Alkuraskauden yöunet

T535

Puuhakas puhuja
Lokakuun äidit 2019
Miten te muut olette nukkuneet?

Olen nyt viimeisen viikon herännyt joka yö suunnilleen kolmen aikoihin yöllä ja sen jälkeen vaan pyörinyt tunnin verran sängyssä saamatta unta.

Iltaisin nukahdan yhtä helposti kuin ennenkin, mutta tuo yöllinen heräily häiritsee. Ei tarvitse käydä (vielä) yöllä vessassakaan, joten sekään ei ole heräilyn syy.
 
Mä nukuin viime yönä taaperon kanssa 20-00, mutta kun taapero heräs 00 ja nukahti pian uudelleen, niin minä valvoin neljään ja kärsin pahasta olosta. Kuudelta herättiin sitten taaperon kanssa uudestaan. En voi kehua itseeni kovin levänneeksi. Muinakin öinä tässä olen valvonut tunnin-pari taaperon heräilyjen jälkeen keskellä yötä. Iltaisin väsyttää niin että 20 on ihan käypä aika käydä sänkyyn.
 
Minä nukahdan hyvin, mutta heräilen yöllä useita kertoja vessaan ja jos ei ole vessahätä niin näen tosi levottomia ja kummallisia unia ja havahdun niihin. Vauvaa tai raskautta uniin ei sisälly, mutta unet ovat olleet tosi vilkkaita verrattuna aikaan ennen raskautta. Olen myös välillä kuulemma höpötellyt unissani, mitä en yleensä ole tehnyt. Heräämisen jälkeen kyllä nukahdan nopeasti uudelleen ja nukun aika sikeästi, en herää vaikka mies käy vessassa tai kissa maukuu oven takana tai mitään.
 
Minä nukun hyvin ja unikin tulee nopeasti. Olen normaalisti vähän sellainen valvoja ja heräilen herkästi öisin stressaamaan asioita. Nyt olen nukkunut tukkimaisesti aamuun saakka. Yleensä herään kun mies herää. Aiemmin olisin jatkanut unia siitä (viikonloppuisin), mutta nyt olen aina herännyt, on pakko käydä vähintään vessassa kun vatsa tuntuu niin pinkeältä, ja otan jotain pientä energiapitoista juotavaa. Joskus olen saattanut torkahtaa myöhemmin vähän uudestaan (kuten tänään), mutta usein jään hereille.
 
Nukun siis normaalisti yöt hyvin tai jos herään, niin nukahdan nopeasti uudelleen.
Viime yönä päässä pyöri myös työasiat, jotka harvemmin valvottavat, tai ei ainakaan koskaan viikonloppuna.
Raskaus tai vauva ei ole tullut uniin vielä kertaakaan, mutta monta muuta outoa asiaa on tullut.

Sen lisäksi, että olen ollut keskellä yötä hereillä, olen myös yli viikon herännyt huomattavasti aiemmin ja ollut paljon pirteämpi ja tehokkaampi kuin monesti muuten.
Missä siis luuraa se alkuraskauden väsymys o_O Toki ei haittaa yhtään etten sitä vielä koe :happy:
 
Täällä kans huonosti nukkuja. Illalla tulee ajoissa väsy. Yö rampataan ainakin 2 kertaa vessassa ja sit 6 aikaan aamusta olis pirtee jo nousemaan. Päikkärit otan esikon kans jos ei töihi oo tarvinnu mennä.
 
Pari viikkoa jo mennyt niin, että herään siinä kolmen ja viiden välillä vessahätään enkä saa sitten enää unta... :hungover: Eikä todellakaan ole pirteä olo päiväsaikaan! :hilarious: Ehkä mullekin on vahingossa eksynyt tuplamäärä tätä väsymystä?... :grin
 
Mä kans ihan alkuraskaudessa heräsin lähes joka yö joskus aamuyöstä neljän aikaan mut sain sit unta vielä. Nukkuun oon menny kympiltä joka ilta kun normaalisti valvon 23-00. Ollu vaan niin väsy. Nyt oon paremmin nukkunu heräilemättä ainakaa kunnolla. Aamusin sit oon ollu vähän pirteempi jos on nukkunu hyvin mut iltapäivästä sit aina väsy ja huono olo.
 
Mä oon saattanut nukahtaa illalla klo 20, herätä joskus kympiltä vessaan ja pesemään hampaat ja nukahtanut sitten heti uudelleen ja herätä seuraavan kerran vasta aamulla 7.00 kun kello soi o_O tämän lisäksi 1-3h päikkärit joka päivä. Nyt viikonloppuna kun on enemmän aikaa levätä niin olen nukkunut päivässä jopa kolmet päiväunet :hilarious: eli täällä kyllä nukutaan.
 
Viime viikkojen aikana alkanj olla yövalvomista. Tosi hassua ku oon aina ollu tosi hyvä nukkuja. Herään yöllä vessaan ja sen jälkeen vähä vaikea saada unta. Toisen kerran vessaan herään 5-7 väliin eikä uni enää sen jälkeen tuu uudelleen.
Katsotaan miten vaikuttaa ku saadaan perjantaina uudet patjat :)
 
No meillä taapero herännyt tissille tässä viikon verran sellain 4-6 kertaa yössä, mut silti ollut aika virkeä? Mä oon menny kyllä n. 21 aikaa nukkuu mut taaperon puolesta herätys ollut 5:30-5:50 välii joka aamu ja päiväuniaikaan ehtinyt nukkua. Viikonloppuna mies ois aamulla antanut nukkua, mut lauantaina ei uni sit enää tullu kun taapero oli roikkunut rinnalla jo niin pitkää siinä ja sit tänää sain nukkua jonkun tunnin ekstraa ja kävin vessassa ja mies sit ilmeisesti ajatteli et meinasin nousta. En ollu ehtiny nukahtaa enää uudelleen ennen ku ilmesty huoneeseen taaperon kanssa.
 
