4D-ultra.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Rätti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tekis mieli mennä, ihan vaan siks että sais sieltä sen dvd:n jota vois kattella :D Ja toinen syy ois sitten se että jos pikkunen ei rakenneultrassa suostu vilauttamaan jalkoväliään :)
Mut en sitte tiiä näkyykö siellä mitää hirveen hyvin kun on toi istukka tossa edessä :/
Riippuu kyllä siitäki antaako rahatilanne sitte sillon myöten sen parisataa, eikös se jonkun sen verran maksa?

Olen harkinnu asiaa. :) Kiinnostais päästä kokemaan se 4D ja siellä näkis todnäk varmemmin sukupuolenkin. Vaikka se nyt toisaalta sivuseikka onkin.
Mut jos tulis mentyä niin Lahden Terveystaloon todennäköisimmin. Täytyis tehä vähän hintavertailua ensin, että onko isoja eroja. Lahdessa on kyllä muistaakseni joku yksityinen terveysasema tms. mikähän se oli missä sais vähän halvemmalla, muistan jostain lukeneeni täällä keskusteluissa...?
MiMMuhi, nii ei kai se istukan paikka vaikuta siihen kuin hyvin sukupuolen voi sieltä erottaa...? Yhtälaillahan sen koko vauvelin saa ultrauslaitteella näkyviin, olipa istukka missä kohtaa hyvänsä... :) Enempi on vauvan asennosta kiinni. Jos istuu jalat ristissä tai pitää käsiä edessä niin voi jäädä paikat näkemättä;)

jostain oon lukenu että jos istukka on edessä niin se jättää semmosen harson siihen kuvan päälle, ja meillä ku ultrarrii 4D:tä jo nt-ultrassa, niin kyl se oli siinä edessä, et sen kätilön piti kyllä tosissa ettii hyvää kulmaa mistä sai pikkusen näkyviin...  ei se varmaan muuten siinä haittaa, mut että ku siitä tulee se video niin siinä sit välissä kattellaan aina istukkaa :D

Alissa23, Lahdessa toimii ainakin Yksityinen äitiysneuvola (http://www.saunalahti.fi/~gynex/index.html). Me ollaan käyty molemmissa raskauksissa varhaisultrassa tuolla, ja muistaakseni Ellenin 4D varattiin myös  tota kautta. Tosin Juhani Koskisen vastaanotto oli kuitenkin terveystalossa, joten ilmeisesti tekevät ainakin jonkin verran yhteistyötä.. :)

Hintaa jäi Kela-korvauksen jälkeen muistaakseni satasen verran, eli ei mun mielestä paha.

Me vielä harkitaan, mennäänkö tälläkin kertaa 4D:hen. Elleniä oottaessa mentiin pitkälti vaan sen takia, että neiti ei suostunut rakenneultrassa vilauttamaan sukupuoltaan ;) Oli napanuora jalkojen välissä, jalat ristissä ja välillä jopa kädet vielä edessä :D. Tällä kertaa ei haluta tietää sukupuolta etukäteen, joten sen kannalta ei tarttis, mutta olishan se DVD aika kiva muisto.. :))

Tuo oli mulle iiiiihan uutta, MiMMuhi!:D Mutta hyvä kun valaisit asiaa.:) hih... Kuulosti niin hassulta, mut nii tosiaan, onhan se 4D kyllä erilainen kuin perinteinen 2D. Joo, ei oo kiva sitä istukkaa tutkia dvd:ltä, se ei ole kovin pääosassa...emoticon
Bamboo, juu tuosta yksityisestä äitiysneuvolasta olin kuullu, se se on!!=)
Mutta kertokaas nyt viisaammat, että saako siitä "omavalintaisesta" 4D:stä Kela-korvauksen??? Kun jossain aiemmalla palstalla joku sanoi, ettei saa, vaan että se maksetaan vain mikäli on jokin lääketieteellinen syy siihen ultraamiseen.:O Oon nyt ihan pihalla... Mahtava juttuhan se ois, jos siitä maksetaan myös se korvaus! On se aika hinnakasta touhua meinaan.;)

Kyllä me ainakin viimeks saatiin korvaus, vaikkei tosiaan mitään lääketieteellistä syytä ollut. Lääkäri vaan naureskeli, että joko tuli pikkusta ikävä, kun oltiin just edellisenä päivänä käyty siinä kunnallisen rakenneultrassa :D

Juuri varasin ajan Lääkäriasema Femedan 4D-ultraan, vajaan kuukauden päähän. Aika on reilu viikko normaalin rakenneultran jälkeen, joten voi olla, että vielä perutaan tuo, mikäli ensimmäinen ultra on ns. "kaiken kattava".

