40+ kuumeilevat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miimali
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heips kaikille! Mulla otti kerta kaikkiaan niin koville menkat, että en käynyt täällä kuin lueskelemassa välillä. Nyt menossa kp6. Ei oo edelleenkään heränny mitään intoa ostaa ovistestejä joten mennään tjottaillen/kevyemmin tää kierto ainakin. Mulle se aktiviinen yrittäminen testeineen ei taida sopia lainkaan. Nyt jotenki muistuu mieleen kun aiemminkin oon lopettanut ovistestit suht nopeasti, ja antanut mennä omalla painollaan. Eikä tämä tarkoita että testien tekeminen olisi mun mielestä huono juttu, se vaan näkyy just itselle olevan turhan stressaavaa tms.

@Täti-ihminen aivan ihana uutinen🥲😍 Onneksi olkoon! jännittävää että mihin kohtaan laskettu aika sitten asettuu 🤩 Mulla kävi keskimmäisen kohdalla samoin, ylläriplussa tuli. 😊

@Tuulian, plussatuulia sinne, kuten kaikille muillekin💨🌪✨🤗

Suurkiitos @Nektariini86 ja @Alpis kokemustenne jakamisesta :red-heart: Kommentoin näin paljon jälkikäteen, sillä oli tosiaan pakko poistua täältä näitä palstoja lukemasta, kun noi uutiset tulivat, mutta nyt oon vähän ehtinyt sulattelemaan tilannetta ja löytänyt muitakin kirjoituksia ihmisistä, jotka ovat tulleet raskaaksi alle 0,5:n AMH-arvolla. Ilmeisesti se arvo saattaa lisäksi vaihdella ja tosiaan indikoi enemmän IVF:n onnistumistodenäköisyyttä kuin luomuraskauden. Vaikka onhan se mun arvo 0,35 todella huono, siitä ei mihinkään pääse.

Miehen kanssa saatiin myös asiat puhuttua ja lopulta hänkin totesi, etteihän se nyt niin paha rasti olis kaks kertaa viikossa peittoa heilutella, kunhan pidetään joustoa, että just tiettynä iltana ei ole pakko, jos on oikeasti väsynyt. Eli sekin kuulostaa nyt hyvältä ja riittävältä, kun ehdin jo pelätä, että senkään takia ei olisi raskausmahdollisuuksia jos oltais vaan sitä kerran viikkoon jatkettu, mikä oli siis se asia, mistä tuli riitaa. Nyt ajatuksella kerran alku- ja kerran loppuviikosta on kuitenkin mulle joskus aikanaankin gynekologi suositellut eli eiköhän se ole riittävä.

Nyt olen siis tosiaan parin viikon tauon jälkeen palaillut lukemaan raskautumisfoorumeita ja paljon etsinyt vanhoja keskusteluja yli nelikymppisten kokemuksista. Ja vaikka tää viimeisin kamala gynekäynti antoi aika toivottoman kuvan, niin esim lapsettomuushoitaja kesällä sanoi, että se että olen nyt 40 on huomattavasti parempi kuin jos olisi parikolme vuotta lisää. Vissiin just tässä iässä tulee sellanen isompi pudotus todennäköisyyksissä. Ja silti vanhemmillakin yrittäjillä tulee onnistumisia, kuten tästäkin ketjusta ollaan onneksi saatu lukea!

Tein silloin reilu pari viikkoa sitten totaalisen elämäntaparempan eli suunnittelin ruokavaliomuutoksen ja jatkoin ilman alkoholia, sen olin kokonaan jättänyt pois syyskuun alussa. Sain noista huonoista gyneuutisista niin ison motivaation elämäntapamuutokseen, että uskon tällä kertaa sen onnistuvan, olo on aivan eri, kun on ekaa kertaa elämässä näin iso motivaattori. Raskauskiloja on nyt muutenkin enää 9 jäljellä kun aluksi niitä oli n. 16-18kg. Normaalipainoon on matkaa 13kg.

Samoin jatkan monipuolisesti vitamiinien syömistä ja nostin ubikinolin annoksen 100-> 200-300mg päivässä. Siitä oon kuullut ja lukenut positiivisia tietoja. Ja kahvin vaihdoin puoliksi kofeiinittomaan niin pysyy jossain max 150mg/pv, kun maksimisuositus 200mg.

