Aikaisin liikkeellä, mutta niin onnellinen..

Niinpä lumin. On oikeasti vitsit aika vähissä kun olo on mitä on. Mutta kyllä se pahoinvointi ennen pitkää loppuu, toivottavasti ennen synnytystä [;)] Mulla alkaa jo oksetus hiukan helpottaa, mutta heikko olo muuten. En vielä tosin uskalla hihkua, ties vaikka vaan pahenee!

Ja Malla, mulla tosiaan alko hurja pahoinvointi joskus siinä seitsemännen ja kahdeksannen viikon paikkeilla. En halua kuitenkaan pelotella [;)]
 
Tuosta pahoinvoinnista... Täällä sitä niin ikään edelleen odotellaan.... No edellisessä raskaudessakin oli niin, että ALKUraskaudessa ei oikeastaan ollut, mutta viikolta 32 synnytykseen (37+0) oksensin jatkuvasti. Siinä lopussa paino alkoikin laskea - sinänsä ei vaarallista, nimittäin niitä kiloja oli siihen mennessä kerinnyt tulla reilu 15.

Täällä ollaan oltu viimeaikoina pääkivun kourissa (tuokin tuttua parista raskaudesta...) ja nuo tuhruttelut kiusaavat edelleen. Lauantaina loppuivat ja sen jälkeen meni tähän päivään ilman tuhruja, mutta tänään on taas hiukka tuhrutellut ja hermot riekaleina.

Voi miten toivon, että tulisi hurja pahoinvointi tai muuten superselkeät merkit päälle, ettei tarvitsisi jatkuvasti olla pelko persiissä (hullu toivoo pahoinvointia, vaikka tiedän tasan tarkkaan mitä sekin pahimmillaan on, kakkosesta oksensin viikot 4-12 ja kolmosesta 6-13, nelosesta sitten lopun 32-37... JA etenkin kolmosesta oli pääkin haljeta ja makasin sängynpohjalla suurimman osan alkuraskaudesta)
 
Mulla oireina rintojen arkuus hyvä et mahallaan pystyy nukkuu. Pientä turvotusta on. Sormissa huomaa sen hyvin ku ei sormus mahu pois aamusin sormesta. Aamusin ku herää ni on kuuma vaik oon hirvee palelija, muulloin kyl palelen sekä pientä huonoo oloo on ku herään mut seki menee pois ku alan touhuu. Ja välil tuntuu et hermot meinaa mennä nopeemmin ku ennen. Vessas tulee käytyyn vähän useemmin ku ennen. Mut ei oo viel mitään sellassii oireita mitkä vaikuttas joka päiväseen elämään. 
 
Jospa näin vapun kunniaksi uskaltautuisin mukaan. Viikkoja 9 ja pahoinvointi jatkunut nyt kolme viikkoa. Maanantaina piti töissä oksentaa, onneksi kukaan ei kuullut :) En siis ole töissä vielä kertonut kuin muutamalle. Hain sitten sairaslomaa selkäkipujen vuoksi ja eilen töihin palatessa oksensin taas. Tänään tuntuu jo paremmalta, johtuneeko siitä, että on perjantai ja töitä jäljellä 9 päivää. Sitten alkaa työttömyys.

Innolla odotetaan molemmat ensimmäistämme. Yrittää ei tarvinnut, ekalla kierrolla tärppäsi. Vielä onnellisempi voisi olla, jos olo olisi parempi ja selkäkivut eivät tulisi enää takaisin.
 
täällä taas yksi onnellinen liittyy mukaan! viime viikolla plussasin ja nyt ois menossa 5+5..eli laskettu aika laskurin mukaan 26.12 [:)]
nyt on tasan vuosi siitä, kun alettiin kovasti tätä vauvelia yrittämään.. pääsiäisenä kovasti lueskeltiin jo laspettomuushoidoista kun epätoivo alkoi iskeä [:(] mutta kävikin näin että pääsiäisenä vauveli sai alkunsa! ihanaa :)
mulla alkoi kamalana tissikipuna, ennen kuin menkkojen olisi pitänyt alkaa. siitä ihmettelin jo että oiskohan tärpännyt, koska mulla ei koskaan tissit kipeänä! menkkamaiset alavatsan juilimiset alkoi viikkoa ennen menkkoja ja on kestänyt tähän päivään saakka..varsinkin ylösnoustaessa kivut voimistuu. mutta taitaapi olla normaalia :) vielä ei varsinaista pahoinvointia onneksi, mutta muutamaan päivään ei aamulla oo voinu hammasharjaa laittaa suuhun..se on ainut mikä on nyt alkanut yökkäyttään! mutta kaikki muuten hyvin täällä :)
 
[align=left]moiks....

