Dolcetti, kulut johtuvat esimerkiksi siitä, että Kela ei tue tällaista toimintaa: maksan omasta pussista luovuttajan koko hoidon lääkkeineen sekä luovuttajan kulu- ja vaivakorvaukset. Silloin kun tehdään omilla, Kelan lääkekatto vuosiostoon tulee täyteen yhdellä apteekkikerralla ja hoidosta saa yhteiskunnan tukea. Saan pari sataa takaisin kaikkineen itselleni tehdyistä ultraäänitutkimuksista, mutta en euronkaan tukea luovuttajan hoitoprosessista. Meillä alkioille tehdään "hatching" ei alkiokuoren aukaisu, joka pieneltä osaltaan lisää kulua.
IVF lahjoittajalla, munasolunkeräys, hedelmöitys ja viljely plus ensimmäinen tuoresiirto kaikkineen maksaa noin 7.000€ jonka jälkeen kukin seuraava pakastusalkion siirto sulatuksineen ja hatchingeineen maksaa noin 1.200 - 1.300€ /kerta riippuen onko pakastimesta otettu yksi vai kaksos-olki.
Alkioita tulee niin monta, kuin luoja suo. Tyypillisesti kai 6-10, joista suurin osa voi selvitä pakastuksen jälkeisestä sulatuksesta, osa menee roskiin. Meillä oli viimeksi tuuria: olemme tällä toisella lahjamunasolukierroksella päässeet neljään siirtoon, ja yhdet kaksoset meni vain roskiin. Neljästä siirrosta on tullut kaksi huonosti päättynyttä raskautta.
Minulle on tehty kolme kierrosta IVF:ää omin sukusoluin, joista viimeinen kierros ei tuonut yhtään normaalisti hedelmöittynyttä alkiota. Että se nähtiin sitten siinä, ei jatkettu sillä tiellä. Minulla ei ole yhtäkään raskautta alkanut omilla sukusoluilla. Kaikenkaikkiaan luulen saaneeni noin 25 alkiota viimeisen noin viiden-kuuden vuoden aikana, ei niissä enää pysy näillä lukemilla kärryillä. Emme ole harkinneet luovuttaja-alkioita, sitten mentäisiin jonkin rajan yli. En usko, että se auttaisi, ja varmaan maksaisi jälleen 2-3.000€ enemmän. Olen lukenut, että jotkin klinikat myyvät yksittäin munasoluja noin 900€ kappalehintaan, mutta luonnollisesti kaikki muutkin yksityiskohdat maksaisivat 900€ / asia, että en usko asian olevan sen halvempi muillakaan klinikoilla. Naapurit kävivät Felicitaksessa, ja heillä maksoi koko setti tutkimuksineen ja hoitoineen kahdella siirrolla sen 10.000€ omin sukusoluin.