40+ kuumeilevat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miimali
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ilmoittaudun tähän ketjuun minäkin. Olen aiemmin kerran kirjoittanut omaa tarinaa auki tuonne Letrozolin käyttäjät ketjuun, mutta se on aika hiljainen ketju ollut ja kaipaisin ehkä enemmän vertaistukea myös yleiseen kuumeiluun. Kaikki kaverit joko lapsettomia tai jo lapsilukunsa täyttäneitä.

Täytin ennen joulua 40 (mies 46) ja viikkoa sitä ennen sain vihreää valoa lapsettomuuslääkäriltä alkaa kevyillä keinoilla hoidot (ovulaatioinduktiolla ensin ja mahdollisesti IUI myöhemmin).

Ennen tätä laihdutin 2025 aikana Ozempicin avulla 25 kiloa, että sain BMIn 35 kohdille.
Mulla siis jo kakskymppisenä dg PCOSstä. Laihdutus toi kierron takaisin, mutta tänä vuonna kierto on vaihdellut 33 ja 100 päivän välillä. Näissä jokaisessa ovis on tapahtunut 13 tai 14 päivää ennen menkkoja, eli mun ongelma on klassinen PCOSn ovuloimattomuus, tai vaikeudet ovuloida, ei onneksi näyttäisi olevan ongelmaa luteaalivaiheessa.

Lokakuussa tulin vähän vahingossa raskaaksi Ozempicin aikana, vaikka eihän me varottu, vaan tjottailtiin menemään, koska tässä iässä kaikki on kuitenkin riskiä ja kello tikittää. Valitettavasti tässä ekassa ja tähän mennessä ainoassa raskaudessani asiat ei edenneet 5+4 pidemmälle. Mutta keskitymme puolison kanssa siihen, että tämä raskaus tapahtui ja oikeastaan se tapahtui ekasta sellaisesta kierrosta, jossa tiesin ovuloivani ja saimme harrastettua vauvantekoa oikealla hetkellä. Yritän siis keskittyä positiiviseen. Seuraava kiertoni keskenmenosta meni ohi, kun mies sairasteli ja ei saatu hyödynnettyä ovista.

Nyt mulla oli aivan todella vahva positiivinen ovistesti 26.12. ja talleteltiin silloin (ja myös -4 dpo). Huomaan nyt että mulla alkaa eggikset jo joskus 6-5 päivää ennen ovista, mutta juuri ennen ja oviksen aikana on runsaimmillaan. On myös kunnon oviskivut, jotka mulle sattu yöllä 26. ja 27. päivän välillä. Aika optimaalinen ajoitus siis meillä ja nyt piinailen menemään DPO7(?). Ouran yölämpöjäkin seurailen.

Mulla käytössä lapsettomuuslääkärin kirjoittamana terolutit nyt tämän luomukierron tukena dpo2 lähtien johonkin dpo14 asti. Saisin testailla vasta aikaisintaan dpo12, mutta koitan odottaa, jos malttaisin dpo14 asti, jolloin yleensä alkaisi jo menkat.

Jos en ole raskaana (oireita olen tottakai bongaillut jo dpo3 lähtien 😅), niin oli tarkoitus aloitta ensikierrossa letrozolilla. Mies kuitenkin sairastelee edelleen, enkä usko että olisi järkevää haaskata lääkekiertoa, kun hän on niin heikossa hapessa, että tuskin jaksaa harrastella vauvantekoon tarvittavia aktiviteettejä riittävästi. Plus, hänellä aloitettiin lääke, josta mielestäni luin, että ei saisi sen aikana tai jopa 90 päivään (!) sen jälkeen raskautua... Pitää ensiviikolla lääkärin puheluaikana kysyä tuosta varmuus. Olisi kyllä aika masentavaa, että ei sitten kuitenkaan voida aloittaa hoitoja.

Luin koko tämän ketjun viime päivinä ja oli kyllä hienoa lukea, että muutama näyttää saavan vauva syliin kevät/kesällä ja että plussaakin on monella ollut. Kovin toiveekkaana olen ja tottakai nyt päällimmäisenä jännään tärppäsikö jouluna! Kohdun alueella tiukkinut jo monta päivää, tissejä on nipistellyt ja muutaman kerran on oikein ilkeesti repäissyt alavatsalla. Luultavasti johtuu vaan tosta terolutista ja lisäprogesteronista, mutta jos ensiviikolla ilmaantuu pahoinvointia niin sitten annan itselleni luvan toivoa. Ekassa keskenmenneessä raskaudessa mulla oli lievää pahoinvointia jo 3 päivää ennen plussausta, enkä koskaan PMS oireisiini ole pahoinvointia lukenut.

