Arki vauvan kanssa <3

situli

Jostain jotain jo tietävä
En löytänyt millään ketjua jossa olisi juuri synnyttäneiden arki höpinöitä, joten ajattelin kokeilla tulisiko tänne tarinaa :) 

Meillä poika tänään viikon ikäinen ja arki sujuu ihanasti. Öisin tietty masuvaivoja, mutta niistäkin ollaan selvitty aika vähällä. Viime yö oli tosin aika rankka ja totesin, että tunnin välein illalla ei voi syödä ilman että siitä tulisi vaivoja. Eli huvitissi pois ja huvitutti tilalle. Onneksi se putoaa hetimiten pois ja imemistarve saadaan tyydytettyä. Mulla tulee niin paljon maitoa, että minimies saa masun liian äkkiä täyteen :)

 Poika nukkuu 3 tunnin pätkissä ja jaksaa välillä valvoa 2 tuntiakin putkeen. Olenkin yrittänyt rytmittää noi hereillä olot aamu- ja iltapesuihin... vesi kun on kalapojalle hirvitys :)

Mites teillä muilla arki on alkanut sujua?

Ihanaa kun kohta päästään ulos. Toivottavasti ilmat jatkuu keväisinä ja mielet aurinkoisina!
 
Hei,
parin viikon ikäisen kanssa menee myös ihan rauhallisesti, poika kun ei toistaiseksi tee muuta kuin syö ja nukkuu. Unenlahjat on tällä veijarilla melkoiset, ja ikävä kyllä nyt on osoittanut pientä merkkiä siitä, että valvoisi mieluummin yöllä kuin päivällä... Tai ei siis haluaisi nukahtaa illalla. Syötöt 2-3 tunnin välein, aamuyön herääminen on tiukinta, mutta eipä auta, herättävä on. Toinen asia, josta olen hiukan havaitsevinani merkkejä on, että vaatii nukahtaakseen imetyksen, eli ei oikein tahdo nukahtaa esim. isän syliin tai muuten vaan sänkyyn ilman, että on juuri rinnalta sinne nostettu. Korjausehdotuksia? emoticon
Tarkoitus on loppuviikosta lähteä ekaa kertaa ulos vaunujen kanssa. Siitä se sitten lähtee, sitten pikkuhiljaa pidempää ja pidempää vaunulenkkiä. Päivittäinen ohjelmanumero sekä pojalle että äidille.
Nostin pojan juuri tuohon turvakaukaloon pöydälle, ettei tarvitse hänen olla sängyssä toisessa huoneessa, ja ajatus myös, että ei nukkuisi ihan koko päivää, mutta siinähän tuo vetää sikeitä, höh. Kohtahan tuota pitää alkaa leikittää enemmänkin, toistaiseksi siis tosiaan pääasiassa syö ja nukkuu, eli laulut ja leikit vaan esiin!
Olen myös yllättynyt, kuinka olen itse jo palautumassa omiin mittoihin, vaikka en ole jumpannut yhtään. emoticon Imetyksen voimaa. Onhan tuo maha hiukan löllö, mutta ihan melkein on samaa kokoluokkaa kuin ennen raskautta, en tosin ole kokeillut farkkuja jalkaan vielä.
 
Heippa ja hyvää naistenpäivää!

Meillä noin 2 viikon ikäinen tyttö myös syö ja nukkuu :) 3-4 tunnin välein syötöt, välillä menee 5 tuntiakin ja välillä päivällä ollaan parisen tuntia hereillä. Olen nyt jo monta päivää joutunut lypsämään maidon ja antamaan pullosta, kun on nännit ihan halki. Rintakumit on niin isoja ettei niistä ole apua ja tuntuu että lypsäminenkin hidastaa parantumista, mutta jollain ne on pakko tietenkin tyhjentää. Vähän sitä tuntee itsensä huonoksi äidiksi :/ mutta eihän sille mitään voi. Osaatteko sanoa paljonko teillä vauva syö kerralla? Imettäessä tietenkin mahdoton arvioida. Meillä menee 80-100ml kerralla ja mielestäni vaikuttaa kovin isolta määrältä. Joskus joudun antamaan vähän korviketta päälle kun pumpatessa tulee noin 60-110ml kerralla, riippuu milloin on viimeksi pumpannut. 

