Vau, kun saisikin tuollaisen kokemuksen, kuin Heppusella. :)
Mulla alkoi viimeksi supistukset illalla, mutta ajattelin pärjätä kotona niin pitkään kuin mahdollista. En saanut nukuttua koko yönä ja aamulla kuudelta lähdettiin sairaalaan. En ollut kuitenkaan vielä auki ja odoteltiin siellä pitkä tovi, ja mulla meni kivut jo siihen pisteeseen, että itkin hysteerisenä joka supistuksen kohdalla. Ja oikeasti olin etukäteen ajatellut, että mulla on korkea kipukynnys.
Suihkut sun muut ei auttaneet yhtään, ja sain lopulta ilokaasua. Se auttoi ehkä hetken, mutta lopulta sattui taas niin paljon, etten pystynyt hengittämään supistuksen aikana. Joskus 10-12 maissa olin vihdoin valmis epiduraalille ja se oli älytön helpotus. Meni yksi epiduraali, ja toinen. Olin saanut oksitosiinia jo jonkun aikaa, ja kalvot oli puhkaistu, mutta tuntui että mikään ei edennyt. Mulla oli älytön limatulppavuoto ja vihreä lapsivesi, ja makasin siinä lammikossa. Vauvan tilanteesta oltiin huolissaan, kun sen sydänkäyrä jatkoi nousemista ja välillä sydänäänet heikkeni. Olin pitkään 9,5cm auki, mutta mitään ei silti tapahtunut. Oksitosiinia oli jo maksimiannos ja viimeisin epiduraali alkoi hälvenemään ja kivut palaamaan. Koin tarvetta ponnistaa, mutta vauva ei ollut laskeutunut edelleenkään. Siinä sitten pidättelin ja vauvan sydänkäyrä näytti huolestuttavalta, joten lääkäri ilmoitti että mennään leikkuriin. Kello oli vajaa kahdeksan illalla.
Tähän väliin sanon, että mulla on ollut lapsesta asti haava- ja verikammo, enkä ollut vielä koskaan aiemmin leikkauksessa. Olin etukäteen puhunut kaikille, että tulen saamaan paniikkikohtauksen, jos joudun leikkaukseen. Ja niin sainkin. Itkin siis hysteerisenä, kun mua siirrettiin pöydältä toiselle ja kärrättiin saliin. Hoitajat nyppi siinä tohinassa koko ajan katetrista ja huusin kun se sattui, ja joku hoitaja kyseli muilta että 'siis sattuuko tätä, vai mitä tää huutaa?'. Samalla ne yritti rauhoittaa mua kertomalla että pitäis hengittää normaalisti, kun ei lapsi saa happea. Seuraavaksi mulle räyhättiin, kun olin niin jäykkänä, etten oikein saanut taivuttua siihen oikeaan asentoon epiduraalia varten. Yritin kyllä. Anestesialääkäri yritti rauhoittaa vertaamalla sitä hammaslääkärissä käyntiin ja luovutti turhautuneena, kun ilmoitin että sain edellisen kerran hammaslääkärissä paniikkikohtauksen. :D
Joten hyperventiloin koko leikkauksen ajan ja sain hetkeksi tytön näytille. En vain osannut oikein keskittyä siihen, kun tiedostin vain koko ajan olevani auki vatsasta.
Sitten sainkin rauhoittavaa ja muistan pari hassua pätkää heräämöstä sen jälkeen. Tyttö oli sillä välin isin paidan alla.
Olin pitkään sitä mieltä, ettei koskaan enää. Mutta nyt aion kuitenkin yrittää uudelleen alatiesynnytystä. Toivottavasti tästä kerrasta jää hyvät muistot ja tervehtyminen jälkeenpäin olisi helpompaa. :)