5. luukku

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
🌟⭐🌟 5. luukku 🌟⭐🌟
iStock-624697742.jpg


Taavetti huomasi lasten olevan hyvällä tuulella heti kun he tulivat äidin kanssa kotiin. Molemmat kertoilivat, että päiväkodissa opeteltiin joululauluja. Taavetti ei ihan tiennyt, mikä oli päiväkoti, mutta päätteli, että lapset menivät sinne kun vanhemmat menivät töihin. Elvi lauleli - niin kai se oli sitten joululaulu, kun laulussa mainittiin joulu. Vaan niin oli täysin erilainen, kuin ne mitä Taavetti oli kuullut aiemmassa kodissaan. Pian Eliaskin alkoi laulaa. Hänen laulunsa kertoi rekiajelusta kulkusten soidessa ja toi Taavetille muistoja menneistä talvista, mutta kovin oli sekin vauhdikas. Taavettia ihmetytti kovin moiset joululaulut. Missä oli joulun hartaus ja kauniit laulut, joita ennen laulettiin? Tokihan Taavetista oli mukava kuunnella lasten laulua, mutta silti vanha tonttu kaipasi vanhoja tuttuja lauluja ja harrasta joulutunnelmaa.

Lasten pyynnöstä isä laittoi illalla soimaan joululauluja. Nekin olivat Taavetin makuun liian vauhdikkaita, mutta alkoi hän hiljalleen tottua niihin ja huomasi heiluttelevansa jalkoja niiden tahdissa. Ainakin lapset tuntuu tykkäävän, tonttu tuumasi. Lasten ilo oli lähellä hänen sydäntä ja sai hänetkin iloiseksi.

Illalla laittaessaan lapsia nukkumaan isä sai Taavetin melkein onnen kyyneliin alkaessaan laulaa "joulupuu on rakennettu…". Taavetti huojentui ja ripaus joulun rauhaa löysi rauhoittamaan hänen levottomuutta. Edes yksi tuttu ja ennen kaikkea rauhallinen joululaulu. Lasten mentyä nukkumaan vanhemmat kuuntelivat lisääkin rauhallisia joululauluja. Ne olivat enemmän tontun mieleen, vaikka vieraita nekin olivat. Eniten Taavetti piti laulusta, joka kertoi tontusta, joka ei saanut unta. Se toi hänelle hänen vanhan kotinsa mieleen.

🌟⭐🌟

Keskustelun aiheena joululaulut. Esim. mitkä joululaulut on suosikkejasi?
 
Tykkään iloisista. Jingle Bell Rock, Rocking Around the Christmas Tree... Ja englanninkielisistä siis myös, joo. Jotkut raskasta joulua-laulut ovat kuitenkin ihan kivoja. Suomalaiset joululaulut on pääosin kamalan kolkkoja ja ikäviä. Iloitse siinä sitten, kun joku laulaa että hetken kestää elämää, sekin synkkää ja ikävää.
 
Mä en kyllä kans kuuntele joululauluja mitenkään erityisesti. Töissä noita perus renkutuksia kuulee ihan tarpeeksi 😅
Eniten varmaan tykkään semmoisista ei niin joulumaisista, kuten jotkut Suvi Teräsniskan
 
Mulla soi yleensä metalliversiot joululauluista. 😁🎅🏻🤘🏻 Mun lempparit on (versiosta riippumatta) Sylvian joululaulu ja Tulkoon joulu. Nyt vaan imetyshormonipäissään kaikki mollivoittoinen itkettää, joten suosin iloisempia rallatuksia, niistä ehkä Nisse-polkka on suosikki.

Hämmentävää, en oo mikään jouluttaja, mut tässä sitä ollaan listaamassa omia suosikkijoululauluja ja onpa mulla Spotifyssa ihan oma joululistakin. 😁🤔
 
Välillä tulee laitettua jouluradio päälle ja sieltä tulee sit mitä tulee. Nykyään mä tykkään eniten niistä hartaista ja koskettavista joululauluista (herkistyn nykyisin kyllä vähän kaikesta 😂). Joulua valmistellessa ja aattona tykkään laittaa taustamusiikiksi instrumentaalista, esim. pianolla soitettua ilman laulua, tai vaikka jazzahtavaa joulumusaa.
 
Mulla joululaulut on aina kuulunut jouluun ja toki musiikki kuuluu vahvasti elämääni. Ja oon muutenkin ihan joulu höperö 🎄🎼🎁🧑‍🎄
Raskasta joulua lauluja kuuntelen paljon autossa joulun aikaan sekä jouluradiota.

Nykyään kuunnellaan myös fröbelin palikoiden joululauluja ja muitakin lapsille suunnattuja. Lapsuudesta muistan jotain titi nallen joululauluja kuunnelleeni. Ja aina soineen joululaulujen joulun aikaan. 🥰
Kuuntelen laidasta laitaan joulumusiikkia eri genreistä ja eri kielillä ja juurikin jonkun mainitsemaa instrumentaalistakin ☺️ positiivareiden joulukalenteri on netissä jossa on nimipäivät, musiikki ja joku runo... Rakastan sitä ja sitä saa ladattua ne musiikit puhelimeen 😏🥰

Lempibiisejä:
Lumiukko
Joulumaa
Sydämeeni joulun teen
Petteri punakuono
 
Kuuntelen joululauluja mielellään marraskuun lopusta jouluun, mutta viimeistään Tapanina loppuu niiden kuuntelu. Autossa kuuntelen mitä ikinä tuleekaan radiosta, mutta kotona kuuntelen mieluiten jouluradion ”Kauneimmat joululaulut” kanavaa. Tykkään eniten rauhallisista ja vähän synkistä joululauluista.

