3. luukku

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bella Swan
  • AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€ AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
MaalisÀidit 2020
🌟⭐🌟 3. luukku 🌟⭐🌟

iStock-1175684792.jpg

Taavetti tutkiskeli kalenteria sen mitÀ lattialta nÀki. Oli joulukuu ja sunnuntai. HÀn silitti partaansa ja kurtisti kulmiaan. Joulukuun sunnuntai toi jotain hÀnen mieleensÀ, mutta mitÀ. HÀn tarkisti ettei ketÀÀn ollut tulossa ja kiipesi sitten pöydÀlle nÀhdÀkseen kalenterin paremmin. 1. adventtisunnuntai. Niin tietenkin, adventti! Taavetin mieleen tulvahti muistoja adventtikynttilöistÀ, joita poltetaan - tai ainakin ennen poltettiin neljÀnÀ sunnuntaina ennen joulua. Taavetti aprikoi, noudattiko hÀnen nykyinen perheensÀ tÀtÀ perinnettÀ.

Taavetti ei ollut kovinkaan toiveikas seuraillessaan perheen touhuja. Kukaan ei maininnut adventtia sanallakaan. IltapÀivÀllÀ hÀn uskalsi hieman toivoa, kun perheen isÀ haki kaapista laatikon. Olisiko siinÀ adventtikynttilÀt ja asiaan kuuluva kynttilÀnjalka? Tai voisihan jokainen adventtikynttilÀ olla omassa jalassaankin. Taavetista vain hÀnen vanhan kodin nelihaarainen adventtikynttilöiden kynttilÀnjalka oli ollut erityisen hieno. Mutta ei, laatikosta kaivettiin muutama hyvin pitkÀ ja solmussa oleva musta naru sekÀ ei neli, vaan yhdeksÀnhaarainen kynttilÀnjalka, jossa oli kynttilÀt valmiina. Ja hyvin erikoisia kynttilöitÀ ne Taavetista olikin, niissÀ oli jotain lÀpikuultavaa siinÀ kohtaa, missÀ liekin kuuluisi palaa.
"Voidaanko laittaa kynttelikkö mun huoneeseen?" Elias kysyi.
"Laitetaan kynttelikkö keittiöön", Àiti vastasi.
"EikÀ! Haluan kynttelikön!" Elias kÀrtti.
"Laitetaan teidÀn kummankin huoneeseen jouluvalot", isÀ sanoi, "ei teidÀn huoneissa ole tilaa kynttelikölle."

Taavetti seuraili kuinka perhe laittoi monihaaraisen kynttilÀn jalan - siis ilmeisesti kynttelikön keittöön ja jouluvaloiksi kutsumiaan naruja vÀhÀn joka huoneeseen. Lapset kinasivat hieman siitÀ, mitkÀ narut kummankin huoneeseen laitetaan, mutta lopulta sopu löytyi. Taavetti ei ymmÀrtÀnyt lainkaan, mistÀ oli kyse. HÀnestÀ narut nÀyttivÀt ihan samanlaisilta keskenÀÀn. YllÀtys olikin melkoinen, kun Àiti työnsi ensimmÀisen narun pÀÀn seinÀssÀ olevaan reikÀÀn ja naruun syttyi monta valoa. KeittiössÀ taas kynttelikön liekit herÀsi eloon, kun narun pÀÀ työnnettiin seinÀÀn. Taavetti katseli valoja hÀmmÀstyneenÀ. Lopulta hÀn myönsi itselleen, ettÀ ne valaisivat kauniisti, vaikka eivÀt yhtÀ tunnelmallisia kuin kynttilÀt olleetkaan.

🌟⭐🌟
Keskustelun aiheena joulun tunnelmavalaistus. Esim. onko teillÀ jo jouluvalot laitettu? EntÀ poltetaanko teillÀ kynttilöitÀ?

