35v äidiksi.

Murukahvi

Oman äänensä löytänyt
Onko sinusta 35v liian vanha äidiksi?
Oliko sulla joka odotit 35v normaali raskaus vai oliko jotain "iän tuomaa ongelmaa"?
 
Muokattu viimeksi:
Itse olen 34 ja vasta yrittämässä raskautua ensimmäistä kertaa ja haaveissa useampi lapsi. Itse ajattelen niin että elämä on näin mennyt, sille en mitään voi etten ole kumppania aiemmin löytänyt eikä asiat aina mene niin ku strömsössä :) olen nyt vaan yksi niistä jotka (toivottavasti) raskautuu yli 30vuotiaana. Eniten vaan toivon että raskaus ylipäänsä onnistuisi ja tulisi (terve) lapsi. Millään muulla ei ole väliä.
 
Ei missään nimessä ole! Itse sain esikoisen kuukautta ennen kuin täytin 38 enkä ainakaan itse tuntenut itseäni liian vanhaksi. Aina ei voi valita ja vaikka yritimme kyllä monta vuotta hoidoissakin, niin vasta vähän vanhemmalla iällä loppulta onnistuimme. Ja nyt olen tulossa toista kertaa äidiksi ja kun vauva syntyy, olen jo täyttänyt 40 enkä edelleenkään tunne olevani liian vanha vauvan äidiksi. Varmasti riippuu monesta asiasta, kokeeko itsensä tietyn ikäisenä liian vanhaksi olevansa raskaana tai tulevansa äidiksi. Minulla molemmat raskaudet ovat sujuneet hyvin enkä usko, että ikä on vaikuttanut olotilaan mitenkään. Esikoisen synnytys sujui tosi hyvin. Toisesta en vielä tiedä, mutta toivon, että sekin sujuisi hyvin eikä vanhempi ikä vaikuttaisi mitenkään asiaan.
 
Ei ole liian vanha. Elämä ei aina mene suunnitelmien mukaan, eikä jokainen voi vaan päättää minkä ikäisenä haluaa perustaa perheen ❤️

Itse sain kaksi vanhinta lasta kolmenkympin molemmin puolin ja nuorimman 40-vuotiaana. Olin kahdessa ekassa raskaudessa kipeä ja vaivainen ja tässä kolmannessa ei ollut mitään ongelmia. Lenkkeilin vauvan syntymään saakka, painoa tuli vähiten, verenpaineet ja sokerit kunnossa ja synnytyskin oli nopein ja vähävaurioisin kaikista 😊 Voi toki olla monien asioiden summa ja sattumaa, mutta aina iäkkäämpi äiti ei ole yhtä kuin vaikea raskaus, vaikka riskejä onkin tiettävästi hiukan enemmän.

Sanon nykyään että ainoa mistä tämän ikänsä huomaa, on se kun pitää pyöriä vauvan kanssa lattialla ison osan päivästä, alkaa vähän kolottaa sieltä sun täältä 😁
 
Koskaan ei ole liian vanha äidiksi niin kauan ku se vaan omalle kropalle on mahdollista! 😊

Mä oon saanut esikoisen 22v., keskimmäisen 26v. ja nyt kuopuksen 37v. Kaikki raskaudet olleet ihan samanlaisia, ei mitään ongelmia myöhemmälläkään iällä raskautumisessa ja samat vaivat ja kolotukset raskausaikana kuin aiemmin ja ihan terve vauva syntyi.
 
Onko sinusta 35v liian vanha äidiksi?
Oliko sulla joka odotit 35v normaali raskaus vai oliko jotain "iän tuomaa ongelmaa"?
Mulla kolmas raskaus oli pahin. Olin kyllä 34 kun odotin vauvaa. Radi joka oli jo 5v aikasemmassakin raskaudessa, liitoskivut todella pahana ja väsymys paljon pahempi. Raskaus muuten oli normaali ja kaikki meni oikein hyvin. Vauva vuoden väsymys yllätti kun oli jo saanut muutaman vuoden nukkua aikas rauhassa yöt.
 
