Alkuraskauden oireet ja mieliteot



Naavukka kirjoitti:
Minä olen kyllä syönyt Hollantilaisia mansikoita himooni tässä pari rasiaa, eikö saisi syödä kuin suomalaisia :O???


myönnän kans syöneeni, ku en oo suomalaisista raskinu maksaa 6e/ ½l.. pakastemarjoista sit taas oon syöny vaan suomalaisia, jos on tehny mieli jäisiä..
 
Kyllä neuvolan ohjeiden mukaan saa syödä ulkomaisiakin mansikoita, ainoastaan ulkolaisia vadelmia ei suositella (koska ne usein kastellaan/lannoitetaan suihkuttamalla lantavettä ja voi tulla kolibakteeri) ja pakastemarjat käsittääkseni suositellaan ensin kuumennettavan 90 asteeseen.

Itse olen syönyt suomalaisia sekä espanjalaisia tuoreita mansikoita, mutta mielestäni vaan suomalaiset ovat paljon maukkaampia, niin siksi minä odotan niiden hintojen laskemista. :)
 
Tännään ostin taas mansikoita (espanjalaisia tällä kertaa) ja päädyinpä sitte nettikeskustelujen syövereihin, joisa ulkomaisista marjoista varoteltiin (toksoplasmoosiriski). No, aion nyt kyllä herkutella nuo mansikat tuosta kera kermavaahon, en jaksa alakaa kammoamaan kaikkea mahollista . Todella pienihän tuo toksoplasmoosiriski on...Hirviä marjavillitys nyt päällä, ja kotimaisia mansikoita en vielä raaski ostella. Ulkomaisia kirsikoita tuosa kuolailin kans.Nyt on makkara-kasvisnyytit foliokääreesä muhimasa ja kasviksiin & uusiin pottuihin mulla on kans joku ihime villitys päällä, samoin kalaruuat maittas! Maaginen 12 vkon rajapyykki ohitettu viime lauantaina ja maanantaina viimein se eka ultra...
 
Ei noissa neuvolan papereissa ainakaan lukenut mitään, ettei tuoreita ulkomaalaisia marjoja tulisi syödä. Ymmärrän pakastetut, niitähän suositellaan keitettävän ennen käyttöä muutenkin.
Eihän sitä kohta uskalla mitään syödä, kun kaikesta varoitellaan, vaikka neuvolasta sai kyllä aika hyvän listan kaikesta kielletystä. Ymmärtääkseni tähän kuuluvat: Pastoroimattomat tuorejuustot, maksa, raaka liha, tietyt kalalajit, pellavansiemenet, inkivääri.. mitä nyt tuli mieleen :) Noita nyt oon yritelly vältellä. Yhtenä päivänä mietin, voiko purkkitonnikalaa syödä tai raejuustoa ? En löytänyt kyllä kieltoakaan.

Mulla kanssa hirveä himo mansikoihin, herneisiin, luumuihin, vesimeloniin.. Herkkuja ei tee niinkään mieli,  vaikka oon aina ollut perso makeelle! Toinen susoikki on suolaiset ruoat, suolakurkku leivän päällä on ehdoton ja roskaruokaa tekis kanssa mieli!
 
mä oon ainakin syönyt fetaa, raejuustoa ja tonnikalaa ihan normaalisti, niin nyt kuin viimeksikin :)
 
Valion sivuilta kopioitu

Monia Valion juustoja voi nauttia turvallisesti raskauden aikana
Valio raejuustot. Valio raejuusto valmistetaan pastöroidusta maidosta ja valmistusprosessissa on useita lämpökäsittelyvaiheita. Siksi raejuusto katsotaan listerian suhteen vähäriskiseksi tuotteeksi.

Valio AURA® Pehmeä sinihomejuusto. Valio AURA® Pehmeä sinihomejuuston valmistusprosessissa on voimakas lämpökäsittely, joka tuhoaa mikrobit. Tuote myös pakataan kuumana, joten se on turvallinen myös raskaana oleville ja imettäville naisille.

Valio Viola® tuorejuusto. Valio Viola® tuorejuusto pastöroidaan valmistusprosessin aikana ja pakataan kuumana. Siksi tuote on turvallinen raskaana oleville ja imettäville naisille.

Valion kypsytetyt kovat juustot kuten Valio Polar®, Valio Edam, Valio Oltermanni®, Hyvä suomalainen Arki™ juusto, Valio Turunmaa®, Valio Salaneuvos® ja Valio Lappi® ovat turvallisia myös raskauden ja imetyksen aikana.

Valio sulatejuustot. Valio sulatejuustojen kuten Valio Koskenlaskija® , Valio Olympia, Valio Polar® 9% levittyvän ja Valio Oltermanni® levittyvän valmistusprosessissa on voimakas lämpökäsittely, joka tuhoaa mikrobit. Tuotteet pakataan myös kuumana, joten se on turvallinen myös raskaana oleville ja imettäville
 
Huh hienoa :)! Minä olen kanssa aiemmin ollut sellainen suklaasyöppö, mutta nyt vaan ei pysty. Kaikki raikas, marjat, salaatit ja hedelmät on in ja uudet perunat! Niihin on myös minulla hirveä himo!
 
mulla oli edellisessä raskaudessa klo 12-15 välillä pahaolo vielä näilläkin viikoilla jos söi jotain, 
nyt oon huomannut ihan saman.. aika menee vain sohvalla pötköttäessä ettei tuu yrjö, jos poika nukkuu tuohon aikaan :)
 
Mulle ei maistu liha ollenkaa missää muodos... Tein eilen kanaa ja riisiä ja kana on mun herkkua, niin ei, ei sit millää mene alas, söin sitte pelkkää riisii, ja se oliki sit tosi hyvää :D Sitruuna on kans nannaa, tilattii miehen kans pari viikkoa sit kanasalaattia niin ensimäisenä vedin sitruunan viipaleen naamaa ja se oli sit niin hyvää!!
 
Nyt mulle on tullut murovillitys! Fitness-muroja on mennyt jo pari pakettia ja nyt sitte ostin Elovenan täysjyvämuroja. Myös lempeän tulinen thai-ruoka maittaa, äsken väsäsin katkarapu-täysjyvänuudeli-kookosmaitokeiton, joka sisälsi kaikkea ihanaa ja terveellistä (tomaattia, paprikaa, pitkiä papuja, uutta sipulia, valkosipulia). Ja se mansikkavillitys vaan pyssyy, viimeksi eilen vetäsin litran espanjalaisia mansikoita. Uusia perunoita himotuttaa kans...:P Aikasta lailla siis terveellisen puoleisia nämä himotuksen kohteet.Ettei menis liian tervehenkiseksi niin aattelinpa iltapalaksi nautiskella mokkapalakaffet ;)
 
Tomaatit = nam! Niitä menee paljon nyt. Kahvi ei enää maistu. Eka oudoksi koettu mieliteko et join purkillisen piimää ja ai että ku oli hyvää :D aiemmin en oo suurempi piimän ystävä ollu. Vielä ainakaan ei oo tehny mieli mitään suolasen ja makeen yhistelmää tai kaarnaa tms. No kaikkea ehtii vielä tulla :D
 
Takaisin
Top