AMH-arvo

En usko että muodosta voi mitenkään ennustaa tuollaista, tai että siinä follissa olisi mitään ns. vialla 😊 Pidän peukkuja että tärppäisi tästä!

No kiitos ❤️ Itsellä silti paha aavistus tästä kierrosta, kuten oli heinäkuussakin.

Enkä vielä tiedä pystytäänkö nyt edes yrittämään tässä kierrossa etäsuhteen vuoksi 😊 Toivotaan parasta.

Kyllä mielestäni tuo limakalvon paksuus puoltaisi sitä, että on tämän kierron johtofollikkeli 🤔

Muoks / ja mullakin on ollut kerran tuollainen soikea folli, josta alkoi raskauskin. (Ku, mutta kuitenkin, hedelmöittyi ja kiinnittyi vaikkakin väärään paikkaan)

Päivitän nyt tännekin, että tarkempi kirjaus follikkelista oli 16×22mm ja ovistesti positiivinen tänään. Ehkä ollaan jo liian myöhässä tänään talletteluiden kanssa, koska eilen en testannut aamupäivällä 😅

Kai tämä sitten puoltaa sitä, että on uusi follikkeli ja ovulaatio, koska LH-piikki.. Mutta miksi näin usein vasemmalta puolelta?

Onko tämä totta?

Päivitän nyt tännekin, että tarkempi kirjaus follikkelista oli 16×22mm ja ovistesti positiivinen tänään. Ehkä ollaan jo liian myöhässä tänään talletteluiden kanssa, koska eilen en testannut aamupäivällä 😅

Kai tämä sitten puoltaa sitä, että on uusi follikkeli ja ovulaatio, koska LH-piikki.. Mutta miksi näin usein vasemmalta puolelta?

Onko tämä totta?
Ei se folli aina kasva joka toiselta puolelta, ihan normaalia on että voi tulla useamman kerran putkeen yhdeltä puolelta 😊

Mitä kohtaa tarkoitat tuossa artikkelissa? Tuota että oikean munasarjan ovulaatiosta alkaisi todennäköisemmin raskaus? Itsellä ei ole tuosta tietoa, mutta joskus lukenut samaa muualta. Mutta erot on tietääkseni kyllä tosi pienet, jos niitä on.

Ei se folli aina kasva joka toiselta puolelta, ihan normaalia on että voi tulla useamman kerran putkeen yhdeltä puolelta 😊

Mitä kohtaa tarkoitat tuossa artikkelissa? Tuota että oikean munasarjan ovulaatiosta alkaisi todennäköisemmin raskaus? Itsellä ei ole tuosta tietoa, mutta joskus lukenut samaa muualta. Mutta erot on tietääkseni kyllä tosi pienet, jos niitä on.
Joo, tarkoitan.

Ihmettelen vaan kun myös syyskuussa tyhjennetty oli vasemmalta ja sitten viime kierrossa oli myös vasemmalta kuten nytkin. Niin mietin ettei tämä välttämättä ole hyvä asia tuon artikkelin perusteella 🤔

Ja nyt ei ole ovulaatiokipuakaan. Jokin tässä nyt mättää?

Joo, tarkoitan.

Ihmettelen vaan kun myös syyskuussa tyhjennetty oli vasemmalta ja sitten viime kierrossa oli myös vasemmalta kuten nytkin. Niin mietin ettei tämä välttämättä ole hyvä asia tuon artikkelin perusteella 🤔

Nää on kuitenkin tosi yksilöllisiä juttuja eli sinuna en mitenkään heittäisi toivoa hukkaan! Todella monella alkaa normaali raskaus vasemman munasarjan ovulaatiosta, ei se suoraan kerro vielä mitään onnistumismahdollisuuksista 🤗 Oviskivutkin voi kyllä vaihdella, joskus on ja joskus sitten ei.

Itse ketjun aiheeseen, mulla nyt mitattu kp4 AMH ja se oli 0,81 ja FSH 9,6 eli kohonnut on. AMH alentunut. Ikä 36, mutta silti ei tutkimuksia tai hoitoja nopeuteta kunnallisella kun kysyin. Vaaditaan 12kk yritys. Kuulemma kesäkuussa voisi koittaa varata aikaa ja kesän takia menee syksyyn, kun aika ensikäynnillä tulisi vasta 3kk sisällä.

