40+ kuumeilevat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miimali
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tervetuloa @tuiku !

Mun pitäisi vielä huominen syödä terolutia ja testata vasta lauantaina kun on dpo 14 tai 15. Mutta huomasin äsken rusehtavaa tuhrua vessassa käydessä. Eilen jomotteli kunnolla, tänään ei oikeastaan ollenkaan. Ehkä teen jo huomenna sen pregcheckin niin ei tarvitse herätä testaamaan lauantaina. Negaa ennustan.

Miehen tilanne todella epäselvä. Odotellaan kutsua lisätutkimuksia varten, ne teki kiireellisenä lähetteen eilen päivystyksestä. Pelottaa. 😓

@tuiku tevetuloa, tiedän todella tuon tunteen ehkäisyn suhteen. Muutama vuosi sitten sain e-pillerit, mutta en niitä koskaan alpittanut, kun en halunnut tehdä sitä viimeistä päätöstä ja tällä tiellä edelleen 🤭 Ja onnea tytöstä ❤️

@LimiLoon onpa teillä ikävä tilanne miehen suhteen, tsemppiä siihen ❤️ Ja pahoittelut negasta ☹️

Lääkäri kirjoitti terolutit ja samalla myös metformiinit, kun puhuttiin pco:sta. Sanoin, että otan kaikki vaan vastaan mitä hän kirjoittaa 🤭 Kysyin vielä mahdollisesta keltarauhastuesta, mikäli tässä vielä raskautuu. Lupasi selvittää asiaa.

Viivanpaikka testiajalla?
IMG_7136.jpeg

👋🏻 Liityn mukaan keskusteluun.
Taustalla olen palstaa seuraillut useamman kuukauden.

Olen 44 v (puoliso 46 v), lapsia 2 ja haave kolmannesta kytenyt jo pitkään. Tjottaillen on menty, kun olen ajatellut, että tässä iässä raskautuminen on epätodennäköistä ja minun taustallani sula mahdottomuus.
Haasteena iän lisäksi PCOS, Ashermanin syndrooma, kohdun istmoseele, ylipaino ja lyhyt luteaali (8-9 päivää.) Positiivisena puolena, että kierto on edelleen säännöllinen, vaikka jo muutaman päivän lyhyempi kuin nuorempana.
Molemmat lapset ovat saaneet alkunsa Letrozoleilla.

Jouluna teimme päätöksen, että ennen kuin asettamani takaraja 45 v (täytän keväällä) tulee täyteen, yritämme tosissaan.
Käytännössä tarkoittaa sitä, että ovulaatiotestit otettu käyttöön ja vitamiinit otetaan päivittäin.
Vakavasti pohdin, vieläkö olisi mahdollista saada gyneltä resepti Letroihin ja luteaalin pidentämiseen. 🤔 Sen verran oma ikä ja vauvahaave aiheuttaa kriisiä, etten ole varannut gynelle edes aikaa.

Kantavana ajatuksena on, ettei mitään voi saada ellei edes yritä, joten yritetään nyt nämä viimeiset kuukaudet. 😀

Tervetuloa uusille ❤️

@LimiLoon oon alkanu miettiä et tuliko ovis vasta myöhemmin. Mulla välillä myös ovuloimattomia kiertoja mutta tässä kierrossa kuitenkin tuli se positiivinen testi 🤔

Täällä menossa jotain dpo 26 ehkä. Tai en enää tiedä mikä 😅 outoja oireita on. Luulin jo että menkat alkaa kun joitakin pieniä juilintoja oli ja kaikkein oudoin oli torstaina pyyhkiessä tuli vv seassa tummanruskea vuoto ja sit ei mitään. Mulla tietysti alko heti toiveikkuus et olisko kiinnittyminen, mut ei uskalla innostua.. Paha olo ollut eilen illasta ja rinnat kipeät ja hentoisia menkkaolojakaan vatsassa mut ei siis menkkajuilintaa. Kahvi oksettava. En tiedä onko menkat tulossa. Arvon testaamisen kanssa 😬

👋🏻 Liityn mukaan keskusteluun.
Taustalla olen palstaa seuraillut useamman kuukauden.

