40+ kuumeilevat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miimali
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minusta ylipäätään keskenmenon miettiminen alkuraskauden aikana menee masokismin piikkiin. Kun asiaan ei voi oikein vaikuttaa, ainoa mihin voi vaikuttaa on oma stressi. Toki ei kaikki ole taipuvaisia stressaamaan.
No joo, olen samaa mieltä. Itse stressasin keskenmenoa edellisen raskauden ihan koko ajan! Olin 42vuotias ja vajaa pari kuukautta 43 vuotias raskaana. Saatoin stressilläni aiheuttaa vauvalleni esim maitoallergiaa (onneksi väistyi). Nyt pari vuotta vanhempana en stressaa /mieti tuota asiaa (juurikaan) ja ennemminkin uskon raskauden jatkumiseen. Tuota taulukkoakin luin ihan kuin olisin jo varhaisultra päivässä (7+) jolloin keskenmenoriski olisi noin 8,5 %, vaikka tänään (~ 5+6) on todellisuudessa 17,9 % (kuitenkin yli 80 % mahdollisuus että raskaus jatkuu tänäänkin).

En vain nyt suostu stressaamaan tuota keskenmenoasiaa, kun raskautuminenkin on ihme sinänsä. En halua tuhlata resurssejani moiseen.

Muokattu viimeksi:
Keskenmenosta stressaaminen on kyllä turhaa, keskenmenoon kun ei itse voi vaikuttaa, mutta niin vain olen itsekin siihen sortunut.
Ensimmäisen raskauden aikana ei mielessä käynyt edes mahdollisuus keskenmenoon.
Ennen toista onnistunutta raskautta minulla oli 2 keskenmenoa, ensimmäinen viikolla 8+ , toinen ns. turvallisilla viikoilla 14+5, kun yllättän alkoi voimakas supistelu ja lapsivedet meni. 💔
Tuo toinen keskenmeno oli kaikkinensa niin traumaattinen kokemus, että kuopuksen odotus meni jatkuvan pelon vallassa. Onneksi loppuraskaudessa pääsin juttelemaan ammattilaiselle, sain ymmärrystä omiin pelkoihini sekä keinoja hallita pelkoja ja viimeiset raskausviikot olin huomattavasti levollisemmalla mielellä. ❤️

Täällä tänään dpo7 ja tuttu PMS-ärtymys on tullut kuvioihin. Aamusta kiukkusin miehelle kuin uhmaikäinen. 🙈
Välillä säälin miestä, kun joutuu kestämään minun oikkuja. 😅

Mutta positiivistakin tänne kuuluu: otin melatoniinin käyttöön ja olenkin nukkunut jo kolme yötä paremmin kuin hetkeen. 🥳 Viimeisinä kolmena yönä on tullut 8-9 tuntia unta/yö. 🎉
Jännä nähdä, paljonko unta riittää tulevina öinä, kun ei tarvitse herätä kelloon.

@Upana Hienoa, että melatoniini on auttanut! 👍 Onko luteaalisi kuitenkin riittävän pituinen? Eikö sen pidentämiseen tarvittaessa saa jotain lääketukea? En ole kovin hyvin perillä tuosta, kun itsellä on tarkka 14vrk luteaalin pituus.

Yleisesti keskusteluun keskenmenoriskeistä.. Onhan ne korkeita, mutta toisaalta pienempi todennäköisyys on ylipäätään raskautua tällä iällä, että kaikki on suhteellista. Ja kaipa ne suurin osa menee sitten heti alkuunsa kesken. Stressaamatta oleminen on tietenkin helpommin sanottu kuin tehty, etenkin jos on taustalla menetyksiä ja varsinkin pidemmällä olleista. 💔 Toivottavasti jokainen saa tarvittaessa tukea ja apua, jos menee liian kovaksi stressaaminen. 🙏

Täällä oli tänään aamulla jo lähes yhtä tummat viivat ovistestissä, pitää iltapäivällä testata, menikö huippu jo vai vieläkö tummuu. Tallettelut osui ihan hyvin, maanantaina ja eilen illalla. Ja tosiaan limat on olleet tosi selkeät tässä kierrossa, olen toiveikas että olosuhteet on kohdillaan. 🙏 Nyt sitten vain piinailemaan. 😅

