Ambulanssi vai oma kyyti

gamle

Vauhtiin päässyt keskustelija
Minä aloin pohtia tätä kyytiasiaa sairaalaan, kun tätini sanoi, et kovin helpolla ne ei anna ambulanssilla tulla.  Matkaa on kuitenkin se 100km, että ei hirveesti nappaa lähtee omalla autolla seikkailemaan. Onko teillä tietoa, miten "pahana" pitää olla, et saa ampparin?
 
Eiköhän se oo kuitenkin taksi jolla synnyttämään mennään jos ei omalla autolla halua/pysty ajamaan... Ambulansseilla on varmaan parempaakin tekemistä kun kuskata mammoja synnyttämään jos mitään hätää ei oikeasti ole.
 
En tiä mut meän kunnalta pyritään saamaan kaikki synnyttäjät ambulanssilla ku meillä on matkaa 240km :)
 
Mies on ambulanssissa töissä ja voin kertoa, että eivät hyvällä katso, mikäli täysin normaalisti alkaneeseen synnytykseen tilataan ambulanssi. Jos ei siis mitään ihmeellistä ole, kuten verenvuotoa, taksilla voi mennä hyvin. Ambulanssit on muutenkin ylityöllistettyjä, eikä niillä oo mahdollista jokaista synnyttävää sairaalaan kuskata...
 
Itte lähen kyllä omalla autolla vaikka 100km onkin sinne synnärille.. Itte en kyl välttämättä aja vaan istun ihan matkustajana.. Täällä kaikki naapurit ja sukulaiset jo luvannu et tulevat kyllä sitten jos tarvii :) mies ku ei välttämättä ole aina kotona (rekkakuski ku on)
 
Pitää vissiin ottaa sitten paaritaksi. Voi olla, et istuma-asento ei tuu olemaan herkkua 1.5 tunnin automatkalla. Mitenhän lie on, kun on kuitenkin pikkukylästä kyse, onko se ambulanssi nyt niiin kiireinen....

Ei kyllä hirveesti laske synnytysjännitystä, ku ei tiiä miten nopeesti vauva tulee. Minä ja sisko ollaan kuulemma tultu niin vauhdilla, et on pitäy pidätellä melkein... Nyt suututtaa.emoticon
 
 
Kyllä mä uskon, että myös pienellä paikkakunnalla ambulanssilla voi olla kiire. Ja sitä paitsi, jos on oikein pieni paikkakunta, siellä tuskin on omaa ampparia vaan se tulee jostakin kauempaa. Jos jokainen lasta odottava haluaisi päästä ampparilla sairaalaan pelkän oman mukavuuden takia, alkaisi oikeasti sairaita ja apua tarvitsevia kuolla ympäri Suomea. Nykyään mennään kuitenkin niin minimimiehitiyksellä, kun mahdollista.
Kaikkia meitä synnytys jännittää, se on selvä. Itsellänikin on sairaalaan matkaa 50km eli ei ihan vieressä asuta. Ja ilman muuta ampparin saa tilata, mikäli oikeasti on hätä. Ampparin tilaamisessa pitäis vaan oikeasti pitää rima riittävän korkealla, se ei oo taksi, vaan tarkoitettu oikeasti apua tarvitseville.
 
Meillä Turussa just synnytysvalmennuksessa sanottiin, että jos on runsasta verenvuotoa tai voimakasta kipua (ei siis tarkoittanut normaalia supistuskipua :D) niin sitten voi soittaa ampulanssin. Mut toki tilanne on vähän eri täällä kun mullakin matkaa sairaalaan ehkä kaks kilometriä.
Tsempit teille kaikille kenellä on paljon matkaa sairaalaan! Ei varmaan helpota kun muutenkin on epävarmuutta kaiken kanssa. Mä varmaan lähtisin ekojen supistusten tullessa enkä suostuis lähtemään himaan odottelemaan vaikka mikä olis. Pakkohan siinä on vähän ennakoida ettei tule taksivauvaa.
 
