Alanvaihto

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Oletteko vaihtaneet alaa? Pitikö kouluttautua uudestaan kuinka kauan?

Vähän oon alkanut miettiä, pitäisikö vaihtaa. Töihin ei ole yhtään ikävä. Ehkä siksi haaveilen, että olisin kotona kunnes vauva täyttää 3.
 
Heippa, onko täällä kokemuksia monimuotona opiskelusta amk pohjalla? Onko kuinka haastavaa yhteensovittaa lapsiperheessä, jossa molemmat vanhemmat käy täysipäiväisesti myös töissä. Itse olen tätä alkanut pohtimaan kun alanvaihto kiinnostaisi, mutta talous ei anna periksi lähteä päiväopiskeluna opiskelemaan joten siinä mielessä monimuoto olisi minulle sopivampi.
 
Itse vaihdoin alaa kun huomasin ettei silloinen työni ollutkaan sitä mitä kuvittelin. Luin ensin 4 vuoden amk-tason ammatin itselleni alalta jossa työtilanne oli todella epävarma ja kilpailu erittäin kova. Halusin varmemman tulolähteen ennen perheen perustamista ja lähdin lukemaan täyspäiväisesti ja kovalla kiireellä uutta amk-tutkintoa toiselta alalta. Koko opiskeluajan tein töitä sivussa ja illat kouluhommia. Valmistuin vähän päälle 2 vuodessa (normi opiskeluaika 3,5 v). Vaati kyllä kovaa työtä ja paljon oma-aloitteisuutta. Lomia en pitänyt lainkaan tuona aikana ja rahoista oli tiukkaa, mutta kannatti. Sain töitä jo ennen kuin valmistuin.
Olin opiskellessani vielä lapseton eli siinä mielessä oli helpompaa lähteä tähän kaikkeen, mutta luokallani oli monta yh-äitiä myös alaa vaihtamassa. Hekin saivat kaikki tutkintonsa suoritettua, joskin heillä kesti vähän pidempään esim. lasten sairastelun takia.
 
Mä ajattelin vaihtaa alaa ja hain syksyksi opiskelemaan hoiva-alalle. Saa nähä pääsenkö. :happy:
Tykkään tosi paljon nykyisestäkin työstäni, mutta haluaisin olla enemmän hoitohommissa mukana.
 
Täällä kans yks joka nyt vaihtamassa alaa, asiapohjalta yritän päästä ammattikorkeakouluun... monimuotona meinasin opiskella mikäli pääsen sisään:shy: ammattiin valmistumiseen menisi 3.5 vuotta.
 
Itseänikin kiinnostaa alan vaihto. En vain tiedä pienen vauvan ja koulun yhdistämisestä. Ei taida onnistua.
 
Täällä kanssa toivottavasti yksi alanvaihtaja! Nyt it-alalla tullut työskenneltyä ja todettua ettei tämä ole se minun juttu ollenkaan, kova stressi ja kiire jatkuvasti, sekä pelkkää päätteellä istumista. Kuitenkin tullut näissä vuosissa saatua säästöön sen verran, että voisi palata opiskelemaan vielä. Yliopistopohjalta kävin nyt amkin valintakokeissa ja 15.7. tulee sitten tieto valinnoista. Hyvin ainakin tuntui menevän, joten toiveet ovat korkealla. Sosiaali- ja terveysalalle monimuotokoulutukseen tuli haettua ja vähän jännittää miten vauva ja opinnot sopivat yhteen, mutta yrittänyttä ei laiteta. Yrityksenä on siis suorittaa tutkinto hoitovapaan aikana ja toivottavasti aikaisemmista opinnosta saisi jotakin edes hyväksiluettua. Lapsen suhteen toimistotyö olisi kyllä niin näppärä, kun töitä voi tehdä etänä ja työajat ovat joustavia, mutta onneksi mies viihtyy toimistotöissään ja saa sitten osallistua lastenhoitoon ihan urakalla kun minä lähden iltaisin koulunpenkille. :hilarious:

Tsemppiä kaikille kouluihin hakijoille!
 