Kausivalot laitettu ikkunaan ja ulos jo marraskuun puolella. KynttilöitĂ€ poltetaan ulkona lyhdyssĂ€ ja sisĂ€llĂ€ taaperon mentyĂ€ nukkumaan koko pimeĂ€ aika. TĂ€nĂ€ vuonna olen sytyttĂ€nyt kynttilĂ€t myös aamupalan ajaksi keittiön pöydĂ€lle, tekee tĂ€stĂ€ pimeĂ€stĂ€ vuodenajasta vĂ€hĂ€n siedettĂ€vĂ€mpÀÀ aloittaa uusi pĂ€ivĂ€ kynttilĂ€nvalossa. 😊

MeillÀ on joka ikkunalla jouluvalo, kynttelikkö tai ikkunassa roikkuva kranssi, ja parvekkeella myös valot. Jouluvalot ovat mulle tosi tÀrkeÀt ja pidÀn niitÀ marraskuun alusta helmikuuhun ainakin. Aitoja kynttilöitÀ en kauheasti vÀlitÀ polttaa, koska niiden polttamisesta aiheutuvat pienhiukkaset eivÀt ole kovin terveellisiÀ, mutta pieniÀ hetkiÀ tunnelmoidessa kyllÀ. Led-kynttilöitÀ pitÀisi ostaa.

MÀ laitan yleensÀ joulukuun alussa valot, joskus on kyl menny jouluviikollekin, ettÀ oon valot saanu laitettua. Ulos en oo pariin vuoteen jaksanu laittaa. MeillÀ mÀ oon se jouluihminen ja mies pÀrjÀis vallan hyvin ilman yhtÀÀn valoa (tai joulukoristetta) missÀÀn.

Nyt oon kyl nauttinu, ku naapuri on laittanu jouluvalot ulos vÀhÀn aikaa sitten, ja ne nÀkyy suoraa meiÀn keittiön ikkunasta. Et katotaan jaksaisko laittaa kotonakin pihalle valot vai annanko olla.

KynttilöitÀ en oo koskaan osannu oikeen polttaa, ja tÀl hetkellÀ ei kyl oo semmosta paikkaakaan, mihin sais kynttilÀt palanaan lapsilta turvaan. Esikoinen on varsinkin semmonen apina, ettÀ kiipeÀÀ joka paikkaan, niin varmasti menis myös kynttilöille kiipeÀmÀÀn..

Parvekkeelle laitettiin jouluvalot jo marraskuussa ja nyt joulukuun ajan sisĂ€llĂ€ valoa tuovat tĂ€hti ikkunassa, kynttelikkö ja kuusi. KynttilöitĂ€kin poltetaan, mutta ovat lapsen ulottumattomissađŸ˜ŠâœšïžđŸŽ„

MĂ€ taidan laittaa ne kolmion malliset joulukyntteliköt ikkunaan. Ulkona meillĂ€ ei ole mitÀÀn kausivaloja, enkĂ€ oikein osaa niitĂ€ kaivata. Perus pihavalot on. Joskus mulla oli myös kynttilĂ€lyhtyjĂ€ ulkona, mutten ole muutamiin vuosiin niitĂ€ jaksanut laitella. PitĂ€isiköhĂ€n joulunpyhiksi tĂ€nĂ€ vuonna.. Lapsuuden kodissa oli adventtikynttelikkö. Nyt mulla olisi yksi tuikkuteline missĂ€ on neljĂ€ kynttilĂ€paikkaa, eli jos haluaisin poltella kynttilöitĂ€ niin sitĂ€ voisi kĂ€yttÀÀ. Mutta taapero ja oikeat kynttilĂ€t ruokapöydĂ€ssĂ€, liian iso riski 😅

MinÀ rakastan jouluvaloja! Esikoinenkin sytyttÀÀ hoidosta tullessa kaikki meidÀn jouluvalot jos Àiti on unohtanut laittaa pÀÀlle. Jouluvalot kuuluu ehdottomasti meidÀn jouluun.