Joo Vappu on nyt takana päin.. mulla alkoi torstaina todellinen huonovointisuus... en oo oksentanu mutta välillä on käyny lähellä.. Hajut on nyt ruvennu ällöttää tosi paljon (siis varsinkin Viina+joku ruoka yhdistelmänä) eli toi vapun vietto oli aika tuskasta kun mies tietty otti kavereiden kanssa muutomia ja sitten syötiin lihapullaa tms... hyi yök. ja sitten ku muutenkin joutu selvänä kattelee sitä kännäämistä... hieman rupes potuttaa, kun ei päässy ees lähtee himaan kun toiset halus viel olla ja olin tietty kuski... Tosin mies yritti olla lutunen osti mulle vappu pallon (sellanen sota tankkeri) [link=http://forum.vau.fi/javascript:void(addSmiley('body1',%20'http://forum.vau.fi/image/s13.gif'))] tiedä mitä sekin tarkoitti?? [/link]
Ja sit se yritti tuoda suklaata ja kaikkee, mutta kun oli niin pe***leen huono olo jo valmiiks, niin rupes ne helvetin suklaan tyrkyttämisetkin vit***aa...

Tulipas avautuminen... [:D]

Noh tuolla se nyt nukkuu kankkustaan pois, niin eiköhän tästä taas ihan hyvä päivä tuu... [:)][:)][:)]

[/align]
 
Täälä pieni verenvuoto loppunut, lääkärissä käyty ja tutkittu. Ensiviikolla varhaisultraan katsomaa onko kaikki kunnossa. Pahoinvointi, voi siis mikä PAHOIVOINTI! Heräämisen jälkeen n, 15-30min on hyvä olo ja sitte se lähtee. Monta kertaa oksentelua, iltapäiväksi hieman rauhottuu, mutta illaksi se taas alkaa, 3 kertaaki saa jopa oksentaa ennen nukkuman menoa ja välillä sekään ei riitä. Ruokavalioni koostuu lähinnä siitä mitä minäkin päivänä tuntuu pystyvän syödä, nyt on menossa kaakao, jäätelöt, mehujäät ja mehukeitot (mehukeittoja on kaikkein mukavampaa oksentaa...) siihen se taitaakin jäädä. Viileä ja raikas on suosikki.

 Olen jäänyt töistä sairaslomalle, koska työnteosta ei tule mitään jatkuvan oksentelun takia ja eikä enään voimat riitäkkään. Huomenna maanantaina on sitten neuvolaan varhaisempi aika missä katsotaan onko tiputukseen tarvetta. Olkaa onnellisia oireettomat, tämä jatkuva pahoinvointi pistää todenteolla masentamaan. Mitään ei jaksa tehdä ja mihinkään ei jaksa mennä, paras kaveri on tyyny ja wc:pönttö... [&o]
Innolla odotetaan pahoinvoinnin loppumista! =)
 
Kaikki sympatiani sinne pahoinvointien kouriin! Oon ite kuitenkin niin vähällä selvinny (toistaiseksi..) sen suhteen, viikonloppuna kotona ollessa ei pahemmin vaivaa, mut nyt viimeaikoina oon huomannu et töissä aamupäivät on vähän heikko olo, pitäis varmaan saada paremmin syötyä aamulla, mut ku ei oikein ruoka maistu. Ja tänään kyllä lounaalla saattoi herättää jo hieman ihmetystä, kun olin ihan hiljaa - oli vaan pakko keskittää KAIKKI energia siihen et saan syötyä, kun ruuassa oli kapriksia (joiden makua ei muka edes huomannu..) [:'(]

Mites muuten, kun oon ymmärtäny, et käytännöt vaihtelee tosi paljon eri kunnissa, esim. jossain kaikki odottajat pääsee varhaisultraan ja kaikilla neuvolakäynneilläkin jopa ultrataan(?).. Mille viikoille te ootte saaneet noita neuvola-aikoja ja ultria tai joko tiedätte, miten usein ultraan pääsette?? Mulla eka neuvola on 9. viikolla, ja ekaa varsinaista ultra-aikaa en oo vielä saanut..
 
Ekan neuvolan ajankohdasta en tiedä, että onko siinä jotain logiikkaa, suht aikasin kuitenkin. Itse olin viime viikolla. Varhaisultraan kai pääsee aika harvassa kunnassa, mutta yksityiselle voi varailla siihen aikaa sitten kun sydänäänet pitäisi alkiolla kuulua. Mitähän niitä ultria mahto olla, ainakin se alkuraskauden ultra ekalla kolmanneksella ja tokalla kolmanneksella rakenneultra. Sydänäänet kuunnellaan ainakin meillä jokaisella neuvolakäynnillä (paitsi nyt ekalla, olisi vissiin ollut liian aikaista).

