Alkuraskauden ultra

Ihan uteliaisuudesta kysyn, että onko tuossa tilanteessa mahdollista ottaa munasoluja talteen, jos kävisikin niin huono tuuri, että seuraavakin raskaus olisi kohdunulkoinen ja toinenkin poistettaisiin?

En faktana myöskään tiiä, mutta uskoisin niinkuin Ahvenkin että niitä keräillään myöhemmin. Kohdun ulkoisessa(mikäli on tuubassa) niin poistetaan vain johdin, eli munasarjat jää siis paikoilleen toimimaan ja ovuloimaan ihan normaalisti.

Mulle silloni selitettiin että jäljelle jäänyt johdin voi myös napata niitä munasoluja matkaansa toisesta munasarjasta, mistä puuttuu "oma" johdin. Tän takia siis raskautumisen todennäköisyys ei pienene -50% vaikka toiselta puolelta puuttuukin osa tavaroista.

Täällä myös kun toinen johdin poistettiin niin kaikissa seuraavissa raskauksissa pääsee automaattisesti varhaisraskaudenultraan juurikin sen takia että mahdollisimman pian huomattaisiin kohdunulkoinen jolloin sen voi mahdollisesti hoitaa vielä lääkkeellisesti säästäen johtimen.
 
Minulla poistettiin vasen johdin ja seuraavaa raskautta ylläpito vasen munasarja. Joten ihan huoletta voi olla jatkon kanssa. Ja tosiaan ne varhaisultran vaan huolehtii sitten uuden raskauden kanssa, se lukee käypähoitosuosituksessakin, jos tarvitsee neuvolan kanssa asiasta vääntää[emoji16]
 
Mulla on myös leikattu n.6v sitten iso endometrioosikysta vasemmasta munasarjasta ja samalla joutui poistamaan puolet johtimesta. Ei ole vaikuttanut raskautumiseen minulla. Toivoa siis on Kamomilla :Heartred:Heartred
 
Raastavaa Kamomilla, koita jaksaa ja ennen kaikkea jaksa uskoa tulevaan, vielä kaikki mahdollista!!

Ilmeisesti kohdun ulkoinen, ei ole antanut merkkejä itsestään?
Ei antanut mitään merkkejä. Ei ollut kipuja, ei vuotoja tai mitään. Hcg reilu 59 000, eli raskausoireitakin oli vaikka ne lieviä olikin. Ainoa mikä puuttui oli vatsan turvotus. Mietin välillä että onko siellä mitään ja pelkäsin tuulimunaa.
 
Tsemppiä, itsellä poistettiin 2016 munajohdin ulkoisen takia. Kokemuksena rankka, mutta anna itsellesi aikaa toipua. Itse olin leikkauksessa 6/2016 ja positiivisen raskaustestin tein 8/2016 ja se lopputulos köllöttelee tuolla isän sylissä tällä heltkellä. Eli voi olla seuraava raskautuminen helppoakin.
Kiitos Jaama tsemppaavasta viestistä! Nämä onnistumistarinat antaa vähän toivoa tämän surun keskellä :Heartred
 
Kiitos Jaama tsemppaavasta viestistä! Nämä onnistumistarinat antaa vähän toivoa tämän surun keskellä :Heartred

Se oli kamala kokemus, eikä siitä tilanteesta oikein ymmärrä mitään, ennen kuin se vasta on ohi. Minä itkin toista kuukautta asiaa, eikä se ole vieläkään unohtunut.
Sen voin sanoa että pitää antaa itselle aikaa toipua ja käsitellä asiaa.
 
Voimia hirmuisesti jotka huonoja uutisia saanut ja muille vauvaliimaa! :Heartred

Varhaisultrassa käytiin isännän kans rv6+2 ja sydän pikkuisella tykytti. Hänelle ensimmäinen lapsi ja minulle neljäs rakas. :love7 Kunnollisia mittoja ei saatu mutta eipä tässä ole montaa viikkoa np-ultraan.. meinasi ettei ihan vastaa kokoaan mutta ei lähdetä vielä muuttaan la.