Nytkö tässä vaan odotellaan syksyyn asti mahdollisuuksien pienenemistä? AMH voi vaikka puolittua vuodessa ja FSH nousta reilusti. Sitten jos FSH liian korkea, hoidot evätään?

Taitaa olla vaan huono jättää tän varaan. Toki mahdollista että tulee luomuplussa.. Koen vain ettei huonoja lukuja ja ikää huomioida nyt.. Sori.

Jos tekee ovulaation induktiota irrotuspiikillä yksityisellä, vähentääkö se kunnallisella tarjottavia IVF-hoitoja?

Muokattu viimeksi:
Joo, tarkoitan.

Munasolujen tuotanto on sen verran resursseja vievää puuhaa elimistölle, ettei todellakaan elimistö niitä huvin vuoksi tuota molemmilla puolilla jos niistä ei raskaaksi voisi tulla. Elimistö ei muutenkaan hahmota oikeaa ja vasenta, sulla voi ihan hyvin olla se vasen dominantimpi.

Nuo prosentit ovat muutenkin aika lähellä puolta väliä, voivat tasoittua 50/50 tasolle isommassa otoskoossa.

@Mamiii mulla oli myös v.2024 AMH 0.8, olin mittauksen aikaan 33 vuotias eivätkä ainakaan julkisella pitäneet mitään kiirettä tuon kanssa. Oli heidän mielestään aivan ok arvo, vaikka omasta mielestäni alentunut etenkin ikäiselläni. AFC oli sitten vähän parempi, eli 6+8. Näin HUSissa.

Pelkkä OI -hoito yksityisellä ei mielestäni vähennä tarjottavien hoitojen (inssi+IVF) määrää. Useinhan julkinen tarjoaa maksimissaan 6 hoitokertaa, joista maksimissaan 3 voi olla IVF. Usein kombo on 3x OI+IUI & 3x IVF tai esim 4x OI+ IUI & 2x IVF. Toisinaan kuulee myös ekstrakertoja tarjottavan, mutta tämä on aina harkinnanvaraista ja vaatii jonkinlaiset onnistumisprosentit, jottei ole ns ”turha hoito”

Jos yhtään lompakonnyörit antaa periksi, niin menisin yksityiselle. Jos teette siellä esim inssejä, niin pääsette sitten kesäkuussa todennäköisesti suoraan tuohon IVF-jonoon, mikäli inssit ei ole tuottaneet tulosta. Jos teette odottaessa pelkkää ovulaation induktiota, niin voi olla, että julkkarilla aloitetaan sitten insseillä. You never know 🤷‍♀️

Ivf osalta olen ymmärtänyt että julkinen tarjoaa max kolme kertaa / lapsi. Jos tekee ivf yksityisellä niin tämä vähennetään julkisen tarjoamista kerroista. En ole varma perustuuko tämä onnistumistodennäköisyyksien laskentaan vai siihen että yksityiselläkin hoitoja tehdessä saada kyllä kela-korvaus. Mutta joka tapauksessa vähentää niitä kertoja mitä julkinen tarjoaa.

Hei onko lisätietoa juurikin tuosta, että vaikuttaako yksityisellä tehdyt IVF:t julkisen tarjoaman määrään? Kun mä olin ymmärtänyt, että tämä olisi joitain vuosia sitten muuttunut, kun ihmiset saattoivat jättää yksityiset hoidot jopa kertomatta, seurauksia välttääkseen. Ja tästä syystä nykyisin ei vaikuttaisi yksityisen hoidot julkisen tarjoaman määrään, vaan enemmän kannustettaisiinkin kertomaan, että mitä on yksityisellä kokeiltu ja tutkittu? Mutta saatan hyvinkin olla väärässä - en nyt mitään selkeitä lähteitä tähän löytänyt! Ja toki, jos yksityisten hoitojen perusteella julkkarin arvio on, että onnistumisen todennäköisyys on alle 10%, niin sitten varmasti vähentää tarjottavaa määrää.. Mutta onko teillä muilla tästä millaisia kokemuksia tai oletteko löytäneet ihan lähteitä missä näin olisi kerrottu?