Tulen sen verran kertomaan tännekin, kun pitkään kuumeiltiin +nelikymppisten porukan kanssa yhdessä, että meille on tulossa kaksoset! 😄 Mun suvussa ei oo yli sataan vuoteen ollut yksiäkään kaksosia eli oiskohan tosiaan iällä vaikutusta, varautukaapa siis te muutkin. Mulla oli sellainen tunne, että saattais olla kaksoset, en tiedä mikä äidinvaisto se oli. Mies oli aivan puulla päähän lyöty, samalla myhäili ja samalla pyöritteli päätään epäuskoisena. Pikkuiset olivat 6,6mm ja 6,8mm, sydämet sykkivät ja ikää eilen ultrassa 6+4.:red-heart:

Toivon kovasti lisää plussia tänne ja mielellään heti jo tähän alkuvuoteen!

@Pikkutytöt ihana, onnea odotukseen. 😍❤️❤️

@Puolikuu luultavasti tarvitsisin tuen luteaalivaiheeseen, mutta jotenkin epäröin tässä iässä edes mennä sitä pyytämään. 🙈 Tää on kai tätä ikäkriiseilyä, kun ajatuksissani käynti menisi niin, että lääkäri ohjaisi vain nauraen ulos ja kehottaisi miettimään ennemmin apuja alkaviin vaihdevuosiin. 🤣

Siellä alkaa siis piinapäivät! 🤩

Täällä dpo8, lämmöt laskivat tasolle, joka enteilee kuukautisia. Kuukautiskivut myös kuvioissa, mutta yllättävän levollinen fiilis ollut tänään verrattuna aiempiin kiertoihin. 🤔
Päättyypä piinailu ennen kuin ehtii edes vahingossa kuvitella yhtään oiretta, joka voisi viitata raskauteen. 🤣

Täällä piinaillaan myös, dpo 10. Aamutesti näytti niin epämääräisen hailuran ettei sellaista lasketa. Palelen helposti ja tarvitsin päikkärit. Lounaan sain nieleskellä uudelleen kun erehdyin kumartumaan liikaa, ja tuntuu taas tuttu käymisen maku. Helposti ärtyvät olo, mutta se voi olla huonoa nukkumistakin kun pari nuorinta herättelivät vuorotellen pitkin yötä. Toinen näki painajaisia ja toinen tippui sängystä, ja potki lopun yötä meidän välissä. No saapa nähdä. Paineen tunne alavatsalla voi olla tässä kohdin kiertoa mitä vaan. Paikat aristaa niinkuin olis saanut potkun sinne. Eletään toivossa ja testaillaan. Jos olisin 10v nuorempi niin tämä olis aika selvä homma.

Muokattu viimeksi:
Onnittelut tuplista @Pikkutytöt !! Kaikkea hyvää odotukseen 🧡

Täällä ei mitään hajua mikä kierron vaihe oikeasti... Ajallisesti kuluneen viikon tai tän viikonlopun aikana pitäisi kai ovis olla... Mies edelleen flunssassa.. onneksi ilman kuumetta..
Touhuiltiin viime viikonloppuna.. mutta miehen flunssan takia ei kyllä sen jälkeen.. hänen hengityksen hajukin on ollut niin yöäk 🙈
Toisaalta ne vähäisetk8n testiviivat katosivat ovistesteistä viikon edetessä, tänäänkin vain haamu... Pitänee testata sitte uudestaan, jos limailu alkaa uudestaan tai tulee muita oireita...

