Alkoholin käyttö miehillänne kun synnytys lähestyy?

Sarppiainen

Oman äänensä löytänyt
Moikka!

Aattelin mäki kirjottaa pitkästä aikaa, ku käyn aina lukemassa teiän kuulumisia kännykällä ja siinä en saa jostain syystä vastatattua.

Mut mielenkiinnosta kyselen et mitenkäs teiän perheissänne miehen alkoholin käytön kanssa nyt kun synnytys alkaa lähestyä kun on pikkujoulua, joulua, uutta vuotta tulossa, ootteko sopinu pelisääntöjä?

Mä  sanoin mun miehelle viikolta 37 saa olla selvinpäin ja kyl mietin et ehkä jo nyt kun on vaavi kerran on jo laskeutunut (kuulostaa et hän ois kova kännäämään siis juo maks kerran kuussa vähän enemmän.) Kun meiltä on synnärille 100km ja matka jännittää mua muutenkin ja lähimmät sukulaiset asuu 100km päässä.

Niin mites muilla? ku tuli kaveriporukassa puheeks niin osan mielestä oon (varsinkin miespuolisten) hirveä tiukkis asian suhteen. Niille vaan totesin et hei mä oon ollu selvinpäin koht vuoden eikä tunnu missään niin kyl mieski voi olla sen maks pari kuukautta.




 
Meil ei onneks tota ongelmaa oo, ku kumpiki niin harvoin muutenki on ottanu. Muutaman kerran vuoteen ehkä. Ja mies tekee töissä niin pitkää päivää että mieluiten oon huomannu et käyttää vapaa-ajan kunnolla nukkuen ja olemal mun ja koirien kanssa. :)
 
Meilläkään ei mitään ongelmia kyseisen asian suhteen. Mies ottaa harvoin yhden tai kaksi olutta saunan yhteydessä ja siihen se sitten jääkin. Eikä mies ole innokas baareilija :)
 
Meillä mies ottaa yleensä 1-2 viikonloppuna kuussa. Juurikin nyt on työpaikan pikkujouluissa ja muita ei olekaan tiedossa nyt ennen joulua. Jouluna ollaan perheen kanssa johon ei kuulu alkoholi. Uutta vuotta mies itse mietti, täytyisikö hänen olla selvinpäin mutta aion antaa hälle luvan juhlimiseen jos ei vaan synnytykseen viittaavia oireita ala tulla ennen sitä. Sit kuitenkin ainakin koko tammikuu tulee olemaan tipaton niin uutena vuotena voi vielä ottaa. Tilanne on tietysti eri, jos mies ei itse halua lähteä tai synnytys voi olla lähellä. Meillä kuitenkin la "vasta" 11.1 ja vauva on pienempi viikkoihin nähden niin luulen ja toivon että yli mennään lasketusta ajasta. Näin siis meillä.

Meillä molemmat isovanhemmat asuvat samalla paikkakunnalla joten esikoiselle hoitaja löytyy varmasti ja huono tuuri sattuu jos just sillon käynnistyy synnnytys kun mies on pahimmassa kunnossa :D

Joten Sarppiainen, mun mielestä vielä miehes voi rauhassa mennä jos ei ole synnytykseen viittaavia oireita vaikka ainahan niitä ei ole kun synnytys käynnistyy :D Mut itse antaisin kyllä vielä mennä sinunkin tilanteessa!
 
mun mies ottaa n. 1-2 krt/kk, oon sanonut, että synnytyksen lähestyessä voi olla ottamattakin tai jos ottaa, määrät on syytä olla kohtuullisia. munkin mies lähti just pikkujouluihin, jonne vein hänet autolla, tulee varmaan mittarilla takas tms. ehkä hän itsekin tajuaa, että synnytys voi alkaa milloin tahansa, ja huolehtii loppuaikana, että on ajokuosissa. en stressaa siitä enempiä, voinhan mä soittaa "lanssinkin" jos mies ei kykene ajamaan.
 
Meillä miehen työpaikan pikkujoulut jo ohi ja ei vissiin muita pikkujouluja edes luvassa. LA:kin vasta tammikuun lopussa, joten en usko että on ongelmaa. + vielä se, että mies on nyt ollut paljon vähemmällä juonnilla, kun normisti mun raskauden alusta alkaen kun tekee ihan "hullun lailla" töitä. Onko muut huomannu, et "pitää päteä" talousasioissa, kun lapsen tulo lähenee?

