Minkälainen oli pääsykoe? Itsekin meinaan syksyn hakuun osallistua ja toi pääsykoe on mietittynät... onko millaisia matikan tehtävät entä kielet? Ja tosiaan samalle alalle meinasin
Nythän tuo pääsykoe oli kahteen kertaan koronan vuoksi ja toiseen vaiheeseen karsittiin porukkaa etäkokeella. Käytännössä se oli ihan sama koe, mutta esimmäinen tehtiin kotona ja toinen valvotuissa tiloissa.
Matikat oli minusta ihan perus yläasteen laskuja, mutta ehdottomasti kannattaa omaa laskurutiinia treenata, jos ei ole hetkeen joutunut pyörittelemään yhtälöitä auki. Kaikki tehtävät olivat monivalintoja, joten välivaiheistakaan ei tarvinnut murehtia, eikä laskinta tarvinnut.
Päättelyosuus muistutti ehkä jotain ala-asteen matikkaa, esim. kun Maija oli poiminut 10 punaista omenaa ja Liisa 5 vihreää omenaa, niin kuinka monta oli heidän yhteisessä korissa.
Kielien osuudet olivat aika samanlaiset keskenään ja itse ainakin hyödynsin ctrl+f molemmissa
Olen aika hidas lukija ja lapsuudessa diagnosoitu lukihäiriö, mutta kyllä näissäkin kerkesi vastata kaikkii, vaikka näperälle menikin. Englannissa oli aika vaativaa sanastoa, ei ihan semmoista mitä perus arjessa/töissä itse käyttää.
Etiikassa kyseltiin että sisältääkö kyseiset väittämät eettisen näkökulman ja yllättävän hankala. Tässä kannattaa perehtyä lukion filosofian kakkoskurssiin, ainakin itsellä se tuntui auttavan.
Tosin itsellä aika vahva matikan osaaminen, joten siksikin nuo varmasti tuntuivat helpoilta ja ekassa vaiheessa tulikin täydet pisteet, mutta sitten kielet ja etiikka oli niitä itselle haastavampia alueita, vaikka ihan ok nekin menivät, mutta täysiä pisteitä on ihan turha odottaa.
Aina se kannattaa yrittää, ei siellä ole mitään menetettävää!