Meille sanottiin synnytysvalmennuksessa, että jos lapsivedet menevät ennen 37 viikkoja on ehdoton kyyti ambulanssi, ellei vauva ole jo kiinnittynyt lantioon. Muuten vauva voi sotkeutua napanuoraansa.. ja kävinkin ke lääkärissä, ja hän totesi vielä minulle ( viikkoja nyt 35+2), että sinun kyytisi onkin vielä ambulanssi jos vedet menevät..!!!
 
Mä asun pienellä paikkakunnalla (tai kuntaliitoksessahan tästä tuli kaupunki) ja ambulanssilla olen kolmesti mennyt sairaalaan, ihan "vain" synnytyksen takia.
Esikoisen kanssa menin jopa kahdesti saman päivän aikana kun käännyttivät mut kotiin ja viikkoja jo 39+, eipä ne mitään sanonu tai olleet mitenkään nyreitä, sillon kyseessä oli vielä kunnan oma lanssi..
Kolmosen kanssa menin kanssa lanssilla, koska jalat ei kantaneet ja miehen oli jäätävä kotiin koska lapset oli nukkumassa. Eikä täällä taksikuskit kyllä kyytiin mielellään ota jos sanot että synnyttään.

Varmaan aika paikkakuntakohtasta, mutta mielummin mä pidemmän matkan menisin lanssilla kun taksissa istuen, jos synnytys eteneekin yllättävän nopeesti niin onpa ainakin osaavaa väkeä mukana, kun taksikuski..
 
Meillä matkaa sairaalaan 220km. Jos kaikki menee niinkuin on suunniteltu, eli suunniteltuun käynistykseen asti pääsee niin sinne omalla autolla. Ja jos synnytys käynnistyy omia aikojaan, niin käyn päivystyksessä lekurin luona et tarkataa tilanteen ja se päättää millä kyydillä sitten mennään synnyttään. Jos ei ole hätää niin taksilla, koska miehestä on enemmän hyötyä tukihenkilönä ku kuskina kuiteskin melkeen 3h matka edessä. Ei kyl houkuta kipeänä tuota matkaa mennä, mut minkä teet ku päättäjät on päättäneet lopettaa omalta paikkakunnalta synnytystoiminnan. Jotenkin surullista käydä äitipolilla ja nähdä et vielä löytys synnytyssalit, vehkeet, katilöt ja synnytyslääkärikin omaltapaikka kunnalta mut et saa synnyttää. On sanottu et jos pää näkyy niin saa synnyttää täällä, mutta äiti ja vauva lähtee heti synnytyksen jälkeen oys:iin. Tylsää. . Ensimmäistä odotan niin ei yhtään tiiä miten nopea synnyttäjä on. Suvun naiset on kyllä olleet syöksysynnyttäjiä et et huh huh. toivottavasti käynnityskseen asti päästään.
 
Itse sairaanhoitajana ja miehen työtä seuranneena pysyn edelleen kannassani, että NORMAALISTI käynnistyneen synnytyksen takia ei tarvitse tilata ambulanssia. Täällä meidänkin paikkakunnalla on välillä tilanteita, että kaikki lanssit on ajossa ja johonkin tulee aarne tehtävä (eli kaikkein kiireisin tehtävä), eikä sinne ole lähettää ketään. Samaan aikaan saatetaan kuskata sellaisia potilaita, jotka olisivat päässeet turvallisesti perille taksilla. Ja asun siis pienessä kaupungissa, en suurkaupungissa.
Asiaa kannattaa miettiä myös siltä kannalta, että oma läheinen voi joutua hengenvaaralliseen onnettomuuteen, eikä sinne ole lähettää ketään, koska kaikki autot ovat esim. kuskaamassa synnytykseen menijöitä sairaalaan. Sellaisessa tilanteessa voi omakin ajattelutapa muuttua, kun toivoo avun saapuvan paikalle.
Työssäni olen usein joutunut lähettämään potilaita muihin sairaaloihin ja miettimään heille sopivaa kyytiä. Aina yritetään ensisijaisesti saada kuljetus onnistumaan taksilla, mutta mikäli esim. vitaalitoiminnoissa on ongelmia, tilataan ambulanssi. kynnys sen tilaamisen jopa sairaalassa on suuri.
Tottahan sitä itsekin menisi mielellään ambulanssilla. Olisihan se mukavampaa, kun saisi olla pitkällään ja osaavissa käsissä. Lisäksi kotiin tulisi noin 9e lasku, joka olisi siis huomattavasti taksia halvempi. Itsellänikin on ensimmäinen lapsi tulossa, enkä todella tiedä, miten synnytys tulee sujumaan. Silti, en pelkistä mukavuussyistä aio ambulanssia tilata. Toki tilanne on eri, jos vedet menee ennen kuin vauva on kiinnittynyt tai verta alkaa tulla runsaasti. Toivon, että muutkin osaisivat nähdä tässä asiassa omaa napaansa pidemmälle. Ambulanssi on HÄTÄTILANTEITA varten.
 