Tänä vuonna lauletaan joululauluja myös esikoisen kanssa ensimmäistä kertaa yhdessä, joten myös niitä lasten joululauluja tulee kuunneltua ja laulettua. Mutta niissäkin suosin kyllä klassikoita; Soihdut sammuu on esikoisenkin lemppari.
 
Haen yleensä jonkun lasten joululistan soimaan. Ja sit skippailen kuitenkin puolet 🤣 ei oo mitään yhtä suosikkia, mutta ehkä Taivas sylissäni kappaleeseen tuli uusia merkityksiä ja sanoma aukeni enemmän tuon oman lapsen myötä 😊
 
Tykkään kyllä kuunnella joululauluja joulukuun ajan. Suomalaiset vaan on, kuten moni mainitsi, tosi ankeita ja surullisia. Onhan ne kauniita mutta varsinkin nyt en halua kuunnella yhtään mitään surullista, joten englanninkieliset versiot on tänä vuonna mun vaihtoehto.

Tykkään Raskasta Joulua-versioista kans paljon
 
Olen perinteisten ja surusanomaisten joululaulujen kannattaja. Uskon, että tämä juontaa juurensa isovanhemmista ja omista vanhemmista.

Eli Sylvian joululaulu on yksi lemppareistani. Ei sanomaltaan, mutta melodialtaan.
 
ihan paras joululaulu on Konsta Jylhän joululaulu. Ja Joulurauhaa on heti kakkosena. Eli surulliset melodiat ja tarinat uppoo myös muhun.

Heviversioita tykkään myös kuunnella, mut yleensä laitan autossa jouluradion vaan soimaan. Joulua varten kun leipoo/siivoo tykkään taustalle kans laittaa jotain tulemaan.
 
Perinteiset suomalaiset joululaulut, jotka eivät ole rytmikkäimmästä päästä, on mun lemppareita. Tykkään esim. Sylvian joululaulusta, varpunen jouluaamuna, maa on niin kaunis jnejne.

Kauneimpiin joululauluihin olen menossa tänäkin jouluna.
 
Tykkään perinteisemmistä joululauluista, Arkihuolesi kaikki heitä herkistää aina. Uudemmista Tulkoon joulu on ihana. Vauvan kanssa kuunnellaan melkein päivittäin Spotifysta lasten joululaululistoja, reippaammista ainakin Nissepolkka on mieleeni.

Inhokkia ei kysytty, mutta sanottakoot silti, että Sydämeeni joulun teen etenkin Vesa-Matti Loirin tulkitsemana saa kyllä kanavan kääntymään radiosta välittömästi. 😅 Juicen Siasta puhumattakaan.
 
Tykkään perinteisemmistä joululauluista, Arkihuolesi kaikki heitä herkistää aina. Uudemmista Tulkoon joulu on ihana. Vauvan kanssa kuunnellaan melkein päivittäin Spotifysta lasten joululaululistoja, reippaammista ainakin Nissepolkka on mieleeni.

Inhokkia ei kysytty, mutta sanottakoot silti, että Sydämeeni joulun teen etenkin Vesa-Matti Loirin tulkitsemana saa kyllä kanavan kääntymään radiosta välittömästi. 😅 Juicen Siasta puhumattakaan.
Loirin joululauluista mikään ei mee mulla jatkoon 😬😅 Tuo mainitsemasi just yks pahimmista 😅 Oiskohan ne äänitetty just jonain tiettynä aikakautena, kun nuorena Loirillahan on ollut jollain mittapuulla hyvä lauluääni, ja sit ihan viimeisissä kappaleissa taisi laulaa kanssa hyvin. Mutta siinä välissä, mihin epäilen noiden joululaulujen levytyksenkin osuneen, niin en pysty kuunnella. Näihin Loirin joululaulujen vieromiseen saattaa mulla myös liittyä että yhdistän sen tiettyyn tunnelmaan. Se levy soi aina mummilassa jossa käytiin tapanina syömässä, ja tunnelma oli milloin mitäkin, kireä nyt vähintään joka kerta.
 
Nyt vaan imetyshormonipäissään kaikki mollivoittoinen itkettää, joten suosin iloisempia rallatuksia, niistä ehkä Nisse-polkka on suosikki.

Samaistun. Mies valitti joku joulu kun alan itkemään kaikista hänen suosikkijoululauluista. 😅 Sekä raskaana että vauvaa imettäessä sama juttu.

Siltikin pidän niistä mollivoittoisistakin joululauluista. Varpunen jouluaamuna, Sylvian joululaulu ja Tonttu yksiä suosikkeja. Ja Sydämeeni joulun teen, mutta jonkun muun kuin Loirin esittämänä! Mäkään en tykkää Loirin joululauluista. Ja Sika myös inhokkeja. Joulupukki matkaan jo käy ei myöskään soi meillä, koska väärä sanoma ("ei itkeä saa").

Monet iloiset joululaulut on myös kivoja, kuten Kulkuset ja Tonttujen jouluyö.

Enimmäkseen tuleekin kuunneltua näitä omasta lapsuudesta tuttuja lauluja. En jotenkin ole kovin moneen uuteen tykästynyt. Samaten useimmiten kuuntelen suomenkielistä. Tosin poikkeuksena yksi suosikki: Walking in the air.
 
Takaisin
Top