Olisimme saaneet jo lähteä ulkoilemaan neuvolatädin mukaan, mutta en ole vielä uskaltanut kun tyttö aivastelee ja on mielestäni hieman tukkoinen.

Itse olen myös yllättynyt miten hyvin on palautunut. Tänään laitoin ensimmäiset farkut jalkaan ja pari kiloa on enää enemmän painoa kuin ennen raskautta :) Ja jännä tunne imettäessä kun tulee aina ihan järkyttävä jano :)
 
Lisah: kuulostaa kivuliaalta, olet varmaan kokeillut jo myös sitä voidetta, sitä lansimohia vai mikäs sen nimi taas olikaan? Mutta ei ole syytä tuntea huono omaatuntoa. Jos ei pysty, niin ei pysty, ja kyllä se vastikekin toimii.
Meillä sanottiin, että ekat pari viikkoa pitäisi pysyä sisällä, ja vasta sitten lähteä ulkoilemaan, ja olen kiltisti nyt totellut. Huomennahan se kaksi viikkoa tulee täyteen eli loppuviikolla mennään kyllä ulos, ainakin neuvolareissu tehdään vaunutellen perjantaina.
Vauvan aivastelusta: meillä aivastelee myös, mutta se on kuulemma vaan ihan normaalia vauvan nenän ja muun systeemin puhdistamista eikä liity nuhaan. Onko muita nuhan merkkejä, kuumetta?
Pikkumies tosiaan nukkuisi vaikka vuorokauden ympäri, eilen koitin jopa ihan valvottaa päivällä, mutta ei tullut mitään, äiti ei ole tarpeeksi kiinnostava, poika nukkui vaan. No eihän se mitään haittaa tietenkään, kunhan kokeilin, mikä vauvaa voisi kiinnostaa. Oletko Lisah kaivanut leikkimatot/mobilet jo esiin? Meillä on sellainen lattialle laitettava kaarimobilesysteemi, ehkäpä voisi etsiä sen tuolta kaapista jo pikkuhiljaa esiin.
 
Heippa!

Meillä poika tänään 1viikon ikäinen. Poika syö todella hyvin n.2-3 tunnin välein ja kun on saanut vatsan täyteen, niin sitten taas nukutaankin. Päivällä poika nukkuisi mieluummin kuin yöllä, mutta hyvin on kuitenkin yöt sujunut. Yleensä kitinä alkaa siitä jos yrität laittaa pojan omaan sänkyyn imetyksen jälkeen, siksipä olen pitänyt pojan usein yöllä vieressäni emoticon

Poika on todella rauhallinen ja ainakin vielä toistaiseksi ollaan selvitty ilman mitään vatsavaivoja. Hyvin tyytyväiseltä vaikuttaa, eikä huutele turhista. Jos vaippa on yllättävän nopeasti kastunut ja täyttynyt, niin siitä herra tomerasti ilmoittaa. Myös jos aamutoimet venyvät hänen mielestään liian pitkiksi, niin myös siitä hän ilmoittaa. Muuten ollaan itkuilta vältytty.

Meillä myös pikkuinen pärskii ja aivastelee, mutta mietein sitä, ettei kai se mitään flunssaa ole. Poika kuitenkin muuten täysin terveen oloinen, joten arvelin tämän tässä vaiheessa olevan täysin normaalia.

Maitoa tulee todellakin niin paljon, että pelkään rintojen kohta räjähtävän. Poika kyllä syö riittävästi, mutta enemmänkin olisi antaa. Täytyy siis alkaa pumppailemaan pakastimeen tai miettiä maidon luovutusta. Hukkaan kun ei tuota kallisarvoista tavaraa viitsisi heittää.

Itse sain sairaalasta mukaan Lansinoh voidetta joka aika nopeasti auttoi ainakin itselläni, kun nänni oli halki ja TODELLA KIPEÄ. Nyt pystyy jo antamaan tissiä, ilman että se sattuisi.
Eli voin suositella!