Eniten pelkään, että rakenneultrassa ei kerrota kaikkea ja mieli jää jotenkin epävarmaksi. 4D:ssä kuitenkin näkyy tarkemmin kaikki mahdolliset epämuodostumat  ja sukupuolikin selvii 98% varmuudella. Olen myös sen verran uteliasta sorttia, että lapsen kasvonpiirteet kiinnostaa jo nyt :D. Toivon, että tyyppi olisi mahdollisimman paljon isänsä näköinen!

Houkuttelisi kyllä...mutta..
Jotenkin vaan tuntuu, että ultra-tutkimukset ei välttämättä ole hyväksi vauvalle.
Ehkä sitten jos olisi joku epäily ettei kaikki ole kunnossa, jolloin 4 D-ultralla voisi katsoa tarkemmin.
Toki siinä rahaakin menisi.

Pihla2101 kirjoitti:
Houkuttelisi kyllä...mutta..
Jotenkin vaan tuntuu, että ultra-tutkimukset ei välttämättä ole hyväksi vauvalle.
Ehkä sitten jos olisi joku epäily ettei kaikki ole kunnossa, jolloin 4 D-ultralla voisi katsoa tarkemmin.
Toki siinä rahaakin menisi.

Hui, piti heti mennä katsomaan löytyykö netistä tietoa ultraäänen haitoista...! :o
Tämmönen suomalainen löytyi heti: http://www.fimnet.fi/ultraaaniseura/sikiotutkimus.ppt
Lukaisin läpi, ja sain yhteenvedoksi että UÄllä tosiaan voi olla kudoksia lämmittävää vaikutusta, ja dopplerilla myös mahdollisesti soluja tuhoavaa vaikutusta kavitaation takia (muodostaa mikrokuplia, joiden liike tai laajeneminen voi johtaa sulotuhoon). Ja tutkimusta tehty että kun raskauden aikana yli 5 kertaa käytetty doppleria niin riski hyvin vähän pienempään syntymäpainoon. Toihan ylittyy selvästi jo neuvolakäynneillä. No, nää on aina riskejä ja mahdollisia voi tapahtua -juttuja.
Toi tutkimus kuitenkin päätyi siihen, että raskauden aikana on turvallista käydä noi normaalit diagnostiset ultraäänitutkimukset läpi. Suositukset erikseen oli muistaa että alkuraskaudessa hermosto altis vaurioille, lämpövaikutukset liittyvät erityisesti dopplerin käyttöön ja kuumeisena ei kannata käyttää.

4D-ultran kaikenkattavuuteen ei kannata tuudittautua. Siellä voi jäädä kaikesta huolimatta vakavatkin sydänviat toteamatta. Valitettavasti tiedän yhden tällaisen tapauksen.
Itse en suuremmin huolestu dopplereiden ja ultraäänien haitoista, koska jos niistä jotakin vakavaa aiheutuisi, tuskin niitä dopplereita kotikäyttöön edes kaupattaisiin. Toki varmaan päivittäin ja tuntitolkulla ei moisella kannata leikkiä.

Tiedän tapauksia, joissa rakenneultrassa ei ole suostuttu perehtymään vauvan sukupuoleen sen vertaa, että siitä annettaisiin edes veikkauksia. Sen takia haluaisin 4D-ultraan, mikäli rakenneultrassa ei sukupuoli selviä.

Tuli tosta ultraäänen haittavaikutuksista mieleen kun joskus fysiikantunnilla kauan sitten puhuttiin ultraäänestä, niin koulukirjassa luki että ultraäänellä tapetaan pieniä nesteessä eläviä eliöitä. Taisi opettaja siitä hävyttömiä vitsejäkin vääntää.

