Allergisten äidit

spiraali

Seurustelun sensei
Toukokuunmammat 2014
Maidottomalla olevat: mitä syötte? Vinkkejä. Taidan kans kokeilla. Yritin jo laktoositonta mut vesitin sen vahingossa pari kertaa ja sit luovutin. Kyllä, liian helpolla... Mut jos nyt ottais itseään niskasta kiinni? Vai pitäiskö ensin kokeilla yksistään mahdolliset refluksilääkkeet?
 
Esimerkkinä voin laittaa tähän mitä oon tänään syönyt. Aamupalaksi puuron marjoilla ja mehukeitolla. Lounaaksi bataatti ranuja, kanapihvi ja salaattia. Ja äsken söin leivän kasvimargariinilla ja kinkulla sekä banaanin. Keskityn vihanneksiin ja hedelmiin ni ei tuu ainakaan vahinkoa. Katotaan kauan tätä kokeilua jatkan. Ihan omatoimisesti nimittäin ajattelin katsoa onko vaikutusta. Vauvan koko pää, niska ja selkä on nimittäin kauttaaltaan näpyn peitossa, ja vaikka eilen allergioihin erikoistunut lääkäri sanoi, että menee hormooninäpyn piikkiin ni vähän vaikea silti uskoa. Anoppini, joka on kaikelle mahdolliselle allerginen sanoi myös vauvan naamasta, että ihooireet näyttää tutulta. Pahimmista kohdista erittää visvaa, mitä mun mielestä hormooninäpyt eivät tee? Ja jos todella on allergiaa niin saattaa myös tuolla refluksilla oireilla.

Mulle on tosi hankala jättää kyllä maito pois. Pelkästään juomana menee litra päivässä, siihen päälle rahkat, juustot, ruuanlaitossa kerma ja paheeni jäätelö!!
 
Muokattu viimeksi:
Hormoninäpyt voi kuulemma erittääkki jotain mönjää, näin kerrottiin neuvolasta. Ei mulla muuta :)

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla kans vaikeeta tekee rahkat, jogurtit ja pahimpana JUUSTO! Tietty kahvimaito mut sen voi korvata onneks niillä kaura/soijamaidoilla. Vuohenjuustoa voi muuten syödä :wink kiitos vinkeistä. Aamu- ja iltapalat on ne hankalimmat. Kunnon ruoka onnistunee...
 
Kyllähän sitä raakasti jätti kaiken maidon pois kun itsekin maidottomalla olin esikoisen tähden silloin. Pitää vaan muistaa sitten ottaa kalsium purkista kun imettää :)
 
Mun vauvelilla kanssa kovasti naama, kaula ja rinta hormoninäppyjen(?) peitossa. Pikkusen on mieleen hiipiny allergisuus, ite oon atoopikko. Noh, voipi viel olla omaa pelkoa ja kuvitelmaa vaan. Mä jätin aamupalalta kananmunan pois(kun en sitä mitenkää oikeesti tarvii, kuhan mäiskytän).
 
Kauramaitoa lopottelen kun sitä löytyi valmiiksi kaapista ja siit saa kalkkia. Välipalaksi yosajogurtteja. Muuten normit lihapöperöt, eineksiä jos söisi niin niissä sais vähän tarkemmin kattoa. Vihanneksien kans mietin koko ajan et mikähän voi tehdä ilmavaivoja, mut ilmeisesti kaali, pavut ja sipuli on pahimmat, muut ok. Ja kauralesepuuroa mustikkasopalla vetelen ison kupin aamulla niinkuin tähänkin asti.

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app
 
Kauramaitoa lopottelen kun sitä löytyi valmiiksi kaapista ja siit saa kalkkia. Välipalaksi yosajogurtteja. Muuten normit lihapöperöt, eineksiä jos söisi niin niissä sais vähän tarkemmin kattoa. Vihanneksien kans mietin koko ajan et mikähän voi tehdä ilmavaivoja, mut ilmeisesti kaali, pavut ja sipuli on pahimmat, muut ok. Ja kauralesepuuroa mustikkasopalla vetelen ison kupin aamulla niinkuin tähänkin asti.

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app


Hyvä että on sentäs jotain jogurttia. Maitotuotteet kaiken kaikkiaan on niin mun mieleen! Mut täytyy kysyä mitä mieltä se lääkäri on. Pitäiskö hoitaa nyt yks asia kerrallaan että näkee mikä on syy ja seuraus...
 
Kesäkuisista huutelen juuri allergologin vastaanotolta kotiutuneena: saatiin ohjeeksi olla korvaamatta maitoa soijatuotteilla, koska nekin kuulemma voimakkaasti allergisoivia eli kaura- ja riisimaidot kehiin.