@*Ninni* näissä voi olla sairaanhoitopiireittäin eroja, mutta HUS omapolku vastaa kysymyksiin näin UKK-osiossaan:

IMG_2782.jpeg

IMG_2783.jpeg

Okei, kiitos paljon @Ness ! Voisikohan kuitenkin olla, että se määrä saattaa vaikuttaa just jos näyttää vaikuttavan todennäköisyyksiin :Face Without Mouth: Koitan lobata miehelle että tehtäisiin kierros yksityisellä julkkarin jonon aikana, mutta jos on riski että vaikuttaa julkkarilla tarjottaviin määriin, niin sitten kuulostaisi fiksummalta ensin käyttää julkisen kaikki kortit, kun meidän tilanteessa IVF/ICSI taitaa olla ainoa vaihtoehto raskautua :Nerd Face:

Ivf:stä en osaa sanoa mutta ainakin yksityisellä tehty IUI vähensi julkisen hoitokertoja. IUIssa kyllä onnistumistodennäköisyys laskee 3-4 hoitokerran jälkeen selvästi, voi liittyä siihen ja ivfssä olla sit eri logiikka😊

Tuun väliin huuteleen, että mun AMH nousi jossakin kohtaa 0.38> 0.62 ja en tiedä onko mahdollista, mutta DHEA:n käytön jälkeen se oli parempi. Jos mahdollista kannattaa pyytää DHEA-resepti ja syödä sitä 2-3kk ennen hoitoja, jos sellaiseen on menossa. Mun kokemus vaan, en ole lääkäri. 🤷🏼‍♀️😃😍

@Mamiii mulla oli myös v.2024 AMH 0.8, olin mittauksen aikaan 33 vuotias eivätkä ainakaan julkisella pitäneet mitään kiirettä tuon kanssa. Oli heidän mielestään aivan ok arvo, vaikka omasta mielestäni alentunut etenkin ikäiselläni. AFC oli sitten vähän parempi, eli 6+8. Näin HUSissa.

Pelkkä OI -hoito yksityisellä ei mielestäni vähennä tarjottavien hoitojen (inssi+IVF) määrää. Useinhan julkinen tarjoaa maksimissaan 6 hoitokertaa, joista maksimissaan 3 voi olla IVF. Usein kombo on 3x OI+IUI & 3x IVF tai esim 4x OI+ IUI & 2x IVF. Toisinaan kuulee myös ekstrakertoja tarjottavan, mutta tämä on aina harkinnanvaraista ja vaatii jonkinlaiset onnistumisprosentit, jottei ole ns ”turha hoito”

Jos yhtään lompakonnyörit antaa periksi, niin menisin yksityiselle. Jos teette siellä esim inssejä, niin pääsette sitten kesäkuussa todennäköisesti suoraan tuohon IVF-jonoon, mikäli inssit ei ole tuottaneet tulosta. Jos teette odottaessa pelkkää ovulaation induktiota, niin voi olla, että julkkarilla aloitetaan sitten insseillä. You never know 🤷‍♀️

Niin, sulla kyllä tosi hyvä AFC.. Mulla vain 4+4 tai 5+5 ja FSH 9,6 jopa 😊 Mutta joo, on raskaus huonommillakin lähtökohdilla mahdollinen.

Täällä kun on asiantuntijoita, niin mitä olette mieltä:

Nyt Dpo9 maanantaina otettiin verikokeessa progesteroni ja se oli 42,6.. Ja prolaktiini oli laskenut lukuun 257.. Syksyllä oli eka 650 ja sitten seuraavassa mittauksessa 550. Nyt ovulaation ajankohta on aika tarkkaan tiedossa kp10 ultran, ovistestien ja lämpöjen seurannan perusteella.

Mitä olette tosta dpo9 progetasosta 42,6 mieltä? Onko jotain tarvetta aloittaa tuki, jos olisin raskaana? Mulla luteaali oli viime kierrossa 15 päivä.

Muokattu viimeksi:
@Mamiii enpä taida asiantutija olla, mut mun mielestä toi proge-arvo on ihan ookoo. Mulla oli julkisella inssikierrossa progesteoni 30.5 oviksen jälkeen (tais olla kans dpo9). Tästä HUSin lääkäri sanoi, että riittävä arvo, ovis on tapahtunut ja ei tarvetta lääkitykselle. Yksityisellä sit sain kuitenkin PAS-kieroon suoraan tuplalääkkeet (terot + cyclot), eivät edes mitanneet progea uudelleen. Ainakin Dextrassa tavoite, että proge olisi vähintään sen 75-80. Toki näissä PAS-kierroissa annetaan julkisellakin aina tukilääke, niin on vähän eri juttu. Mut ehkä kysyisin vielä yksityiseltä lääkäriltä mielipidettä?

Takaisin