MiMMuhi muistankohan väärin, mutta ihan kun oisit jossaa ketjussa sanonu, että Koksissa tulee 4D automaattisesti, ettei tarvi erikseen osallistua. Nyt mie hämmennyin taas :D Siis eli miten tää homma menee? Sen tiedän että ne ei välttämäti siellä kerro sitä sukupuolta jos ei saa selvää, mutta miten noin muuten se juttu menee? Koksista ei saa dvd:tä? Eli jos sen haluaa niin pitäis mennä yksityiselle? Ja siis toki sitten, jos siellä julkisella puolella ei sukupuolta kerrota ja sen haluaa tietää. Mutta tuleehan sieltä vissiin ne 4D-kuvat, saatiin ainakin viime ultrasta yks sellanen mukaan.

Kysymystä kysymyksen perään :D Anteeksi. Hämmästystäni lisää vielä se, että viime ultrassa törmättiin tuttuun pariskuntaan siellä ja ne kysy että meinaattehan työ 4D-ultraan varmaan osallistua. Sanoin vaan että joo kai, mutta nyt aloin sitäkin miettimään että miten niin meinataanko osallistua, jos se kerran on automaattisesti.

Jos tarttee yksityiselle lähtä osallistumaan niin voi jäädä haaveeksi :( Ihan liikaa rahareikiä tässä lähitulevaisuudessa tulossa. Pöh!

Toukero: Joo siis koksissa ne näyttää kyl sitä 4D kuvaa mut eihän ne koko ajan, ja siis sieltä ei saa mitää dvd:tä, kuvia sieltä kyllä saa :) et jos sen dvd:n haluaa niin sit pitää mennä yksityiselle 4D:hen, ja voihan se olla että pikkunen on jalat ristissä rakenneultrassa eikä näytä kumpaa sukupuolta on :D

MiMMuhi, ok kiitoksii täsmennyksestä. Ootko ottanu selvää Kouvolan hinnoista? Yritin terveystalon sivuilta ettiä jotain tietoa, mut en löytäny (tääkin varmaan ollu ihan helposti löydettävissä :D). Ja taas yks kaveri sekotti kun sano, että ne kävi yksityisellä ja sehän makso monta sataa euroa.. Ei kai se nyt kauheen montaa satasta voi olla hyvänen aika.

Toukero: terveystalolla ainaki jo pelkkä tavallinen ultra maksaa reilun satasen, varhaisultra vielä vähä kalliimpi... Mehiläisrä mietin et jos niillä olis halvempi ku jostain luin et niillä on 4D ultraa tarjolla :)

Itse olen menossa Helsingissä Femedaan 4D-ultraan. Sieltä kerrottiin, että kela-korvauksen saa, jos käy ennen kuin 24+0 tulee täyteen. Eli vielä 23+6 saa, mutta ei sen jälkeen. Kela-korvauksen jälkeen maksettavaa jää n. 170 euroa. Tuo hinta sisältää dvd:n. Kerran olen aikaisemmin käynyt Bruno Cacciatoren ultrattavana ja ihan mukava pieni italiailaismieshän hän oli. Miehenkin mielestä ihan jees :)

Kiitos Sande infosta! Ollaan menossa myös Femedaan ja harmitti, kun en kysellyt korvauksesta varauksen yhteydessä. Meillä 4D olis viikoilla 21+3, eli saadaan siis korvaus. Huh :).

marimus: Kiva, että oli apua! Kela-korvauksen viikko alaraja oli muistaakseni 18+0. Ja ilman kela-korvausta maksettavaksi olisi jäänyt n. 240 euroa, joten kyllä tuolla kela-korvauksella saa ihan mukavasti hintaa alaspäin.

Varasin tällä viikolla ajan femedaan 4d-ultraan raskausviikolle 23...eli muutaman viikon päähän. Onhan se hinta suolainen, mutta meillä oli tuo rakenneultra minusta jotenkin hätäisesti suhattu eikä sukupuolikaan selvinnyt, joten olen tyytyväinen, että varasin sen 4d:n. Eniten ootan sitä että, sukupuoli asia vähän valottuis ja et saatais vauvasta semmoinen kasvokuva. On myös kiva näyttää kuvia ja videoo tuleville mummoille ja papoille.

Takaisin