskohan tämä :)
 
Rastafa81: Minä olen antanut pullosta ja rinnasta vähän vuorotellen ja hyvin kelpaa molemmat. Mukavaa tosiaan kun isi voi syötellä, niin saa välillä omaa aikaa. itse olen lypsänyt molemmat rinnat ja niistä tullut aventin pullo täyteen, eli noin 130ml. Harvemmin ihan kaikki kuitenkaan menee. Meillä kerta annos ehkä keskimäärin 70-80ml riippuu onko takana monta tuntia unia vai ei. Ja meidän tyttö taitaa kyllä olla aika ahmatti, kun tänään 1kk:n ikäinen ja painoa tullut 1,3kg. Meillä ei ole tuo aventin pullo ainakaan aiheuttanut vatsavaivoja, kunhan muistaa röyhtäyttää vaan syömisen jälkeen :)
 
Kiitos neidot vastauksista, otin nyt itseäni niskasta kiinni ja uskaltauduin pullo kokeilulle...Herra söi ongelmitta pullosta ja söi vielä äsken uudestaan tissistä eli kaikki hyvin emoticon Sitä on ihan hullua kuinka "stressaa" ihan selvistä asioista, jotka on jo aikaismmin miettinyt valmiiksi!!
Esim...Meinasin saada hermoromahduksen kun napatynkä ei lähtenytkään 2vko ikään mennessäemoticon Vaikka tiedän tasan tarkkaan, että hoidin sen hyvin ja joskus se sitten se lähtee. JA yllätys yllätys se lähti kun Papu oli 3vko. On sitä aikas hormooni hirviö olo. Jotenkin paljon enemmän nyt kun raskaana?!
 
Rastafa81: jeps, noin päädyin täälläkin d-vitamiinit aloittamaan (uudelleen), täällä on mennyt nyt viikko huomattavasti paremmin ilman tippoja, vaikka ilmavaivoja onkin edelleen. Röyhtäyttäminen perinteisesti olkapäällä sekä runsaalla pystyyn nostamisella, mahan kevyt paineleminen ja hieronta, sekä jalkojen pumppaaminen ovat auttaneet. Saapa nähdä, miten nyt tällä toisella kertaa hyväksyy nuo vitskut.

Mitä d-vitamiineja muuten olette antaneet? Ostin itse ihan ajattelematta neuvolan suosittelemia D-tippoja.

Ilmavaivoista vielä, neuvolassa suosittelivat kokeilemaan, että jättäisin omasta ruokavaliosta maitotuotteet pois. Varmaan ihan hyvä neuvo, mutta hiukan ihmettelen, kun ei yhtään ollut puhetta ensin muista syömisistä, esim. kahvi, suklaa jne. Ehkä piti itsestäänselvänä, että olen jättänyt pois. No, suklaata olen kyllä oikeasti ahminut, kun raskausaikana en pystynyt makeaa syömään, mutta nythän lopetin, taas, itkujen itku. Ja pienensin myös maitotuotteet minimiin.
Selvästi huomaa, kuinka vauva kasvaa ja valveillaoloaika lisääntyy, nyt siis vauva on 4,5 vkoa. Minulla ei ole kokemusta vauvoista aiemmin, joten pitää opetella tuota vauvan kanssa seurustelua. Sitä hiukan hankaloittaa, että vauva ei tykkää olla äidin sylissä, ilmeisesti yhdistää äidin niin voimakkaasti ruokaan. Sitterikään ei kelpaa, turvakaukalo on hyvä autossa ollessa, mutta ei muuten. Olen kantanut rintarepussa, siitä tykkää, mutta siinä ei saa sitä katsekontaktia ollenkaan. Kun on hyvällä tuulella, niin ollaan seurusteltu huovan päällä lattialla. Leluista ei vielä ole ollut kiinnostunut, joten se lelukaari vai mikä se onkaan on vielä kaapissa. Miten teillä muilla seurustellaan?
 
niisku_ mulla tuli painoa kaikenkaikkiaan 10kg ja nyt jo 13kg lähteny. En ole mitenkään tarkoituksella pudottanut painoa, mutta mulla oli aika rankka raskaus (kun oli niitä oksenteluja aika paljon) joten sen takia varmaan paino synnytyksen jälkeen pudonnu noin. Ja tyttö syö ihan tosi paljon, joten imetyksiä tulee päivänmittaan tosi monta ja sehän kuluttaa.

Sus me aloitettiin nuo D-tipat kanssa pari päivää sitten (1 tipalla ekan viikon jne). Käytetään siinä ohella myös Rela-tippoja, niin masuun ei sattuis ihan niin paljon.