Ulos en oo ikinÀ ruukannut laittaa mitÀÀn, sisÀllÀ jotain pieniÀ valoja yleensÀ, mutta ei mitÀÀn tyypillisiÀ joulukynttelikköjÀ tms.
KynttilöitĂ€ tykkĂ€isin polttaa, mutta jotenkin lapsen myötĂ€ jÀÀnyt vĂ€hemmĂ€lle, illalla kun lapsen saa nukkumaan, ei viitsi enÀÀn pieneksi hetkeksi niitĂ€ sytytellĂ€ 😅

Itse en hirveÀsti laita jouluvaloja vaikka niistÀ tykkÀÀnkin. Kynttelikkö meillÀ taitaa olla ja jossai kaapissa maljakko jossa on jouluvalot. PitÀs jaksaa kaivaa ne kaapin pohjilta esiin.

Itse tykkÀÀn joulun alla lenkkeillÀ ulkona pimeÀllÀ ja katsella komeita ulkovaloja. Se tuo piristystÀ tÀhÀn ankean pimeÀÀn vuodenaikaan.

Millaiset jouluvalot on teidĂ€t lempparit? Itse tykkÀÀn eniten peruskirkkaista ja sitte jÀÀn sinisestĂ€. Mutta kaikki on kivoja. Myös ne monivĂ€riset ja vĂ€lkkyvĂ€t 😅😅

MeillÀ roikkuu ulkona rÀystÀÀssÀ jotain eri pituisia puikkoja. Terassin kaiteessa taas jotakin tavallista nauhaa kieritettynÀ. SisÀllÀ ikkunoissa tÀhtiÀ, lumihiutaleita ja joku kranssin mallinen, ne toimii lapsilla yövaloina.

Jouluvaloja on ja ikkunoissa valoisia koristeita. Led- kynttilöitÀ oli, mutta taapero rikkoi yhden joten ne on otettu pois esiltÀ.

Jouluvaloista tulee lapsuus mieleen. Kaikilla muilla oli tosi hienoja jouluvaloja paitsi meidĂ€n perheellĂ€ ainoa jouluvalo oli yksi yksi joulutĂ€hti ikkunassa. Mutta voi sitĂ€ riemua kun sitte saatiin jouluvaloista muotoiltu poro ikkunaan. Veljeni sen omi ihan itselleen ja muut ei sitĂ€ sitte saaneetkaan ihailla 😅😅 en muista ettĂ€ tilasiko vanhemmat sen Anttilasta vai antoiko tĂ€timme sen lahjaksi. Jostain se kotiimme kuitenkin tuli ja riemu oli suuri.

Joo meillĂ€ on muutama tĂ€hti ikkunoissa ja valoverho olohuoneessa. Tuo kivasti tunnelmaa. 😊 KynttilöitĂ€ poltellaan kyllĂ€, sit on jonkin verran led-kynttilöitĂ€ ajastimella siellĂ€ sun tÀÀllĂ€.

Jouluvalot yleensÀ laitetaan marraskuun puolenvÀlin jÀlkeen tÀnÀ vuonna halloween meni niin pitkÀksi niin jouluvalot tuli vÀhÀn ennen joulukuuta. Valot tulee ulos ja joka ikkunaan. Aika huono olen ollut polttamaan oikeita kynttilöitÀ nyt olen niitÀkin polttanut, on myös ledi kynttilöitÀ.

YleensĂ€ on ollut. TĂ€nĂ€ vuonna ei oo vauvan syntymĂ€n myötĂ€ vielĂ€ ehditty laittaa ja viime vuosi meni esikoisen vauvavuoden kimpussa ja sĂ€hkön hintaa kauhistellen. Oon laittanut ulos kynttilĂ€lyhtyjĂ€ ja valoja. Niille on ihan tarvekin, kun asutaan tÀÀllĂ€ keskellĂ€ mettÀÀ ja pihavalot on vĂ€hĂ€n puutteelliset nekin, autolta kotiovelle siirtymiseen tarvii taskulampun, jos ulkovaloja ei oo jĂ€tetty pÀÀlle. 😄

SisÀlle oon myös laittanut jotain pientÀ valoa ja koristetta. Saa nÀhdÀ miten esikoinen antaa niiden olla tÀnÀ vuonna. KynttilöitÀ en lasten ja koirien vuoksi juuri sisÀllÀ polta.

Takaisin