----45+++++ kuumeiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastavirran akka :) Miksi jotakuta lasta kiinnostaisi kenenkään kaverin vanhemman ikä?...ei lapset sellaisia ole, ellei nyt selkeästi ole "satavuotias" ja erotu joukosta voimakkaasti...:hungry:

Lapset kiusaavat/kiusaantuvat esim. siitä, että on joko köyhä tai liian rikas. Lapsia kiinnostaa tavaran määrä ja laatu leluissa (sekä vaatteet)...toiset pääsevät matkustamaan lentokoneella joka vuosi ulkomaille, kun taas toiset lomailevat pihalla vaikka teltassa/asuntovaunussa, koska ei ole varaa. Näistä eroista syntyvät kiusaamiset, koska usein kiusaamisen todellinen syy on kateus.

Mulla oli kerran nuorena hauska kurssitoveri, kun kävin "opettaja kursseja", koska tähtäsin opettajan ammatikoulutukseen. Hän valittelli mulle sitä, että hänen äitinsä on vanha...ikäloppu!

Näin sitten tämän hänen äidin ja minun silniin hän näytti saman ikäiseltä, kuin muidenkin tuttujen vanhemmat, jotka olivat 40++ ...vaikka hänen äitinsä olikin 60v.:laughing002 Tämä ikä "ongelma" oli vain hänen omassa mielessään, ei todellisuudessa.

Ja ikähän on vain numero, jonka kassa tarkistaa!:laughing002 lukee muuten monen kaupan kassallakin nykyään:laughing002
:laughing025
On kyllä paljon kasvatuksesta ja /tai vanhempien asenteesta kiinni, kiusaavatko tai kiinnittävätkö lapset huomiota tavaroihin, vaatteisiin, lomailutyyliin tai varallisuuteen. Meillä on pyritty siihen, että tavara ei ole tärkeää eikä raha ole kuin väline palvelujen tai hyödykkeiden hankintaan. Aika hyvin olemme onnistuneet, koska lapsi ei kinua mitään ja on täysin tyytyväinen käytännöllisiin vaatteisiinsa, joiden merkistä tai hinnasta emme puhu.

jos oltais ulkomailla, esim arabimaissa (ainakin siis ns sivistyneet/länsimaiset valtiot, muista en silleen tiedä) ei iällä olis merkitystä. Ihmiset tekee lapsia kaikessa iässä jos vaan saavat, perheet on yhteisöjä ja vanhoja arvostetaan. Suomessa ja monessa muussa länsimaassa pitää taapertaa niin yksin ja monesti isovanhemmatkin on aika ”etäisiä” ja niitä nähdään vaan joskus ja jouluna

Sharmander :) Onko sinulla yhteyksiä Arabimaihin? Sukulaisia?

Monessa maailman maassa ei ajatella ikärajoja lapsen hankinnassa. Lapsia saadaan laidasta laitaan, eikä iällä ole merkitystä

Arabikulttuurissa ainostaan on minusta miinus se, että poikalspsi ei saa kasvaa äidin kanssa, kuin vain pienenä. Hänet erotetaan "miesten" joukkoon... en kestäisi tätä omalta kohdalta!:banghead: Sinä ehkä tiedät varmasti tästä enemmän, mutta siis vain tytöt saavat kasvaa äitinsä kanssa aikuiseksi saakka. Toki siis pojat saavat äitiä nähdä, mutta eivät olla lähellä enää.

jos oltais ulkomailla, esim arabimaissa (ainakin siis ns sivistyneet/länsimaiset valtiot, muista en silleen tiedä) ei iällä olis merkitystä. Ihmiset tekee lapsia kaikessa iässä jos vaan saavat, perheet on yhteisöjä ja vanhoja arvostetaan. Suomessa ja monessa muussa länsimaassa pitää taapertaa niin yksin ja monesti isovanhemmatkin on aika ”etäisiä” ja niitä nähdään vaan joskus ja jouluna

Monessa maailman maassa ei ajatella ikärajoja lapsen hankinnassa. Lapsia saadaan laidasta laitaan, eikä iällä ole merkitystä

Arabikulttuurissa ainostaan on minusta miinus se, että poikalspsi ei saa kasvaa äidin kanssa, kuin vain pienenä. Hänet erotetaan "miesten" joukkoon... en kestäisi tätä omalta kohdalta!:banghead: Sinä ehkä tiedät varmasti tästä enemmän, mutta siis vain tytöt saavat kasvaa äitinsä kanssa aikuiseksi saakka. Toki siis pojat saavat äitiä nähdä, mutta eivät olla lähellä enää.