Meillä seurustellaan etenkin vaipanvaihtojen/pesujen/pukemisien yhteydessä. Siis silloin juttelen paljon ja käsittelen varmoin rauhallisin ottein tai sivelen esim. hoitoöljyä vauvan iholle ja vauva kuuntelee ja katselee tarkasti ja pysyy yleensä rauhallisena, rentoutuu. Tai jos syömisen jälkeen tyttö on hereillä, niin juttelen tai laulan hänelle kun hän on sylissä tyytyväisenä. Nyt vauva on 2viikkoa ja 4päivää vanha.

Meillä mennyt edelleen mukavasti. Vähän rytmiäkin päivään tullut iltakylvyn myötä, vauva tykkää kovasti lämpimässä vedessä köllöttämisestä. Sen jälkeen syödään hyvin ja sitten viime yönäkin nukuttiin jopa 5 tuntia putkeen kunnes taas syötiin. :D
Kovin alkaa vaan vähän jännittää kun viikon päästä mies menee taas töihin... Sitten näkee miten illat alkaa meillä menemään tyttöporukalla.  emoticon
 
niisku_ kirjoitti:
Eiffe: Ootko jo ehtinyt kokeilla sitä Emman pumppua? Onko mistään kotoisin? Entäs sitten oliko se jossain tarjouksessa kun noin halvalla sait, meinaan kun ehdin vasta huomenna Lastentarvikkeeseen ni kannattaako enää mennä halvan pumpun perässä? :)


Nyt vasta huomasin kysymyksen :). Oli tarjouksessa. Muistaakseni noin puoleen hintaan. En ole päässyt testaamaan pumppua, sillä vauva viihtyy vieläkin mahassa.
 
Meilläkin kotiutuminen on hyvin mennyt. Ekat kärryilytkin käyty :) ja tänään reissaamme autolla lastenvalvojalle isyyden tunnustukseen. Kovasti on siis pienelle kaikkea uutta.

D-tipoista: eilen kävin kyselemässä apteekista tippoja joissa olisi ollut mukana maitohappobakteeri, mutta ei täältä ainakaan sellaisia löytynyt. Kun joku ilmeisesti oli sellaiset hankkinut.
No päädyin sitten ihan normi D-tippoihin joita neuvola suosittelee. Muistelin vain, että neuvola täti höpötti jotain ensin kolmesta tipasta ja sitten viidestä...Mie olen kuunnellut puolella korvalla ja samalla hymyillyt typeränä..
onko ohje siis että 3 tippaa aluksi ja sitten 5? Vai oliko siinä jotain merkitystä onko vauva rinnalla vai pullolla?

Kauhean nopeasti tuntuu arki vauvan kanssa menevän. Pienestä huomaa joka päivä jotain uutta ja kauhean nopeaa kehitystä. Enää ei ole edes pieni, punaisena huutava "rääpäle" vaan alkaa tulemaan suloista vauvan pyöreyttä ja muutenkin kasvu on huimaa <3
 
Meilläkin kotiutuminen on hyvin mennyt. Ekat kärryilytkin käyty :) ja tänään reissaamme autolla lastenvalvojalle isyyden tunnustukseen. Kovasti on siis pienelle kaikkea uutta.

D-tipoista: eilen kävin kyselemässä apteekista tippoja joissa olisi ollut mukana maitohappobakteeri, mutta ei täältä ainakaan sellaisia löytynyt. Kun joku ilmeisesti oli sellaiset hankkinut.
No päädyin sitten ihan normi D-tippoihin joita neuvola suosittelee. Muistelin vain, että neuvola täti höpötti jotain ensin kolmesta tipasta ja sitten viidestä...Mie olen kuunnellut puolella korvalla ja samalla hymyillyt typeränä..
onko ohje siis että 3 tippaa aluksi ja sitten 5? Vai oliko siinä jotain merkitystä onko vauva rinnalla vai pullolla?

Kauhean nopeasti tuntuu arki vauvan kanssa menevän. Pienestä huomaa joka päivä jotain uutta ja kauhean nopeaa kehitystä. Enää ei ole edes pieni, punaisena huutava "rääpäle" vaan alkaa tulemaan suloista vauvan pyöreyttä ja muutenkin kasvu on huimaa <3
 
biu: gefiluksella sellaisia kuulemma on ainakin meidän apteekissa tiesivät mutta meidän neiti ei ainakaan ole noista tavallisista valittanut =D sekoitetaan maitoon kun meillä ollaan pulloruokinnalla pääsääntöisesti eikä anneta koko satsia kerralla vaan jaetaan muutamaan pulloon päivän annos, noissa korvikkeissa on se hyvä puoli että niissä on itsessään jo d-vitamiinia mukana joten ei tarvii kun muutama lisätippa antaa.