Toisaalta mun mies joi aiemmin noin kerran kuussa et ei niin hirveesti "liikaa".. ainoa ongelma näissä "kuukausikänneissä" oli se, että vetää liikaa kerralla viinaa - eli ei osaa juoda kohtuudella. Mut uskosin, että haluaa olla ajokunnossa tammi- helmikuussa et ei kait ongelmaa...
 
Meil ei tota ongelmaa myöskään ole. Mies tosi harvoin käy missään kavereiden kanssa, ja silloinkaan ei välttämättä mitään ota. Saunaoluen saattaa silloin tällöin juoda, mut sekin jää siihen yhteen ja sekin tapahtuu ehkä maksimissaan kerta viikkoon. En siis oo tuollaista asiaa huolehtinu ees.. Luulen et seuraavan kerran kun mies enempi ottaa niin on sit varpajaisissa, ja nekin on sit vasta kun Piiperö on syntynyt.. :D
 
No joo kyl meilläkin saunoessa se yks aina otetaan ja itehän sen sille kaupasta aina raahaan et eipä voi siitäkää ku itteään onnitella. :D

Mut en oo kyl huomannu mitään pätemistä talousasioilla, raha asiathan ne oli suurimmat mitkä huoletutti jo alusta alken ku on lainat ja kaikki muut, mut ollaa jonku näkönen suunnitelma tän elämisen kanssa tehty niin ei sitäkään jaksa enää stressata.

Kotona oon kyllä huomannu että kaikki semmoset keskenjääneet asiat on alkan pikkuhiljaa menee kuntoon ja remontti saatiin tos kesällä tehtyä.

Mut kotitöissä ehkä vois olla nyt petrattavaa, varsinki nyt ku itellä on noita kipuja. Tekeehän se toki jos pyydän ja oma-alotteisestki imuroi ja ruan tekee. Mut muuten oon hoitan kaikki melkein, mietinki tossa yks pv et jos jätän viikon ajan tekemättä kotona kaiken sen mitä normaalisti teen ni huomaiskohan se edes. :D
 
Teidän viestejä lukiessa tajusin etten ole mielestäni turhaan avokille motkotttanut..hän juo joka viikonloppu ja jos on ollut pidempiä lomia hän juo nekin. Olen aivan totaalisen loppu. Tämänkin viikonlopun hän on ollut mykkäkoulua ja minä olen nukkunut sohvalla. Mies jo totesikin kun mainitsin juomisesta että ei kai tässä sitten muuta kun erotaan...ei ole enään kun n 6 vko laskettuun aikaan ja nyt joudun stressaamaan mihin tämä tilanne menee ilmeisesti kalja on hänelle minua ja vauvaa tärkeämpi. Olen täällä yöt pillittänyt ja valvonut eikä hän edes yritä puhua. kuin voi ihminen olla noin kylmä =( ja miksi juuri n
 
laura_: meillä oli vähän samanlaista aikaisemmin, joskin mies ei ihan joka v-loppu vetänyt mitään perseitä, mut otti kuitenkin. mä tein mun miehelle selväksi, etten ala sit huolehtii kolmesta lapsesta, eli hänen on tehtävä jotai tolle alkoholinkäytölle. nyt tilanne on se, että mies ottaa tosiaan 1-2 krt/kk ja muulloin saattaa olla muutama saunakalja tai sit ykkösolutta. kysyin eilen tuota asiaa, et meinasiko kaljoitella sit ku mulla alkaa synnytys lähestymään, johon hän sanoi, että aikoo sit olla valmiustilassa eli kokonaan ottamatta.

tuommoinen erolla uhkaaminen, jos pitää kalja jättää/vähentää tuntuvasti, ei oo mistään kotoisin eikä kuulu aikuiseen parisuhteeseen ollenkaan. jos oikeesti pitää tuollaisessa tilanteessa miettiä, et vauva ja vaimo vai kalja (mun mielestä tuontahtinen kaljoittelu ei kuulu lapsiperheeseen), niin ei ehkä oo sun juttu. pahimmassa tapauksessa sulla on sit kaksi lasta hoidettavana ku vauva syntyy etkä sä pääse ikinä itse mihinkään ja voi jättää vauvaa ukolle, koska eihän kaljoittelevaan ihmiseen ja hänen hoitokykyyn voi luottaa ollenkaan. sun ehkä pitää laittaa ukko seinää vasten, et se on joko kalja tai te vauvan kanssa. jos valitsee kaljan niin se on sit harvinaisen selvää, mikä oli tärkeintä hänen elämässä.
 