Ulkoilemaan tekisi kovasti mieli, mutta poika vielä toistaiseksi jääköön iskän kanssa kotiin. Eilen kävin ensimmäisen kerran koirien kanssa kävelyllä, ja kävelytyylin perusteella näytin varmaan siltä kuin olisi ollut paskat housussa emoticon Mua jouduttiin hieman leikkelemään ja siltikin paikat hieman repesi, joten hieman on ollut tuo istuminen ja kävely haasteellista. Nyt kuitenkin alkaa jo helpottaa emoticon

Aurinkoista päivän jatkoa kaikille!
 
Itseasiassa en ole kokeillut tuota lasinohia, vaikka olen siitä kuullutkin. Rasvaisempaa bepanthenia olen käyttänyt, mutta pitääkin käydä ostamassa kun seuraavan kerran ajelen apteekkiin päin :)

Meillekin ensin sanottiin että se 2vko kannattaa olla sisätiloissa, mutta sitten kun tytön oli paino noussut niin hyvin ja on ollut sen verran lämmintä niin sanoi että voi mennä, emme kuitenkaan viitsineet mennä :)

Meilläkin aivastellut ihan syntymästä lähtien ja se onkin ihan normaalia, mutta parina päivänä on hengitys vähän ollut raskaampaa ja nenä tukkoinen. Kuumetta ei ole ja syönyt, pissannut ja kakannut on hyvin. Tänään oltiin neuvolassa ja sanoi että menee luultavasti ihan keittosuolalla ohi, toivotaan. Tyttö saanut viikon aikana painoa 370g, että kyllä on ruoka ainakin maistunut :D 

Sus, ei olla vielä leikkimattoja kaivettu esiin, ainoastaan sitteri jossa roikkuvia nalleja, mutta kyllä varmaan pikku hiljaa voisi niillekin olla käyttöä :)

Lily, tiedän tunteen vaikeasta kävelystä :D minua myös vähän leikeltiin, alkaa onneksi jo helpottaa. Tikit pisteli todella ikävästi. 
 
Mukavaa kuulla että kaikilla menee arki mukavasti.

Eikö teillä sitten ole ollut noita masuvaivoja? Meillä poika paukuttelee tosi runsaasti ja usein vääntelehtii unissaan. Yöllä en jaksa nousta röyhtäyttämään, eikä kannatakaan sillä poika herää liikaa. Päivällä kaikki helpompaa. On vaan aika toivoton olla kun ei voi toista auttaa muuten kuin masua hieromalla.

Paino noussut mukavasti ja muutenkin iloinen ihana pieni miehenalku kasvaa ja oppii uutta. Päätään kääntää jo mahallaan itse... maha-asento helpottaa myös noita vaivoja, mutta koko ajan pitää lasta valvoa jos kokeilette.
 
Ei meillä tosiaan ainakaan ole ollut (ainakaan vielä) ongelmia vatsan kanssa.
Tietysti poika rusauttelee ja paukuttee tämän tästä, ja kun "pumppaa" jalkoja vatsaa vasten, niin voi saada HYVINKIN suuren paukun aikaiseksi emoticon

Mutta masu ei tunnu kuitenkaan vaivaavan tai olevan kipeä, koska poika ei ole kertaakaan asiasta inahtanutkaan.

Sairaalassa ollessamme, yhden kerran yöllä poika oli todella itkuinen, enkä tiennyt mitä olisin tehnyt. Hoitaja haki pojan hierottavaksi ja olikin kuulemma päästellyt melkoisia töräyksiä. Nyt ei toivon mukaan tarvitse ainakaan usein törmätä samanlaiseen inhottavaan masukipuun.
 
Ei ole meilläkään vielä masu vaivannut, mutta neuvolassa sanottiin, että usein se vasta parin viikon jälkeen alkaa vaivaamaan ja d-vitamiini voi myös aiheuttaa sitten kun sen alottaa.
 
Hyvä että ette vaivoista kärsi. Ne väsyttää koko perheen :)

Neuvolasta kun kävivät kotona, suosittelivat cuplatonia yms mutta niiden kanssa pelaaminen ei oikein innostaisi. Joka syötöllä pitaisi tippoja antaa ja meillä syödään 2-3 tunnin välein... no omaa ruokavaliotani rakkasin sen verran et ruisleipä ja kahvi yms minimiin päivässä. Laskiaistiistain ruoka aiheutti megamasuvaivat :) Tänään onkin sitten ollut parempi päivä.
 