Hui, tulipa pitkä tarina tuonne! Taisin innostua 😅

Mulla myös käytössä Donaferty Premium inositoli lapsettomuuslääkärin suosituksesta jo vuoden ajan.
Lisäksi omien "tutkimusten" tuloksena aloin syömään isoa annosta ubikinonia (600 mg) eli coQ10, d-vitamiinia 100 mikrogrammaa (testattu alhainen taso), rautaa (ferritiini aika matala), NAC (1300 mg). Ja raskausmonivitamiini tietty. Näistä saan jo siis foolihappoa tuplat suosituksista, mikä taitaakin ylipainoisille ollakin suositus. Omasta mielestäni tässä on jo sellainen arsenaali, että pitäisi jo johonkin riittää. 😆

Labrassa syksyllä muissa asioissa testattiin, niin folaatin taso oli kiitettävän korkea onneksi.

Ainiin! Metformiiniä syön myös PCOSn aiheuttamaan insuliiniresistenssiin. Oonkin saanut lääkkeillä, laihduttamisella ja liikunnan lisäämisellä paastosokerin 5,9 --->4,4, josta oon ylpeä!
Onko muilla PCOS sairastavilla mitattu insuliinitasoja? Mulla oli siis selkeästi koholla ja se taisi olla syy ovuloimattomuuteen.

Nyt loppuu omanapailu ja ketjun kaappaaminen. Mielenkiinnolla eteenpäin ja plussatuulia kaikille!

@LimiLoon Tervetuloa! Mä täytän tänä vuonna 42 ja oon huomannu, että pms kyllä on muuttunut vuosien saatossa. Ihmeellisiä oireita, joita on kuvitellut raskausoireiksi. Huoh. Miksi ensin kevyet hoidot? Ymmärsin meidän lääkärien puheista, että 40-vuotiaana olis hyvä mennä suoraan IVF-hoitoon. Toki se on rankka hoito ja munasolujen laatua ei voi tietää. Toivon parasta teille, kunhan pääsette asiassa eteenpäin! 🙏🏻

Mulla kans metformin kokeilussa ihan vaan painon alentamisen takia, mulle ei ozempic toiminut enkä tunnu saavan millään painoa alas (bmi ehkä 38-39) ja sen suhteen peli on jo menetetty. Lihaksia on kyllä, toki BMI on huono mittari. Meillä tulossa viimeisen alkion siirto.

Tässä odottelen, että kierto alkaa… Ja sit hommaa vihdoin eteenpäin!

Tervetuloa @LimiLoon mukaan ja toivotaan tärppiä jo nyt!
Hienosti olet saanut painoa tiputettua! Minulla kävi vähän sama ozempicin kanssa mitä @Sandra84 .. mut metforem on poistanut turvotusta hyvin. 👌🏻

Minulla painoindeksi edelleen 50... 😔
Toki lääkärit piti minua sopusuhtaisena silloin kun painoindeksi oli 35-40 välissä, eivät kauhistelleet mun painoa silloin.. ennen kuin saivat tietää lukemat.. mutta toki nyt on tilanne pahempi.. luulin pari vuotta että paino on pysynyt samassa (ennen koronaa) mutta mun vaaka olikin rikki.. ei ihme että vaatteetkin vähän kiristi.. mut sitä on niin hyvä huijaamaan itseä... 🤦🏻‍♀️

Tavoitteena olisi päästä seuraavalle 10 luvulle nyt ensin... Matkaan vielä n. 3kg, neljä lähtenyt... Sitten taas seuraavan etapin kimppuun jne.. jos kesään mennessä saisi vaikka sen 13kg pois.. voi toki olla liian kova tavoite.. mut yrittää pitää.. ja sit ens jouluun mennessä toinen satsi..
Ajattelin rajoittaa hiilihydraatit 90-120g/vuorokausi, koska on toiminut aiemminkin...

Täällä vielä tiputtelee... En ole lihonut yhtään jouluna 🥳
Tehtiin leivinuunissa pitsaa toissapäivänä, niin se kerää heti nestettä... Hyi mua... Mutta olipahan hyvä 🤭
Nyt taas normi ruokavalion pariin..
huomenna jatkuu työt, niin jos sitä kävisi sitten salilla heti.. 🤔
Ja paremman aamupalan otan työn alle seuraavaksi 💪🏻
Jos saisi aineenvaihduntaan lisää tehoa 🤔

Paastosokeria on mitattu pari vuotta sitten ennen Metforemia, silloin oli 5,4... En nyt tiedä mikä on... 🤔 Mutta vaikka syön nyt maksimi annosta, niin ei ole tullut verensokerin piikkejä (tajuton väsy kesken päivän) kuten aiemmin 24 vuotiaana oli... Kun ekan kerran metforemia käytin.. 🤔

Muokattu viimeksi:
@Täti-ihminen Oon ymmärtänyt, että meillä PCOS tyypeillä voi olla vähän paremmat munasoluvarastot kun muilla samanikäisillä juuri siitä syystä, ettei olla ovuloitu säännöllisesti.