Täällä kanssa toivottavasti yksi alanvaihtaja! Nyt it-alalla tullut työskenneltyä ja todettua ettei tämä ole se minun juttu ollenkaan, kova stressi ja kiire jatkuvasti, sekä pelkkää päätteellä istumista. Kuitenkin tullut näissä vuosissa saatua säästöön sen verran, että voisi palata opiskelemaan vielä. Yliopistopohjalta kävin nyt amkin valintakokeissa ja 15.7. tulee sitten tieto valinnoista. Hyvin ainakin tuntui menevän, joten toiveet ovat korkealla. Sosiaali- ja terveysalalle monimuotokoulutukseen tuli haettua ja vähän jännittää miten vauva ja opinnot sopivat yhteen, mutta yrittänyttä ei laiteta. Yrityksenä on siis suorittaa tutkinto hoitovapaan aikana ja toivottavasti aikaisemmista opinnosta saisi jotakin edes hyväksiluettua. Lapsen suhteen toimistotyö olisi kyllä niin näppärä, kun töitä voi tehdä etänä ja työajat ovat joustavia, mutta onneksi mies viihtyy toimistotöissään ja saa sitten osallistua lastenhoitoon ihan urakalla kun minä lähden iltaisin koulunpenkille. :hilarious:

Tsemppiä kaikille kouluihin hakijoille!
Minkälainen oli pääsykoe? Itsekin meinaan syksyn hakuun osallistua ja toi pääsykoe on mietittynät... onko millaisia matikan tehtävät entä kielet? Ja tosiaan samalle alalle meinasin :wink
 
Minkälainen oli pääsykoe? Itsekin meinaan syksyn hakuun osallistua ja toi pääsykoe on mietittynät... onko millaisia matikan tehtävät entä kielet? Ja tosiaan samalle alalle meinasin :wink

Nythän tuo pääsykoe oli kahteen kertaan koronan vuoksi ja toiseen vaiheeseen karsittiin porukkaa etäkokeella. Käytännössä se oli ihan sama koe, mutta esimmäinen tehtiin kotona ja toinen valvotuissa tiloissa.

Matikat oli minusta ihan perus yläasteen laskuja, mutta ehdottomasti kannattaa omaa laskurutiinia treenata, jos ei ole hetkeen joutunut pyörittelemään yhtälöitä auki. Kaikki tehtävät olivat monivalintoja, joten välivaiheistakaan ei tarvinnut murehtia, eikä laskinta tarvinnut.

Päättelyosuus muistutti ehkä jotain ala-asteen matikkaa, esim. kun Maija oli poiminut 10 punaista omenaa ja Liisa 5 vihreää omenaa, niin kuinka monta oli heidän yhteisessä korissa.

Kielien osuudet olivat aika samanlaiset keskenään ja itse ainakin hyödynsin ctrl+f molemmissa :hilarious: Olen aika hidas lukija ja lapsuudessa diagnosoitu lukihäiriö, mutta kyllä näissäkin kerkesi vastata kaikkii, vaikka näperälle menikin. Englannissa oli aika vaativaa sanastoa, ei ihan semmoista mitä perus arjessa/töissä itse käyttää.

Etiikassa kyseltiin että sisältääkö kyseiset väittämät eettisen näkökulman ja yllättävän hankala. Tässä kannattaa perehtyä lukion filosofian kakkoskurssiin, ainakin itsellä se tuntui auttavan.

Tosin itsellä aika vahva matikan osaaminen, joten siksikin nuo varmasti tuntuivat helpoilta ja ekassa vaiheessa tulikin täydet pisteet, mutta sitten kielet ja etiikka oli niitä itselle haastavampia alueita, vaikka ihan ok nekin menivät, mutta täysiä pisteitä on ihan turha odottaa.:bookworm:

Aina se kannattaa yrittää, ei siellä ole mitään menetettävää! :grin
 
Muokattu viimeksi:
Itse olen amis pohjalta yrittämässä ja toi matikka on se mikä stressaa kun ei kuulu niihin mun vahvuuksiin enkä ole joutunut yhtälöitä tai prosentteja laskemaan piiiiiiiiiiitkän aikaan... vahvuudet on ennemmin siellä kielten puolella:) Oliko mitään tulevaan ammattiin liittyvää tehtävinä?
 