Mulla on selvästi syke korkeammalla, joten jos herään yöllä, uudelleen nukahtaminen on vaikeaa. Menen nukkumaan taaperon kanssa, nukahdan varmaan ennen klo 21. Sitten herään 22-00 vessaan. Miehellä on CPAP-laite, ja hänen pihinänsä ärsyttää. Toki se on parempi kuin kuorsaus, mutta... ei se nyt oikein lohduta jos ei saa unta :grumpy: uskoisin, että syynä on tuo korkea syke, en pysty rauhoittumaan jos joku asia rupeaa häiritsemään. Onneksi meillä on alakerrassa toinen sänky, voin siirtyä sinne jos häiritsee liikaa. Tosin viime yönä tein sen liian myöhään, ja olo on kuin elävällä kuolleella...
 
Edelleen meen tosi aikaisin nukkumaan. Herään pari kertaa yössä vessaan ja toisinaan on vaikea saada unen päästä kiinni uudestaan. Viime yönä valvoin kahdesta neljään ennenkun sain taas unesta kiinni.
 
Nukuttaa huonommin/yhtä huonosti kuin ilman raskautta. Esim. viime yönä 2,5 h meni nukahtamiseen, 6 krt yöllä kävin pissalla, lapsi herätti 3 krt jne. Aina kun vihdoin saa unen päästä kiinni, jokin herättää! Oon koko elämäni ollut huono nukkumaan, enkä oo löytänyt mitään apua tähän vaivaan. Ennen lasta kokeilin melatoniinia, mutta sehän auttoi vain iltanukahtamisessa.
 
Mulla kans tullu aivan katkonaisia, levottomia öitä ja unia..Siis se on ihan kamalaa kun monesti herään johonkin ihmeelliseen uneen ihan hiestä märkänä:sad001 Ja sitten aamuyöstä alkaa verensokeri olee niin matalalla että tulee sellanen huono olon aalto. Meilläkin kun saattaa pikkutaapero huudahtaa unissaan niin on jotenkin vaikea asettua uudelleen nukkumaan. Onneksi nukahtaminen sentään tulee ihan itsestään. Mutta huh, miten te teräsmammat jaksatte tollasia määriä yöherätyksiä?? Mä en välttämättä aina edes jaksa nousta katsomaan pientä ennen kun mies ehtii sinne salamana:eek: Ootte kyllä ihmeellisiä!
 
Minulla ei ole koskaan hiki, kuuma tms. "ongelma" tai "vaiva" mihin herään, jos ei pissahätää lasketa. Herään vain itsestään enkä saa unta.

Meillä kyllä mies ei heräisi mihinkään ääniin, eikä hänestä ole öisin myöskään mitään apua. Hän alkaa vaan raivota ja huutaa ja on muutenkin ihan sekaisin jos hänet herättää yöllä.
 
Meilläkään miehestä ole öisin mitään apua. Laittaa esikoisen nukkumaan illalla, eli siis vie sänkyyn ja mä veikkaisin että yölläkin toimis niin, että mies menis sinne ja hetken rauhottelis niin nukahtais uudelleen. Jos tätä jaksais ees viikon niin varmaan alkais yöt nukkuun. Mulle alkaa kauhee huuto jos ei oo tissit esillä sillä sekunnilla kun astun huoneeseen suurinpiirtein...

Mullakin ollut yöllä tosi lämmin! Muuten kyllä edelleen palelen ja töissä meillä on tosi kylmä. Viimeraskaudessa olin joku kuumakalle, kun normaalisti siis palelen kokoajan.
 
Mä muuten oon nyt tässä raskaudessa palellut koko ajan. En muista enää viime raskaudesta, miten oli alkuaikoina, mutta loppuajasta kun olin ihan pallo ja kuuma kevät, olin ihan hiessä koko ajan. Onneksi tää seuraava on lokakuinen niin ehkä sitten ei tarvi niin hikoilla :D Vähän jännittää miten kesä menee, kun varmaan oon jo silloin aika paksu :D

Oon nyt 2 yötä nukkunut ihanasti, kun olen ollut alakerrassa omassa rauhassa :Heartred
Haluaisin kyllä nukkua miehen kanssa samassa sängyssä mutta kun en kestä sitä pihinää.
 
Mä herään joka yö neljän maissa ja sit kunnolla joskus kuuden aikaan. Oon kymmenen aikaan menny nukkumaan mut aina ei saa heti unta, ja eilen aloinki vasta vähä myöhemmin kun nukuin illalla päikkärit. Aamulla on pirtee mut väsymys iskee sit viimestään lounaan jälkeen.
Alkuvaiheen palelu on mulla loppunu ja öisin on välillä kans jopa kuuma niin et pitää ottaa peitto pois.
 
Takaisin
Top