40+ odottajat

Janna75

Keskustelun kolmiottelija
Meitä 4-kympin rajapyykin ylittäneitä onkin muutama palstalla niin aattelin, että tehdään meille oma otsikko. :)

Ikähän on vaan numero mutta odottaessa tuo taitaa olla joku maaginen raja... Viime raskaudessa olin "vaan" 39v, eli ei ollut mitään ylimääräistä tarkkailua iän takia. Tietääkö joku tuleeko nyt siis automaattisesti jotain ylimääräisiä kontrolleja, testejä tms.?
 
Ymmärtääkseni hus alueella ei mitään ylimääräistä (kyselin neuvolasta). Minä olin 38 ensimmäisessä raskaudessani. Nyt 40 vuotias.
 
Heippa!
Ite täytän ens viikolla 40 ja viime pe tein elämäni ensimmäisen plussa-testin. Vähän jännittää miten kaikki menee näin "vanhana".
Neuvolaan oon menos maaliskuun alussa. Puhelimessa kätilö anto kuvan, että ei mitään erityiskohtelua olisi nyt iän takia.
 
Mä ihmettelin vaan kun neuvolatäti sano et keskustellaan niistä tulevista seulonnoista sit ekalla käynnillä. Ja sano sen jotenkin niin, että kaikki muu onkin mulle tuttua kun niin vähän aikaa viime raskaudesta mut keskustellaan sit tarkemmin niistä seulonnoista...? No, täytyy odottaa siihen maaliskuun alkuun niin eiköhän sit selviä. Ai niin, ja sit hän varoitteli kans että iän myötä keskenmenon riski kasvaa ja haluaa et mulla on ainakin 8 viikkoa täynnä ennen ekaa käyntiä ettei tuu turhaa käyntiä jos menee kesken... Siis tooosi positiivinen neuvolatäti! :D Mut niin se oli viime raskaudessakin, aina oli ihan paniikissa jostakin.
 
joissain kunnissa saa kaikki 40+ nipt testin. joissain, jos seulat hälyttää. Kannattaa selvittää, jos testi kiinnostaa.

Ilävä että neuvolantäti antoi negatiivisen kuvan. Mulle oli positiivinen, mutta keskenmeno takana ja ajan antoi 8+6. Vu jo 7+0 yksityisellä. Ootteko menossa varhaisultraan?
 
En ole vielä testiä tehnyt, mutta tulos on mielestäni itsestäänselvä plussa. :) Pitää joku aamu tehdä.

Edellinen meni syksyllä kesken, kun olin vielä 39v. Se oli musertavaa, vaikka tiesin kaikki riskit. Jotenkin ei vaan osannut ajatella, että just mulle voisi käydä niin. Nyt onneksi tärppäsi ja toivottavasti tämä uusi yritys menee loppuun asti. Laskettuna aikana olen jo 41v. Puoli vuotta tuntuu jo tässä iässä. Ensimmäinen siis tuloillaan.

Edellisen kanssa ehdin käydä neuvolassa ja verikokeissa, mutta kkm todettiin vasta np-ultrassa. Oli mennyt kesken jo 5,5 viikkoa aikaisemmin. Nyt kyllä aion käydä varhaisultrassa yksityisellä, jos julkiselle ei pääse. Neuvolassa ei mitenkään erityisesti otettu ikää huomioon, mutta en tiedä nyt, kun olen yli 40.

Toivon teille kaikille onnellista odotusta! :Heartred
 
Mä jo tuonne neuvolaketjuun tästä avauduinkin, mutta onko teille tarjottu mahdollisuutta NIPT testiin?
On mulle ihan uusi juttu.
 
En ollut kuullutkaan tuosta NIPT-testistä mutta onneksi on google :D Mulla neuvola vasta 1.3, täytyy sit kysellä enemmän tuostakin mahdollisuudesta!
 