@Sandra84 Aloitetaan ihan lapsettomuuslääkärin siunauksella kevyemmin, koska mulla on runsaasti munasoluja jäljellä ja ainoa ongelma näyttäisi olevan epäsäännölliset kierrot iän tuomien haasteiden lisäksi. Toki meidän oma tahtotilakin on yrittää kevyemmin ensin, kun olemme jo tehneet rauhan sen kanssa, että emme ehkä saa lasta. Haluamme vaan pystyä sanomaan, että olemme todenteolla yrittäneet... Sitä ei aiemmin oikein voinut sanoa, kun ei mulla ollut kiertoa ollenkaan. Lääkärikin oli toiveikas kun oikeastaan neljännestä kierrostani raskauduin luomusti, vaikka meni kesken. Kokeilemme siis pelkällä OI hoidolla 3-4 kiertoa ja siirrymme IUIhin kun mieheni voi taas paremmin. Sitä yritämme varmaan saman verran.

IVF:n lääkäri mainitsi, muttei me vielä haluttu siihen mennä. Ei rahaakaan ole hurjasti. Menisi taloon säästetyt rahat sitten hoitoihin. Eikä siis lääkäri mitenkään patistellut, kun meillä aika kohtuullisen hyvät mahikset pelkällä inseminaatiolla tai luomuna. Sen lääkäri sanoi, että IVFssä mun PCOS saattaisi olla "hyvä" asia, koska mulla on iso riski sille, että munikset tuottaa tosi paljon munasoluja. Laadustahan ei sitten oo takeita.

@Kesäheinä85 Hyvä kun tiedät jo itse ne keinot, joilla paino lähtee alaspäin. Niillähän sitä kannattaa jatkaakin!

Mulla lähti paino aluksi Ozempicin kanssa itsestään, kun lääke teki niin huonon olon. Mutta noin 4 kk päästä aloituksesta, kun ei enää etonut, niin ei sitten tuntunut enää tippuvan ja jouduin ottamaan kalorinlaskennan ja ruokapäiväkirjan mukaan kuvioon. Kalorisaantia rajaamalla ja säännöllisellä liikunnalla sen suurin osa Ozempicin aikaisesta painosta laski. Sanoisin, että pelkällä lääkkeellä lähti 8 kg ja loput 17 lähti laskemalla kaloreita. Mikä kyllä oli TOSI paljon helpompaa Ozempicin avulla kun aiemmin!!

Nyt kun Oze on tauolla on ruuat ja herkut taas ihan eri lailla mielessä taas.

Millainen kokemus Ouran käyttäjillä on tuosta yölämmön mittaamisesta? Kun mulla nyt takana 3 aivan surkeaa yötä unen kannalta. En nukahda, heräilen ja olen levoton kun kuumeinen mies hikoilee vieressä. Hienossa nousussa ollut luteaalivaiheen lämpö otti ja laski 0 ja -0,1 tasolle tuolta +0,3-0,5 tasolta näiden öiden aikana. Ja kuukatisten pitäis alkaa vasta ensiviikon pe tai la.

Eli voiko nää huonot ja katkonaiset unet vaan laskea lämpöjä? Ettei se oikein merkkaisi mitään. Mulla on progesteronituki nyt kuitenkin menossa, niin en uskoisi, että progesteronin laskusta johtuisi?

@Kesäheinä85 mun paino oli tästä isoimmillaan 2,5kg enemmän ja sahaan tästä -2 +-0 nii vois enemmänkin lähtee… Mut kiitos😃

@LimiLoon ok, ymmärrän! Toivotaan, että onnistutte🙏🏻

Metformin varmaan vähän hillitsee näläntunnetta? Ainakin musta tuntuu näin, nyt kun sitä on tässä hetken aikaa nappaillut.