laura kuulostaa kyl et miehelläs on jonkin sortin ongelma tuon alkoholin kanssa. Turvallisempi lapsen kannalta olis jos miehesi asuisi kokonaan eri osoitteessa. Ei tuollainen alkoholin käyttö kuulu todellakaan lapsiperheeseen.
Ja kun miehesi uhkaa sinua erolla, parempi on kun tosiaan muutatte erilleen, kyllä se miehesi alkaa sitten tajuta mitä on menettänyt! Ja luultavasti "tulee häntä koipien välissä takaisin". Ja alkoholistille on turha "motkottaa", se ei sitä ymmärrä kuitenkaan.

Meillä ei juoda koskaan saunakaljoja. Sitten kun mies lähtee juomaan, juo sitten kunnolla (joskus liikaakin mutta ei häiritse meitä kotona, eikä tee tyhmyyksiä) ja sit kun on perheen kanssa kotona, on myös sitä.
 
Heippa! Meillä ei myöskään ongelmaa asian suhteen, mies juo ehkä 2krt vuodessa ja todella vähän silloinkin.. ei mitään perseitä ole vetänyt vuosikausiin.. saunaolut menee sillon tällön, mutta ei mitenkään säännöllisesti sekään. Ja myös joulu ja uusi vuosi alkoholittomat olleet jo pidemmän aikaa.. Jotenkin molempien intresseistä toi alkoholi on poistunut sitten nuoruusvuosien :) Mutta ymmärrän murheen monilla asian suhteen, jos la lähellä joulua/uutta vuotta koska alkoholi perinteisesti Suomessa kyseisiin juhliin liittyy..
 
Laura. Inhottava tilanne, eikö se ymmrrä mitä tekee sulle ja lapselle kun joudut vielä sen takia stressaamaan. :/ Mua inhottaa tommonen ettei voi ajatella ku sitä omaa persettään. :(
 
Mä oon aika samaa mieltä Della79 ja Hempan kanssa heidän terveisistä lauralle... Tunnen pari samanlaista tapausta joissa miehen biletysvaihde on mennyt perhe-elämän edelle, ja molemmat tapaukset päässtyi eroon, valitettavasti. Kummassakin mies lopulta tiedosti ongelmansa, muttei yrittänyt tarpeeksi tehdä sille mitään. Ja yhtälö känninen aikuinen & pieni vauva ei minun mielestäni ole mistään kotoisin ja parempi on sitten rauhoittaa vauvan elämä vaikka sitten niin radikaalilla keinolla että miehellä on oma osoite - ja tapaa lasta vain selvin päin.

Meilläkään ei viinan kanssa varsinaisesti ole ongelmaa. Mies ottaa nykyään harvoin, lähinnä juuri pikkujouluissa ja muissa vastaavissa juhlissa. Itseä on vain viime aikoina alkanut ärsyttää se mentaliteetti et "kun harvoin otetaan niin otetaan sitten kunnolla", eikä niissä kemuissa ole sillä läträämisellä sitten paljon mitään rajaa. Onneksi mies on itsekin sanonut että kun LA lähestyy, hän on sitten varalta ottamatta mitään. Toivottavasti varpajaisetkin pidetään kun olen vielä laitoksella niin ei tartte katella... Kotiutumisen jälkeen saa kyllä kohtuudella ottaa joskus jos kiinnostaa, mutta itse aion pitää rajaa kyllä siinä et vauvan lähelle ei kenelläkään kännissä ole asiaa, ei edes isällä...
 
Bandida, meillä on myös "sääntö" että vauvan/lapsen lähelle ei tulla humalassa. Toki poika on nähnyt isänsä humalassa mutta kotona ei mies juo (enkä tietty minäkään sillon kun kävin viihteellä ennen raskautta). Lapsen turvallisin paikka on kotona monta ekaa vuottansa ja siellä hänen ei tarvitse nähdä mitään "erikoista käyttäytymistä" kuten humalaisia ihmisiä.

