40+ odottajat

Jännä juttu, mun ikäpohdintoja neuvolassa on lähinnä vähätelty. Samat tutkimukset tehdään nykyään kaikille kuulemma. Mulle ei ole ihan auennut käsite "riskisynnyttäjä". Plussan jälkeisen päivän tunsin itseni vanhaksi, nyt paljon nuoremmaksi kuin ennen plussaa.
 
Meille riskisynnyttäjille tarjotaan hanakammin seulontoja ja monille erikseen NIPTiä, "saadaan" käydä useammin neuvolassa tarkkailussa jne. Mulla on iän lisäksi rasitteena tänään todettu radi, esikoisen ennenaikainen synnytys ja viime raskauden lopussa todettu lapsivesikato. Mä saan varmaan sit juosta joka viikko neuvolassa ja jostain viikosta 35 varmaan pari kertaa viikossa! :D
 
Varmasti on kiinni aika paljon siitäkin, millainen neuvolatäti sattuu itselle. Mun ekassa raskaudessa oli sellainen viisikymppinen leidi, joka oli itsekin tehnyt esikoisensa nelikymppisenä. Hän ei kyllä lainkaan lipsautellut voivottelevia kommentteja riskeistä, vaan tsemppasi koko ajan ja vähätteli mun radinkin diagnoosia, että älä huoli, pikkujuttu jossa vaan oot vähän tarkempi ruokavaliosi kanssa. Kun sitten juteltiin mitä riskejä siihen radiin liittyy ja kerroin itku silmässä pelkääväni että muksu kasvaa seitsenkiloiseksi jättiläiseksi, täti tsemppasi että älä nyt höpsi, käydään tossa terveyskeskuksen puolella ultrassa niin näät että ihan normipikkuinen siellä kasvaa, vertaili leikillään meidän lantion leveyksiäkin että hyvin hänkin pukkasi nelikiloisen pikkutytön pihalle aikanaan... Meillä synkkasi tosi hyvin hänen kanssaan.

Nyt tää nykyinen neuvolatäti on sellanen kuusikymppinen aika vanhakantainen täti, jonka kanssa mä oon tuntenut jo aiemmin esikoisen lastenneuvolakäynneillä, ettei meillä kyllä kemiat synkkaa ollenkaan. Mua ei huvita tälle kyllä jutella mistään ylimääräisestä, ja oon jo miettinytkin että jos tässä jotain lisätarpeita neuvolassa ramppaamiseen tulee niin saatan jopa pyytää neuvolatädin vaihtoa ihan sen luottamuksentunteen takia.
 
Mulle ei ole neuvolassa otettu kertaakaan ikää puheeksi, eikä ole mainittu mistään ikään liittyvistä ylimääräisistä käynneistä, testeistä, riskeistä tai riskiraskaudesta.
Itse kyllä kerroin pelkääväni tulevaa selkäni takia ja siksi tunsin itseni vanhaksi ja raihnaiseksi.
 
Toi vaihtelee tosiaan paljon neuvoloittain/kunnittain mitä 40v ylitys raskaana tarkoittaa. Mulle th sano heti kun soitin ja varasin ekaa neuvola-aikaa et kai mä olen ymmärtänyt että tämä on nyt riskiraskaus!???
 
Toi vaihtelee tosiaan paljon neuvoloittain/kunnittain mitä 40v ylitys raskaana tarkoittaa. Mulle th sano heti kun soitin ja varasin ekaa neuvola-aikaa et kai mä olen ymmärtänyt että tämä on nyt riskiraskaus!???

Varmaan just näin, että riippuu paljon neuvolasta ja terkkarista, miten isona asiana jutun näkee. Osa varmaan kokee velvollisuudekseen pitää huolen, ettei äiti unohda olevansa "iäkäs" ja että siihen liittyy kohonnut riski ainakin tietyissä jutuissa (kuten kromosomipoikkeamissa).

Btw. luin joku aika sitten jutun jostain lehdestä (muistaakseni referaatti/lainaus Lääkärilehdessä julkaistusta tutkimuksesta), jossa oli tutkittu minkälaisia konkreettisia riskejä 40+ raskauksiin ja raskaaksituloihin liittyy. Mulle oli ainakin lievästi uusi asia, että myös isän iällä on selkeä merkitys raskaaksituloon --- ainakin eksä aikanaan paukutteli henkseleitä ettei hänellä mikään kiire ole isäksi kun ei miehillä ikä vaikuta mitenkään mahdollisuuteen tulla isäksi... :---p
 
Kyllähän se siittiöidenkin laatukin heikkenee iän myötä. Miehillä on kuitenkin enemmän aikaa. Ja myös isän elintavat vaikuttaa.
 
Ja eikös siittiöiden määrä vähene miehen ikääntyessä? Eli raskaaksi tulemisen todennäköisyys pienenee.
 
Sehän tässä ihmetyttää ja huvittaa! Kun sekä nainen (40) ja mies (52) ovat "ikääntyneitä", miehellä on pääsääntöisesti vahva lääkitys ja seksiä on parin kuukauden välein, niin tää meidän solujen "osuma" ja tuleva vauva tuntuu suorastaan ihmeeltä, lahjalta ja tarkoituksella!
 