Olen 44 v (puoliso 46 v), lapsia 2 ja haave kolmannesta kytenyt jo pitkään. Tjottaillen on menty, kun olen ajatellut, että tässä iässä raskautuminen on epätodennäköistä ja minun taustallani sula mahdottomuus.
Haasteena iän lisäksi PCOS, Ashermanin syndrooma, kohdun istmoseele, ylipaino ja lyhyt luteaali (8-9 päivää.) Positiivisena puolena, että kierto on edelleen säännöllinen, vaikka jo muutaman päivän lyhyempi kuin nuorempana.
Molemmat lapset ovat saaneet alkunsa Letrozoleilla.

Jouluna teimme päätöksen, että ennen kuin asettamani takaraja 45 v (täytän keväällä) tulee täyteen, yritämme tosissaan.
Käytännössä tarkoittaa sitä, että ovulaatiotestit otettu käyttöön ja vitamiinit otetaan päivittäin.
Vakavasti pohdin, vieläkö olisi mahdollista saada gyneltä resepti Letroihin ja luteaalin pidentämiseen. 🤔 Sen verran oma ikä ja vauvahaave aiheuttaa kriisiä, etten ole varannut gynelle edes aikaa.

Kantavana ajatuksena on, ettei mitään voi saada ellei edes yritä, joten yritetään nyt nämä viimeiset kuukaudet. 😀
Mäkin oon nyt hieman miettinyt tuota 45v ikärajaa, tulee heinäkuussa vastaan. Mutta mutta.. en tiedä. 😅🙈

Täällä odottelen edelleen, että kierto alkais. Jos ei maanantaina ala, niin kysyn Dextrasta, että pitääkö olla huolissaan. Olis kiva jo päästä siihen siirtoon! 🙈
Tässä viime ajat olen keskittynyt siihen, että nukkuisin enemmän ja olen saanut siihen jotakin tolkkua. Nukun aina ainakin 7,5h. Se on multa todella hyvin. Pitkään sinnittelin 6,5h unilla, koska heräsin liian aikaisin. Nyt kun on saanut levätä, niin jaksaa erilailla. Töistä hirvee stressi ja päädyin pyytämään siirtoa ja mahdollisesti työtehtävän vaihdosta. Samalla haen uutta työtä. Tavallaan tässä keskellä tätä kaikkea lapsettomuutta, en tiedä mikä on järkevintä, mutta stressin poistaminen on nyt se tärkein. Nyt jaksan jo iloita enemmän asioista. Eilen kävin yksin avannossa ja saunassa (muut töissä) ja onneksi saunalla oli suht väljää. Teki mielelle hyvää.
Saatteko te hyvin nukuttua? Onko stressiä? Millä hoidatte stressiä?

Täällä odottelen edelleen, että kierto alkais. Jos ei maanantaina ala, niin kysyn Dextrasta, että pitääkö olla huolissaan. Olis kiva jo päästä siihen siirtoon! 🙈
Tässä viime ajat olen keskittynyt siihen, että nukkuisin enemmän ja olen saanut siihen jotakin tolkkua. Nukun aina ainakin 7,5h. Se on multa todella hyvin. Pitkään sinnittelin 6,5h unilla, koska heräsin liian aikaisin. Nyt kun on saanut levätä, niin jaksaa erilailla. Töistä hirvee stressi ja päädyin pyytämään siirtoa ja mahdollisesti työtehtävän vaihdosta. Samalla haen uutta työtä. Tavallaan tässä keskellä tätä kaikkea lapsettomuutta, en tiedä mikä on järkevintä, mutta stressin poistaminen on nyt se tärkein. Nyt jaksan jo iloita enemmän asioista. Eilen kävin yksin avannossa ja saunassa (muut töissä) ja onneksi saunalla oli suht väljää. Teki mielelle hyvää.
Kuulostaa niin hyvältä että oot saanu vähän (työ)asioita parempaan suuntaan ja sen myötä niinkin tärkeä juttu kuin nukkuminen on alkanut sujumaan. Tosi hyvä myös että pyysit siirtoa töissä, kuulosti silloin syksyllä että oli todella kuormittavaa silloisissa tehtävissä. Ja uuden työn hakeminen on sun tilanteessa varmasti pelkästään vaan järkevä veto. Joka tapauksessa raskaanakin voi hyvin hakea ja saada uuden työn joten sitä ei ainakaan kannata miettiä. Ja nimenomaan kuten sanoit niin jos vaan stressiä saat helpotettua niin siinä on kaikki keinot sallittu. Toivottavasti kierto alkais pian, toivon niin paljon että nyt kaikki menisi teillä hyvin. 🩷🩷🩷

Tervetuloa uusille! Mä oon jo vähän väistyvää porukkaa kun meitä lopulta onnisti viime kierrossa. En vaan ihan vielä ole osannut jättäytyä pois tätä palstaa lukemasta kun viime vuoden helmikuusta oon täällä aktiivisesti käynyt ja tää palsta on ollu itelle tosi tärkeä siinä aktiivisen raskaustoiveen aikana.