Itse olen amis pohjalta yrittämässä ja toi matikka on se mikä stressaa kun ei kuulu niihin mun vahvuuksiin enkä ole joutunut yhtälöitä tai prosentteja laskemaan piiiiiiiiiiitkän aikaan... vahvuudet on ennemmin siellä kielten puolella:) Oliko mitään tulevaan ammattiin liittyvää tehtävinä?

Etiikka tulee tosiaan vain sosiaali- ja terveysalalle hakeville. Mutta mitään soveltuvuusosiota ei ole. Kaikki tehtävät mittaavat yleisiä valmiuksia ammattikorekakouluun ja perustuvat peruskoulun oppimäärään, joten ammattikoulupohjalta pitäisi olla ihan yhtä hyvät valmiudet kuin mualtakin.

Tosiaan päättelykyvystä, etiikasta ja matikasta max pisteet ovat 20 ja suomesta ja englannista 10, joten kannattaa kyllä iltapuhteiksi tehdä ensimmäisen asteen yhtälön ratkaisuja, prosenttilaskuja, yksikkömuunnoksia ja muita älypähkinöitä. Mitään vaikeita tehtäviä ei ole luvassa, mutta aikaa ei ihan mahdottomasti ole ihmetellä, niin joku käry pitää olla. Prosenttilaskut ovat kuitenkin esim. sairaanhoitajille käsittääkseni ihan arkipäivää lääkelaskuissa.
 
Etiikka tulee tosiaan vain sosiaali- ja terveysalalle hakeville. Mutta mitään soveltuvuusosiota ei ole. Kaikki tehtävät mittaavat yleisiä valmiuksia ammattikorekakouluun ja perustuvat peruskoulun oppimäärään, joten ammattikoulupohjalta pitäisi olla ihan yhtä hyvät valmiudet kuin mualtakin.

Tosiaan päättelykyvystä, etiikasta ja matikasta max pisteet ovat 20 ja suomesta ja englannista 10, joten kannattaa kyllä iltapuhteiksi tehdä ensimmäisen asteen yhtälön ratkaisuja, prosenttilaskuja, yksikkömuunnoksia ja muita älypähkinöitä. Mitään vaikeita tehtäviä ei ole luvassa, mutta aikaa ei ihan mahdottomasti ole ihmetellä, niin joku käry pitää olla. Prosenttilaskut ovat kuitenkin esim. sairaanhoitajille käsittääkseni ihan arkipäivää lääkelaskuissa.
Kiitos tästä hynne:) Pitää alkaa googlettaa matikan tehtäviä! Nousta yhtälöistä ja prosentti laskuista on jo ikuisuus kun niitä laskenut:nailbiting: mies pääsee tutoroimaan:bookworm:
 
Turhauduin vanhan alan uranäkymiin ja ylipäänsä tulevaisuudennäkymiin koko alalla, joten muutama vuosi sitten aloin lukea toista maisterintutkintoa oikiksessa. Tähän asti olen suorittanut opintoja kokolailla oikeassa tahdissa päivätyön ohella, keväällä (kun oli la maaliskuussa) ilmoittauduin poissaolevaksi ja syksyllä olisi tarkoitus jatkaa äitiyslomalla opiskelua, kandin (eli notaarin) työ seuraavana. :) Olen tykännyt opinnoista tosi paljon, vähän jännittää oma työllistyminen näin vanhana aloittelijana.
 