Vuotelua ollu (kirkasta) rv4+3 ja 6. Pääsimme siis ultraan plkmaksulla ja onnellisesti pikkuinen liimalla kii. Reuman takia käyn myös äippäpolin seurannassa.

rv8+2 (?)
 
Täällä eilen alkaneen kovan vatsakivun vuoksi käyty naistentautien polilla tarkastuksessa. Syytä kivuille ei löytynyt ja pikkuinen sydän siellä sykki (10+4).
Oli ihana nähdä, että kivuista huolimatta pienellä oli kaikki hyvin!
Lääkäri teki vaan melko kovakouraisen tutkimuksen ja nyt on entistä kovemmat vatsakivut! Voikohan gynen tutkimus aiheuttaa keskenmenon?
 
Lääkäri teki vaan melko kovakouraisen tutkimuksen ja nyt on entistä kovemmat vatsakivut! Voikohan gynen tutkimus aiheuttaa keskenmenon?

En usko ku eihän ne kohtuun asti tunkeudu. Ite kyllä mietin samaa 1,5v sitten ku kävin antamassa raskauden vuoksi labrat ja tehtiin myös papa samalla ni siinä oli joku harjoittelija joka ei tuntunut tietävän mitä tekee. Oli kyl tosi kivulias kokemus. Siitä sit muutaman päivän päästä alko vuodot ja meni kesken. Mut paljastu sit kaavinnassa tuulimunaks et ei johtunut onneks harjottelijasta vaikka sitä silloin aluksi kovasti mietin.
 
Täällä eilen alkaneen kovan vatsakivun vuoksi käyty naistentautien polilla tarkastuksessa. Syytä kivuille ei löytynyt ja pikkuinen sydän siellä sykki (10+4).
Oli ihana nähdä, että kivuista huolimatta pienellä oli kaikki hyvin!
Lääkäri teki vaan melko kovakouraisen tutkimuksen ja nyt on entistä kovemmat vatsakivut! Voikohan gynen tutkimus aiheuttaa keskenmenon?

Mulla on ultrattu tutkimusten takia alakautta aika monta kertaa ja joka kerran jälkeen on sen päivän ajan semmosta menkkamaista jomotusta riippumatta ultraajasta. Eli sanoisin, että pienet kivut ei oo mitekään hälyttäviä kun siellä ronklataan. :)
 
Voimia hirmuisesti jotka huonoja uutisia saanut ja muille vauvaliimaa! :Heartred

Varhaisultrassa käytiin isännän kans rv6+2 ja sydän pikkuisella tykytti. Hänelle ensimmäinen lapsi ja minulle neljäs rakas. :love7 Kunnollisia mittoja ei saatu mutta eipä tässä ole montaa viikkoa np-ultraan.. meinasi ettei ihan vastaa kokoaan mutta ei lähdetä vielä muuttaan la.

Vuotelua ollu (kirkasta) rv4+3 ja 6. Pääsimme siis ultraan plkmaksulla ja onnellisesti pikkuinen liimalla kii. Reuman takia käyn myös äippäpolin seurannassa.

rv8+2 (?)

Uteliaisuutta täytyy kysellä, että onko sulla reumalääkkeet päällä raskauden ajan? Itse jouduin lopettamaan sivuoireiden takia just ennen kuin plussasin. Olisi kyllä mukava päästä äippäpolin seurantaan myös reuman takia
Rv 9+3
 
Uteliaisuutta täytyy kysellä, että onko sulla reumalääkkeet päällä raskauden ajan? Itse jouduin lopettamaan sivuoireiden takia just ennen kuin plussasin. Olisi kyllä mukava päästä äippäpolin seurantaan myös reuman takia
Rv 9+3

Täälläkin yksi reumaa sairastava. Mä jätin lääkkeistä Trexanin pois 3 kk ennen edellistä raskautumista ja se on nyt ollut pois imetyksen ajan, eikä aloitettu sitä uudestaan, koska toiveissa oli lähiaikoina uusi raskaus. Jaama, sulla ei oo nyt mitään lääkkeitä käytössä? Voinko kysyä, mitä sivuoireita sulla oli? Mulla on pysynyt hyvin oireet pois raskauden ajan, ainoastaan päkiät kipeyty kävelystä tosi pahasti loppuraskaudessa. Pelkäsin että oireet iskee tosi pahana päälle synnytyksen jälkeen, mutta ei tullut mitään ihmeitä onneks! :happy: Nyt mulla käytössä Salazopyrin ja Oxiklorin enkä myöskään oo missään seurannassa.
 