Meillä muuten tehdään noi seulonnat eri paikassa, mistä syystä en saanut sitä alkuraskauden ultraa varata vielä. Kun siis nyt ekalla neuvolakerralla sen varmistivat että halutaanko osallistua niihin seulontoihin, jos ei oltais ni sitten ultra olis varattu kunnan omalle. Ilmeisesti. Mutta nyt siis varaan sen sinne toisaalle, jossa seulontatutkimukset tehdään.

Tuli vielä sellanen mieleen, että tietääkö mahdollisesti joku kun noissa seulontalapuissa luki, että toinen seulontatutkimus on se rakenneultra, mutta siellä EI selvitetä sukupuolta, vaan ainoastaan tehdään ne seulontatutkimukset, niin onko mulla sitten erikseen mukamas kunnalle oma rakenneultra, jossa saa selville sen sukupuolenkin? Tuntuu jotenkin hassulta, että jos sen sukupuolen voi selvittää sillon rakenneultrassa, mutta sitten eivät kertoisi koska kyseessä on seulontatutkimus eikä sukupuolenselvitys. No oikeestaan ihan sama. En ota mitään ressiä näistä, kuhan elelen täällä ja kattelen miten menee [:D] Tulevan äidin seesteys on selvästi tarttunut tänne [;)]
 
Pääskynen, tosiaan on monessa paikkaa otettu käytäntö, että sukupuolta ei erikseen juurikaan tutkailla. Sanovat pitävänsä tiukkaa linjaa, että sillä sukupuolella ei ole väliä, että puolvälin tienoilla ultrataan juurikin vaan rakenteelliset asiat. Vaan useimmiten taitavat silti suostua viekkaamaan, että kummalta näyttää, jos sitä siinä loppupuolella kysyy, ja sattuu olemaan otollinen kulma vauvalla tää nähdä. Vaan oon kuullut myös armottomia tylytyksiä, kun joku on "kehdannut" sukupuolta kysyä, että olisi saanut erittäin kylmää vastausta siihen uteluun. Tuolloin tuskin myöskään kunnalliselle pääsee erikseen, eli silloin sitten pitää kustantaa omasta pussista ultraus yksityisellä.

Mutta älkää surko sitä, käsittääkseni edelleen suurimmalle osalle annetaan kysyttäessä jonkunlainen veikkaus! :) (ja toisinaan erityisesti pojat saattavat näyttää kalleutensa jo ekassa (np/nt) ultrassa.

Huutelee taas tuolta viime vuotisista tää! :)
 
Aika hassua muuten tuollainen kylmä suhtautuminen, siis joillain. Eihän sillä varsinaisesti ole mitään väliä minkämerkkinen sieltä tulee, mutta onhan se nyt kiva tietää :) Ja mitäs se keneltäkään on pois. Tietysti jos siitä olis ihan älyttömästi jotain vaivaa niin ymmärtäisin toki. No, katsotaan kuinka muijan käy. Jos ei suostu kertoo ni eipä sekään haittaa, poika se kuitenkin on [:D]
 
Olipa mielenkiintoista, en ole aiemmin kuullut että tuosta sukupuolijutusta oltaisiin noin tiukkoja. Meillä on tulevan isän kanssa ollut keskustelua: hän ei haluaisi tietää, minä taas haluaisin - ihan käytännön syistä, vaikka ihan sama se on kumpi sieltä tulee. :) Mutta pehmitellään vielä...
Odottelen tässä että koska tulee kutsu ultraan. Kumma ettei ole vielä kuulunut, vaikka alkaa 11:sta viikko... Hesassa tietääkseni olis ensimmäiset seulonnat rv 10-12?

Mutta tsemppiä kaikille, onnittelut taas uusille!
 
Huomenta päivää...

Minulla oli kolmosta odottaessa hieman toisenlainen kokemus tuosta ultrasta ja sukupuolen ilmoittamisesta. Silloin hyppäsin TAYS:issa ylimääräisissä kontrolleissa (edeltävän ennenaikaisen synnytyksen takia), joissa aina ultrattiin niin kohdunkaula kuin muutenkin. Ja yksi lääkäri ei millään meinannut uskoa, kun minä sanoin, että EN halua kuulla kumpi siellä kellii. Kyllä se sitten aikanaan selvisi, että tyttö siellä kasvoi. Eihän tuo ennen syntymää tietäminen keneltäkään ole poissa, mutta ei myöskään se, että haluaa säilyttää jännityksen ja arvailla h-hetkeen asti. Jokaisen oma asia. Itse TIEDÄN nyt jo, että tällä kertaa tulossa on poika nro 4, sen verran eilenkin selkäkivut vaivasivat.