täällä käydään lenkillä joka päivä ja isyys on tunnustettu ja nimiäisiä kasataan kovaa vauhtia että ehtivät pitkäperjantaiksi =)

neiti on itse rauhallisuus muutamaa känkkäränkkäpäivää lukuunottamatta ja yllättävän hyvin itsekkin jaksan vaikka päivät yksinäni olenkin. mies on ihana ja hoitaa hienosti vauvaa että pääsen lepäämään ja vaikka töissä käykin on pari yötä antanut mun nukkua ja herännyt vauvan kanssa syömään =)

muutenkin neiti nukkuu hyvin ja herää vaan kerran tai kaksi yössä syömään ja jatkaa sitten kiltisti uniaan =D helppo lapsi.
 
Moi taas pitkästä aikaa! Ollaan pojan kanssa oltu koko ajan menossa jossain ja mieskin ollut joka pe kotona, joten ollaan menty mökille aina to illasta jo.

Masu vaivaa edelleen vaihtelevasti. Meillä ainakin noi gefilus d-tipat aiheutti kamalat vatsakivut. Poika ihan kijui. Nyt ollaan oltu ilman ja aloitan ensi viikosta teho d-tipat, joita annetaan vain yksi tippa.

Pumppailin tossa maitoa varastoon ja ajattelin kokeilla kelpaako pullo...tulos, ei kelpaa. ei isin eikä minun antamana. Tuttikaan ei aina kelpaa, joten tissiä sitten. Mulla loppui maito yksi ilta kun poika vaan iltaisin tissillä roikkuu ja tietenkin ahdistuin kamalasti. No, onneksi ei sitä maitoa olisikaan tarvittu, vaan tissi toimii tutin korvikkeena. Nyt on tilannut maitoa koko päivän, joten eiköhän sitä kohta taas riitä pumpattavaksi. Tosin en oikein pumpulle heru, mutta pakko sitä on yrittää et joskus oppisi pullosta juomaan. Katsotaan kauan jaksan :)

Meillä kanssa valvotaan jo pitkiä pätkiä kerralaan. ja vastaavasti jos vaunut tai auto on liikkeellä myös nukutaan pitkät unet. Muuten syö 2-3 tunnin välein vieläkin...mutta on myös kasvanut ja paino noussut huimasti. Ei saatu edes uutta neuvola-aikaa kun vasta kk päähän. Mäkun luulin, että siellä käytäisiin viikon parin välein.
 
Meillä aloitettiin tänään d-vitamiinin anto. Saa nähdä, miten massu nyt sitten toimii. Meille neuvolassa sanoivat, että parin-kolmen viikon iässä vauvoilla suoliston toiminta muuttuu ja se aiheuttaa niitä mahavaivoja, eli että vaikka se usein sattuu samaan kohtaan kuin d-tippojen aloitus, niin ei kuitenkaan johtuisi niistä. Mutta saa tosiaan nähdä, tuleeko massuvaivoja meidän neidille vai ei. Äitini kertoi, että miulla oli ollut mahavaivoja vain viikon verran, toivottavasti meilläkin päästäisiin yhtä helpolla. Kyllähän se omiakin voimia vie, jos vauva on kovin itkuinen.

Meillä on ihan mukavasti mennyt. Neiti nukkuu yöt varsin hyvin, ei ole silloin hereillä muuten kuin imetyksen ajan. Päivisin sitten välillä ollaan hereillä muutenkin, eikä massukaan koskaan yöllä vaivaa. Jos se vähän vaivaa, niin päivällä. On paljon auttanut oman jaksamisen suhteen, kun saa öisin varsin hyvin nukuttua. Viime yönäkin neiti nukkui jopa viitisen tuntia putkeen syöttöjen välissä. Sai itse mukavasti levättyä.

Nyt on päästy aloittamaan vaunuilukin ja neiti tuntuu vaunuissa ulkonakin viihtyvän. Koirakin osaa yllättävän nätisti vaunujen kanssa kulkea, vaikka ei ole harjoiteltukaan, joten on oikein mukava käydä pieniä lenkkejä koiran ja vauvan kanssa. Tänään on vielä ollut niin ihanan aurinkoinen sää, mutta kohtahan sitä pitäisi kai jonkin sortin sadetta tulla. No, ehtiihän tässä.

Ristiäisjärjestelytkin on saatu alkuun, päivämäärä on tiedossa ja pappi varattu. Voi ruveta niitäkin suunnittelemaan pikkuhiljaa. Mikäpäs tässä on neidin kanssa uutta elämää opetellessa, kun imetys sujuu ja suurempia vaivojakaan ei ole neidillä ollut. Ehtii ja jaksaa välillä aina muutakin tehdä.
 
Takaisin
Top