3/3 neuvolakäynnit

15.9
Kyssin tuomio päivä!
RR 116/68 dirpolilla ja äippäpolilla 118/83
pissa puhas
paino arvio 1730g
raivotarjonnassa
Kaikki ok vauvalla ja keskikäyrällä kasvaa ultran mukaan.

Iltainsun nostan 30ky ja ateria insua 6-12 ky riippuen vähä hiilari määrästä mitä syö. Tulevat 4vko kertoo mitä sokerit tulee olemaan ELi nyt on ne pahimmat viikot edessä ennen lasku suhdannetta. PItkäaikais sokeri oli 5.6 ja dirpolilla olivat tähän tyytyväisiä äippäpolilla ei ja ne tuijotti siellä noita päivittäisiä arvoja ja hirveetä känitystä pitivät ja puhuvat mulle muutenkin kuin ensikertalaiselle..piti pari kertaa vähä iskee takas. Ens kerralla jos o sama meininki nii sitten sanon niille suoraan että enköhä mä tiedä paremmi mite mulla nää asiat hoituu kuin että työ saarnaatte mulle ku tyhmälle. Ei tässä olla näiden sokereiden ja ruokailujen kanssa ensimmäistä kertaa tekemisissä ja se jankuttaminen kun ei auta äippäpolin kautta mtiää vaa aiheuttaa vaa mieli pahaa ku samat asiat käydään myös dirpolin puolella ja ne sentää ymmärtävät että ei välttämättä voi mitää raskaana ollessa ku arvot pomppii. Tuli tosissaa sellanen olo että noi kätilöt taas panikoi ja hirveenä tarttuvat pikku juttuihin kiinni kuten noihin lantiokipuihin ja mun piti niille sanoa miljoona kertaa että ku se o iha normaalia ja tuttua ja tiedän miten se helpottaa ja mikä sen aiheuttaa ja samoin noista supisteluistakin. Ärsyttävää.Eri asia olisi jos noi olis tehny alapäähän muutoksia mutta kun ei ole tehny. ja eriasia olisi jos ne olisi oikeasti kivuliaita ne supistelut mut ku ne ei ole. Epämukavia vain. joskus vihloo ja kipua tuntuu pistoina mutta niin sen välillä kuuluukin tuntua ku paikat muuttuu. Hemmetti. Olikoha ne iha ajan tasalla työstään?? Ja sit konsultoivat lääkäriä nii onneks tää kuspäälääkäri oli sanonu suoraan että nou hätä että suunnitelman mukaan mennää eli samalla käynti ku dirpolillakin eli 3vko päähän. Hirveetä nipottamista. Mun piti niille rautalangasta vääntää että mulla o oikeasti parempi olo ja kunto ja muutenkin kaikki paremmin nyt kuin esikoista näillä viikoilla odottaessa. Rasittavia tollaset. Ja se nipottaminen siitä ku erehyin sanomaan että kyllä olen joskus ottanut suklaatakin vaikka muuten noudatan ruokavalioo. HIrvee käninä siitä että eikö voisi jotai muuta syödä mielummin. Tuumasin vaa että onko paha jos syön sillo tällö sen pienen suklaa palasen kuin että vedän hirveissä hormooni himoissani sen levyllisen...oli pakko sen ämmän myöntää että nojoo näinhän se kyllä menee. ja ku se pikkusuklaa ku ei oo vaikuttanu sokeriin vaan iha normi ruoka. DIrpolin lääkäri sano että tottakai pitää välillä myös suklaatakin nauttia että ei siinä oo mitää järkee jos vetää 100% linjaa eikä anna itsensä välillä nauttia elämästä. Ymmärti minua ku sanoin suoraan että tottakai herkuttelen joskus mutta liikunkin sitten vähä enemmä. jnejnejnejne sen sellasta juttua. Eri asia jos olisi nyt jo vaikuttanu sokerit vauvaan. Ja sit ne ämmät rupes viel oikein pelotteleen että kai sie nyt varmasti tiedät senkin että vauva voi joutua tai oikeastaan se sanoi että joutuu tarkempaan sokeriseurantaan teholle syntymän jälkee...ei pinja ainakaa joutunu minnekkää teholle vaa iha osasto seuranta riitti ja ruokaa nasuun jos oli liia matalalla sokerit. HItto mitä ärsyttävää pelottelua ihan turhaan!!! Tottakai o vaarana vaavilla sitten matalat sokerit mut se nyt on selvää.. Mut miks ne pitää sanoa just tolleen että ehottomasti joutuu..ens kertalainenhan menis iha paniikkii ja saattas vetää överit sitten ruokien ja sokereiden suhteen jos ei ymmärrä täysin miten saadaan se ees jonkinlainen sinne päin ok tasapaino sokereiden kanssa jos on todellakin sekaisin sokerit..