Minulla on ultraan tänään tasan kaksi viikkoa aikaa, niin se sieltä tulee vastaan, vaikka silloin kun terkkari ajan ilmoitti, tuntui että siihen olisi vielä ikuisuus! Huomenna olemme muuten menossa katsomaan meidän perheen uusinta tulokasta, joka syntyi eilen. Meillä on jo pitkään ollut koirakuume ja eilen sitten saatiin sellainen ihana puhelu, että eräs hauvamamma oli synnyttänyt neljä karvapalleroa! Eli heinäkuun alussa pienten tassujen tepsuttelua odotettavissa meillä!

Omaa napaa: Turhtuttelut jo reilun viikon poissa!!! Tilalle tullut muutamassa muussakin raskaudessa vaivannut himokkuus. Miesparka joutuu aina koville minun alkuraskauksieni kanssa, mutta omapa on syynsä, ilman häntä en tässä taas olisi.

JA voi herran jestas tuota vatsaa, muistuttaa jo palloa....... kaipa kohta koko maailma tietää, että tähän taloon on taas kerran tulossa toisenlaisiakin vauvoja kuin koiranpentuja.
 
Tolla sukupuolen veikkauksella kai halutaan myös välttyä siltä, ettei kukaan sitten närkästy, jos tuleekin vääränmerkkinen ;) Vaikka eiköhän se riittäis, että se vaan sanotaan selkeästi, että KOSKAAN ei kai kukaan ultran perusteella uskalla satavarmaksi sanoa! Näitä turvonneita häpyhuulia ja muita "vääriä" merkkejä kun on koko liuta...
 
Heissan!
tättärä: kiva verrata tahtia, kun sulla näyttää olevan LA samaan aikaan ku mulla. Joskin onhan siinä eroa, kun sulla on jo usempia lapsia ja täällä vasta ekaa odotellaan. [:)] Mutta siis, sulla on kahden viikon päästä np-ultra (eikö niin) ja mulla taitaa mennä vielä kuukausi.. Itse asiassa en ole tuota aikaa vielä edes saanut, mutta aiemmassa raskaudessa se ois ollut 13. viikolla, jos oisin niin pitkälle päässyt. Ens tiistaina ois sit eka neuvola, siellä kai saan myös ultra-ajan.. Voi kun olis jo kesäkuu, vois ehkä vähän rauhottua tän pelon ja epäluulojen kanssa, kun se eka kolmannes ois kunnialla takana!

Minuu kyllä kiinnostais tietää sukupuoli! Ei siksi, että sillä ois ns. mitään merkitystä et kumpi se on, vaan siksi että tuntuu, et pääsis jotenkin konkreettisemmin ajatuksissa ja valmistautumisessa eteenpäin - ois ihanaa ja jotenkin todellisempaa odottaa pientä tyttöstä tai pikkupoikaa kuin vauvaa... Ja ekan lapsen syntymässä riittää mulle silti jännitettävää ihan omiks tarpeiks, vaikka tietäsinkin sukupuolen... Mut mie oonkin kauheen utelias ihminen.. [;)]

Mut näin tässä vaiheessa mulle kyllä riittäis ihan vain se tieto, että tuolla masussa on kaikki hyvin!

Niin ja tervetuloa kaikille uusille odottajille! [:)] Tuolla nimilistassa on jo ihan kunnon liuta porukkaa!
 
Mä oon kanssa niin hirveän utelias, etten malttais olla tietämättä sukupuolta :) Plus että oon just niin "vanhanaikainen", että haluan ostella pojalle vaaleansinisiä autobodeja ja tytölle pinkkejä kukallisia :D Kesällä pitääkin hamstrata mahdollisimman pitkälle (siis kokoja ajatellen) niitä autoja tai kukkia kun on todnäk viiminen alennuksiin oikeuttava soppari töissä.

En edes muuten tullut ajatelleeksi, että joku suuttuisi väärästä veikkauksesta. Mutta tosiaan, meitähän on moneen junaan. Toivottavasti kaikki saa oman ultraajansa tekemään niin kuin itse haluaa tuon kertomisen suhteen :)
 
Tervehdys...

Tulinpa vain vinkkaamaan kaikille huippuideasta... Sykemittarilla tänä aamuna metsästin tuolta alavatsalta sellaisen 200+ -sykkeen!!!!! Eli siellä se sydän tikutteleepi ja yllättävän pienillä viikoilla sen itsekin löytää. Kokeilkaapa, jos teiltä suinkin löytyy sykemittari kotosalta! Jotenkin pahin jännitys hellitti ja ensi viikon perjantain ultraa odottelee paljon rauhallisemmalla mielellä, kun tietää, että joku siellä on!
 
Olipa hyvä idea, täytynee kaivaa tuolta jostain piilosta sykemittari ja etsiä pienen syke. :D Vautsi, toivottavasti löydän! :)
 
Takaisin
Top