Eli ainoa mitä voin nyt tehdä on elää terveellisesti, ja sen todellakin aion nyt tehdä. Sitten jos luoja suo, niin ehkä me vielä saisimme sen pienen ihmeemme. :Baby Angel:

@StarStrike piti kommentoida että raskauden jälkeen ferritiini ei välttämättä näytä oikein. Että se arvo ei välttämättä ole oikea, jos sulle ei infuusiota oo annettu? Että kannattaa seurata ja syödä silti rautaa. Synnytyksen jälkeen ne arvot voi olla koholla vaikka oikeesti ois raudanpuute. En muista että mikä siihen oli syynä mutta jos on jotenkin epäloogisen korkea arvo niin se voi näyttää väärin.

@Täti-ihminen paljon onnea yllätysplussasta!
Kiitos tuosta huomiosta. Kävin vähän googlettemassa. Sehän ei kannata koskaan. 🙈 Mullahan on ollut myös näköhäiriöitä ja vatsavaivoja. Ne kun laittoi Googlen haussa yhteen ferritiinin kanssa antoi ihan huolenaihetta. Minun reumalääkäri kehoitti menemään silmälääkärille noista näköhäiriöistä eli sinne varmaan varaan sitten ajan seuraavaksi.

Nyt on pakko johonkin päästä purkautumaan 🙈 Katsoin, että olen maaliskuussa viimeksi kirjoittanut ja sen jälkeen heittänyt kirveen kaivoon... Kesä meni ja heinäkuussa viimeiset kuukautiset.. (pco:n takia todella epäsäännöllinen kierto) Nyt on tisssit ollut neljättä viikkoa kipeät ja odottanut koska sitten ne kuukautiset alkaisi, kun muutama edellinen kerta tissikipu enteillyt vuotoa. Toinen vaihtoehto oli alkavat vaihdevuosioireet. Jostain syystä ajattelin, että teen kaappiin lojumaan jääneen ovistesti, en tiedä miksi.. No sehän paukasti samantien positiiviseksi. En ole ikinä saanut ovisplussaa ja olen sentään jo 42 🤭 Äkkiä kauppaan hakemaan raskaustesti, joka sekin sitten samantien lävähti plussaksi, mitä ihmettä 🙈 Kirjaimellisesti ihme ❤️ Ei mitään hajua viikoista tai mistään muustakaan. Ilmankos on muutaman kerran ollut huono-olo ja ne tissit neljä viikkoa kipeät 🙈

Ihana yllätys! Oikein lämpimät onnittelut. :smiling face with heart-eyes:

AMH-arvoista kiinnostuneille, löysin tällaisen taulukon (lähde: https://www.frontiersin.org/journals/endocrinology/articles/10.3389/fendo.2020.593216/full)

Olen siis parinkolmen kk päästä 41 ja kun nyt katsoin tästä taulukosta niin mediaani on sen ikäisillä karvan verran yli 0,5. Eli varmaan aika iänmukainen tulos mulla sitten kuitenkin. Että olisiko se sitten se ikä joka mulla pahiten asiaan vaan vaikuttaa, ei ennenaikaiset vaihdevuodet mitä olin miettinyt. Toki tämä on vain yksi tutkimus ja en jaksanut kovin tarkasti tutkia onko tämä kuinka luotettava vaikka päällisin puolin asiantuntevalta artikkelilta näyttää. Ja 41-vuotiaita on tuossa tutkimuksessa ollut alle 900 hlöä kun 24-40-vuotiaita yli 1000 henkilöä.

Tosin fakta tietty on se että suurin osa naisista ei enää yli 40-vuotiaana tule raskaaksi, että siitähän tuo taulukko kertoo ja sikäli huonoa ennustetta myös ikäiselleni. Pientä toivoa kuitenkin pidän yllä, ihan varovasti, ja lähetän sitä muillekin AMH:ta pohtiville <3

1760361847533.jpeg

Siis miten voi ihmistä ärsyttää välillä oma kroppa 😅 siis kun aina kaikki on kello tarkkaan toiminut ja nyt on kroppa ihan sekaisin. Tuntuu et ovistestit vaan haalenee vaikka yleensä kp 12 on aina plussa. Nyt kuitenkin limaa tulee ja oireita on mut oon taas varma etten ovuloi koko kierrossa. Siis tuntuu muutenkin et hormonit ihan sekaisin. Oon tosi itkuinen ja kiukkuinen ja välillä ärsyttää iha kaikki 😵‍💫

Meille gynekologi sanoi edellisen raskauden varhaisultrassa, että vaihdevuosien lähestyessä aivot saattaa myös tuupata harvinaisen paljon hormoneita liikkeelle. En tiedä onko sit kehon viimeiset yritykset raskautua. Itsehän en uskonut, että raskauduttaiaiin ja silti näin on kahdesti käynyt viimeinen puolen vuoden aikana. Ikää nyt 43 ja nyt rv 11. En toki tiedä mikä on oma amh taso.