Uteliaisuutta täytyy kysellä, että onko sulla reumalääkkeet päällä raskauden ajan? Itse jouduin lopettamaan sivuoireiden takia just ennen kuin plussasin. Olisi kyllä mukava päästä äippäpolin seurantaan myös reuman takia
Rv 9+3

Trexan ja oksikloriini jäi pois 5kk ennen plussaa. Lopetettiin kokeiluna (nivelreuma remissiossa). Pärjännyt vaikkakin välillä kosteat ja kylmät ilmat muistuttaa kolotuksina tai hetkittäisenä jäykkyytenä.
Mainitsit neuvolassa? Ihmettelen ettei tarkempaa seurantaa sinulla.
Reumaa sairastava (autoimmuunitauti kuitenkin) on riskiryhmään automaattisesti kuuluva.
Unohdin tosin mainita että erotuksena minulla yksi ennenaikainen synnytys ja kohtutulehdus×2. Se vaikuttaa mutta kuten mainitsin niin pitäisi reumaa sairastavan kuulua riskiryhmäläisenä äippäpolille.
 
Minulla oli edellinen raskaus ihan normaali seurannalla vaikka tosiaan reuma ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Lääkitystä ei ole ollut kun reumapoli ei halua hoitaa, oxiklorin ollut välillä mutta se ei ole tehonnut. Nyt vaihdoin hoidot Tampereelle esikoisen syntymän jälkeen ja diagnoosina oli että reuma aktivoitunut raskauden aika, joten kokeiltiin salazopyriniä, mutta ensin tuli migreeni ja sen jälkeen muistaakseni Lasko heitteli, joten lopetin.
Nyt sain seurannan äippäpolille hieman vahingossa, kun neuvolalääkäri oli kirjannut lähetteen väärin[emoji23].
Mutta aktiivisia tulehduksia ei juuri ole, verikokeet normaalit, mutta säryt vie yöunet.
 
Minulla oli edellinen raskaus ihan normaali seurannalla vaikka tosiaan reuma ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Lääkitystä ei ole ollut kun reumapoli ei halua hoitaa, oxiklorin ollut välillä mutta se ei ole tehonnut. Nyt vaihdoin hoidot Tampereelle esikoisen syntymän jälkeen ja diagnoosina oli että reuma aktivoitunut raskauden aika, joten kokeiltiin salazopyriniä, mutta ensin tuli migreeni ja sen jälkeen muistaakseni Lasko heitteli, joten lopetin.
Nyt sain seurannan äippäpolille hieman vahingossa, kun neuvolalääkäri oli kirjannut lähetteen väärin[emoji23].
Mutta aktiivisia tulehduksia ei juuri ole, verikokeet normaalit, mutta säryt vie yöunet.

Oho.. Ihmettelen. Reumanhoito tuntuu olevan nykyään aikalailla reumatologista kiinni. Minutkin siirrettiin tk:hon ja ollut tukkanuottaisilla kerran jos toisen 2013 dgn jälkeen.. biologiset (simponi/cimzia) oli myös vuoden aggressivivaiheessa. Toivon niin ettei kivut lyö päälle.. jaksaa vauva-arkea myöhemmin.

Hyvä että sait vaikka sitten vahinkona! :wink Kyllä reuman pitää olla hyvässä hoitotasapainossa raskauden aikana kivunlievityksineen. Ei muuten jaksa.. odotus ihan tarpeeksi keholle.
 
Tervetuloa Iidamariia! Muistaakseni täällä olisi sinun lisäkseksi kaksi muuta käyttäjää, joille olisi tulossa tuplat :)
 
Onnea Iidamariia tuplista! Millä fiiliksillä? Niin ja tervetuloa mukaan :)
 
Takaisin
Top