Nii ja huvittavinta oli se että niille oli tullu uus sydänkäyrälaite vihdoinkin nii nää kaks sohelti sen laitteen kanssa iha tosissaa ja melkei joutu toistamiseen ottamaan käyrän multa ku eivät oikein osanneet...ja ku sanoin että tää asento o mulle paras ja varmasti saatte parhaiten vauvan äänetkin kuulumaan niin eivät uskoneet ja pakottivat toisenlaiseen asentoon niin kappas ku eivät saaneetkaa siinä asennossa käyrää vaa juuri siinä mihin mä eka asetuin ja sanoin niiden saavan käyrää..oisko kannattanu äitii kuunnella..

Nojoo oli ne muute iha kivoja tätejä mutta jotenkin tuntu että asiat o unohtuneet heiltä ja vähä sohelsivat nii sai mun hormoonit kilahtaa ja se näkyy myös tuossa verenpaineessakkii et mua ahisti ja ärsytti ne ämmät nii alapaine korkeempi ku diabetes polilla.
 
Tännekin neuvolakuulumisia :) Eli perjantaina oli taas neuvolapäivä:

rv 33+2 (huih!)
painomuutos +950g. 
turvotus -
pissa --
verenpaine 107/73
hemoglobiini 119
kohdunpohjan korkeus 30
syke 145
liikkeet ++

Neiti oli edelleen pää alaspäin, tarkempaa asentoa ei neukku osannut sanoa. Mulla on kuulemma "kiinteän" oloinen vatsa, pikkuisen asennosta paljon vaikeampi saada selvää kuin monilla muilla. Kysyi, et oonko joku urheilija, et vatsalihakset olis timmissä kunnossa :D 

Rautaa pitäis kuulemma alkaa syödä. Seuraava kerta on 4.10 ja se onkin lääkärikerta. Yritettiin tohon väliin vielä yhtä neuvolakertaa mallailla, kun pitäis olla 2 viikon välein. Mut tultiin sit siihen tulokseen, että mä olen voinu niin hyvin, et turha siinä on välissä tulla. 

Kumma juttu muuten, että meidän neukun mielestä toi painonnousu oli ihan ok. Kun viimeks ei ollu yhtään noussu. Koko raskauden aikana sellaset 13kiloa tullu, sen mielestä sekin oli ihan jees. 
 
Taas yksi neuvola käyty:
rv 30+4
painomuutos +110g. 
turvotus -
pissa --
verenpaine 117/77
hemoglobiini 118
kohdunpohjan korkeus 28
syke 150
liikkeet ++

Painosta ei siis ainakaan tällä hetkellä tarvitse stressata. Joku piikki oli viime neuvolan kohdalla, mutta nyt taas tasaantunut. Neuvolatarkastuksen ja mittaukset teki tällä kertaa terkkariopiskelija. Oli ihan hauskaa olla koekaniinina :)
 
Eilinen neuvolakäynti (34+3):

Paino: 550g/vko
Turvotus:-
RR: 123/68
Pissa: --
Sf: 31
Tarjonta: rt
Syke: +158
Liikkeet: ++

Ensi viikon tiistaina sitten synnytystapa-arviointi, jänskää.. :-D
 
Tänään oli taasen neuvola (32+5). Sf-mitta 43 cm, napero on raivotarjonnassa ja niiiiiiiin alhaalla että neuvolatätikin ihmetteli. Koon puolesta nappula on viikkoa vanhemman kokoinen. Sydänäänet pyöri 140-145 ja liikkeet oli hyvät (vauhdikas napero :D).

Pissanäyte oli puhdas, hb 112  kun 2 viikkoa sitten se oli 123 eli on nyt laskenut, ei kuitenkaan vielä nostettu raudan annostusta. Pientä turvotusta on nyt ollut, johtunee suolaisesta ruoasta. Verenpaine oli hyvä.

Uudestaan taas 2 viikon päästä. :)
 

moikka..

tämän päivänen neuvola käynti.. rv 33+4

pissa: puhas

vpaineet: 133/81

syke: 130+

liikkeet: ++

sf-mitta: 32

hemoglopiini: 121

siinäpä nuo tärkeimmät sitte.. :)

10.10 ois sitte synnytystapa ultra sitä odotellessa..

 
Neuvola tänään, raskausviikkoja tasan 35.
Pissa puhdas, verenpaine 124/79 (korkein tähän asti).
Syke 140, Sf-mitta 34.
Liikkeet ja vesi normaali.