Lapset voivat kiusata toisiaan mistä tahansa. Olen Yölennon kanssa samaa mieltä, että kotoa ne asiat opitaan. Omaan lapsen kotikasvatukseen voi vaikuttaa, muiden ei.

On kyllä paljon kasvatuksesta ja /tai vanhempien asenteesta kiinni, kiusaavatko tai kiinnittävätkö lapset huomiota tavaroihin, vaatteisiin, lomailutyyliin tai varallisuuteen. Meillä on pyritty siihen, että tavara ei ole tärkeää eikä raha ole kuin väline palvelujen tai hyödykkeiden hankintaan. Aika hyvin olemme onnistuneet, koska lapsi ei kinua mitään ja on täysin tyytyväinen käytännöllisiin vaatteisiinsa, joiden merkistä tai hinnasta emme puhu.

Yölento :) Meillä lapsi saa kyllä ihan liikaa. Mutta hän ei varmasti kiusaa ketään.

Hänelle ovat tärkeitä tietyt lelut, ja ne eivät saa olla halpis kopioita ja vaatteissa käy kaikki sopiva, kunhan ne näyttää hyvältä ja on päällä mukavia :)

Itse en olisi ollut lapsena kovinkaan tarkka näistä asioista, mutta koska kaikki ihmiset ovat erilaisia, niin hyväksyttäköön:joyful:
Ja tämä vasta taapero:happy119

Last edited by a moderator:
Lapset voivat kiusata toisiaan mistä tahansa. Olen Yölennon kanssa samaa mieltä, että kotoa ne asiat opitaan. Omaan lapsen kotikasvatukseen voi vaikuttaa, muiden ei.

Vastavirran akka :) Kotikasvatus, kyllä!!

Onneksi ollaan omamme kasvatettu niin, ettei muita kiusaa. Saamme olla ylpeitä siitä!:joyful:

Yölento :) Meillä lapsi saa kyllä ihan liikaa. Mutta hän ei varmasti kiusaa ketään.

Hänelle ovat tärkeitä tietyt lelut, ja ne eivät saa olla halpis kopioita ja vaatteissa käy kaikki sopiva, kunhan ne näyttää hyvältä ja on päällä mukavia :) Itse en olisi ollut lapsena kovinkaan tarkka näistä asioista, mutta koska kaikki ihmiset ovat erilaisia, niin hyväksyttäköön:joyful:
Kolmivuotiasko tietää, että mikä on halpis kopio? Voi hyvät hyssykät.

Hänelle ovat tärkeitä tietyt lelut, ja ne eivät saa olla halpis kopioita ja vaatteissa käy kaikki sopiva, kunhan ne näyttää hyvältä ja on päällä mukavia :)

Itse en olisi ollut lapsena kovinkaan tarkka näistä asioista, mutta koska kaikki ihmiset ovat erilaisia, niin hyväksyttäköön:joyful:
3-vuotias ei tiedä kopiosta tai halpiksesta, jos siitä ei erikseen kerrota. En tiedä, mitä tuotteita tarkoitat, mutta esimerkiksi lasten maailmassa suositut hahmot varmasti ovat lasten mielestä yhtä ihania oli niistä lisenssit maksettu tai ei. Toki vastuullinen aikuinen ostaa vain laillisia ja turvallisia tuotteita, mutta lapsi näkee vain sen, näyttääkö Vainu Vainulta vai ei.

Kolmivuotiasko tietää, että mikä on halpis kopio? Voi hyvät hyssykät.

Vastavirran akka :) Näin se on...meille syntyikin nero:laughing002 :Heartred

Tässä muutama ote, sillä kaikkea en voi kirjoittaa:

Koska taapero on nähnyt aidon alkuperäisen lelun, joten silloin hän osaakin haluta täysin yksityiskohtaisesti samanlaista itselleen. Jopa etikettimerkinnät ovat syynissä. Toki lelun pitääkin olla aito, tai hän viskaa sen roskiin.

Vastavirran akka, kuinka yleisti noin muutoin 2- 3.5 vuotiaat osaavat laskea kymmeneen, tai kahteen kymmeneen? Myös englanniksi!? Ja entä laulaa englanniksi monta lastenlaulua, sekä osata myös jonkun verran monia kieliä, esim. espanjaa, ranskaa ja romaniaa.