Heippa vaan täältäkin 😊 Oon ollut taustalla seuraamassa keskustelua, meinaa ottaa vähän koville yrittäminen. On ollut pakko saada ajatuksia välillä muuallekin. Helpommin sanottu kuin tehty 😅 Harmittaa kun viime vuoden lopulla oli kahdessa peräkkäisessä kierrossa kemiallinen raskaus ja niiden jälleen oli yksi negakierto, kunnes tärppäsi taas. Vaikka sekin meni sitten valitettavasti kesken vähän pidemmillä viikoilla. Tuon keskeytyneen keskenmenon jälkeen on nyt ollut kolme säännöllistä kiertoa ja yritystä ollut kovasti. Epätoivo meinaa iskeä ja tulee myös ajatus, että mitä jos nuo meille tarkoitetut tilaisuudet oli ja meni 😔 Nyt kp 12 ja sitkeästi vaan yritetään. Parhaani teen että osaisin olla ajatuksella ”tulee jos on tullakseen”, mutta varmasti tällä palstalla jokaikinen tietää, miten vaikeaa on aina vaan odottaa ja toivoa, ja sitten usein pettyä.

Suurkiitos @Nektariini86 ja @Alpis kokemustenne jakamisesta :red-heart: Kommentoin näin paljon jälkikäteen, sillä oli tosiaan pakko poistua täältä näitä palstoja lukemasta, kun noi uutiset tulivat, mutta nyt oon vähän ehtinyt sulattelemaan tilannetta ja löytänyt muitakin kirjoituksia ihmisistä, jotka ovat tulleet raskaaksi alle 0,5:n AMH-arvolla. Ilmeisesti se arvo saattaa lisäksi vaihdella ja tosiaan indikoi enemmän IVF:n onnistumistodenäköisyyttä kuin luomuraskauden. Vaikka onhan se mun arvo 0,35 todella huono, siitä ei mihinkään pääse.

Miehen kanssa saatiin myös asiat puhuttua ja lopulta hänkin totesi, etteihän se nyt niin paha rasti olis kaks kertaa viikossa peittoa heilutella, kunhan pidetään joustoa, että just tiettynä iltana ei ole pakko, jos on oikeasti väsynyt. Eli sekin kuulostaa nyt hyvältä ja riittävältä, kun ehdin jo pelätä, että senkään takia ei olisi raskausmahdollisuuksia jos oltais vaan sitä kerran viikkoon jatkettu, mikä oli siis se asia, mistä tuli riitaa. Nyt ajatuksella kerran alku- ja kerran loppuviikosta on kuitenkin mulle joskus aikanaankin gynekologi suositellut eli eiköhän se ole riittävä.

Nyt olen siis tosiaan parin viikon tauon jälkeen palaillut lukemaan raskautumisfoorumeita ja paljon etsinyt vanhoja keskusteluja yli nelikymppisten kokemuksista. Ja vaikka tää viimeisin kamala gynekäynti antoi aika toivottoman kuvan, niin esim lapsettomuushoitaja kesällä sanoi, että se että olen nyt 40 on huomattavasti parempi kuin jos olisi parikolme vuotta lisää. Vissiin just tässä iässä tulee sellanen isompi pudotus todennäköisyyksissä. Ja silti vanhemmillakin yrittäjillä tulee onnistumisia, kuten tästäkin ketjusta ollaan onneksi saatu lukea!

Tein silloin reilu pari viikkoa sitten totaalisen elämäntaparempan eli suunnittelin ruokavaliomuutoksen ja jatkoin ilman alkoholia, sen olin kokonaan jättänyt pois syyskuun alussa. Sain noista huonoista gyneuutisista niin ison motivaation elämäntapamuutokseen, että uskon tällä kertaa sen onnistuvan, olo on aivan eri, kun on ekaa kertaa elämässä näin iso motivaattori. Raskauskiloja on nyt muutenkin enää 9 jäljellä kun aluksi niitä oli n. 16-18kg. Normaalipainoon on matkaa 13kg.

Samoin jatkan monipuolisesti vitamiinien syömistä ja nostin ubikinolin annoksen 100-> 200-300mg päivässä. Siitä oon kuullut ja lukenut positiivisia tietoja. Ja kahvin vaihdoin puoliksi kofeiinittomaan niin pysyy jossain max 150mg/pv, kun maksimisuositus 200mg.