Meillä onneksi vain 25 km synnytyssairaalaan. Ollaan sovittu, että äitini tulee hoitamaan tuota esikoista, heti kun vaan soitetaan. Sillä kestää n. 45 minsaa tulla tänne. Jos tulee tositosikiire, niin yks naapuri on luvannut katsoa esikoisen perään kunnes äitini ehtii meille.

Ja omalla autolla mennään. Mä olen ainakin elänyt siinä uskossa, että ambulanssilla ei tosiaan edes pääse.
 
Mistä tietää onko lapsi kiinnittynyt vai ei jos vedet menevät? O_o
Meillä ei puhuttu ennenaikaisesta lapsiveden menosta mitään, vaan että jos menevät sitten kun täysiaikaisena synnyttää niin rauhassa voi lähteä kohti sairaalaa eli nyt ainakin omalla kohdalla ihan vaikka bussilla (no ehkä kuitenkin soitan jonkun kyydin, en mitenkään halua kyllä Turun paikallisliikenteeseen synnyttää :D).
 
Ei sitä käsittääkseni tiedä kun vasta lääkärin tarkistuksesta..Valmennuksessa sanottiin, että jos syntyy ennen 37 viikkoa tai senkin jälkeen jos vauvan ei ole todettu kiinnittyneen, niin aina makuuasennossa sairaalaan. Ei kyllä sen kummemmin mainittu, että ambulanssilla pitäisi mennä, vaan omalla autolla jos vaan pystyy siinä makuuasennossa olemaan. Mutta tosiaan jos vedet menee ennen kuin 37 viikkoa on täynnä, niin ilmeisesti on aika todennäköistä, ettei vauva ole kiinnittynyt vielä.
 
Itse ajattelin ihan omalla autolla päästä sairaalaan ja toivoa parasta vaan että mies olisi kotona silloin. Mutta jos ei ole kotona, tilaan taksin. Ambulanssi ei kyllä ole tullut mieleenkään koska sitä voidaan tarvita muuallakin kun synnärille vietäviä varten. Oonkin jo suunnitellut että pitääkin nostaa käteistä taksia varten valmiiksi jo :) koskaan ei tiedä koska on lähtö =)
 
Joo siis mulla on ollu sellanen käsitys, et ilman muuta pääsee ambulanssilla, eli just toisinpäin ku oikeesti on. Oon niin pihalla näistä asioista, eikä mun kukaan tuttu oo mua ennen saanu lapsia. Luulin et synnytys on sellanen, mikä vaatii ambulanssia, et omalla autolla ei mielellään kannata lähtee...