Noh, jospa ensi kierrossa olisi taas tietoa missä mennään... 🤷🏻‍♀️

Tämä yrittäminen alkaa vaikuttaa jo uniin. 😅
En muista aiemmin nähneeni vauvaunia, mutta viime yön uni oli kyllä hupaisa. 😂 Unessa pääsin vastasyntyneen kanssa kotiin ja ensimmäisenä syötin hänelle liha-kasvissosetta. 😂 Puoliso yritti ehdotella imetystä, mutta väitin, ettei vauva pärjää pelkällä rintamaidolla. 😂 Puolison mieliksi aloin imettää ja koko rinta irtosi. Ei sattunut, iho vain umpeutui rinnan kohdalta. 😳🤭 Ilahtuneena ojensin irronneen rinnan puolisolle ja sanoin: "Tämähän on kätevää, nyt molemmilla on yksi rinta ja voidaan vuorotellen imettää." 😂😂😂

Mites muilla, onko yritys tullut uniin?

Itseasiassa uneksin toissayönä olevani raskaana. En muista että miten päättyi tarina, taisin herätä kesken. Mutta joo, negaa testaillaan edelleen. Se unelma ei tunnu etenevän.

1000044111.jpg

Luulin, että mulla on dpo 3, mutta ei olekaan. Eilen vielä toi digi näytti tyhjää ympyrää.

Jos nyt vähän päivittelen tänne. Mulla tosiaan loppui se endon kuivatus 31.12. ja odotan edelleen kiertoa. Varasin huomiselle ultrauksen, niin saan asiaa eteenpäin. Sit tiedän lisää… Pitää laittaa sinne Dextraan viestiä.

Mä suosittelen kaikkia hilaan sitä nukkumista siihen 7+ tuntiin, koska pidemmän päälle se kyllä alkaa uuvuttaan. Mä oon nyt saanu nukuttua ainakin yli 7h ja ennemminkin 7,5h, mikä on siis kokonaisen tunnin verran enemmän, mitä oon vuosiin nukkunut (6h20min-6h30min). Nyt alkaa vähän kierrokset laskeen ja huomaan sit, et mun miehestä on tullu semmonen äyskijä. Hän on kans loman tarpeessa… Uhhuh. 😆 Kyllä se tästä. 🙈

@Pikkutytöt onnea, että onnea on tuplasti! Se on vanhemmalla iällä ihan tutkittu juttu ilmeisesti, että kaksosia saattaa tulla helpommin.

Pohtijoille: Helppo sanoa, mutta ei kannata panikoida niitä keskenmenoja etukäteen. Sille ei vaan voi mitään, jos sellainen tulee eteen. Syitäkin siihen on monia. Ne on ihan hirveitä ja ihan kamalaa, että niitä sattuu monesti. Nyt vaan pitää tässä iässä toivoa onnistumisia! ❤️

Mä tässä olen yrittänyt suunnitella jo vähän kesän reissuja, vähän väkisinkin jo ajattelee, että jos tää ei onnistu, niin sit teen noin ja jos onnistuu, niin sit pitää vähän miettiä. Olispa meedio. 🤣

Kp 28 menossa, dpo 12, ja testi nega. Ei tainnut olot edetä sitten lopultakaan mihinkään. Yöllä iski migreenipääkipu jota nyt koitan taltuttaa kahvilla ja aspiriinilla. Jos ei toimi ja olo on karmea, panadol on seuraavana listalla... Tai burana. Unohdin eilen ottaa vp-lääkkeen (Albetol, vaihdettu ajat sitten raskaustoiveen vuoksi) ja siksi varmaankin verenpaine lähti heittelehtimään, reipas lasku tekee pääkivun helposti aamuyölle.

Muokattu viimeksi:
@Pikkutytöt Onnea kaksosonnesta! Toivon sydämeni perukoilta, että kaikki menee hyvin!

Minä siirryn taustailemaan määrittämättömäksi ajaksi. Saimme sen ikävämmän uutisen tänään, eli miehelläni on syöpä. Tarkempaa määrittelyä ei vielä ole tyypistä, mutta seuraavaksi odotammekin Syöpäkeskuksen suunnalta yhteydenottoa. Toivon mukaan pääsemme sitten syöpähoitojen jälkeen jatkamaan hoitoja, jotka ei koskaan ehtineet alkamaan. Puhuttiin jo, että ei sitten enää kevyitä hoitoja, vaan jos mahdollista niin IVFään siirrytään heti kun mahdollista.

Takaisin