Täällä kanssa menee oikein hyvin! Poika nukkuu vaihdelleen 2-5h unia ja on nyt yöt viihtynyt omassa sängyssäkinemoticon Päivisin pidän paljon pikkuista rinnalla masullaan nukkumassa, se on ihan paras paikka. Masu vaivaa välillä, mutta ei mitenkään suuresti. Ostin kanssa sitä cuplatonia, kun kaveri suositteli, mutta en ole vielä sitä antanut...jotenkin epävarma olo siitä...Ostettiin myös d-vitamiini tipat sellaiset missä on yhdistelmänä gefilusta, on ainakin kaverin vauvalla jääneet masuvaivat, mutta tiedä sitten kuinka käy!

Meillä on alkanu silmät rähmimään hirmuisesti. Inhottava olla koko ajan ronkkimassa pienen silmiä, mutta tuntuu, jos antaa kauan olla niin ei saa niitä kohta auki...Onko muilla? Sanoivat sairaalassa, että on ihan normaalia, mutta vähän kutenkin jännittää onko silmät tulehtuneet vai ei.

Neuvolan täti sanoi, että ulos saa jo mennä ja käytiinkin tänään eka pikainen 10min lenkki. Papu nukahti heti kun sai haalarit päälle ja veti sikeitä tyytyväisenä koko lenkin ajan. Hätäilin ehkä sitten kuitenkin sisään, mutta jotenkin oli taas siitäkin epävarma olo, että onko nyt tarpeeksi vaatteita ja ettei sitten ole liikaa ja ja ja ja ja...Tuntuu, että käy ihan hulluilla kierroksilla koko ajan. Tietää mitä pitää tehdä ja Papu on tyytyväinen, mutta jotenkin sitä odottaa alitajuntaisesti koko ajan, että koska se huuto alkaa, ihan tyhmääemoticon
Papu kun ei sen ihmeemmin ääntä päästä, muta kuin sitten kun vaippa lähtee ja tulee kylmä!!

Ihanaa vauvan tuoksuista arkea kaikilleemoticon
 
Moikka!

Täällä kuuden päivän ikäisen pikku-neidin äiti kirjoittelee....kotiuduimme 2 päivää sitten sairaalasta ja kaikki on sujunut kotona tosi hyvin. Sairaalassa vähän jännitin öitä kun tyttö oli siellä melko levoton mutta kotona on onneksi mennyt tosi paljon paremmin. Yöllä tyttö heräilee n.kolmen neljän tunnin välein ja nukahtaa heti syömisen jälkeen. Toivottavasti tämä jatkuu ;) Ei itke kuin nälkäänsä, tortutkaan housuissa ei pahemmin hetkauta ;)

On nämä vauvat kyllä uskomattomia pakkauksia, sitä heilahtaa koko arvomaailma yhdessä pienessä hetkessä....ja oma pieni lapsi menee kaiken muun edelle ;)  tuota pientä nyyttiä voisi katsella ja ihailla aamusta iltaan!!!!

Olen jo sen verran hyvässä kunnossa että kauheasti tekisi mieli ulos kävelemään vauvan kanssa, mutta viikko joudutaan vielä odottelemaan....voi kyllä olla että ei sitä kovin huimiin suorituksiin vielä pystyisi jos reippailemaan lähtisi!

Täällä ei juurikaan varsanväänteitä ole ollut, mutta kertokaapa että eikö se ollutkin niin että ne ilmaantuvat yleensä parin viikon ikäisillä? Toivottavasti niiltä välttyisimme. Olen joutunut korviketta rinnan lisäksi antamaan kun oma maito ei vaan riitä. Onneksi tyttö huolii tyytyväisenä molempia (ainakin toistaiseksi) pelkään että rupeaa hylkimään rintaa kun pullosta kuitenkin ruuan helpommalla saa. Onko teillä mitään vinkkejä oman maidontuotannon lisäämiseen?

Aurinkoisia kevätpäiviä masuttomille maalismammoille ja vauvoille. Tää on kyllä ihan nappi kuukausi saada vauva kun on ihana kevät ja kesä edessä..
 