Tänään soitin neuvolaan ensimmäistä käyntiaikaa ja se on 17.3. :) Heti laitoin sähköisesti työvuorotoiveen, että sinä aamuna olisi työajanlyhennys, niin ei tarvi kysyä keneltäkään, voinko tulla töihin myöhemmin, eikä ole paineita kertoa, minne olen menossa.

Edellisen kkm:n takia kysyin mahdollisuutta varhaisultraan ja th lupasi mukisematta laittaa lähetteen. Pyysin sitä äippäpolille, kun olen töissä samassa sairaalassa, niin olisi helppo käydä työpäivän aikana. Myöhemmin th soitti, että lähete tuli takaisin, kun taustalla on vain yksi km. Toivottavasti jääkin ainoaksi. Mutta en ollut tiennytkään, että tk:ssa on myös ultralaite, joten sain lähetteen sinne. En tiedä, vaikuttiko tähän mielestäni aika helppoon pääsyyn julkiselle puolelle pelkkä kkm vai myös ikä. Mites muilla? Oletteko kysyneet mahdollisuutta varhaisultraan?
 
Mä kysyin tänään ja sanoivat, että pitää mennä yksityiselle. Täytyy varmaan tilailla yksityiselle aikaa ens viikolle. :)
 
Mä kans epäilen ettei pelkän iän takia saa varhaisultraa julkisella puolella... Viimeks pääsin Tyksiin viikolla 7 kun oli lapsettomuushoitoja taustalla vaikka tulinkin raskaaksi luomuna. Koitan malttaa odottaa siihen nt-ultraan, en ainakaan vielä ole kokenut tarvetta aikaisempaan ultraan.
 
Lueskelin kirjaa Odotus päivä päivältä. Siinä kodassa vk 6+1 sanotaan, että tästä päivästä lähtien on mahdollista tehdä uä-tutkimus hedelmöityshetken arvioimiseksi. ... Esimerkiksi Helsingin kaupunki korvaa sikiötutkimukset yli 40-vuotiaille; muut voivat hakeutua tutkimuksiin yksityiselle lääkäriasemalle.
Tosin kirja on painettu vuonna 2008.
 
Mä soitin heti plussan jälkeen neuvolaan kysyäkseni just noista "iäkkäämpien" äitien syyneistä. Mitään ylimääräistä ei tehdä yli 37-vuotiaille toisin kuin vielä joku aika sitten. Eli eka neuvola on 9+5 (siinä vaiheessa kuultiin sydänäänet yhdessä raskaudessa), ultra viikoilla 11-13 ja sit lääkäreitä ja toinen ultra. Ehkä oon viisaampi muutaman viikon päästä.

Kolmas tulossa, edelliset 11 ja 8, joten paljon mitään en edellisistä muista... Nyt 6+2
 
Tuo NIPT kiinnostaa kyllä, toivottavasti se tarjottaisiin kun on tuo 40. raja ylitetty. Siinä kun selviäis sukupuoli kans... :)
 
Googlailin eilen tuon NIPTin. Totesin, että mulla ei oo tarvetta siitä saataville tiedolle. Vauva on tulossa ja tulee, jos luonto suo. Raskaus menee kesken, jos alkio/sikiö ei oo riittävän vahva tai terve. Minä en pysty tekemään päätöstä elämän keskeyttämisestä, jos testin tulos olisi johonkin kromosomihäiriöön viittaavaa. Se otetaan, mitä annetaan. Oon luopunut jopa sanonnasta "kunhan on terve". Tervettä vauvaa tietysti toivotaan, mutta rakastaisinko lastani vähemmän, jos sillä olisi joku vamma? Kaikki vammat ei edes näy seulonnoissa. Eka np-ultra varmistaa että siellä jotain on ja että se jokin on hengissä. Yksi ainoa keskenmeno havaittiin just viikolla 11+? np-ultrassa, sydän ei enää lyönyt. Viikolla 9+? sydänäänet kuultiin neuvolassa.

