Mua kauhistutti ensisynnytys esikoisen kohdalla jossakin raskauden puolivälin kohdalla sekä oikeastaan kaikki mitä siihen liittyi: kipu, repeämiset, leikkaukset sun muut jutut. Lisäksi olen kärsinyt pitkään neulakammosta enkä erityisesti rakasta sairaaloita... mutta sitten, outoa kyllä, mitä lähemmäs synnytyksen aika tuli, sitä levollisempi olo itselleni tuli. Jotenkin vaan sitä ajatteli että ei tästä nyt pääse yli eikä ympäri, ja meni miten meni niin vauva sieltä tulee! Kyllähän sitä aina kuulee kauhutarinoita ja tietää että kaikessa on riskinsä, muttei sille oikein voi mitään, pitää vaan antaa tulevan tulla.
Ei käyty miehen kanssa missään synnytysvalmennuksessa tai profylax-kurssilla, mutta pakollisella kahdella "vanhempainluennolla" Tukholmassa, jossa kätilöt kävivät läpi synnytykseen liittyviä käytännön asioita aina kivunlievityksistä keisarinleikkauksiin ja kaikkea siltä väliltä. Eli fakta rauhoitti kummasti :)
Ja ihan kun
La MaMakin sanoi, siitä että tietää vaihtoehtoja kivunlievitykseen ja miettii mikä mahtaa olla itselleen sopivin mahdollinen kivunlievitys, on paljon apua niin itselleen kuin kätilöillekin.
Vaikka omalla kohdallani kävi sitten kuitenkin niin että olin piikkikammostani johtuen ehdottomasti epiduraalia vastaan ja halusin muita vaihtoehtoja, mutta tiukan paikan tullen se piikki selkään olikin ihana pelastus ja tosi pieni paha! Eli en sitten kuitenkaan osannut varautua ollenkaan, vaikka luulin varautuneeni
Ihan kamalan paljon en halunnut lukea tai kuulla muiden synnytyskokemuksista etukäteen, enkä esim. pystynyt katsomaan tositv:n synnytyslaitos-sarjoja vasta kun oma synnytykseni oli ohi.
Ja se synnytys, se meni mukavasti, eikä itselleni jäänyt traumoja. Mieheni kokemus oli varmaan aika hurja sivustakatsojana, ja herkkänä tyyppinä ei halunnut mistään hinnasta leikata napanuoraa, vaikka hyvänä tukena muuten olikin koko synnytyksen ajan.
Tulevaa synnytystä en ole vielä juurikaan miettinyt, vaikka käyhän se välillä mielessä ja toki muistelen millainen se ensimmäinen kokemus oli, ja voisinko jotenkin itse tälläkertaa valmistautua paremmin. Ihan levollinen olo toistaiseksi siis tälläkin kertaa, kävi miten kävi.
Ainut asia mikä mua pikkuisen jännittää on se, löytyykö valitsemaltamme synnytyslaitokselta tilaa kun h-hetki on käsillä! Tukholman kätilöt ovat nimittäin jo pitkään (ja ilmeisesti tuloksetta) protestoineet surkeiden työolosuhteidensa takia, kuulemma yhdellä kätilöllä saattaa olla todella monta synnyttävää äitiä samaan aikaan, eikä laitoksilla ole tilaa. Aargh, ei tunnu kovin turvalliselta...
Esikoisen kohdalla jouduttiin odottelemaan kotona mielestäni tosi pitkään - mä kiljuin puhelimessa että nyt haluun jo tulla, mutta kun ei ollut tilaa niin ei auttanut muu kun odottaa. No, hyvin silti ehdittiin. Onneksi kakkosta synnyttävät ohjataan toiseen synnytyssairaalaan, jos siellä joka on valittu on täyttä. Pahin painajaiseni olisi synnyttää kotona tai tyyliin taksissa.