Vielä ei alkanu kierto, mutta tuntuisi siltä, että huomenna voisi olla kp1…

Vihdoin täällä alkaa jotain tapahtua, eilisen ja tämän päivän tuhruillut, joten jospa pian alkaisi uusi kierto 😊

Mulla myöskin oli Ozempic käytössä, laihduin sillä 17kg, mutta saatavuusongelmien vuoksi se oli hetken tauolla, jonka jälkeen ei vaikuttanut enää samalla tavalla. Nyt on kaikki kilot tullut takaisn 😁Jos tässä vaikka jossain välissä saisi 10kg pois, niin hyvä olisi, ihan vaan että mahtuisi vanhoihin vaatteisiin 😅

Lisäksi on uusi tapahtuma elämässä, kun rakas esikoiseni aloitti tänään armeijan, mun vauva. Miten aika on mennytkin niin äkkiä 🥰

Tänään käytiin siellä lääkärillä. Kp15. Yksi suurempi folli näkyi, mutta ei tietoakaan ovulaatiota. Oikealla puolella tyypillinen PCOS-tyyppinen munasarja.

Lääkäri tsekkaili mun verikoetuloksia, mitä aiemmin viime vuoden puolella oli kunnalliselta puolelta otettu. Arvot hyvät. Veri on aika sakeaa (hb 155), niin määräsi Primaspania. Letrozolit määrättiin nyt kans. Sanoi että luulis näillä tärppäävän, kun Terolutit myös käytössä ja olen viime vuoden aikana kolmesti tullut raskaaksi ihan spontaanisti.

Kirjoitti myös reseptin (en muista, mikä lääke se olikaan), mutta sitä pitää alkaa sit plussasta lähtien käyttää. Joku tukilääkitys h16 saakka. Primaspania h36 saakka.

Lääkäri sanoi siitäkin, että kun on monirakkulaiset munasarjat, Letrozolit lääkitys ja edelliset tuplat, riski monikoihin on suurentunut. Ei pelätä sitä, koska ennestään on kaksoset.

@Vapaalaskija Oi, tosi hienoa! Toivotaan teille blastoja nyt kovasti ja että tuplastimulaatio toisi vielä enemmän. Tsemppiä kovasti!

@Elea Teillä on nyt hyvät suunnitelmat ja tuki, siltä kuulostaa! Tärppiä sinne toivottelen!

Minuakin lääkäri varoitteli, että Letrot ja PCOS munasarjat lisää monikkoriskiä. Ei olla miehen kanssa tästä vielä puhuttu, ajattelin käydä kuitenkin keskustelun siinä vaiheessa kun näkyy miten letrot minuun vaikuttaa. Nyt kuitenkin vaikuttaa siltä, että hoidot lykkääntyy n. 3 kk miehen lääkityksen ja terveydentilan takia.

@Yrittäjä83 Mulla on ollut (toki PCOS johtuvaa) ovuloimattomia kiertoja, jotka venynyt ja sit kiertoja jossa ovis yritti tulla monta kertaa (oireilin eggiksillä ja vahvemmilla ovistuntemuksilla) ja onnistui vasta tyyliin kp30-kp35 paikkeilla ja kierto siksi pitkä. Voisiko sulla olla ovis tullutkin myöhemmin?

Mulla nyt dpo10/11 ja kiristelen ja piinaan itseäni, enkä testaile vielä. Eilen oli lievää matkapahoinvointia ja monta päivää jatkunut paine lantion ja alavatsan alueella. Pari repäisyä eri puolilla alavatsaa viime päivinä. Ja monta päivää kestänyt alkuyön unettomuus. Nää voi kaikki johtua terolutista, niin en vielä toivo liikoja. Yölämmöt Ouran mukaan edelleen koholla, vaikka yhden yön laskikin vähän.

Muoks: nyt pärähti Ouran oirevahti varoittamaan lievästä rasituksesta. Uhka vai mahdollisuus? Km päättyneessä raskaudessa oirevahti hälytti kanssa näihin aikoihin.

Muokattu viimeksi:
Heitin jo toivon. Tänään dpo 11/12 ja tein OneStepin herkän ja normaalin raskaustestin. Molemmat selkeitä negatiivisia. Ourakin näyttää lämpöjen laskeneen. Kp1 odotellessa.

Ilta meni miehen kanssa päivystyksessä, johon jäi tarkkailuun ja tuli yöllä kotiin. Olisin kaivannut jotain toivoa ylläpitämään. Nyt näyttää tosiaan siltä, ettei tärpännyt ja joudutaan vähintään 3 kk odottamaan hoitojen aloittamista. Ja miehen uusi lääkitys nyt tosiaan sellainen, että voi aiheuttaa ohimenevää tai pysyvää (!) taukoa siittiöiden tuotantoon (aspermatogeneesi) ja sikiövaurioita. Ehkäisyä on aikalailla pakko käyttää.

Takaisin