Tervetuloa uusille! 🤗 Oon vähän nyt tipahtanut kelkasta, kun ei ole ehtinyt käyttää aikaa pysyäkseen mukana keskusteluissa täysillä. Monenlaista tarinaa täällä ollut, myötäelän kaikkien tilanteita ja toivon, että asiat kääntyivät tai kulkisivat parhain päin. ♥️

@Yrittäjä83 Kuulostaa mielenkiintoisilta oireilta, olisipa se plussan merkki..! 🙏

@Sandra84 Tosi hyvä, että oot saanut tehtyä siirtoja töiden suhteen ja paremmin nukuttua! Uni on kyllä niin tärkeää. Mulla meinaa kans stressiä pukata töistä välillä. Nyt kun alkoi taas parin viikon vapaiden jälkeen, niin olin ekan päivän iltana aivan masentunut, että miten mä jaksan tätä. Onneksi oli sit loppiainen välissä ja sain vähän aikaa kerätä ajatuksia. Mulla on vahvasti halu hakea keväällä yamk-opintoihin ja syksyllä jos pääsisi opiskelemaan, niin haluaisin pitää yhden päivän viikosta opintovapaata. Sillä saisi ehkä vähän uraa käännettyä eri suuntaan.. 🙏 Muuten stressinhallintaa olen opetellut, olen koittanut ajatella että työ on vaan työtä ja se ei ole tärkeintä elämässä. Ja pitää opetella sanomaan myös ei, ettei kerännyt liikaa vastuuta ja hommaa töissä. Kävin salilla ekaa kertaa hirveän pitkään aikaan eilen ja oli kyllä hieno tunne! Nyt on tavoitteena vähintään kerran viikossa käydä. Sulla kyllä kaikkia hyviä keinoja on kuulostanut olevan käytössä jo. Mulle(kin) uni on tosi tärkeää. Illalla vaan tulee monesti valvottua liian myöhään, kun mies on kukkuja. 🙈 Katsotaan jotain sarjaa ja pinnistelen viimeiseen asti, muuten menisin jo aikaisemminkin nukkumaan. 🙈

Tervetuloa taas uusille! Toivottavasti haaveet toteutuvat nopeaan 👍🏻

Ja hienoa @Sandra84 että töissä hommat etenee tahi tilanteet ehkä helpottaa 💪🏻 kyllä sitten stressin vähentymisen myötä muutkin asiat lutviutuu. ❤️ Ja ainakin itse voi paremmin 🧡

@Yrittäjä83 joko testasit?

@Täti-ihminen hyvä että saat apuja PCOS:ään!

Täällä kierto etenee.. tänään ajattelin testata ovistestillä... Ollut pikkuisen kiire niin ei ole onneksi ehtinyt miettiä liikaa.. miehellä ehkä tulossa flunssa 😱
Just ku ovis on lähestymässä... 👀 Kuinkas muuten 🤷🏻‍♀️
Mut jospa ei tulis pahana... 🙏🏻

@LimiLoon tsemppiä ja toivottavasti ei tuu pahoja uutisia 🙏🏻

@Yrittäjä83 Tuli sellainenkin mieleen, että oon törmännyt monesti sellaiseen tietoon, että LH testin postiivinenkaan tulos ei välttämättä tarkoita, että ovulaatio varmasti tapahtuu 24-48 h sen LH piikin jälkeen. Voi tapahtua päiviäkin myöhemmin tai ei ollenkaan. Oletko mittaillut aamulämpöjä? Niistä näkisi sen ovulaation jälkeisen lämmön nousun, josta varmistuisi se, että milloin ovulaatio tapahtui?

