Arjen helpotukset ja selviytymistarinat

Lämmitättekö muuten maidon mikrossa vai vesihauteessa? Ite oon lämmittäny pumpattua maitoa vesihauteessa kun mikrossa joku bakteerihomma kuulemma lisääntyy ja jotain ravintoaineita "kuolee", korviketta oon sitte lämmittäny mikrossa, se on nii täyteen tupattu kaikkea että ei varmaa muutu mikskää :D

Saatiin kavereitten vanha sitteri "kakkossitteriksi" ku olivat heittämässä pois... Kätevä ku kylppärissä on nyt toinen sitteri, niin aamut sujuu kahden vaipanvaihdot paljo helpommin ku vauvalle on "laskuteline" valmiina! Aiemmin joutu kiikuttaan tota ainutta sitteriä ympäri kämppää... Meidän vauva alkaa nyt vasta 7vko ikäisenä viihtymään lyhyitä hetkiä lattialla, niin sitteri on ollu kyllä käytössä paljon!

Mä virittelin eilen TrippTrappiin sen vauvakaukalon kiinni, ja on varsin kätevä nyt kun ollaan tyttöjen kanssa keskenämme. Voi syöttää Elliä toisella kädellä (jos ei siis syö itse) ja toisella antaa pulloa vauvalle. =) Nukahtikin ryökäle siihen aamulla.

Joo! Sitterissä vauva on aina aamulla niin saan aamupalan itekki syötyä:D Lounaalla vauva on monesti liinassa ulkoilujen jäljiltä, niin sillon saan helpommin laitettua ruoat meille kiinteäruokaisille.
Edelleen olen kyllä sitä mieltä että tärkein arjen apu on helpot lapset;). Tulipahan tässä vaan mieleen kun kuuntelen kulmahampaita tekevän esikoisen huutoa. Vauva kiltisti ihmettelee sitterissä ja antoi yölläkin nukkua VIISI tuntia!!

Minä se en vieläkään osaa sitoa noita liinoja niin, että tuntuisi miellyttävälle kantaa.. Tai että vauva siinä viihtyisi. Liina jää aina sillä tavalla löysäksi, en jotenkaan osaa kiristää. Pitäisi soittaa kantoliinayhdistyksen ihmiselle, josko saisin ihan kädestä pitäen opastusta?

Mullakin on tuon liinan kanssa niin että koskaan ei tiedä ennen vauvan laittamista oonko solminut sen hyvin vai ihan ok:sti. Lähinnä ongelma on siinä mulla, että jos liina on vähän liian löysä niin sillä ei saa päätä tuettua hyvin ja sitten täytyy kuitenkin toisella kädellä kokoajan olla vähän tukemassa.

Trikooliina on kyllä vähä hankala et oppii saamaan sopivaksi. Kudotussa liinassa se etu et on jämympi ja se kiristetään just sopivaksi kun lapsi on jo kyydissä. Jotku lapset viihtyyki paremmin kudotussa liinassa. Mutta helpompi on kyllä opetella sidonta ku joku neuvoo!
Tuohon pään tukemiseen kannattaa kokeilla ns. moltonia: Taittaa harson kahtia ja rullaa sen pötköksi. Sitte laittaa sen pötkön liinan mutkaan vauvan niskan taakse.
http://ipanainen.blogspot.fi/2013/06/molton-niksi-ihan-pienen-pienen-vauvan.html?m=1

Minäki hommasin kantoliinan ittelleni. Oon kolme kertaa kokeillu ja vauva ei vaan millään viihtyisi siinä. Sylissä kun pitää normaalisti niin voisi olla tuntejakin. Veikkaan että joko en saa laitettua jalkoja silleen kun pitäisi tai sitten yksinkertasesti likalla menee hermo kun on liian paketissa siellä. Haalari ja kapalointi on hänen mielestä ehdoton nou nou :D käsien täytyy pysyä vapaana ja vissiinki sitte jalat kanssa.

Meän Hilmaltakaan ei saa laittaa käsiä peiton alle, eli kapalointia ei oo voinu synnäriltä lähön jälkeen tehä. Haalaria koitin että jos ei pistäis käsiä sinne hihoihin niin eeeei, käsiä pittää saaha heilutella. Pipo jos mennee nukkuessa silmille niin hän herrää varmasti ja nukahtaa uuelleen hetikö nostaa pipon pois silmiltä :D on nämä vaativia pieniä ihmisiä. <3

Edit: rintarepussa Hilma viihtyy ko saa käsiä ja jalkoja heilutella. Se oli paras ostos ikinä!