Meillä on kylällä oma ambulanssi ja asun lähellä sen "tukikohtaa". Ei se kyllä koko ajan ajossa ole, mut enhän minä sitä jatkuvasti päivystäkään... mut pitää vissiin unohtaa se sitten. Tosiaan pelkään sitä, et vauva tulee vauhdilla kuten itekin oon tullu eikä sairaalaan asti ehdi ja sitten ollaan avuttomina moottoritien laidassa, ku kumpikaan ei oo mikään asiantuntija..
Tässä just oli tutulle sattunu niin, et oli laitettu menemään omalla autolla ja kuitenkin kesken matkan piti ambulanssi tilata vastaan ja tyttö tuli ambulanssiin.

Järkeni kuitenkin sanoo, et jos se tulee nopeesti niin ei sillä varmaan akuuttia hätää oo mut kun ei kokemusta oo niin pakostikin vähän "panikoi". En tunne ketään, jolla olis työ sairaanhoitoalalla enkä oo koskaan ollu potilaana ambulanssissa enkä vuodepotilaana sairaalassa joten luonnollisesti mulla ei oo hajuakaan siltä saralta. Toivosin et vois oleilla jossain sairaalan läheisyydessä synnytyksen lähellä niin pääsis sit nopeesti sinne. Ei tarviis köröttää noita takkusia teitä tuskissaan (mahollisesti vielä moneen otteeseen, jos takas lähettää) oli sitten oma auto tai ambulanssi. Loppupuheenvuorona alkaa tympiä koko synnytys.
 
Noo, ehkä kannattaa miettiä sillain et vaikka tietenkin on mahdollista että tulee vauhdikas synnytys niin reippaasti yleisempää kuitenkin on että ensisynnyttäjällä menee siinä hommassa mooonta tuntia ja että vaikka lähtee sit sairaalaan hyvinkin ajoissa tarkistuttamaan paikat että onko miten auki :) Kannattaa tietty neuvolassa vielä puhua että millaset käytännöt siellä teidän kunnassa on ja miten se terkkari suosittelee että lähdette. En tiiä onko tommoset nopeet synnytykset miten perinnöllisiä sitten, olitko itse esikoinen?
 
Sanottakoot vielä, että tällä kylällä missä mä asun, niin on tasan yksi taksifirma ja siihen aikaan kuskeja tais olla kolme-neljä? (kun viimeksi olen siis lanssilla menny, en tienny lapseni olevan jo kuollut ja viikkoja 27+ ) ja ne ajossa olleet kuskit oli varmasti jo siihen aikaan aatuutilullaa, eli olisin joutunu kesällä sunnuntai-aamuna tilaamaan kaupungin taksin joka olis ehtiny meille ehkä parin tunnin päästä..
Ite soitin sillon muutamaan kertaan äiti-polille ja sanoin että jos mä tulen, niin tulen lanssilla ja mies sit viimein soitti hätäkeskukseen, josta laitettiin lanssi tulemaan.

Lanssi tuli ~10km päästä kun taksi olis parhaillaan lähteny 25km päästä tulemaan ja todella siinä ehtivät ottaa sitten jo kaikki esitiedot yms. huomioon jne..

Jankatkaa vaan mutta mun päähäni ei käy, että minkä takia ambulanssia EI sais tilata..
Kyllähän ne siellä hätäkeskuksessakin sanoo sitten jos mielummin suosittelevat taksia tai muuta kulkupeliä.

Tän synnytyksen lähestyessä tietty on pohtinu näitä, mutta ilman muuta jos lapset vaan saadaan ajoissa hoitoon jne, niin mies vie kuten kakkosenkin kohdalla vei, jos ei ehdi ja tuntuu että kohta on kiire, niin minäpä soitan hätäkeskukseen ja piste, mulla on sillon hätä.
 
Moi! Olen tuolta huhtikuisista odottajista, mutta vastaanpa kuitenkin. :)
Olen itse tosi pieneltä paikkakunnalta kotoisin ja täältä lähtee kaikki mammat AINA ambulanssilla sairaalaan. on matkaa kuitenkin 100km. Neuvolassakin sanovat että pitää soittaa ambulanssi, ku kysyin et voiko omalla kyydillä mennä. Mut kai se on eri paikoissa erilailla....
 
Takaisin
Top