Mun on pakko myöntää, et mielsin itseni "vanhaksi äidiksi" odottaessani esikoista 28-vuotiaana.
Olin aina ajatellut raskautuvani ennen 25-ikävuotta, mutta sen aikainen kumppani ei tuntunut oikealta. Oma äitini on synnyttänyt isoveljeni 23-vuotiaana, minut 25 ja pikkuveljeni 28. Jotenkin tämä loi sen paineen, joka on varmaan monelle samassa ikäluokassa olevalle tuttu; pitäisi olla koulutus, vakityö, omakotitalo ja lapset tehtynä ennen 30-vuotta. Eihän se nykypäivänä ihan niin mene.
Nopeasti sitä huomasi Neuvolan odotushuoneessa, et olinkin ikäni puolesta "normaali ensisynnyttäjä".
Mieheni vanhemmat ovat saaneet lapset yli 30-vuotiaina, ja puhuttiin heistä aina "vähän vanhempina vanhempina" :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Tuntuu nyt kyllä hassulta ajatella niin.
Mulla on vielä elossa oma nuorekas mummini, joka auttoi vauvavuonna esikoisen hoidossa, kun meidän piti mennä käymään kaupassa. Mieheni äiti on mun mummia vain 12-vuotta nuorempi.
Kyl sitä nykyään näkee tosi usein 30-35 ikäisiä ensisynnyttäjiä, eikä se näytä menoa haittaavan :smiling-eyes:
 
Ei ole liian vanha synnyttämään eikä ensisynnyttäjäksi. Sain esikoiseni 26-vuotiaana ja kuopukseni 30-vuotiaana. Liian vanha on silloin saamaan lapsia, kun ei niitä enää iän puolesta saa :)
 
Sain esikoisen ollessani hieman alle 34 v, ja nyt pian 36-vuotiaana kovasti toivon että toinen lapsi saataisiin. Vielä alle 30 v olin sitä mieltä etten halua lapsia, oli niin kiire tehdä uraa, matkustella ja pitää hauskaa miehen & kavereiden kanssa. 😀

Nyt koen että on just hyvä aika olla pienen lapsen vanhempi. Hyvillä mielin laitan elämän muita osa-alueita hieman taustalle enkä koe että olen jäänyt mistään paitsi. Lapsi saa kasvaa omakotitalossa ja kahden työurallaan sujuvassa vaiheessa olevan vanhemman kanssa. 🤗
 
Liian vanha on silloin saamaan lapsia, kun ei niitä enää iän puolesta saa :)
En noinkaan sanoisi. Tuo ikä, jolloin niitä ei iän puolesta saa (eli vaihdevuodet), kun riippuu ihmisestä, ja joillain se ikä tulee jo 20 ikävuoden tienoilla. Hekään eivät ole liian vanhoja, vaikka ovatkin jo saavuttaneet vaihdevuodet. Hekin voivat saada lapsia lapsettomuushoitojen (käytännössä lahjasolujen) avulla.

Minusta liian vanha äidiksi on vasta silloin kun itsestä siltä tuntuu. Minä en ole havainnut, että olisin iän myötä jaksanut jotenkin vähemmän kuin ennen. Ikä on tuntunut vain hyödyltä, koska työpaikka ja ura ovat varmoja, ei tarvitse kantaa huolta rahojen riittävyydestä, ja toisaalta osaa tehdä omat päätökset ja valvoa lapsen etua, kun sitä ei kukaan muu tällä pallolla tee -- nuorempana olin paljon epävarmempi, enkä olisi välttämättä osannut pitää lasteni puolta erilaisia järjestelmiä vastaan.
 