Meillä nyt tyttö reilun 2 viikon ikäinen ja niin ne masuvaivat vaan alkoivat viime yönä vaikka alku sujuikin tosi hyvin. :/ Tänään päivällä ei ole kyllä niin paljon vaivannut. Kävin tänään ostamassa cuplatonia ja ajattelin etten sitä joka ruokailun yhteydessä anna, vaan illalla ennen nukkumaan menoa, niin sujuisi yöt varmasti helpommin :) En sitten tiedä aiheuttaako d-vitamiini vaivat, vai alkoiko ne nyt muuten vaan kun pari viikkoa on takana. 

Ihanaa kevättä kaikille! (:
 
Moi vaan!

Vauvamme on tänään kuuden päivän ikäinen ja olen aivan rakastunut emoticon 
Kävimme tänään neuvolassa tarkistamassa painon ja syntymäpaino saavutettu plus vielä 10g päälle emoticon
Mitenkäs muut äidit, luonnistuuko imetys? Itse olen imettänyt ahkerasti, vaikka neuvolassa molemmat rinnat meni ruvelle, ennen kuin tajusivat tarjota rintakumia ja sen kanssa onkin onnistunut todella hyvin.. Kotona erehdyin syömään mansikkakeittoa puoli litraa ja seuraavana yönä ei nukuttu kun vauvalla oli niin kovat vatsavaivat emoticon  Eli muistakaa oikeasti varoa mitä syötte! eihön ne vatsavaivat mitään hengenvaarallisia ole mutta on todella tuskaista vauvalle ja tietysti äidille katsella sitä vääntelehtimistä.
Onko muuten ihmiset toipuneet synnytyksistä? Itse alan suht koht olla kuosissa, "ison hädänkin" sain jo tehtyä emoticon  kun alatie synnytyksen jälkeenhän ne lihakset meinaa olla vähän kateissa ja voimattomat. Suosittelen muillekkin luumuja ja rusinoita!
Tässäpä oli tällainen sensuroimaton kyselykertomus, toivottavasti ei kukaan pahastu emoticon
[url=http://lilypie.com][img]http://lb1f.lilypie.com/XLTdp3.png[/img][/url]
 
Täälläkin taisi nuo vatsanväänteet johtua jostain omasta syömisestäni, kun nyt on taas sujunut oikein hyvin ja viime yönäkin tyttö nukkui yli 5h putkeen. Vaikeaa vaan kun ei aina tiedä mikä niitä masuvaivoja aiheuttaa. Ei ihan heti tulisi mieleen että mansikkakeittokin kuuluu niihin.

Imetyskin alkaa taas tuntua hyvältä, lasinoh on kyllä ihme ainetta :) 

Itselläni nyt reilu 2 viikkoa synnytyksestä ja alan tuntemaan oloni jo ihan normaaliksi. Alapään lihakset oli tosiaan aika kateissa vähän aikaa, mutta nyt nekin jo palautuneet :D Ainut mikä enää tuntuu on episiotomian tikit, jotka ei kaikki ole ihan vielä sulaneet. Neuvolassa sanottiin että niitä voidaan joutua poistamaan jos kaikki ei lähde itsestään. Ikinä en olisi kyllä uskonut että 2 viikkoa synnytyksen jälkeen painan saman verran kun ennen raskautta :)
 
Moi,
Meillä poitsu nyt 11 vrk vanha ja kaikki mennyt tosi mukavasti. Voisin vaan koko päivän katsoa suloista tuhisijaa :) Päivät koostuu lähinnä syömisestä ja nukkumisesta sekä vaipanvaihdosta, sillä poika on kova kakkaamaan ja tuntuu että sitä tavaraa tulee paljon. Nyt myös valveilla oloajat ovat vähän pidentyneet ja tuijotellaan toisiamme :) Parina viime yönä olen tarjonnut tuttia, kun tuntuu että on vähän "turhaa" kitinää. Eilen käytiin ensimmäistä kertaa ulkona vaunuilemassa, kun saatiin siihen perjantaina lupa neuvolan tädiltä. Poika oli viikossa lähes saavuttanut syntymäpainon <3

Itsellä olo on päivä päivältä parempi, tosin istuminen on vielä vähän hankalaa episiotomian ja todella ikävien peräpukamien takia. Tuliko teille muille synnytyksessä pukamia? Kauan on kestänyt parantua? En olisi myöskään uskonut, että oma paino palautuu niin nopeasti. Tosin onneksi raskauden aikana ei tullut kuin vähän alle kymmenen kiloa painoa. Olen myös lähes omassa painossa 1,5 vk synnytyksen jälkeen. Täytyy varmaan ruveta syömään itse enemmän ettei paino tipu liikaa ja maitoa riittää.