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Nyt kokeillaan nexium. En jätä maitotuotteita pois turhaan. Parempi "siedettää" vauvaa jos vaikka olisikin lievää allergiaa (mihin lääkäri ei kyllä uskonut yhtään).
 
On muuten kauheeta syynäämistä käydä kaupassa ja tarkistaa kaikesta, ettei vaan oo maitoa. Sitä on jossain muodossa niin monessa tuotteessa. Ostin kokeiluun riisi&hasselpähkinä maitoa ja kookosmaidosta sai hyvän soossin possupihveille.
 
Sitä mäkin mietin.. Olis pitäny ehkä kuitenkin varmuuden vuoksi ottaa pelkkä se riisimaito.
 
Mäkin oon miettiny et mites pähkinät. Kun eikös kuitenkin ole parempi että puolustusjärjestelmä saa ärsykettä? Jossain ainakin sanottiin et odotusaikana pähkinöiden syönti vähentäis allergiaa. Maidon kautta tietty menee erilailla noi mahdolliset allergeenit. Ja tietty sit sellaiset mistä huomaa oireita kannattaa jättää pois.

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app
 
Yh minkä makuista oliki toi "maito" :sick006 Nyt ku oon ollu kohta viikon ilman maitotuotteita(sitä yhtä rahkaa lukuunottamatta) pojan iho on alkanu paranemaan. Naama ei oo enää kauttaaltaan kuivan näkösen ihottuman peitossa eikä eritä enää visvaa. Viime yönä ei kuulemma ähistellyt pieruja lainkaan niin paljon ku ennen. Itsehän nukuin sohvalla ja talon miehet oli vallannut sängyn.. Mut ihan oma valinta ku herään jokaiseen pihahdukseen. Tosin jätettiin myös distafyl pois eikä annettu sitä eilen koko päivänä ja tuntu et pierut tulee nyt paljon helpommin ulos.
Voi olla myös sattumaa, mut ei nyt ainakaan toistaseks anneta muuta kuin Nexiumia.
 
Ai se pähkinämaito? Mä erehdyin sitä hankkimaan raskausaikana ja pakko oli heittää roskiin ku oli niin pahaa. Yööök.
 
Joo just se..Mä ehkä kokeilen tehdä siitä vielä vaikka smoothien tai jotain, mutta ei mee alas ihan yksinään.
 
Käviskö leivontaan? Ainakin mantelimaito on kuulemma hyvää leipomiseen. Itse teen pullat ja sämpylät usein kauramaitoon kun tulee parempia. Ei että täs olisi hetkeen ehtinyt leipomista ajatellakaan :D

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app
 
Ei oo tarvinnu joo pahemmin aikaansa kuluttaa moiseen puuhaan. Vispipuuron onnistuin kerran keittämään vauva kainalossa.Siitäkin tuli kokkareista, kun ei ollut kolmea kättä. Mutta sen haastavampiin kokkauspuuhiin en ryhdy. Toikin oli pakko tilanne, kun mies oli juuri karannut omiin puuhiinsa ja vauvalla iski nälkä kun mulla oli jo puolukat kiehumassa. Oli pakko selventää ettei kukaan luule mun ilokseni tuovan vauvaa mukaan toimintaan, joka ainakin mun kohdalla on vaaroja täynnä.
 
Maitoallergia on eri asia kuin laktoosi-intoleranssi. Nyrkkisääntönä voi pitää, että laktoosi-intolerantikolle sopivat myös maidottomat tuotteet, mutta maitoallergikko ei voi käyttää edes laktoosittomia maitotuotteita. :)



Vältä näitä'
Pakkausselosteet kannattaa lukea tarkkaan, sillä maitotuotteita ja maidon ainesosia käytetään valmistusaineina todella monessa elintarvikkeessa. Maidotonta ruokavaliota noudattavan pitää välttää:

  • maitotuotteita: maito, piimä, viili, jugurtti, rahka, kerma, ranskankerma, smetana, kermajäätelö, juusto, tuorejuusto, maitovanukkaat
  • laktoosittomia ja vähälaktoosisia maitotuotteita (mm. HYLA, into)
  • maitoa sisältäviä kasvirasvatuotteita: kasvirasvajäätelö, kasvirasvajuusto
  • voita sekä maitoa tai piimää sisältäviä margariineja ja muita leipärasvoja, voiöljyä
  • rahka- tai hapankermapohjaisia levitteitä
  • maitosuklaata
  • vuohenmaitoa, poronmaitoa, lampaanmaitoa
  • maidon ainesosia: laktoosi, maitojauhe, maitoproteiini, hera, herajauhe, heraproteiini, kaseiini, kaseinaatit
  • lehmänmaitopohjaisia äidinmaidonkorvikkeita
 
Takaisin
Top