3/3 neuvolakäynnit

Sellainen joku 50 vee ikänsä neukkuna ollut, sama joka mulla on ollut koko ajan. Kait se oikeesti päätteli sen siitä et viikko sit ultrassa lääkäri laittoi koko-arvioksi 2800 gr... Mut väitti kyllä että näin näppituntumalla arvioisi 3100 gr. En kyllä mäkään luota ton arvioihin, ottaen huomioon että viimeksi ei tiennyt onko vauva pää ylös- vai alaspäin :D
 
No ultra arviot on kyllä reippaasti tarkempia. Mullakin ekasta olis monet sanonu isoa vauvaa sen takia kun mulla oli vettä normaalia enemmän. Yks lääkäri jorvissa sanokin että mahan päältä ei pysty sanomaan yhtään että kuinka iso vauva on tulossa, siis mun mahan kohdalla. Sama on nytkin, mutta neukku sano että ei sieltä mitään hirveän isoa kyllä ole tulossa. Varmaan vähän pysty muistelemaan miltä Janika tuntu kun eihän siitä nyt loppupeleissä niin kauaa oo.
 
Neuvolassa käyty tarkistuksessa (36+6) , kaikki kunnossa ja tenava oli oikein päin ja pääkin oikeessa paikassa eikä tuolla sivulla niinkuin viikko sitten. :)
 
Neuvolassa käyty, 38+4. Kaikki hyvin, vauvalla pää syvällä lantiossa ja peppu ihan ylhäällä tissien alla. Mikäköhän hongankolistaja sieltä oikein tulee ;) Painoarvio 3300 gr. Sf-mitta 34. Hb oli noussut edellisestä 110:stä 128:aan rautalisän ansiosta.
 
Neuvolassa käyty aamulla

37+6:

Paino: 73,8(+610g/vk)
turvotus: +
RR: 149/90 (kotona 133/83)
pissa: - -
hb: 18.10 labrassa 121
sf: 38,5 (ei taida tulla ennätystä kun Janikasta oli 39,5 ;) )
lapsiveden määrä: N
RT
sikiön syke: 130-140
liikkeet: ++

Muuten olisin saanu olla menemättä enää neuvolaa, mutta verenpaineet + eilinen päänsärky niin haluaa varmistaa että pissa on puhdas ensi viikollakin.. se ois tasan kaks viikkoa sektioon =/
 
Täälläkin oli eilen neuvola rva 39+2. Paino noussut taas hurjasti 1,3kg/vko... :-o Sf-mitta (33cm) ei oo nyt kolmeen kertaan noussut yhtään, joten vauva on nähtävästi todella alhaalla. Paineet oli korkeimmat tähän asti, mut ihan hyvät kuitenki. Mä olisin jo niiin valmis synnyttää, suurinpiirtein joka toinen ilta/yö supistelee ihan kunnolla ja kipeesti, mut sit kun aamu sarastaa, ni loppuu ku seinään... :-( Tosi rasittavaa, kun ei saa nukutuksi ja on kuitenki toi esikoinen jonka kanssa pitää jaksaa touhuta. Inxu, sulla ainanki toisaalta hyvä, kun tiedät päivämäärän jolloin vauva syntyy...? ;-) Toisaalta kyllä se sektio varmasti jännittääkin...
 
kyllähän se sektio vähän jännittää, mutta e jaksa liikaa jännittää sitä. enemmän mä olisin paniikissa jos alakautta pitäis yrittää kun tuskin tämään tulis vaikka kuinka yrittäis. mullakin supistelee joka ilta jonkun verran. välillä kipeämmin välillä kivuttomia. verenpaineethan voi nousta ku synnytys lähenee. jouduin eilen ottamaan sormuksenkin pois sormesta kun nyt noussu turvotus.
 
Eilen neuvolassa 37+3 kaikki ok, neuvolatädin ultrassa näkyi sen verran iso pää että sain lähetteen Jyväskylään kokoarviointiin.

Nyt alkoi vähän hirvittää...
 
Tänään oli neuvola 39+4. Kaikki ok, pissat ja verenpaineet. Mun oma paino oli noussut 0,5 kiloa viime kerrasta mutta sf-mitta pysynyt samana 34. Vauva kuulemma lähtökuopissa ja käsikopelolla arvioi koon vajaa 3,5 kiloiseksi. Juuri kun piti kuunnella sykkeet (145) niin supisti ja mä en edes huomannut mitään, vaan neukku huomasi.
 
Tänään käytiin taas neuvolassa, 38+1 laskujen mukaan, mutta vauvan koon mukaan kuulemma noin viikko enemmän eli olisikn oikeasti noin 39+1.

Kaikki oli muuten kunnossa mutta vauva on luvattoman korkealla, pää mun navan kohdalla, ja peppu kylkiluissa. Tällä viikolla pääsen siihen kokoarvioonkin, saas nähdä minkä kokoinen kaveri mahassa köllii. Mua hirvittää että jos se on korkeella sen takia että sen pää ei yksinkertaisesti mahdu alas lantioon...

Esikoisesta kävin loppuraskaudesta röntgenissä lantiosta ja lääkäri sanoi kyllä että "sieltä tulee vaikka valtamerilaiva", mutta jos tää kakkonen onkin nyt sitten isompi kuin valtamerilaiva :D
 
täälläkin käyty neuvolassa, viikkoja tuli täyteen 39. pää liikku kuulemma eli ei siis oo vielä kiinnittyny...? runnooko ne neukut teiänki alavatsaa tunnustelleessaan päätä niin kovasti et ihan sattuu?
sf-mitta tippunu nyt 36:sta 34:n. pissa ok, verenpaineet hyvät mutta ovat nyt korkeimmillaan mitä mitattu.
 
Aika kovasti se kyllä painaa tuosta alavatsalta päätä tunnustellessa. Voisin sanoa että melkein sattuu. Enempi tulee kyllä semmonen olo että apua onko sitä nyt turvallista noin kovasti painella, mutta eiköhän ne osaa sen homman paremmin kun meikäläinen. :)
 
kyllähän ne painelee aika miten se nyt sanois tukevasti, mullakin vaavin pää ollu tossa navan tienoilla kuten Janikakin oli. Saa nähä huomenna mitä sanoo, tänään ainakin selkää särkeny että oisko lasketunu o.O
 
Neuvolassa taas tullu käytyä, viimenen kerta näin yhtenä kappaleena.

39+1:
Paino: 73,5 (-0.23) muutos koko raskaudeaikana: +3,5kg
turvotus: +
RR: 151/95 oli viimeinen, kotona aamulla 133/78
pissa: - -
sf: 38,5 vaikka oisin luullu että tulee korkeampi kun ahdistaa hengitystä taas kovin
lapsivesi: N
RT
sikiön syke: 140
liikkeet: ++


Opiskelija oli neukun kanssa tutkimassa mahaa. Ei oikein saanu selvää poitsun sijainnista opiskelija. Herran pää tossa navan alapuolella ja peppu puski kylkiluiden alla eli siis todella korkealla vieläkin. Ei merkkiäkään laskeutumisesta edes. Ihan hyvä vaan että on se sektio ens tiistaina, oman mielenterveydenkin kannalta. Kaikki muuton ok, mutta neukku huolissaan noista verenpaineista, mä en jaksa stressata kun olo on hyvä jos ei hengenahistusta lasketa ja kotona ollu hyvät paineet.
 
Takaisin
Top