Jokaisen oma valinta minkä ikäisenä äidiksi haluaa, pystyy ja onnistuu tulemaan 🙂 itse oon sanonut etten halua lapsia enää 35 jälkeen koska oma äitini on saanut minut myöhään. Mutta en ole sitä mieltä että olisi yhtään huonompi ikä tai äiti vaikka myöhemmin hankkii lapsen/lapset ☺️ En itse kokenut olevani vielä parikymppisenä valmis äidiksi vaan halusin nähdä maailmaa matkustellen, keskittyä opintoihin ja töihin sekä olla varma että puoliso on oikea ja tutustua rauhassa ihmiseen jonka kanssa vanhempina muodostetaan perhe ja ollaan enemmän kiinni toisissamme kuin naimisissa ollessa koska lapsi yhdistää meitä loppuelämämme ☺️
Toinen lapsi siis pitäisi alkaa pyöräytteleen mikäli sellainen haluttaisiin mutta koen että ollaan onnekkaita että meillä on yksi ihana ja rakas pieni. Uusi odotus aika ei houkuta itseäni koska raskausaika ei ollut helppo. 🙂
 
Niin, ja voihan äidiksi tulla adoptionkin kautta. Jossain oli et yläikäraja olisi 49v adoption hakijalle. Henkisesti äiti voi olla minkä ikäinen vaan, ja äitiys ei lopu vaikka lapsi saavuttaisi täysikäisyyden, se vaan muuttaa muotoaan.
 
Tapasimme mieheni kanssa kun olin 31. Ensimmäinen lapsi syntyi kun olin paria viikkoa vaille 34v. Raskaus oli helppo, synnytys suht nopea ensimmäiseksi. Toinen syntyi kun olin 36v ja nyt 41v. odotan kolmatta, joka jäänee viimeiseksi. Tämä raskaus on ensimmäinen, jonka aikana olen kokenut olevani jo vanha odottaja. Mutta en silti koe olevani vanha vauvan äidiksi. Elämä nyt ei vain aina mene niin, että lapset olisi ajankohtaisia/mahdollisia silloin, kun on alle 30-vuotias.
 
Mä oon tod. näk. 34 ainakin, kun saan vielä vauvan (jos se meille suodaan) ja mä pidän itseäni jo vauvansaantiin aika ”vanhana” 😄 Mut sit taas toisaalta, en aio poissulkea itseltäni myöskään mahdollisuutta saada vielä viides sitten nelikymppisenä 🤭 Kaikki riippuu siitä mikä vointi itsellä ja miten jaksaa vielä valvoa yms. ☺️
 
Synnytin esikoisemme lokakuussa 2022, 36-vuotiaana. En koe olevani liian vanha äidiksi, tässä vaiheessa vaan meidän elämä oli valmis vauvalle (työurat kunnossa, omakotitalo, ollaan matkusteltu jne). Toki jos toisen lapsen haluaa, niin pitää aika pian ruveta yrittämään. Raskaus sujui erittäin hyvin, ei ollut mitään ongelmia tai närästystä suurempia vaivoja. 😊
 
Äitini sai minut kun hän oli 41. Veli syntyi kun äiti oli 39. Äidilläni oli selkeästi huono omatunto asiasta että hän oli "niin vanha äiti" ja kun olin teini-ikäinen, hän joskus aina kyseli häpeänkö sitä että minulla on niin vanha äiti. :crying-face: No, en ikinä! Ei se minua koskaan häirinnyt ja onneksi viesti meni lopulta perille äidillekin :Two-hearts:. Luulen, että se oli oikeasti minun ja veljeni etu että meillä oli vähän kypsemmät vanhemmat. Talous oli paremmin kunnossa ja etenkin isäni (jolla lapsia aiemmasta avioliitosta ihan nuorena) oli paljon fiksumpi nelikymppisenä kuin kaksikymppisenä. Meillä oli selkeästi parempi lapsuus kuin huomattavasti vanhemmilla sisarpuolillamme.
 
Tämä asia mietityttää itseä kovasti ja on ikäkriisin suurin aiheuttaja. Täytän tässä keväällä 34v ja esikoinen on toiveissa. Itsellä päällä kuitenkin sellainen lääkitys joka lykkää vauvahaaveita vielä vuoden eteenpäin. Koen suurta pelkoa että vuoden päästä on jo liian myöhäistä 😔
 
Se on niin henkilökohtaista, että miten hedelmällisyys laskee. Minusta 35 ei ole vanha, mutta pelottaahan se, että onko liian myöhäistä lykätä sinne asti. Täytän 33 tänä vuonna, eikä näytä siltä että lähiaikoina tai edes lähivuosina olisi vikan lapsen yritys ajankohtaista.
 
Takaisin
Top