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!
 
Heps,

poika lähentelee 2vk:n ikää ja kaikki mennyt hienosti! Todella rauhallinen tapaus tämä meidän poika..tiedä sitten onko vatsavaivat vielä vasta edessäpäin, mutta nautitaan nyt kun kaikki on hyvin. Ei tänne kyllä moisia vatsanväänteitä kylään huolittaisi, saati sitten mitään muutakaan.

Imetys sujuu meillä ainakin hyvin. Poika on nyt nukkunut yöt vieressäni, koska olen kokenut sen kaikista helpoimmaksi. Tietysti poika myös nukkunut omassa sängyssään, mutta vieressä hän sekä äiti on paljon rauhallisempia. Neuvolastakin sanoi, että hyvä vaan jos vieressä pystyy pitämään.

Täällä istuminen vielä hieman hankalaa, mutta alkaa kuitenkin jo sujumaan. Tikit alkaneet hieman kiristämään, näinköhän joudun ne poistattamaan. Viime viikolla kotikäynnillä olisi voinut ottaa ne jo pois, mutta eivät ne tietenkään vielä silloin olleet häirinneet mitenkään. Myös pientä turvotusta on vielä välillä. Lihaksetkin alkavat pikku hiljaa löytymään emoticon

Ja mitä painoon tulee, niin lähtöpaino ennen raskautta oli 56kg ja lähes 20kg tuli lisää raskauden aikana!! Nyt tippunut 10kg, eli toiset mokomat pitäisi vielä saada tiputettua. Eiköhän tuo tule myös onnistumaan!
 
Meidän pojalla oli eilen kaksiviikkoissynttärit ;)

Vähän mahavaivaa tuntuu olevan silloin tällöin pojalla, mutta ei mitään mikä vielä tuntuisi kovin suurelta. Tiiä häntä sitten, voisiko tosta johtua se että poika nukkuu välillä mieluiten kyljellään sekä viihtyy monesti mahallaan mun tai isänsä rinnan päällä. Selällään ollessaan kitisee selvästi enemmän.

Meillä on kaksi koiraa, kummatkin kääpiösnautsereita (narttu 8v ja uros 8kk) ja ne on ottanut tulokkaan todella hyvin vastaan. Ovat äidin pieniä apulaisia ja lapsenvahteja ;) Kummatkin rientää paikalle kiireen vilkkaan, jos poika yltyy ihan huutamaan. Eikä tunnu poikakaan (ainakaan vielä) vierastavan näitä parrakkaita otuksia.

Onko kellään kokemuksia rintapumpuista? Mä oon miettinyt sellasen ostamista, käsikäyttöisen kun sähkökäyttöiset ovat sen verran kalliita. Onko niitä moniakin eri merkkisiä, tai onko merkkien välillä merkittäviä eroja?
 
niisku_: Mukava kuulla, että teillä on lähtenyt vauvan ja koirien yhteiselo hyvin käyntiin. Vähänhän tuo itseäkin jännittää, miten meidän vielä pennun luonteenlaadun omaava koira vauvaan suhtautuu. Oletettavasti se menee alkuun onnesta sekaisin ja haluaa olla kokoajan  "apuna". :D

Mulla ei ole vielä kokemusta ostamastani rintapumpusta, mutta ajattelin vinkata, että lasten tarvikkeesta (http://www.lastentarvike.fi) irtoaa nyt sähkökäyttöinen Emman rintapumppu 29 eurolla. Ei ole pahan hintainen sähkö/patterikäyttöiseksi, joten tuli hommattua tuo sen enempää vertailematta. :)
 
Eiffe: Niin mistä tilasit ton Emma pumpun?? Koska tuolta lastentarvikkeestahan ei voi tilata (?!) emoticon
 
Takaisin
Top