Eli näillä mennään. 6+3
 
Moi,
Mulla ikää huhtikuussa 42, esikoinen syntyi kun olin 39. Sitä tehtiin melkein 10 vuotta, mutta lopulta tuli täydellinen :). Tätä toista ehdittiin odotella vain 5kk ennen plussaa. Nyt menossa 7+6, toivottavasti pikkuinen jaksaa mukana matkassa loppuun asti...:love017
 
Minäkin kuulun tänne kokeneemmalle osastolle. :wink Ikää on 40 ja toista lasta odottelen. Viikkoja on tänään 9+2, tosin ultran mukaan pari päivää vähemmän.

Huomaan, että olen nyt toisella kertaa paljon epävarmempi tästä raskaudesta ikäni takia vaikka toisaalta epäilen vähän myös sitä että ikää niin paljon dramatisoidaan. Uskon myös siihen että kaikki ovat yksilöitä ja elämäntavatkin vaikuttavat jos mitään varsinaista terveysongelmaa ei ole. Terkka ei onneksi viitannut millään lailla ikääni ja sanoi saman minkä ultrannut lääkärikin että seulat eivät välttämättä hälytä vaikka olisi ikääkin ja koska kyseessä on seula niin tuloksena on myös vääriä positiivisia. Np-ultraan on vielä aika varaamatta. Se pitäisi saada maaliskuun lopulle. Terkka varoitteli googlaamasta yksittäisiä verikokeiden arvoja enkä sitä kyllä uskaltaisi tehdäkään. NIPTistä ei erikseen ollut puhetta joten en edes tiedä tehdäänkö sitä vai ei.

Näistä mietteistä huolimatta positiivisin mielin eteenpäin. Varsinainen raskaudesta nauttiminen alkaa varmaankin vasta np-ultran jälkeen. Ehkä sitten on jo vähemmän hutera olokin. Ja ehkä sitten voi jo yrittää selittää esikoiselle miksi äiti on koko ajan "vähän väsynyt"...:happy:

Onnellista odotusta jokaiselle! :angel8
 
Mulle tosiaan syntyi eka 38-vuotiaana 2,5 vuotta sitten. Sen jälkeen oli kaksosraskaus, jossa toinen alkio oli jäänyt munatorveen => leikattiin n. rv 8, josta viikon päästä todettiin myös kohdunsisäisen raskauden menneen kesken. Viime kesänä oli sitten vielä yksi keskenmeno, joten olin kyllä ehtinyt moneen kertaan miettiä kaikki ikään liittyvät riskit ja mahdollisuudet (eikä ainakaan Jorvin naistentautien polilla "unohdeta" keskenmenojen yhteydessä mainita, että pelkästään ikä on jo riskitekijä... vaikka muuten myötätuntoista ja mukavaa henkilökuntaa siellä olen kohdannutkin).

Anyway nyt kun kävin maaliskuun puolivälissä ekan kerran neuvolassa tässä raskaudessa, neuvolatäti kyllä otti puheeksi useassa yhteydessä, miten "iäkkäämmillä" äideillä on tämä suurentunut riski kromosomipoikkeamiin ja kyllä ehdottomasti suositellaan seulontoihin osallistumista, tenttasi senkin tutkittiinko aiemmat keskenmenot johtuiko kromosomipoikkeamasta. Mua meinasi ruveta jopa ihan v**uttamaan, mutta otin siihen sitten sellaisen zeniläisen asenteen, että tää leidi tekee tässä vaan työtään eikä mun tartte siitä itseeni ottaa.
 
Saanko mä tulla tänne kans? vaikka olenkin vielä 39, mutta kun neuvolassa mua kohdellaan vanhana.
Lähinnä joudun kaikenmaailman testeihin.... Olisi kiva lueskella hiukan muidenkin juttuja, mitä kaikkea eteen tulee...
 
Takaisin
Top