Lapsi ilmeisesti perätilassa (vaikka viimeksi väittivät muuta ja silloin jo olin itse sitä mieltä että väärässä ovat). Nyt oli sekä terveydenhoitaja että opiskelija kokeilemassa ja molemmat sitä mieltä että jalat alaspäin. Eikä ole yhtään laskeutunut kohdun alaosa tuntuu ihan tyhjältä. Laittoivat nyt sitten lähetteen äippäpolille ultraan, joka pitäisi olla ensi viikolla. Siinä nähdään sitten kokoa ja asentoa. emoticon
 
Eilinen neuvola 36+3:

Paino: +1kg/vko (!)
Turvotus: h+
RR: 118/80
Pissa: --
Hb: 115
Sf-mitta: 32
Tarjonta: rt (vauva on jo niin alhaalla, että neukku ei tuntenut enää päätä...)
Syke: 170
Liikkeet: ++

Vaavi oli taas "hieman" vauhdissaan, kun sykettä kuunneltiin... :-D
 
Meilläkin neuvola eilen, viimeinen lääkärikäynti: 
 35+6
Painomuutos - 
turvotus -
RR 108/74
pissa --
hemoglobiini 122 eli noussu :)
sf-mitta 30,5
lapsivesi n
tarjonta rt
syke 138-140 
liikkeet ++

hassua ton painon kanssa. Mulla on nyt neljä viimeistä käyntiä ollu sillai, että joka toisella kerralla on noussu kauheesti ja joka toisella ei ollenkaan. 

Lääkäri tarkisti kohdunsuun, siellä ei mitään muutoksia. Eli veikkaili, että ei ole ihan pian tulossa :) lisäksi ultrasi tarjonnan varmistamiseksi, ja samalla katsottiin lapsiveden määrä ja tarkistettiin istukka. Siellä se meidän pikkuinen makaili, sydän hakkasi ja kovasti harjoitteli hengittämistä ♥

Tästä lähtien sitten viikon välein :)
 
Kirjaampas tännekin eilisen neuvolakäynnin rv 32+0
paino 86.9kg muutos +833g/vko
rr 120/63
pissa --
hemoglobiini 120
sf-mitta 29

sykkeet kyl kuunneltii mut jännä ettei kuiteskaa merkannu niit ylös :o Seuraava käynti on parin viikon päästä ja siitä pari viikkoo ni sit ois lääkäri, jonka jälkee aletaa käymää viikottain :)
 
34+3 neuvola tänään. Meilläpä oli käännytty väärin päin, eli nyt on tulossa pylly edellä.
Muuten kaikki oli ok neuvolassa, hb oli mulla noussut hyvin.

Ensi viikolla tarkistetaan tarjonta ja jos ei oo itellään kääntyny niin sitten saadaan lähete Jyväskylään ja siellä yritetään kääntää.

Nyt vähän hirvittää...
 
Meillä oli eilen neuvola eli 34+4. Kaikki hyvin, vauva edelleen pää alaspäin (ei nämä mun lapset osaa selvästi muuten kohdussa ollakaan) ja omasta mielestäni on jonkun verran laskeutunutkin, koska liikkeet tuntuvat ihan eri paikassa kuin aiemmin ja toisaalta vatsan yläosa on tyhjää täynnä ellei sitten satunnaisia venyttelyitä lasketa.
Painonnousu on nyt tasaantunut ainakin hetkellisesti. Kokonaisuudessa on painoa kertynyt jo reilu 16kg.
Hb oli noussut mystisesti kahden viikon takaisesta 114:sta 122:een :o Ja ihan samalla tavalla olen rautaa syönyt tai itseasiassa nyt vähemmänkin kun olen unohtanut ottaa. Syön siis Obsidania vain joka toinen päivä, koska se on riittänyt pitämään arvot kutakuinkin samalla tasolla. Mutta hyvä tietysti, että on nyt noussutkin jopa.
Seuraava käynti onkin sitten neuvolalääkärin luona ja siihen aikaa pari viikkoa. Sitten mennäänkin viikoittain eli ravata saa..
 
Mul oli tänää neuvola. Viikkoi on 35+2. Mul on tullu älyttömästi painoa lisää 18kg en oikee ymmärrä miten sit niin paljon on tullu. Muuten onneks kaikki sillee hyvin tarjonta rt ja on laskeutunu syke +135 ja sf mitta 31,5..
 