Varpajaisia meillä mies ei viimeksi viettänyt ollenkaan. Oltiin perhehuoneessa se kaksi päivää mitä sairaalassa oltiin ja mies oli tietty koko ajan meidän kanssa. Ekan kerran pojan syntymän jälkeen mies lähti viihteelle pojan ollessa kahden viikon ikäinen. Ja se sopi mulle hyvin. Jonkinlainen rytmi oli jo muodostunut ja koin että pystyin jäämään vauvan kanssa kahdestaan niin että mies oli yötä poissa kotoa.
 
En ole kyllä tuollasta asiaa edes miettinyt, ehkä se vaan kertoo siitä ettei alkoholi ole meidän perheessä ongelma.
 
Meillä ei varmaankaan mitään varpajaisia edes tule, noi 4 karvaista ystävää rajoittaa menoja kuitenkin aika urakalla. :) Sekin pitää sitten kattoa että kuka niiden kanssa tänne tulee jos synnytyksessä kestää, tai sitten on miehen tultava kotia. Mutta jos synnytys menis suht nopeesti ni ei karvaistenkaan tarvisi pitkää aikaa yksin olla. 8-9h han ne joka tapauksessa on tottuneet olemaan parhaimillaa yksin jos molemmilla on aamuvuorot sattuneet samaan aikaan, mutta sen pidemmäksi aikaa en missää nimessä voi niitä jättää. Jospa siinä ei kauempaa menisi niin ei tarvitisi niille hoitajaa järjestellä. :)
 
Täytyy vielä lisätä, et mie en oo ikinä nähny ees tota miestäni kunnolla humalassa. Yleensä siis osaa lopettaa ja vaihtaa veteen muutaman jälkeen. Tyttö ei oo ikinä nähny kumpaakaan meistä humalassa, enkä usko että tulee näkemäänkään aikoihin. :) En vaan itse tykkää juoda jos tyttö on mukana, en ees sitä yhtä yleensä. Mies saattaa yhden ottaa, maks 2 mutta sama juttu, että jos tyttö on mukana, niin enempää sekään ei ota. Miusta hyvä näin! :)

Varpajaiset tosiaan oon miehelle luvannu. :D Piti mies viimeksikin varpajaiset tosiaan. Olikohan viikko synnytyksestä. :) Meille tuli silloin siksi illaksi miun äiti auttelemaan vauvan kanssa. Tälläkin kerralla pyydän varmaan äitiä tai siskoa siihen illaksi apuun, tai sit mennään koko poppoo mummolaan. Katsotaan nyt sitten, kun ajankohtaiseksi tulee.. :)
 
Mulla hiukka sama kuin Hannanilla. Musta se on aika itsestäänselvää, että synnytyksen lähestyessä nekin isät, joille maistuu, jättää viinaksensa ottamatta. Pikkujoulut, joulu, uusi vuosi tai muukaan juhlapäivä ei voi olla syy vetää kännejä varsinkaan jos kotona on viimisillään oleva oma nainen.

Me ollaan pari, joka tykkäsi käydä parilla silloin tällöin ja joskus oikeen kunnolla tuulettumassa mutta lapsen tulo on asia, mikä meillä ainakin sisäänrakennetusti jätätti alkoholin pois, minulla heti ja avomiehellä nyt lähempänä h-hetkeä. Kyllä sitä kerkii vielä jos jonkinlaisia juomia nauttia :)
 
ei tässä nyt heti 7 vuoden yhdessäolon jälkeen pillejä pakata pussiin ja lähdetä, mutta kyllä tähän on muutos tultava. Sen olen tehnyt selväksi hänellekkin, että samaanmalliin ei voi jatkua, kun vauva syntyy ja jos näin käy sitten tulee varmasti ero. Minun äitini on alkoholisti joten tiedän kyllä missä menee kohtuuden raja. Ehkä tämä on jotain tulevan jännitystä ja "elämän muutoksen" tuomaa stressiä hänelle, jonka takia nyt on lähtenyt homma hieman lapasesta (toivon ainakin näin). Tänään hän jopa pyysi anteeksi. Tätä sanaa ei usein kuule joten uskon, että hän jopa tarkoitti sitä. toivotaan parasta ja pelätään pahinta jatkon suhteen
 
Takaisin
Top