@Sandra84 ja @Puolikuu Hyvää pohdintaa stressistä ja työurasta! Usein jo se, että tekee jotain peliliikkeitä oman jaksamisen eteen auttaa henkisesti paljonkin. Muistan kun olin jo toisen tai kolmannen burnoutin partaalla, ja olin hakenut yhteishaussa opiskelemaan, niin pelkkä opiskelupaikan saaminen toi ihan uudella tavalla värejä maailmaan! Aikanaan sitten teinkin AMK opinnäytetyön stressinhallintakeinoista. 😆

Mulla tänään kp1. Olisi varmaan ollut aiemminkin, mutta oli terolutit käytössä perjantaihin asti. Jos pakolla jotain positiivista niin kierto nyt normaalin kierron pituuden viitearvoissa, eli 34 päivää entisten 45 tai 53 sijaan.

Meillä alkaa miehen kanssa nyt vähintään 90 päivän ehkäisypakko (mieheni lääkitys aiheuttaa suuren sikiövaurioriskin), eli siirryn varmaan taka-alalle joksikin aikaa. Jännäämme myös ensiviikolla mieheni jatkotutkimusten tuloksia, kun yhtenä vahvasti todennäköisenä vaihtoehtona hänen sairastelulleen on syöpä. 😓😓😓
Puhuimme kuitenkin jo, että jos niin käy ja elossa selvitään, niin sitten katsomme IVF kortinkin. Valitettavasti emme saa nyt ennen mahdollista syöpähoitoa simppoja pakkaseen johtuen tuosta sikiövauriota aiheuttavasta lääkkeestä. Paskemmat kortit jaettu, mutta näillä nyt pelataan.

@LimiLoon Teillä on kyllä raskas tilanne siellä. 😢 Ei voi edes kuvitella stressin ja huolen määrää. Onneksi nykyisin on hyvät hoitomahdollisuudet ja tärkeää, että on tutkittu kunnolla.🙏Toivon voimia teille ja uskoa parempaan tulevaisuuteen. ♥️

Nyt se ovulaatio sit on kolkuttelemassa, vaikka tänään kp21. Testit vaan vahvistuu. Jännän äärellä.
Tässä nyt negatiivinen asia se, et mulla on monta iltavuoroa ja mies on aamussa arkisin. Ei ehditä päivän aikana nähdä enkä viitsi yöllä herättää, kun olen kotona. Tänään sentään nähtiin, ennen kuin lähden töihin illaksi..

Liitteet

• Screenshot_20260111_123850_premom_eh_com_ehpremomapp_OvulationActivity.jpg
    Screenshot_20260111_123850_premom_eh_com_ehpremomapp_OvulationActivity.jpg
    91.5 KB · Katsottu: 30
Tsemppiä! Uni on kyllä aika tärkeä juttu ihan kaikessa. Tuntuu ettei edes paino laske jos uni on rikki. Minä olen alkanut ottamaan nyt osittain ikääntymisen hidastamiseksi ja toisaalta unen laadun parantamiseksi NAC + glyciiniä jauheena, tunnissa tulee nukkumatti. Tähän voi lisäksi yhdessä tai erikseen kokeilla kamomillateetä (sopii myös muuten rauhoittamaan hermoja) ja vielä välillä magnesium (auttaa levottomiin jalkoihin ja suonenvetoihin myös). En ole ihan varma miten nuo kaikki sopivat raskauden kanssa yhteen, ja ajatus onkin että jos plussaan niin lopetan nuo tai katson tarkasti läpi et mitä uskaltaa käyttää.

Täällä ollaan taustailtu enimmäkseen. Ovis taisi olla tuossa viikolla, arviolta dpo 5 menossa eli ens viikolla pääsisi testailemaan jos ehtii. Ovikset ovat alkaneet tuntumaan tosi selvästi, tuntuu ihan selvä vihlaisu jommalla kummalla puolen aina. Voi olla tuntemukset vielä voimistuvat kun olen saanut viimeinkin päätettyä että taaperon imetys saa riittää. Päätökseen on auttanut rikki järsityt rinnanpäät, kun petomainen vauvani on saanut kulmahampaat. 🧛‍♀️ No, mutta ikä ei ole puolellani raskaaksi tulemisessa, mutta eipä se estä haaveilemasta. Olihan tässä aikaisemmin syksyllä tunne ihan kuin jotain olisi yrittänyt, mutta sitten kierto alkoi krampilla, holahduksella ja melkoisella tulvalla. Ei onnistunut mutta ehkä olisi voinut onnistua.

Takaisin