Neuvolassa taasen viikot: 35+5

Paino: 72,5kg
painonmuutos: +760 (koko raskaudessa n. 2kg)
turvotus: +
RR: 136/84
pissa: - -
sf: 37
lapsiveden määrä: N+
tarjonta: RT
sikiön syke: 140
liikkeet: ++

Herra edelleen erittäin korkealla joka vaikuttaa tuohon sf mittaan kun on niin paljon tyhjää alamahalla. Viikon päästä on se pelkopoli jollon sitten selviää synnytystavat sun muut. Neukku sano että ei herra tunnu mitenkään isolta mahan päältä tutkien. Seuraava neuvola oli jotain 25.10 josko olis jo vika? :) Mahdollisesti ens kerralla influenssa piikki jos ovat jo saaneet taloon niitä, Janika sais samalla kertaa sitten jos on vaan terve. Suunniteltiin jo Janikan ja herran neuvoloiden yhdistämisiä, etenkin se lääkäri neuvola. Toivottavasti edes toinen muistaa meidän suunnitelmat sitten kun aika on :D
 
Viikot 36+1
Paino: 79kg
painonmuutos: -100g (koko raskaudessa n. 23kg)
RR: 125/67
pissa: - -
sf: 35
tarjonta: RT
liikkeet: ++

painoarvioksi lääkäri ultrauksen jälkeen sai 2800kg, syntymäpainoarvio tällä menolla 3,4-3,6kg, hyvin masussa voitiin :)
kohdunsuu kuulemma hieman pehmentynyt mutta korttiin laitto rastit kiinteä, kiinni, pituus 3cm

ensi viikolla taas terveydenhoitajaa moikkaamaan....lähenee lähenee ja pikkasen alkaa jännittää...... <3 vointeja kaikille!
 
Tarjontatarkistuksessa käyty, viikkoja 35+3.

Meillä on ihan hirmuinen tuuliviiri tulossa. Ultrassa masukaveri oli eka poikittain. Siis ihan kirjaimellisesti poikittain :D Sit neuvolatäti kävi viemässä puhelimen työkaverilleen ja tuli uudestaan ultraamaan niin oli pää tuolla munasarjan paikkeilla. Merkattiin papereihin RT, vaikkei täydellinen ollutkaan.

Ens keskiviikkona uusi tarkistus. Neuvolatäti tosin sanoi että tää kaveri varmaan pyörii loppuun saakka, kun noin huomaamattomasti pystyy liikkumaan :D Mut pääasia että ei nyt tarvi kuitenkaan heti Jyväskylään lähtee.

Painoa oli tullu liikaa lisää ku viime viikonloppuna syötiin herkkuja kaksin käsin :D Hb oli laskenu, 114 tällä kertaa. Sokeria oli pississä mut todettiin sen johtuvan aamupalamuroista, ja ne pitää nyt jättää sit pois tai ainaki vähemmälle.

Ens viikolla sit nähdään taas miten päin siellä oleskellaan. Ellei tuu maailmaan sitä ennen. Viitteitä on ollu kyl kovasti siihen että synnytykseen ei oo enää niin kauheen kauan aikaa...
 
Maanantaina oli neuvola, viikkoja 37+2:

Paino: -583g/vko
Turvotus: H+
RR: 121/75
Pissa: -- (ainut oli, että leukkarit oli plussalla, mut terkka sano sen johtuvan todennäkösesti runsaasta valkovuodosta...)
Hb: 134
Sf-mitta: 33 cm
Tarjonta:Rt
Syke: 152
Liikkeet: ++

Vauva siis on jo todella alhaalla, pää on ihan lähtökuopissa... Toivotaan, et enää kauan ei tartteis odotella.... :-D
 
Keskiviikkona oli neuvola, eli 36+5. vauvan paino arvio oli 3,3-3,5kg, iso vauveli on tulossa. Kaikki oli hyvin ja vauva laskeutunu jo lähtökuoppiin täälläkin :) Olin jo auki 1-2cm eli jospa sitä kohta mentäis :)
 
Kävin eilen neuvolassa, viikkoja tasan 37.

Kaikki muut muuten ok, mutta hb oli taas laskenut 110:een. Se oli jo 127 tässä välissä. Eli taas joudun turvautumaan rautalisään :( Mun maha kun ei tykkää siitä yhtään. Vauvan pää kuulemma aika alhaalla ja peppu ylhäällä, ihan rintojen alla, mikäköhän metriheikki sieltä oikein tulee?! Neuvolan tädin käsikopelolla tekemä painoarvio n 3100 gr.
 
oliks se joku vanhempikin neukku kun noin tarkan painoarvion anto. noi käsikopelolla tehdyt voi kyllä heittää paljonkin.
 
Takaisin
Top