35v äidiksi.

On muuten ihan totta tuo havainto, että kun vanhemmat ovat vanhempia niin lapset pääsevät helpommalla! Minä ja sisko synnyttiin parikymppisille vanhemmille. Olihan se jollain tapaa kituuttamista, vaikkei sitä silloin itse ymmärtänyt. Kavereilla oli hienoja harrastuksia, minä ja sisko saatiin tyytyä seurakunnan kerhoihin. Meillä ei ollut ikinä merkkivaatteita ja äiti ompeli usein meille. Eka ulkomaan matka tuli vasta ysärillä, nousukauden päätteeksi kun porukat saivat talon maksettua.

Veli syntyi sitten myöhemmin kun porukat olivat jo kolmikymppisiä. Onhan siinä vinha ero kun hän kasvoi ilman saman ikäistä sisaruksia, mutta isosiskot ympärillä höösämässä. Hänelle oli kalliimpi harrastus johon hänet autolla kuljetettiin. Minä ja sisko pyöräiltiin aina harrastuksiin, ei meitä viety. Ja kuvaan kuului et pihalle hänelle hommattiin komeat harrastusvälineetkin.

Jo reilun 10 vuoden ikäero teki siis samassa perheessäkin paljon! Rahaa ja aikaa oli heti paljon enemmän ja vanhemmatkin kypsempiä.
 
Heissuli. Tää onkin kiintoista aihe. Itse olen nyt 35 ja vasta aloitimme ekaa yrittämään. Enkä ole ollut mieheni kanssa yhdessä kuin vasta puoli vuotta. Ei siis vuosien vakiintunutta yhteiseloa takana. Mä olin kans ihan tänne asti sitä mieltä etten ikinä edes tule haluamaan lapsia. Kunnes...löysin oikean ihmisen vierelle jonka kanssa jo aikasessa vaiheessa tutustumista asiasta keskusteltiin. Hän ymmärtää myös sen, että mun ikä on mitä on ja VOI OLLA TAI OLLA OLEMATTA että kohta on jo kiirus. Hän myös vakuutti mut siitä etten ainakaan ole tähän häntä painostanut😄 sekin kävi mielessä nimittäin.

Mun äitini sai mut myös 41 vuotiaana. Eli suhteellisen iäkäs äiti on mullakin nyt. Aikalailla yh.na mut kasvatti, rahaa oli vähän, ei harrastuksia. Oli siinä isäkin kuvioissa joka toinen viikonloppu ja kotona pyöri isäpuoli. Äiti on ainakin tätä viimeistä raskauttaan eli meikäläistä muistellut ihan hyvällä😅 paitsi siitä aina jaksaa mainita että "ennen sinun odottamista painoin 55kg ja sen jälkeen 70kg eikä ne ole lähteneet". Ja joo, mulla on 19v ja 21v vanhemmat siskot. Eli ei ole sisarukset olleet samaan aikaan saman katon alla vaan eläneet jo varhais aikuisuuttaan kumpikin omalla tahollaan. Sitten faijan puolelta mulla on kans isosisko 4,5v vanhempi. Hänen kans ollaan kasvettu enempi yhdessä kun oltu isäviikonlopuilla samaan aikaan. Tänä päivänäkin enemmän tekemisissä hänen kanssaan.

Tulipa stoori. Mutta joo..itsellä nyt yk2 käynnistyi😊

Kiva lukea teidän muiden ajatuksia tästä ikä asiasta.
 
Onko sinusta 35v liian vanha äidiksi?
Oliko sulla joka odotit 35v normaali raskaus vai oliko jotain "iän tuomaa ongelmaa"?
Oma kuopus syntyi kun olin 35,5v
Raskaus oli ihan samanlainen kuin esikoisenkin kanssa. Eli mitään iän tuomaa ongelmaa ei ollut. Toki mitä vanhempi on, sitä vaikeampaa voi olla ylipäätään raskautua.

Minulle sanottiin neuvolassa jo esikoisen aikaan, että olin ”vanha” ensisynnyttäjä - olin 28,5-vuotias.
 
Takaisin
Top