Muokattu viimeksi:
Heippa, onko täällä kokemuksia monimuotona opiskelusta amk pohjalla? Onko kuinka haastavaa yhteensovittaa lapsiperheessä, jossa molemmat vanhemmat käy täysipäiväisesti myös töissä. Itse olen tätä alkanut pohtimaan kun alanvaihto kiinnostaisi, mutta talous ei anna periksi lähteä päiväopiskeluna opiskelemaan joten siinä mielessä monimuoto olisi minulle sopivampi.
Lapset olivat molemmat alle 4v ja itse tein vähintään 40h viikossa vuorotöitä kun opiskelin amkssa monimuotopuolella. Lasten isä teki normaalisti päivätyötä myös. Kolmessa vuodessa oli todistus kädessä kaikista "hidasteista" (perhe ja työt) huolimatta. Pääsin jo vuoden opintojen jälkeen tulevalle alalleni töihin.
Motivaatio on kaiken a ja o. Silloin tuollainen kombo ei tunnu raskaalta ollenkaan
 
Itseänikin kiinnostaa alan vaihto. En vain tiedä pienen vauvan ja koulun yhdistämisestä. Ei taida onnistua.
Mulla oli AMK monimuodossa luokkakaveri joka kävi synnyttämässä joululomalla ja istui opetuksessa taas ekana lähiviikonloppuna kun koulu alkoi tammikuussa. Valmistui alle kolmessa vuodessa.
 
Mulla oli AMK monimuodossa luokkakaveri joka kävi synnyttämässä joululomalla ja istui opetuksessa taas ekana lähiviikonloppuna kun koulu alkoi tammikuussa. Valmistui alle kolmessa vuodessa.

Aikamoinen uroteko! Olin ensimmäisestä lapsesta puoli vuotta sekaisin kuin seinäkello kun nukuin max 4h pätkissä imetyksen takia. En ole näitä superihmisiä muutenkaan, jotka jaksaa aivan kaiken. Vaatii paljon työtä ja järjestelyjä jaksaa. Jos vaikka sinne kouluun ees pääsisi joskus... se on mulle ollut aina se vaikein kohta, vaikka muuten ns. kympin tyttö olen ollutkin.
 
Täällä yksi alan vaihtaja myös. Lähdin opiskelemaan 4,5v amk-tutkintoa, kun odotin nuorintamme. Olen ollut opintovapaalla ja opiskellut päivätoteutuksena, ja oikeestaan kyllä ollut helpompaa kuin odotin. Lapset ovat päivähoidossa, joten opiskelu on ollut itselle se päätoiminen työ. Varmasti aivan eri tilanne on sitten, kun opintovapaa loppuu ja tarkoituksena olisi siirtyä monimuoto-opiskeluun ja tehdä osa-aikaisesti töitä samalla. Vanhempainvapaalla en kyllä tehnyt mitään kouluun liittyvää, ei vaan energiat olisi riittänyt ja halusin keskittyä vauvan kanssa olemiseen.
 
Jes, opiskelupaikka vastaaotettu! :cool05 Sitten vaan jännätetään, että miten syksyllä alkavat opinnot ja vauva-arjen saa itse yhdistettyä. :hilarious: Ihanaa kuulla kuinka monet ovat siinä onnistuneet! :happy:
 
Mun täytyy vaihtaa ainakin työpaikkaa kun ei lastenhoito onnistu näillä meidän työajoilla kun kumpikaan ei tee "toimistotyöaikaa". Ja samalla voisi vaihtaa kyllä alaakin. Tää on niin nähty.

Se vaan että mikähän se uusi ura sitten olisi. Olen jo aikaisemmin miettinyt esim. Hamashoitajaa tai välinehuoltajaa. Hoitoala kyllä työllistäisi varmasti.

Tykkään mieluummin omasta työpisteestä parin työkaverin kanssa kuin isosta joukosta ja hälinästä.

Pahin ongelma: osaanko opiskella? Ajatuskin luennoista, moodlesta, oppimistehtävistä, esitelmistä, näytöistä ym. nostattaa niskavillat pystyyn.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top