Meillä taas rauhottuu siinä vaiheessa ku puetaan pipoa ja haalaria päälle :) vielä parempi ku nostetaan vaunuihin ja laitetaan harso siihen eteen :)

Meillä rintareppu ihan turha, ei viihdy yhtään siinä!
Ja meilläkin ihan hyvin viihtyy ulkovaatteissa,ei valita muuta kuin puettaessa,mut ku vaatteet niskassa niin on tyytyväinen :smug::joyful: leikkimatto on myös havaittu hväksi,on alkanut tykätä ja siinä on isoveljenkin kiva "leikkiä"vauvan kanssa

Meillä on sitteri aamuisin käytössä ja vauva saa sitä kaarihässäkkää kattella, missä myös peili. Siinä viihtyy yleensä sen aikaa, että saan jokusen aamu homman tehdä ilma että vauva on sylissä. Sitten seurustellaan hetki, syödään ja sit hän nukahtaakin sisällä vaunuihin. Pari tuntia saattaa nukkua hyvinkin. Sitten taas syödään, vaihdetaan vaippaa ja seurustellaan ja sitten onkin ulkolenkin aika ja jää vaunuihin nukkumaan ulos. Illalla ei enää sitten niin kauaa yksin viihdykkään missään härpäkkeessä, vaan haluaa ihmisten kanssa seurustella. Tuo hymyily ja joka päivä uudet jokellukset on niin ihania! Mie romahan joka kerta, yllätti täysin näin enskertalaisena äitinä miten paljon voi pientä omaa vauvaa rakastaakkaan :love7 Autossa muuten nukahtaa tosi nopeasti ja yleensä nukkuu kaikki kauppareissut yms. turvakaukalossa tyytyväisenä. :) Kantoliinaa olen kokeillut jokusen kerran,mutta mä olen niin mämmikoura sen pitkän liinan kanssa, että yleensä vauvalla on mennyt hermo mun räpeltämiseen :laughing002

Iituliina, niin samat fiilikset tuosta oman lapsen rakastamisesta! Yleensä en pillahda itkuun kovin herkästi mutta ristiäisissä itkua tihrustin, kun luin äidin ja isän sanat vauvalle. Meillä oli niin rankka tuo alku, niin tietty sekin herkistää, kun miettii että mitä jos rakas ei olisikaan selvinnyt.

Tuttuja juttuja nämä hommat meilläkin. Sitterissä tykkää köllötellä ja naureskella. Rintareppuun rauhottuu lähes aina. Ulkovaatteiden pukemisesta ei pidä, mutta rauhottuu vaunuihin ja kaukaloon lähes heti kun tyrkkää tutin suuhun. Piposta ei tykkää yhtään. Rintarepussa ollaan ulkoiltukin vähän, se on itsestäni paljon mukavampaa kun vaunuttelu.

Kokeilin taas tänään toiveikkaana rintareppua jos se vaik nyt tykkäis kun on vähän isompi, ni ei! Yks huutaa vaan siinä! Laskin tytön sängylle ja hiljeni heti? No, pääasia että sain ne pyykit kuivumaan ja tytön hiljaiseksi :p

Jos saat eevis vaikka joltain tutulta lainaan sellaista ergonomista kantoreppua, kannattaa testata, jos vauva viihtyisi siinä paremmin, kun asento on mukavampi sammakkoasento...
Tuo kantoliina on kyllä itselle ollut niin huippu juttu, että toivoisi kyllä että kaikki saisi sen mahtavuuden kokea:D! Minäkin tykkään ulkoilla mieluummin kantovälineen kanssa kuin vaunuilla! Ja nyt kun kesä tulee, niin helpottuu sekin, kun voi autossakin helpommin siirtää vauvan kaukalosta liinaan eikä tarvitse pukea esikoista enää vauva liinassa (onnistuu kyllä, mutta aika äherrystä:D). Ensi kesänä olisi tarkoitus käydä seuraamassa jalkapallo-otteluita koko perheellä, ja sinnekin on niin paljon helpompi mennä vauva liinassa! Kantoliinayhdistykseltä saa hyvin opastusta kaikkien ergonomisten kantovälineiden käyttöön ja useilla paikkakunnilla kantovälineitä saa myös vuokrattua!

Takaisin