Tuolta heinäkuisista huutelen. Mä en ainakaan päässyt automaattisesti NIPT testiin, vaikka olen jo 41v. Ilmeisesti täällä (HUSin alueella) pääsee jos np-ultrassa löytyy aihetta. Kun mitään hälyyttävää ei löytynyt, niin ei mulle edes siitä mahdollisuudesta puhuttu. Luin koko testistä täällä meidän ryhmästä :) Eikä muutenkaan ole mitään lisäkäyntejä neuvolaan eikä muitakaan, itseasiassa nyt tuntuu, että on vielä vähemmän neuvolakäyntejä ollut kuin esim. viime raskaudessa joka oli 2014. Loppua kohti tietty lisääntyy käynnit kun synnytys lähestyy.
 
Meilläkin neuvolakäynnit harventuneet ja paljon.
2010 oli mielestäni joka kuukausi. Lopussa viikon välein.
Eilen oli toinen neuvola ja viikkoja nyt 13+4. Seuraava käynti viikolla 22!
(Välissä on toki rakenneultra)
 
Juu, on mulla nla-lääkäri!
Unohdin ihan, kun ei lukenut tuossa kortissa...
Siis tuohon väliin 4.5. on lääkärinla. Viikkoja silloin 15+1
 
Mulle ei ole neuvolassa otettu kertaakaan ikää puheeksi, eikä ole mainittu mistään ikään liittyvistä ylimääräisistä käynneistä, testeistä, riskeistä tai riskiraskaudesta.
Itse kyllä kerroin pelkääväni tulevaa selkäni takia ja siksi tunsin itseni vanhaksi ja raihnaiseksi.

Miä123, saako kysyä mikä sulla on selässä ?
Itsellä on samanlainen pelko selän suhteen, lähinnä sellainen, että pystynkö liikkumaan loppuraskauden aikana laisinkaan. Mulla on siis alaselässä yhden nikaman rappeutuma (syntymävika), joka aiheuttaa jaloissa ja käsissä puutumista, sekä tunnottomuutta..
 
Tilkku77, toivon todella, että säästyt selkäoireilta mahdollisimman pitkään!
Mulla on on ollut välilevyn pullistuma 13 vuotta sitten. Sen jälkeen selkä on oireillut vaihtelevasti. Jalkaan jäi hermovaurio, mutta se ei elämää haittaa. Selkä ei ole tykännyt esim. pitempiaikaisesta lapioinnista, eikä muista etukumarista hommista. Välillä hirvittää, että jos mä en saa lasta häkkisängystä pois, kun etukumarassa ei pysty nostaa paljoakaan ja silloin olen varmasti rapakunnossa tukilihaksiston suhteen. No ehkä hätä sitten keinot keksii.
Olen viime vuosina käynyt paljon salilla ja oppinut, mistä selkä tykkää ja mistä ei. Nyt talven aikana olen erinäisistä syistä päästänyt itseni liian huonoon kuntoon ja siitä saan jo nyt kärsiä. Jos teen suurinpiirtein yhtään mitään ja istahdan hetkeksi alas tai teen kyykyssä esim. kevyitä pihatöitä ja siitä kun nousen ylös, niin jähmetyn polvet koukussa viideksi sekunniksi, kun alaselkä kramppaa. Tämä on nyt ihan uudenlaista selän oireilua. Vatsallaan makailu rentouttaa ja helpottaa, mutta mitäs mä sitten teen, kun mahallaan ei voi enää olla? Melkein itkettää, kuinka kamalat 6kk on vielä edessä. Ja mietityttää, että miksi mä edes kuvittelin tähän pystyväni selkäni kanssa... Kaikenlaisia ajatuksia taas tulee mieleen. Voisikohan mut nukuttaa muutamaksi viimeiseksi kuukaudeksi...
 
Oi! Ihana ketju! Minä syyskuisista huutelen. Siellä meitä 40+ tapauksia ei ole muita, joten teidän löytyminen on huippujuttu!

Minulle ensimmäisessä lääkärineuvolassa lääkäri itse kertoi saaneensa kolmantensa yli nelkymppisenä, ja sen olleen paras aika saada lapsi :happy:

Minulle ei ainakaan vielä ole muuta ylimääräistä tullut kuin lisäultra äitipolille rv 25. Istukkaa kuulemma tarkkailevat.

Ihanaa kevättä teille/meille kaikille :Heartred
 
Yleisellä puolella on myös ketju Raskaana--40+++, siellä on paljon meitä 40+ odottajia ja jo synnyttäneitäkin. :)
 
Miä123

Kuulostaa kyllä niin tutulle nuo oireet, täällä samanlaisia vikoja, eli etukumarassa olo on ihan viimeinen niitti. Mitä lähempänä rinnat on polvia, niin sitä enemmän oirehdin seuraavana päivänä. Eli jos tänään teen pihatöitä runsaasti, kyykin, istutan tms. Niin huomenna pääsen hädintuskin ylös sängystä, liikkuminen on hankalaa ja vaivalloista. Odotan kyllä kauhulla että mitä sitten kun maha tästä kasvaa, ja miten sitten liikun... Voi olla ettei paljon liikuta tai tehdä..
Kuntosali on kokonaan kielletty minulta, ja toivottu että sen sijaan kävisin uimassa ja kävelisin. Että kuitenkin liikkuisin jollain tapaa. No koitetaan pinnistää näiden viallisten selkiemme kanssa, ja tehdään päivistä siedettäviä edes jollain tapaa. Tsemppiä sinne selän kanssa eloon!
 
Takaisin
Top