Eli ainoa mitä voin nyt tehdä on elää terveellisesti, ja sen todellakin aion nyt tehdä. Sitten jos luoja suo, niin ehkä me vielä saisimme sen pienen ihmeemme. :Baby Angel:

Piti käydä etsimässä oma AMH-arvo, kun luin tätä sinun kirjoitusta. Itsellä oli viime vuoden tutkimuksissa vielä matalampi; 0,24. Stressaannuin todella paljon siitä viime syksynä ja olin todella maissa. Ajattelin, että meidän ainoat mahdollisuudet vauvaan on vain IVF:n kautta, jos senkään. Lapaset roikkui jo viittä vailla tippumista käsissä. Mutta, minunkin ymmärrys nyt on, että se AMH-arvo lopulta antaa suuntaa siihen, millaiset mahdollisuudet hoitojen onnistumiselle on. Raskautuminen luomuna ei silti ole mahdotonta. 😊 ..ja niin olin vanhempikin raskautuessa. Älä siis todellakaan heitä kirvestä kaivoon. Toivoa ja mahdollisuuksia on. 😊🫂

IMG_7286.jpeg

En ihan odottanut vielä kp9 hedelmällistä päivää mutta niin se clearblue 2 hormonia digitaalinen vilkkuu 😉 Tämö on pregcheck. Nyt vaan odotetaan muuttuuko se naama ollenkaan pysyväksi? Tästä on ollut omalla kohdalla epäilyksiä.

Piti käydä etsimässä oma AMH-arvo, kun luin tätä sinun kirjoitusta. Itsellä oli viime vuoden tutkimuksissa vielä matalampi; 0,24. Stressaannuin todella paljon siitä viime syksynä ja olin todella maissa. Ajattelin, että meidän ainoat mahdollisuudet vauvaan on vain IVF:n kautta, jos senkään. Lapaset roikkui jo viittä vailla tippumista käsissä. Mutta, minunkin ymmärrys nyt on, että se AMH-arvo lopulta antaa suuntaa siihen, millaiset mahdollisuudet hoitojen onnistumiselle on. Raskautuminen luomuna ei silti ole mahdotonta. 😊 ..ja niin olin vanhempikin raskautuessa. Älä siis todellakaan heitä kirvestä kaivoon. Toivoa ja mahdollisuuksia on. 😊🫂
@StarStrike kiitos tästä 🧡 Luo toivoa kuulla näitä onnistumisia! Niin mahtavaa että teitä onnisti ja nyt pikkuinen mukana elämässä!

Mä aloitin nyt yhden välikierron jälkeen oviksen etsinnän. Nyt kokeilussa Clearbluen lila eli kahden hormonin testi. Näytti negaa, samoin kuin Pregcheckin tikkutesti. Tosin toi laite kai aina näyttää negaa ekana päivänä. Mulla oli heinäkuussa Clearbluen normilaitteen kanssa tilanne etten löytänyt ovista ollenkaan niin en nyt ”uskalla” olla hymynaama-testin varassa pelkästään vaan haluan nähdä tikkutestien vahvistumisen ja haalenemisen. Kun kiertokin on muuttunut epäsäännölliseksi. Toivon että painonpudotus auttaisi kierron säännöllistymiseen.

Tuli muuten mieleen @Sandra84 milloin saatte tietoa alkioista? Täällä varmaan kaikki jännää teidän puolesta 🌞🌟

Tuli muuten mieleen @Sandra84 milloin saatte tietoa alkioista? Täällä varmaan kaikki jännää teidän puolesta 🌞🌟
Hyvään aikaan kysyit! Vastaus: tänään! Luulin että ens viikolla.

Dextrasta soitti lääkäri. Meidän alkion biopsiasta ei saatu tulosta… Eli ihan yhtä tyhjän kanssa. Ulkoisesti 4AA alkio, ainakin hyvän näköinen. Me varmaan tehdään se siirron aikaikkunan määritys be ready -testi lääkärin suosituksesta. Sit mun piilevää endoo pitää kans vähän kuivattaa ties millä kaikilla mömmöillä. Letrozolilla, procrenilla ja ehkä pillereillä. Eli tässä menee joulukuuhun ennen kun pääsee siirtoon.😭
Siis apua. Tänään pitää keskustella miehen kanssa.