Kuinka moni 3-vuotias piirtelee teknisiä kuviota lelujen osista ja selittää, että tuossa lelu on käännettynä sivuttain, koska toinen lelu on siihen yhdistetty, jotta piirrustuksessa suunnitteilla olevan lelun moottorit alkavat siten toimia?

Kuinka moni n.3-v. taapero soittaa ihan itse kitaralla esim. "hämähämäkki kiipes langalle" ja laulaa itse samalla soittessaan. Se soitto menee niin nuotilleen, että äitiä itkettää....sillä ei tule mieileen muu, kuin Mozart :smiley-ashamed004 :Heartred

Ei tosiaan ole harjoitellut missään ikinä mitään taitoja, koska on vasta näin pieni. Eikä olla itse opetettu. Luontainen monilahjakkuus.

Last edited by a moderator:

Ei oo sukulaisia. Mut ystäväpiirissä on

Jep samaa mieltä 100%. Laatu on hyvä asia lähinnä siksi että tavaraa voi kierrättää, en pysty elämään tän nykyajan kertakäyttökulttuurin kanssa. Vaikkei multa ole pois jos 6kk ikäisellä on kuudet kengät ja 100€ body päällä. En vaan raski itsellekään ostaa :hilarious:

Koska taapero on nähnyt aidon alkuperäisen lelun, joten silloin hän osaakin haluta täysin yksityiskohtaisesti samanlaista itselleen. Jopa etikettimerkinnät ovat syynissä. Toki lelun pitääkin olla aito, tai hän viskaa sen roskiin.

Vastavirran akka, kuinka yleisti noin muutoin 2- 3.5 vuotiaat osaavat laskea kymmeneen, tai kahteen kymmeneen? Myös englanniksi!? Ja entä laulaa englanniksi monta lastenlaulua, sekä osata myös jonkun verran monia kieliä, esim. espanjaa, ranskaa ja romaniaa.

Kuinka moni 3-vuotias piirtelee teknisiä kuviota lelujen osista ja selittää, että tuossa lelu on käännettynä sivuttain, koska toinen lelu on siihen yhdistetty, jotta piirrustuksessa suunnitteilla olevan lelun moottorit alkavat siten toimia?

Kuinka moni n.3-v. taapero soittaa ihan itse kitaralla esim. "hämähämäkki kiipes langalle" ja laulaa itse samalla soittessaan. Se soitto menee niin nuotilleen, että äitiä itkettää....sillä ei tule mileen muu, paitsi Mozart :smiley-ashamed004 :Heartred

Ei tosiaan ole harjoitellut missään ikinä mitään taitoja, koska on vasta näin pieni. Eikä olla itse opetettu.
Luontainen lahjakkuus.
Veikkaan, ettei yksikään ilman opettamista osaa mitään. Lapset oppivat asioita helposti.

samaa mieltä 100%. Laatu on hyvä asia lähinnä siksi että tavaraa voi kierrättää, en pysty elämään tän nykyajan kertakäyttökulttuurin kanssa. Vaikkei multa ole pois jos 6kk ikäisellä on kuudet kengät ja 100€ body päällä. En vaan raski itsellekään ostaa :hilarious:

Sharmander :) Laadukas kestää, eikä tarvitse ostaa jatkuvasti "halpista", koska "krääsä" menee rikki nopeammin kuitenkin.

Hyvä suunta sinulla! :)

No esimerkiksi, jos lapsi ei koskaan kuule puhetta ei hän opi koskaan puhumaan. Ei ne lapset synny tietopankkeina, vaan oppivat joka päivä uutta. Enkä puhu tässä kuuroista.

Vastavirran akka :)

Entä jos kaikki lapset syntyvätkin "tietopaketteina"? Sopivassa perheympäristössä sitten pääsevätkin käyttämään lahjakkuuksiaan?

Meillä on ylläriä kaikki, mitä lapsi osaa ja jokapäivä osaakin aina lisää uutta. Sitä tässä oppii itsekin uusia asioita jokapäivä, vaikka ei olisi koskaan tätäkään uskonut tapahtuvaksi.

Ps. huomenna on perjantai:smiley-angelic003 :angelic:
:smiley-angelic002 :smiley-ashamed004 :laughing002 :drunken_smilie :king :happy: :chicken: :p :Heartred :cheers

Vastavirran akka :)

Entä jos kaikki lapset syntyvätkin "tietopaketteina"? Sopivassa perheympäristössä sitten pääsevätkin käyttämään lahjakkuuksiaan?