@Sandra84 täälläkin aina seuraillut ja jännäillyt, tsemppiä ❤️

Täällä jännätään nyt sitä et kunhan ovis ei tulis. Meillä vähän tilanteet elää eikä nyt nähdä melkein viikkoon miehen kanssa. Tai siis perjantaina me nähdään ja on taas hetki ilman lapsia klo 16-17 joten silloin onnistuu meidän lempi seuraavan kerran. Kyllä ruuhkavuodet on ihmisen parasta aikaa 😅 tänään siis kp 12 ja testit näytti vielä tältä aamupäivä ja äsken tehtynä.
1000026868.jpg

1000026867.jpg

Kunhan tulis torstaina vaikka vasta se plussa niin ovis olis perjantaina niin voisimme vielä ennättää 😅nyt jos huomenna saan sen plussan niin itken verta kyllä koska sit menee tääki kierto aivan hukkaan 🙄

@Sandra84 tsemppiä ❤️ onneksi joulukuu on kuitenkin pian jo ❤️

@Yrittäjä83 tutulta kuulostaa ruuhkavuodet, ei vaan aina riitä aika ja eikä sit enää jaksaminen öisin 🙈 Nyt kerrankin kävi joku vuosisadan ihme ja ehdittiin ovulaation aikaan olee yhdynnässä useampana päivänä 😅

Oma napa.
Lämmöt on olleet koholla 3pv eli kyllä se ovulaatio luultavasti tapahtui oikeesti. Tylsää tää odottelu mut nyt on lasten syysloma ni ei hirveesti oo aikaa ajatella mitäön ylimääräistä 🤭

@Sandra84 Voi harmi, että biopsia ei onnistunut. Mutta kuulostaa hyvältä silti, että ulkoisesti alkio näyttää hyvältä! Kurjaa varmasti odottaa, mutta tärkeää, että varmistetaan paras mahdollinen siirtoaika. 🙏 Piti oikein googlata tuo Be ready -testi. Onpa hienoa, että siellä on nyt vielä uusia kikkoja otettavissa käyttöön tulevan siirron osalta. 💖

@Pikkutytöt Kiva saada sut takaisin tänne! 🤗 Ei kannatakaan antaa periksi, kyllä mahkuja vielä on. 🌈

Tsemppiä ja suotuisia tuulia kaikille eri vaiheisiin! 💖

Mulla oli vähän runsaammat menkat kuin edellisissä kierroissa, toivon että olisi vähän hedelmällisyys parantunut siis.. 🙏

Tsemppiä täältä kaikille!

@Sandra84 harmi ettei testi onnistunut, mutta jospa olisi kokonaisuudessaan niin priimaa, että pääsette maaliin asti! Kaikki mahdolliset avut vain nyt kehiin! 🙏🏻 Oispa tämä teidän hetki ❤️

Omaa napaa.. tais tyhjennysvuoto lopulta alkaa 🙏🏻 tai menkat tai mitkä lie.. mut kuitenkin pääsen taas jonkun ajan päästä metsästämään ovista. Sitten seuraavasta kierrosta letrozolit avuksi taas... 🙏🏻

Pikaisesti omaa napaa. Tänään tuskin tulee positiivista ovistestin. Sinänsä hyvä mut alan jo panikoida kun nää vaan haalistuu ja oireet hävis et enkö vaan tässä kuussa ovuloi 🙄 mikä ei yllättäisi taas näiden reumalääkkeiden takia.. Tänään testi äsken näin hailee..
1000026887.jpg

Pikaisesti omaa napaa. Tänään tuskin tulee positiivista ovistestin. Sinänsä hyvä mut alan jo panikoida kun nää vaan haalistuu ja oireet hävis et enkö vaan tässä kuussa ovuloi 🙄 mikä ei yllättäisi taas näiden reumalääkkeiden takia.. Tänään testi äsken näin hailee..
View attachment 149065
Mikä jo sulla yleensä plussa? Mä viime kierrossa aloin testaamaan suht aikaisin ja kävi niin, et lähti jo tummumaan, haaleni ja tuli plussa vasta viikon päästä.

Mikä jo sulla yleensä plussa? Mä viime kierrossa aloin testaamaan suht aikaisin ja kävi niin, et lähti jo tummumaan, haaleni ja tuli plussa vasta viikon päästä.
No veikkaan et mulla menee nyt kans jotenki noin.. Mulla yleensä plussa tulee kp 12. Nyt aloin testaa kp 8. Ollu tasaisen haalee, parina päivänä nyt tummu ja sit tuli oireetkin eli hitokseen limaa mut tänään ei mitään 😬

Takaisin