Meillä on ylläriä kaikki, mitä lapsi osaa ja jokapäivä osaakin aina lisää uutta. Sitä tässä oppii itsekin uusia asioita jokapäivä, vaikka ei olisi koskaan tätäkään uskonut tapahtuvaksi.

Ps. huomenna on perjantai:smiley-angelic003 :angelic:
:smiley-angelic002 :smiley-ashamed004 :laughing002 :drunken_smilie :king :happy: :chicken: :p :Heartred :cheers
Ei minun lapset ole vielä ainakaan puhuneet espanjaa, ranskaa tai romaniaa. Englantia kyllä, koska ovat sitä oppineet.

Luovuus voi päästä kyllä paremmin valloilleen sopivassa ympäristössä.

Kuinka moni n.3-v. taapero soittaa ihan itse kitaralla esim. "hämähämäkki kiipes langalle" ja laulaa itse samalla soittessaan. Se soitto menee niin nuotilleen, että äitiä itkettää....sillä ei tule mieileen muu, kuin Mozart :smiley-ashamed004 :Heartred

Ei tosiaan ole harjoitellut missään ikinä mitään taitoja, koska on vasta näin pieni. Eikä olla itse opetettu. Luontainen monilahjakkuus.
Toivottavasti puututte siihen, että lapsi heittää lelun roskiin. Ehjä käyttökelpoinen tavara tulee kierrättää. Jos sitä ei tarvitse itse, se pitää antaa tai myydä jollekin, joka osaa sitä arvostaa. Ei ole mitään saastuttavampaa kuin käyttämätön tuote.

Tätäkään lapsi ei opi, jos sitä ei opeteta.

Toivottavasti puututte siihen, että lapsi heittää lelun roskiin. Ehjä käyttökelpoinen tavara tulee kierrättää. Jos sitä ei tarvitse itse, se pitää antaa tai myydä jollekin, joka osaa sitä arvostaa. Ei ole mitään saastuttavampaa kuin käyttämätön tuote.

Tätäkään lapsi ei opi, jos sitä ei opeteta.

Ei huvikseen roskiin heittelisi. No tässä kohtaa roskiin heittäminen johtuisi siitä, ettei kyseessä olekaan se aito lelu, joka ois luvattu. Onneksi ei olla vielä näin tyhmästi käyttäydytty, että olisi annettu lapselle toista, kuin on luvattu.

Meillä on tarkka lapsi. Osaa sitten kyllä olla hyvin kiitollinen siitä mitä saa, :) Mutta feikata ei voi...ehkä farkut voi olla eri merkkiä, mutta ei lelut.

Yleensäkin rehellisyys on hyvä asia tässä maailmassa, koska se maan perii :)

Ei huvikseen roskiin heittelisi. No tässä kohtaa roskiin heittäminen johtuisi siitä, ettei kyseessä olekaan se aito lelu, joka ois luvattu. Onneksi ei olla vielä näin tyhmästi käyttäydytty, että olisi annettu lapselle toista, kuin on luvattu.

Meillä on tarkka lapsi. Osaa sitten kyllä olla hyvin kiitollinen siitä mitä saa, :) Mutta feikata ei voi...ehkä farkut voi olla eri merkkiä, mutta ei lelut.

Yleensäkin rehellisyys on hyvä asia tässä maailmassa, koska se maan perii :)
Missä lapsenne näkee näitä "merkki leluja"?
Ymmärrän, että Lego on Lego ja kopiot eivät sovi niiden kanssa yhteen, samoin brio junarata sopii pääosin vain Brion junarataan, mutta olen ehkä jotenkin sivistymätön, mutta en tiedä merkkileluja, vaikka työksenikin tutkin lelukuvastoja ja minulla on kolme lasta ja pitkä kokemus työelämästä lasten kanssa.

Lukeeko teillä lapsi lelukuvastoja vai luetteko niitä yhdessä? Siinä kannattaa opettaa kriittisyyttä, samoin kuin kaikessa muussa viestinnässä. Vaikka lapsi osaisi vertailla, mikä on samanlainen ja mikä erilainen, hän ei keskustelematta opi, mikä on ekologista, taloudellista, kannattavaa ja oikein. Kriittinen suhtautuminen kaupallisuuteen ei ole maailman helpoin läksy, helpompaa on oppia kieliä ja matematiikkaa.

Takaisin